Peugeot Expert 220C CF 1.9D wil ineens niet meer aanslaan

nwzt836

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met een Peugeot Expert 220C CF 1.9D (diesel) uit 1999. Na een relatief lange rit op de snelweg (>50 km) heb ik hem geparkeerd en ongeveer 10 min. later wilde ik hem weer starten. Bij het starten heb ik overigens per ongeluk niet goed voorgegloeid doordat ik werd afgeleid. Wellicht heeft dit er mee te maken. De motor was dus nog goed warm, maar toch wilde deze ineens niet meer aanslaan. Ook niet na nog een paar keer proberen. Erg vreemd, want tijdens de rit of daarvoor heb ik nooit iets gemerkt.

De accu (ongeveer één jaar oud) en de startmotor lijken gewoon te werken (afgaande op het geluid, dat bekend voorkomt). De brandstoftank is voor ongeveer 1/8 tot 1/4 gevuld (wel boven de reserve), die overigens meestal voor minder dan de helft/een kwart vol zit (het structureel lage brandstofniveau heeft eventueel extra slijtage veroorzaakt voor de brandstofpomp). De bestelwagen staat iets naar links geheld geparkeerd (misschien dat dit er iets mee te maken heeft).

De motor startte voorheen bij lage temperaturen wel enigszins moeizaam, met wat witte rook tot gevolg. Met een beetje gas bijgeven startte die overigens altijd wel, enkel wat gestotter in het begin. Misschien dat er al één of meerdere gloeibougies defect waren.

Ik heb de motor helemaal laten afkoelen en de volgende dag weer geprobeerd te starten, omdat het misschien met de warme motor te maken had (gezien die relatief lange rit op de snelweg). Wederom wilde de motor niet aanslaan, ook niet na 10 seconden proberen met de startmotor. En ook niet na diverse keren voorgloeien.

Mijn vermoeden is dan ook dat er -iets- is stuk gegaan tijdens die rit op de snelweg, bij het uitschakelen of bij het opnieuw starten na die circa 10 min. stilstand.

Mogelijke oorzaken waar ik zelf aan dacht:
- één defecte gloeibougie teveel (minder waarschijnlijk, aangezien de motor nog erg warm was en dus eenvoudig zou moeten starten?).
- een of andere defecte sensor
- een defecte brandstofpomp.
- een defecte distributieriem (dat zou ik dan al tijdens het rijden gemerkt moeten hebben?)

Wat denken jullie ervan?

Alvast bedankt voor jullie mening.

Toetsje zei:
Als hij zelfs niet een beetje sputtert zou ik een defecte stopklep vermoeden.

Ik kan inderdaad bevestigen dat hij niet eens sputtert of zelfs maar aanstalten maakt om aan te slaan. Je hoort enkel de startmotor.

Klopt het dat deze stopklep in de brandstofpomp open gaat als je het contact aanzet en weer dicht als je het contact uitzet? Kan zijn dat deze klep vast zit. Misschien eens een klap geven op de brandstofpomp?

Ben benieuwd naar andere mogelijke oorzaken.

het is een bekent probleem. moeilijk starten en in de winter soms helemaal niet. zelfs na het doorpompen van de diesel.

bij de dieselfilter zit een pomp. die gaan vaak kapot.
de diesel word door een vacuum bij de 1.9(dw8) uit de diesel tank gezogen.

mijn raad is het dichten van het pompje. als je de pompje dicht maakt heeft hij 1 keer een probleem daarna is het gedaan. vertrouw me. ik heb zelf 2 dw8(vorige en me toyota) en op het werk zijn er 4. allemaal het zelfde probleem tot de pomp dicht gekit was. alleen na het vervangen van de dieselfilter is starten een beetje moeilijker.

snelle willy zal er dan wel verstand van hebben :)

De stopklep zorgt er inderdaad voor dat de motor ook weer stilgezet kan worden. Heb dit zelf een keer bij een stoplicht meegemaakt, motor ging uit en deed daarna helemaal niets meer. Je kunt de stopklep verwijderen, alleen blijft de motor dan doorlopen wanneer je het contact uitzet. Zeker niet met hamers op gevoelige componenten, zoals een dieselpomp, tikken !

