Peugeot 405 SRI '89 Valt uit na wasstraat / erg vochtig weer

Jannes van der Veen

Net ingestapt
Hallo,

Ik rijd sinds een paar jaar in een Peugeot 405 SRI uit 1989.
Mijn opa heeft hem destijds nog gekocht in 1989 en daarmee is het een soort van familiestuk geworden.
Toen ik hem kreeg stond er 58.000 op de teller, inmiddels ben ik net de 100.000 gepasseerd.
Ik ben er erg blij mee, hij rijdt nog steeds erg fijn.

Probleem.
De auto kan niet door de wasstraat. Als je dit namelijk doet dan stopt de motor met lopen en komt er heel groot STOP in beeld en het lampje K gaat branden. Alle electronica in de auto en de lampen werken nog wel, alleen doet de auto helemaal niets als je probeert te starten, dus ook geen startgeluiden/poging. Als je de auto een tijdje laat 'drogen' door hem bijvoorbeeld met een open motorkap in de zon te zetten dan doet hij het na verloop van tijd weer. De ECU is vorig jaar al een keer vervangen, hier waren volgens de garage onderdeeltjes zichtbaar aangetast door vocht.
Volgens de garage zou deze nu niet meer vatbaar moeten zijn voor vocht, toch houden dezelfde problemen aan. En daar komt bij dat ik er liever wel mee door de wasstraat ga i.v.m. onderhoud/bodemreiniging etc

vraag
Wie kan mij vertellen wat een goede methode is om te achterhalen wat nu de oorzaak is van het uitvallen?
Of komt misschien iemand deze problemen bekend voor bij dit model?
Verder heb ik geen bodemplaat onder de motor. Nu hoorde ik van een collega dat je dan sowieso niet door de wasstraat kan, klopt dat?

Alvast heel erg bedankt voor je reactie.

Groeten,
Jannes

die STOP is normaal. als de auto uitvalt tijdens het rijden. zie je het ook. of als je still valt bij de lichten.

heeft je auto een bodem plaat??

en ga je met een koude of warme motor door de carwash??

405 SRi? Dat is de Peugeot 205 GTi 1.9 motor, een juweeltje!