Piep motor stationair

Adam2014

Wegverkenner
Beste mede-forumleden,

Mijn Opel Adam 1.4 uit 2014 heeft een piep in de motor bij stationair draaien.

Het betreft een 1.4 ecotec motor met 87 pk.

Het geluid lijkt zich alleen bij een warme motor voor te doen en het lijkt in de buurt van de distributiezijde vandaan te komen.

Er zijn best veel vergelijkbare klachten over de 1.4 ecotec met een piepend geluid te vinden maar nergens met een antwoord wat het uiteindelijk blijkt te zijn.

Ter voorbeeld heb ik mijn eigen smartphone maar even neergezet. Dit is het geluid:

Piep 14 ecotec Opel

Hopelijk weten jullie wat de oorzaak van deze piep is.

Klinkt als een spanrol die niet goed meeloopt. Feit dat t ook piepend "afremt" zou je misschien zelfs kunnen zien welke het is, als die in het zicht zit.

Laat maar even bij een garage controleren, want een multiriem spanrol (of iets wat er op zit) kan minder kwaad dan een spanrol in de distrubutieriem.

Ik heb inderdaad al een afspraak gemaakt bij de garage, maar kan pas 29 juni terecht.

De auto heeft overigens een distributieketting, ik weet niet of dat uitmaakt? Dan zijn het waarschijnlijk eerder de spanrollen van de multiriem misschien? Of het is toch iets anders? Op internet heb ik inmiddels ook gevonden dat het een vacuumlek zou kunnen zijn geloof ik.

Maar dat het geluid nog 1 a 2 seconden wegebt na het uitzetten van de motor was me inderdaad ook opgevallen.

Ik heb er geen gras over laten groeien en ben gisterenmiddag meteen even bij mijn vaste garagist mogen langskomen.

Deze heeft vastgesteld dat de voorste krukaskeering de oorzaak van dit probleem is.

Gelukkig niets ernstigs en eenvoudig te repareren (al is dat gewoon garantie).

Hi Adam2014,

Mijn Opel Adam maakt precies hetzelfde geluid! Recent is de multiriem al vervangen, maar daarmee was helaas het probleem niet opgelost :(.
Is het geluid bij jou inmiddels weg?! En zo ja, wat heb je hiervoor laten doen?

Bij mij was het de voorste krukaskeering. Een rubber ringetje als ik het goed heb van zo'n 10 euro (en een half uurtje werk). Voor de duidelijkheid; het betreft de krukaskeering aan de distributiezijde. Geen dure reparatie.

Terug
Bovenaan