Met deze temperaturen start een diesel echt nog wel met kapotte gloeikaarsen, zelfs als ze alle 4 niets meer zouden doen.

snelle willy zei:
het is een bekent probleem. moeilijk starten en in de winter soms helemaal niet. zelfs na het doorpompen van de diesel.

De lage temperatuur lijkt in dit geval echter geen rol te spelen, aangezien de motor nog warm was (na slechts 10 min. stilstand). Verder was het ook niet echt koud (circa 10 graden) toen het probleem zich voordeed.

snelle willy zei:

Als ik je goed begrijp dan beschikt de Expert / 1.9D dus niet over een opvoerpomp, maar enkel over een hogedruk inspuitpomp?

snelle willy zei:
mijn raad is het dichten van het pompje. als je de pompje dicht maakt heeft hij 1 keer een probleem daarna is het gedaan. vertrouw me. ik heb zelf 2 dw8(vorige en me toyota) en op het werk zijn er 4. allemaal het zelfde probleem tot de pomp dicht gekit was. alleen na het vervangen van de dieselfilter is starten een beetje moeilijker.

Wat bedoel je precies met het "dichten" van de brandstofpomp? En hoe verhoudt zich dat tot de mogelijke defecte stopklep zoals hierboven geopperd is?

nwzt836 zei:
snelle willy zei:

De lage temperatuur lijkt in dit geval echter geen rol te spelen, aangezien de motor nog warm was (na slechts 10 min. stilstand). Verder was het ook niet echt koud (circa 10 graden) toen het probleem zich voordeed.

snelle willy zei:

Als ik je goed begrijp dan beschikt de Expert / 1.9D dus niet over een opvoerpomp, maar enkel over een hogedruk inspuitpomp?

snelle willy zei:

Wat bedoel je precies met het "dichten" van de brandstofpomp? En hoe verhoudt zich dat tot de mogelijke defecte stopklep zoals hierboven geopperd is?

de pompje bij de filter is vaak het probleem. daar komt lucht door en da loop de diesel terug richting de tank. en dan krijg je lucht in de leidingen.

ik zal zo een foto maken van het pompje(ga eerst even verder ontbeiden.)

je kunt dit ook makelijk testen door 5minten pompen(zelfs als je de diesel al hoort) en dan eens te starten.

dichten is de goedkope manier. maar de pomp vervangen is de besten.

als je jb weld kan vinden dit werkt het best.

twitter link

ik heb even 2 foto's geplaast op me twitter.
ik heb wel een pc maar dat is een windows 95. en van me gsm kan ik niets op autoweek posten van foto's.

maar de 2de foto wijs ik naar de pompje. als je die afdicht is het probleem opgelost na 1 keer even moeilijk starten.

Bedankt voor je reacties en natuurlijk ook de foto's die je gemaakt hebt.

Ter volledigheid van mijn verhaal; ik heb dat pompje nog geprobeerd nadat het probleem zich voordeed. In de handleiding van de Peugeot Expert staat (als ik het me goed herinner) dat je die knop een paar keer moet indrukken totdat je een weerstand voelt. Ik heb hem vervolgens een paar keer ingedrukt, totdat er inderdaad weerstand kwam. Vervolgens weer geprobeerd te starten, maar het maakte helaas geen verschil.

Begrijp ik jou goed dat ik de knop 5 min. lang moet blijven indrukken (doordrukken dus), ondanks de weerstand die je na 2-3 keer indrukken al voelt, om zodoende eventuele lucht uit de leidingen te krijgen? En dan meteen proberen te starten?

Als dit de oorzaak is (met de nadruk op als), dan zou het vreemd zijn dat dit pompje ineens voor problemen zorgt, na ruim 200.000 km goed functioneren van het motorgedeelte. Zomaar vanuit het niets ook, zonder enige voortekenen.

snelle willy zei:
als je jb weld kan vinden dit werkt het best.

Ik geef het door aan degene die het gaat repareren.

