Piepend geluid wanneer ik wegrijd

Daniel1992

Net ingestapt
Hallo allemaal!

Laatst een topic geplaatst over een aanlopend geluid bij de linker wiel wat opgelost is door een tip van een forumlid. De remblok liep iets aan en dit is opgelost om de schijf schoon te maken. Goed, nu heb ik nu een ander vraag over onze Fiesta uit 2011. Wanneer ik met koude start rijd en ik schakel 'm in zijn 2, laat de koppeling opkomen en geef dan gas dan hoor ik voor heel even (2 a 3 seconden) een piepend geluid. Dit is niet continue, want wanneer ik een stukje heb gereden is het geluid niet meer aanwezig. Enkel bij de eerste 100 meter ongeveer.

Ik zat zelf te denken aan de multiriem? Of kan het misschien nog wat anders zijn? De riem is naar mijn weten nog niet eerder vervangen. De distributieriem wordt volgende maand vervangen want de interval is of 8 jaar of bij 160.000km. De auto heeft bijna 50.000km gelopen.

Graag hoor ik van jullie!

Multiriem is inderdaad een mogelijkheid en de eerste verdachte.
het kan ook een lager zijn in een van de componenten die hij aandrijft.

Als de distributieriem vervangen wordt, moet de multiriem er eigenlijk altijd af en kun je die dus ook gelijk mee vervangen.
Een multiriem gaat in principe korter mee dan een distributieriem want deze zit behoorlijk onbeschermd in de motorruimte. De riem verouderd dus sneller en verliest zijn grip.

Je kunt nog proberen om de riem er eens af te halen en dan te gaan rijden. Als het geluid dan nog te horen is, moet je het elders zoeken.
Maar dit kun je niet bij elke auto zomaar doen.

Pobresh zei:

Als de distributieriem vervangen wordt, moet de multiriem er eigenlijk altijd af en kun je die dus ook gelijk mee vervangen.
Een multiriem gaat in principe korter mee dan een distributieriem want deze zit behoorlijk onbeschermd in de motorruimte. De riem verouderd dus sneller en verliest zijn grip.

Je kunt nog proberen om de riem er eens af te halen en dan te gaan rijden. Als het geluid dan nog te horen is, moet je het elders zoeken.

Ik had eens gegoogled naar zo'n multiriem en schijnt bij de Fiesta model die ik heb dat de multiriem er maar op één manier afgaat en dat is: doorknippen! Blijkt een stretch belt te zijn waar je speciaal gereedschap voor nodig hebt om de riem te monteren. Ik heb gelijk via winparts.nl gekeken naar zo'n riem. Het is alleen mogelijk om zo'n riem te bestellen zonder geleiders/spanner o.i.d.
Enig idee waarom je enkel een multiriem kunt bestellen?

geen idee waarom je alleen de riem kan bestelen. Maar in de regel blijven de geleiders en spanrollen zitten. Die gaan veel langer mee dan de riem zelf. (bij distributieriem is dat een ander verhaal)

Ik denk zelf eerder het flexibele gedeelte van de uitlaat, wat de piep veroorzaakt, vaak zit net achter de motor, een draai stuk op de uitlaat, dit omdat je blok kanteld als je optrekt, zou dit er niet zitten dan zou de uitlaat breken, Anders zou ie achteraan de auto zo,n 20cm omhoog gaan,
Als het de snaar zou zijn hoor je hem gelijk als je start,
En omdat de disterebutie wordt vervangen, wordt ie ook gelijk vervangen dan, immers zit ie op de zelfde krukas tap, en de riem zit altijd voor de disterebutieriem,
Het disterebutie pakket betreft dan ook vaak alles, pomp, loop wielen , en de riem, vandaar die hoge kosten,

beremans zei:
Ik denk zelf eerder het flexibele gedeelte van de uitlaat, wat de piep veroorzaakt, vaak zit net achter de motor, een draai stuk op de uitlaat, dit omdat je blok kanteld als je optrekt, zou dit er niet zitten dan zou de uitlaat breken, Anders zou ie achteraan de auto zo,n 20cm omhoog gaan,
Als het de snaar zou zijn hoor je hem gelijk als je start,
En omdat de disterebutie wordt vervangen, wordt ie ook gelijk vervangen dan, immers zit ie op de zelfde krukas tap, en de riem zit altijd voor de disterebutieriem,
Het disterebutie pakket betreft dan ook vaak alles, pomp, loop wielen , en de riem, vandaar die hoge kosten,

Maar als het de flexibele gedeelte van de uitlaat zou zijn zou je de piep dan constant horen? En valt dit te controleren op de brug?

Vaak niet te controleren, je zegt zelf al het is alleen de eerste honderd meter datje rijd, komt door dat de pijp ook daar heelsnel heet wordt, en uitzet, of het moet komen omdat de kantelsteun rubber teveel is uit gelubert, en zodoende het blok te veel kanteld,

beremans zei:
Vaak niet te controleren, je zegt zelf al het is alleen de eerste honderd meter datje rijd, komt door dat de pijp ook daar heelsnel heet wordt, en uitzet, of het moet komen omdat de kantelsteun rubber teveel is uit gelubert, en zodoende het blok te veel kanteld,

Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat je bedoeld met kantelen van de blok? Hoeveel kan dat dit kwaad? En dat kantelsteun rubber valt dit ook niet na te kijken?

