Hallo allemaal,
Ik heb een probleem met een Peugeot Expert 220C CF 1.9D (diesel) uit 1999. Na een relatief lange rit op de snelweg (>50 km) heb ik hem geparkeerd en ongeveer 10 min. later wilde ik hem weer starten. Bij het starten heb ik overigens per ongeluk niet goed voorgegloeid doordat ik werd afgeleid. Wellicht heeft dit er mee te maken. De motor was dus nog goed warm, maar toch wilde deze ineens niet meer aanslaan. Ook niet na nog een paar keer proberen. Erg vreemd, want tijdens de rit of daarvoor heb ik nooit iets gemerkt.
De accu (ongeveer één jaar oud) en de startmotor lijken gewoon te werken (afgaande op het geluid, dat bekend voorkomt). De brandstoftank is voor ongeveer 1/8 tot 1/4 gevuld (wel boven de reserve), die overigens meestal voor minder dan de helft/een kwart vol zit (het structureel lage brandstofniveau heeft eventueel extra slijtage veroorzaakt voor de brandstofpomp). De bestelwagen staat iets naar links geheld geparkeerd (misschien dat dit er iets mee te maken heeft).
De motor startte voorheen bij lage temperaturen wel enigszins moeizaam, met wat witte rook tot gevolg. Met een beetje gas bijgeven startte die overigens altijd wel, enkel wat gestotter in het begin. Misschien dat er al één of meerdere gloeibougies defect waren.
Ik heb de motor helemaal laten afkoelen en de volgende dag weer geprobeerd te starten, omdat het misschien met de warme motor te maken had (gezien die relatief lange rit op de snelweg). Wederom wilde de motor niet aanslaan, ook niet na 10 seconden proberen met de startmotor. En ook niet na diverse keren voorgloeien.
Mijn vermoeden is dan ook dat er -iets- is stuk gegaan tijdens die rit op de snelweg, bij het uitschakelen of bij het opnieuw starten na die circa 10 min. stilstand.
Mogelijke oorzaken waar ik zelf aan dacht:
- één defecte gloeibougie teveel (minder waarschijnlijk, aangezien de motor nog erg warm was en dus eenvoudig zou moeten starten?).
- een of andere defecte sensor
- een defecte brandstofpomp.
- een defecte distributieriem (dat zou ik dan al tijdens het rijden gemerkt moeten hebben?)
Wat denken jullie ervan?
Alvast bedankt voor jullie mening.
Ik heb een probleem met een Peugeot Expert 220C CF 1.9D (diesel) uit 1999. Na een relatief lange rit op de snelweg (>50 km) heb ik hem geparkeerd en ongeveer 10 min. later wilde ik hem weer starten. Bij het starten heb ik overigens per ongeluk niet goed voorgegloeid doordat ik werd afgeleid. Wellicht heeft dit er mee te maken. De motor was dus nog goed warm, maar toch wilde deze ineens niet meer aanslaan. Ook niet na nog een paar keer proberen. Erg vreemd, want tijdens de rit of daarvoor heb ik nooit iets gemerkt.
De accu (ongeveer één jaar oud) en de startmotor lijken gewoon te werken (afgaande op het geluid, dat bekend voorkomt). De brandstoftank is voor ongeveer 1/8 tot 1/4 gevuld (wel boven de reserve), die overigens meestal voor minder dan de helft/een kwart vol zit (het structureel lage brandstofniveau heeft eventueel extra slijtage veroorzaakt voor de brandstofpomp). De bestelwagen staat iets naar links geheld geparkeerd (misschien dat dit er iets mee te maken heeft).
De motor startte voorheen bij lage temperaturen wel enigszins moeizaam, met wat witte rook tot gevolg. Met een beetje gas bijgeven startte die overigens altijd wel, enkel wat gestotter in het begin. Misschien dat er al één of meerdere gloeibougies defect waren.
Ik heb de motor helemaal laten afkoelen en de volgende dag weer geprobeerd te starten, omdat het misschien met de warme motor te maken had (gezien die relatief lange rit op de snelweg). Wederom wilde de motor niet aanslaan, ook niet na 10 seconden proberen met de startmotor. En ook niet na diverse keren voorgloeien.
Mijn vermoeden is dan ook dat er -iets- is stuk gegaan tijdens die rit op de snelweg, bij het uitschakelen of bij het opnieuw starten na die circa 10 min. stilstand.
Mogelijke oorzaken waar ik zelf aan dacht:
- één defecte gloeibougie teveel (minder waarschijnlijk, aangezien de motor nog erg warm was en dus eenvoudig zou moeten starten?).
- een of andere defecte sensor
- een defecte brandstofpomp.
- een defecte distributieriem (dat zou ik dan al tijdens het rijden gemerkt moeten hebben?)
Wat denken jullie ervan?
Alvast bedankt voor jullie mening.