Mogelijke oorzaken van het probleem zijn dan tot nu toe:
- defecte stopklep
- defect pompje bij het brandstoffilter
- defecte brandstofpomp (of misschien de aansturing daarvan)

Ik weet trouwens niet of het mogelijk is om enkel de stopklep te vervangen. Ik weet ook niet of het mogelijk is om een vervangend pompje voor bij het brandstoffilter te vinden.

Ik heb nog gezocht naar een mogelijke nieuwe brandstofpomp. Volgens mij gaat het om een mechanische brandstofpomp (aangedreven door de distributieriem?) en is dit exemplaar van Delphi een mogelijke kandidaat: https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-onderdelen/delphi-diesel-9109314-stopsyst-dieselinjectie.htm?typeCode=14238

Circa €160,- dus voor een nieuwe brandstofpomp. Hoeveel zou daar nog bij komen qua arbeid? Een paar honderd euro?

Toch vind ik lucht in de leiding niet aannemelijk, zeker als je met de balg handmatig hebt lopen pompen. Ja, hij zal lastig kunnen starten, inhouden en rottig lopen maar hij zou dan toch echt wel iets moeten doen lijkt mij?
Een compleet missende distributie moet je horen tijdens het starten, hij heeft dan veel minder compressie als het blok al niet vast zit. Een versprongen distributie kan, maar ook dan zou ik nog wel wat gesputter verwachten.

Ik ken deze motor niet maar neem aan dat het een ouderwetse rotatiepomp betreft. Dan is het afstellen ervan waarschijnlijk duurder dan de pomp zelf.

De vraag is of hij geen brandstof krijgt of geen lucht. Met stopklep wordt denk ik de smoorklep bedoeld. Sinds is dat een aparte klep, maar als ik zoek op de 1.9 diesel van Peugeot krijg ik het idee dat de vlinderklep in het gasklephuis die taak vervult. Diesels dieselen na uitzetten na als je ze niet smoort door de luchtinlaat af te sluiten. Dus, gaat de vlinderklep open tijdens een startpoging?

De gloeiinstallatie is bij een DW8 motor cruciaal omdat deze motor een indirecte inspuiting heeft, zelfs in de zomer moet je deze motor voor gloeien. Anders slaat die niet direct aan en zul hem een tijdje moeten doorstarten.

Wat ik vaak bij deze motor tegenkom is met deze klachten is dat de gloeibougie's/ gloeiautomaat problemen geeft en de inlaatkleppen wil de klepspeling wel eens te strak staan. Dan heeft hij te weinig compressie, dit is een kwestie van speling opnieuw afstellen, een goede monteur kan dit horen wanneer de motor rondstart zonder aan te slaan bij een koude motor.

Het brandstofhuis wil zelden wel eens lekken als er een klein scheurtje in komt, dat het pompje lekt/lucht trekt heb ik nog niet mee gemaakt. Om deze af te kitten lijkt mij een erg moeilijke zaak ivm de diesel die altijd vet is. Hierdoor zal de kit erg moeilijk hechten.

zeskant zei:
De gloeiinstallatie is bij een DW8 motor cruciaal omdat deze motor een indirecte inspuiting heeft, zelfs in de zomer moet je deze motor voor gloeien. Anders slaat die niet direct aan en zul hem een tijdje moeten doorstarten.

Ik heb zelf ook een ouderwetse wervelkamer diesel gehad met een defect in de voorgloei installatie maar geloof niet dat je niet meer kunt starten zonder voorgloeien als je net een lange rit hebt gereden en de motor nog warm is. Zelfs met koude motor lukt dat nog best bij lagere temperaturen, lang doorstarten en niet schamen voor een straat vol rook.

Komt er wel rook uit de uitlaat tijdens het starten?