FiestaXCII zei:
Pobresh zei:

Ik had eens gegoogled naar zo'n multiriem en schijnt bij de Fiesta model die ik heb dat de multiriem er maar op één manier afgaat en dat is: doorknippen! Blijkt een stretch belt te zijn waar je speciaal gereedschap voor nodig hebt om de riem te monteren. Ik heb gelijk via winparts.nl gekeken naar zo'n riem. Het is alleen mogelijk om zo'n riem te bestellen zonder geleiders/spanner o.i.d.
Enig idee waarom je enkel een multiriem kunt bestellen?

Bij een stretchbelt heb je bij mijn weten geen spanrol. Die taak zit ingebakken in de riem.

Uitlaat flexibele verbinding die piept heb je eigenlijk altijd last van. maar voornamelijk bij het schakelen. Als de uitlaat warm wordt kan het minder worden maar het flexibel deel blijft flexibel.
Maar dan heb je het over piep en jakker geluidjes die niet secondenlang aanhouden maar af en toe even te horen zijn.

Maargoed het kan.

Bij een stretch multiriem is de rek er na 7 jaar ook wel uit denk ik zo. Een elastiekje (theoretisch gezien is een stretch multiriem dat ook) is na een hele tijd uitgerokken te worden ook zijn flexibiliteit kwijt.

Overigens zijn die riemen wel degelijk heelhuids te demonteren als je het juiste gereedschap hebt. Maar echt een aanrader is dat niet.

Pobresh zei:
Uitlaat flexibele verbinding die piept heb je eigenlijk altijd last van. maar voornamelijk bij het schakelen. Als de uitlaat warm wordt kan het minder worden maar het flexibel deel blijft flexibel.
Maar dan heb je het over piep en jakker geluidjes die niet secondenlang aanhouden maar af en toe even te horen zijn.

Maargoed het kan.

Bij een stretch multiriem is de rek er na 7 jaar ook wel uit denk ik zo. Een elastiekje (theoretisch gezien is een stretch multiriem dat ook) is na een hele tijd uitgerokken te worden ook zijn flexibiliteit kwijt.

Overigens zijn die riemen wel degelijk heelhuids te demonteren als je het juiste gereedschap hebt. Maar echt een aanrader is dat niet.

Dus om het even kort maar krachtig te houden gaat jou gedachten naar de multiriem?

Als die net zo oud is als de distributieriem wel.
Is die niet zo oud als de distributieriem zou ik inderdaad ook de uitlaat en/of een motorsteun verdenken. Of ze hebben ooit een foute (lees normale) multiriem gemonteerd. Wat (met moeite) ook mogelijk is maar erg dom om te doen.

Echter. zolang ik geen geluid gehoord heb, kan ik (en niemand vanachter een toetsenbord) er goed over oordelen.
Zelfs filmpjes en geluidsopnames zeggen nog niet voldoende.

Ik ga dus uit van wat je getypt heb en daarbij probeer ik een beeld te vormen van het probleem.

Pobresh zei:
Als die net zo oud is als de distributieriem wel.
Is die niet zo oud als de distributieriem zou ik inderdaad ook de uitlaat en/of een motorsteun verdenken. Of ze hebben ooit een foute (lees normale) multiriem gemonteerd. Wat (met moeite) ook mogelijk is maar erg dom om te doen.

Echter. zolang ik geen geluid gehoord heb, kan ik (en niemand vanachter een toetsenbord) er goed over oordelen.
Zelfs filmpjes en geluidsopnames zeggen nog niet voldoende.

Ik ga dus uit van wat je getypt heb en daarbij probeer ik een beeld te vormen van het probleem.

Wij zijn 2e eigenaar van de Fiesta en zit geen rekening bij van een multiriem, enkel de standaard onderhoudsbeurten. Ik heb net ook even gereden en het geluid is ook aanwezig bij de 3e versnelling wanneer ik gas geef (schakelen, koppeling omhoog, gas geven). Het geluid lijkt rechts onder de motorkap waar de multiriem zit vandaan te komen. Waar zit de motorsteun? Wanneer ik trouwens gas geef in de vrij of in de 1 is het geluid niet aanwezig. Alsof de multiriem iets harder moet werken in een hogere versnelling? Het geluid wat ik hoor klinkt als een snaar maar niet zo heftig. Alsof het een begin stadium is van een rekkende multiriem?

Zet de airco eens uit (ja heet met dit weer) maar als het de multiriem is, zou je er dan minder last van moeten hebben.
Of juist de airco aan, dan wordt het erger.

Als je alle rekeningen nog hebt en er staat geen multiriem op vermeld zou ik er van uit gaan dat die ook niet vervangen is.

Die betreffende motorsteun zit onder de auto en kun je alleen testen door met een koevoet de motor naar voren te duwen van onderaf. Als het de uitlaat wel is hoor je dan ook gelijk dat geluid.

