Piep bij het naar links sturen

Guest
Hallo allemaal,
Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen.

Sinds een week ben ik in het bezit van een Yaris NOW 1.0 VVTI.
Heb de auto direct een grote beurt gegeven, waaronder nieuwe remschijven en blokken. (origineel merk Nipparts)

Mijn vrouw reed deze week toevallig zonder radio naar het werk, waardoor haar een irritant piepgeluid opviel. Dit heb ik zelf ook even bekeken. Wat blijkt nu:
Als het stuur naar links gedraaid wordt, al rijdend, dan geeft deze enkele krakerige piepjes. Dus niet aan een stuk een lange piep, maar met tussenpozen. Wanneer het stuur naar rechts gedraaid wordt, is hier niets van te horen. Ik heb het alleen getest, op lage snelheid omdat je het stuur dan verder in kan draaien. Voor mijn gevoel komt de piep ook van links voor.

Ik kwam al een topic tegen op dit forum; viewtopic.php?f=19&t=1883
De beschermkap achter de schijven geeft het geluid (volgens mij) niet. Ik heb de banden eraf gehad en zie dat nergens de schijf aanloopt.
De wiellager is het (volgens mij) niet. Dan zou ik een constante piep moeten horen toch?

Wat is het dan wel?
Ik las op internet iets over een ABS sensor die tegen de tandkrans aankwam. Hier heb ik echter geen kaas van gegeten. Zou dit het kunnen zijn?

Heeft iemand nog meer ideeen?
Zit met mijn handen in het haar, omdat ik niet weet wat het is. Is het gevaarlijk? Kan het geen kwaad?

Hopelijk kunnen jullie me helpen.
Groetjes,
Florus.

kan inderdaad een beschermkap zijn die een beetje krom is. Echter is het vaak ook iets simpels als droogstaande remmen, die daardoor vast blijven hangen. Even remmen een servicebeurt geven en het kan al opgelost zijn.
Beschermkap hoeft geen constante piep te geven, vastzittende remmen ook niet.

De remmen zijn nieuw. Wat zou ik hier nog mee kunnen doen?
Zou ik de remmen achter ook moeten controleren? De piep komt voor m'n gevoel van voren...

Je spreekt over een beetje krom. Wat zou ik dan moeten zien? Wanneer ik de banden eraf heb zie ik meer dan genoeg speling tussen de schijf en kap. Of komt hier verandering in als de banden erop zitten en je rijdt?

Alvast bedankt voor de reactie.

Florussg zei:
Zou ik de remmen achter ook moeten controleren? De piep komt voor m'n gevoel van voren...

Je spreekt over een beetje krom. Wat zou ik dan moeten zien? Wanneer ik de banden eraf heb zie ik meer dan genoeg speling tussen de schijf en kap. Of komt hier verandering in als de banden erop zitten en je rijdt?

Remmen zelf gedaan of garage laten doen?
Zijn zowel schijven als blokken vervangen of alleen de blokken?

Mocht je het trouwens zelf gedaan hebben: blokken ook afgeschuint voor monteren? Geleidebussen ingevet, remtangen schoongemaakt en opnieuw ingevet?

Stand van die plaat kan inderdaad veranderen met insturen. Maar dan moet die ergens tegenaan komen.

Hallo Pobresh,

De remmen zijn gedaan door een monteur / beunhaas die m'n auto altijd heeft onderhouden (zonder problemen tot nu toe).
Zowel de schijven als blokken zijn vervangen.

Ik zal hem eens vragen over het afschuinen en dergelijke.. Dank weer! Ga ermee verder vandaag.
Ill be in touch.

Dit komt vaker voor bij nieuwe remmen.
Na een tijdje is alles goed op elkaar ingesleten en zijn de remmen weer stil.

Zou me er geen zorgen om maken, tenzij het blijft of erger wordt.

Pobresh zei:
Florussg zei:

Remmen zelf gedaan of garage laten doen?
Zijn zowel schijven als blokken vervangen of alleen de blokken?

Mocht je het trouwens zelf gedaan hebben: blokken ook afgeschuint voor monteren? Geleidebussen ingevet, remtangen schoongemaakt en opnieuw ingevet?

Stand van die plaat kan inderdaad veranderen met insturen. Maar dan moet die ergens tegenaan komen.

Zou het misschien de rubbers van de schokbrekers zijn? Dat is ik die een keer goed moet smeren?

Terug
Bovenaan