Klink alsof je dieselstop solenoid het heeft begeven, dit is tevens je startblokkering.
De originele dieselstop solenoid zit achter een dikke plaat achterop de pomp met 3 draden.
Deze dikke plaat zou je voor de helft weg moeten flexen (Dremel) tot je deze kan demonteren.
Na verwijdering van de originele dieselstop (met startblokkering) en bedrading bij stekker afkoppelen.
Deze kan je gewoon afknippen.
En er een gewone dieselstop solenoid met 1+ aansluiting erin draaien.
Leid vanaf de zekeringskast een plusdraad met aparte zekering ertussen naar de dieselstop.
In de zekeringskast in het motorruim vind je wel een plus ( eentje die aan en uit gaat via contactslot) even met meetapparatuur controleren.

0-129-01-12v-diesel-stop-solenoid-m14-x-1.5-3587-p.jpg

s velthuis zei:
Is dit dezelfde dieselstop die als brandstofafsluiter bij een ongeval werkt? Zoals de oude diesels van oa de Ducato?

Nee, deze is elektrisch en gekoppeld aan het contact.
Zoals gezegd, je kunt hem verwijderen en zelf ook een tijdje zonder gereden.

Even een update;

Inmiddels de motor aan de praat gekregen dankzij de hulp van een monteur. Het blijkt dat de diesel na uitschakelen op één of andere manier terugzakt en dus niet meer de motor bereikt bij het opnieuw starten. Door iemand (in dit geval de monteur) herhaaldelijk het pompje te laten indrukken tijdens het starten slaat de motor probleemloos aan. Zelf het pompje bedienen en daarna instappen om te starten werkte dus niet, je hebt er twee personen voor nodig.

Na uitschakelen van de motor is het probleem er vaak weer. Ook na een tijdje gereden te hebben. De ene keer wel, de andere keer niet.

Verder bleek dat de tank wel erg ver leeg was, ondanks het feit dat de meter nog boven de reservestand stond (het lampje brandde ook nog niet). Er is namelijk meteen getankt nadat de motor weer liep en er ging maar liefst 67 liter diesel in. Ik zou in het boekje moeten kijken hoeveel er precies in de tank gaat, maar wellicht was deze zo goed als leeg en is de brandstofmeter dus defect. De auto stond ook lichtelijk naar links gekanteld (zoals door mij ook gemeld hierboven). Wellicht heeft dit er mee te maken gehad, want volgens de monteur (zo even uit zijn hoofd, dus niet zeker) gaat de brandstof er aan de rechterkant uit.

De auto gaat na het weekend naar de garage en dan laat ik weten wat de precieze diagnose is. Het zou zomaar kunnen dat er inderdaad iets mis is met het pompje bij het brandstoffilter, zoals hierboven ook geopperd door snelle willy.

Iedereen bedankt voor de bijdragen tot nu toe!

Toetsje zei:
Komt er wel rook uit de uitlaat tijdens het starten?

Voor zover mij bekend komt er geen rook uit tijdens het starten (je hoort enkel de startmotor gaan, geen gesputter), maar zoals gezegd is inmiddels bekend geworden dat het probleem zeer waarschijnlijk ligt bij de toevoer van de diesel.

Toetsje zei:
dan denk ik dat snelle willy het bij het rechte eind heeft!

neen denk dat dit meer het geval. lege tank was.

ik rij niet op me tank meter. ik kan op half 500km en de onderste helft maar 200km max. ook na het nemen van een snelle bocht gaat de meter terug omhoog(ik laat het zo. beetje alfa gevoelo_O )

even snel opgezocht. een expert van 2000 kan 80 liter hebben.

Als het goed is een dw8 motor. Wat dan kan is dat de kleppen dicht staan . Deze moeten nog gesteld worden.
Ik had het ook zeer moeizaam aan en het werd erger.
Stellen kan , maar tis een dure grap. Je distrubutie moet er af en de nokkenas er uit. Dan meten en rekenen en plaatjes bestellen. Hopelijk is het in 1 x goed dan.
Laat je het doen ong 400 tot 1100 euro
Verbruik tsja het is 69 pk op 1300 kg minimaal. Niet gestroomlijnt.
Ik had dezelfde motor in een partner.
Niet vooruit te branden
Bij 130 km was het 1 op 11 ong.
Bij 120 1 op 14

Terug
Bovenaan