Pobresh zei:
Zet de airco eens uit (ja heet met dit weer) maar als het de multiriem is, zou je er dan minder last van moeten hebben.
Of juist de airco aan, dan wordt het erger.

Als je alle rekeningen nog hebt en er staat geen multiriem op vermeld zou ik er van uit gaan dat die ook niet vervangen is.

Die betreffende motorsteun zit onder de auto en kun je alleen testen door met een koevoet de motor naar voren te duwen van onderaf. Als het de uitlaat wel is hoor je dan ook gelijk dat geluid.

Thanks! Ga ik proberen! Ik rijd in de ochtend niet met airco aan, maar zal het eens met airco proberen om te kijken wat het geluid dan doet. Het is ook echt het eerste stukje verder hoor je ook niet, ook niet met airco aan. Ik denk aan een beginnende slijtage van de riem die met koude start even opgang moet komen. Ik ben natuurlijk geen automonteur en heb daarom 17 augustus een afspraak staan om de distributieriem en de hele retteketet te laten vervangen. Eens kijken als het dan nog aanwezig is.

FiestaXCII zei:
Het is ook echt het eerste stukje verder hoor je ook niet, ook niet met airco aan. Ik denk aan een beginnende slijtage van de riem die met koude start even opgang moet komen.

Daarom is het doorgaans ook een herfstkwaaltje als het echt de riem zelf betreft. Na korte tijd draaien en slippen wordt de riem warm en wint hij aan grip.

Ik heb het zojuist even getest met de airco aan. Het geluid wordt dan inderdaad meer en je hoort het zelfs in de eerste versnelling. Wederom wanneer ik de straat uit rijd +/- 100m niet meer hoorbaar. Ik kan het overigens niet zo vinden, maar heeft deze auto één zo'n riem? Sommige hebben er twee meende ik?

En kan het kwaad om zo te rijden? Zaterdag namelijk een dagje weg en zou zuur zijn als de riem knapt tijdens het rijden

Edit: Ook rond 17:00 was het aanwezig toen ik de airco aandeed. Heeft 9 uur tussen gezeten, is dat dan ook een koude start?

Je kunt met 80% zekerheid nu iig zeggen dat het de multiriem is. De overige 20% kan nog in een van de lagers in dat gebied zitten, maar die kans acht ik vrij klein. (vaststaande of moeilijk lopende lagers zorgen ook voor een slippende riem, maar het geluid kan ook van een lager komen)

Zou er niet te lang mee door blijven rijden. Slippende riemen kunnen elk moment klappen. Het slippen zorgt namelijk voor extra slijtage aan de riem die niet normaal is. Als het geluid lang genoeg aanhoudt schuur je zo door de riem heen.
Echter betreft het alleen met koude start en zeer kortstondig, zou ik het nog wel aandurven, mits er geen waterpomp op die riem zit.
En dus geen airco aanzetten tot je een poosje gereden hebt.

Geen idee of jou auto 1 of 2 riemen heeft. Vaak is bij 2 riemen 1 van de 2 maar een stretchbelt, en de ander een gewone Maar dat hoeft niet persee.

9 uur tussen kun je als koude start beschouwen.

En als ik de auto sationair even laat draaien? Wellicht dat het dan niet aanwezig is? Dus als ik het goed begrijp is het alleen een risico wanneer je de riem hoort piepen, zodra de piep er niet meer is kan je gerust rijden?

FiestaXCII zei:
En als ik de auto sationair even laat draaien? Wellicht dat het dan niet aanwezig is? Dus als ik het goed begrijp is het alleen een risico wanneer je de riem hoort piepen, zodra de piep er niet meer is kan je gerust rijden?

Als het de riem is wel. Piepen is slippen, stil is grip

Ja. Slippen is extra slijtage, dus als die met wat stationair draaien zonder airco warm kan worden en niet meer slipt. Kun je er wel even mee doorrijden. Maargoed je weet niet hoe erg die al extra gesleten is. Dat kan soms rap gaan.

Vandaag rond 18:00 de auto voor het eerst gebruikt en toen was de piep wel maar een stuk minder aanwezig, ook met airco nauwelijks. Als een riem iets versleten is kan het dan mogelijk zijn dat de piep niet telkens gelijk is? Het klonk gisteren namelijk iets luider de piep, maar toen startte ik de auto ook rond 07.00 in de ochtend. Wellicht heeft het dan ook te maken met vochtige/koude weer?

FiestaXCII zei:
Vandaag rond 18:00 de auto voor het eerst gebruikt en toen was de piep wel maar een stuk minder aanwezig, ook met airco nauwelijks. Als een riem iets versleten is kan het dan mogelijk zijn dat de piep niet telkens gelijk is? Het klonk gisteren namelijk iets luider de piep, maar toen startte ik de auto ook rond 07.00 in de ochtend. Wellicht heeft het dan ook te maken met vochtige/koude weer?

Jaha, daarom is een piepende riem ook een herfstkwaaltje....

s velthuis zei:
FiestaXCII zei:

Jaha, daarom is een piepende riem ook een herfstkwaaltje....

Excuses, had geen flauw idee. Thanks!

Terug
Bovenaan