Peugeot 405 SRI '89 Valt uit na wasstraat / erg vochtig weer

Jannes van der Veen

Net ingestapt
Hallo,

Ik rijd sinds een paar jaar in een Peugeot 405 SRI uit 1989.
Mijn opa heeft hem destijds nog gekocht in 1989 en daarmee is het een soort van familiestuk geworden.
Toen ik hem kreeg stond er 58.000 op de teller, inmiddels ben ik net de 100.000 gepasseerd.
Ik ben er erg blij mee, hij rijdt nog steeds erg fijn.

Probleem.
De auto kan niet door de wasstraat. Als je dit namelijk doet dan stopt de motor met lopen en komt er heel groot STOP in beeld en het lampje K gaat branden. Alle electronica in de auto en de lampen werken nog wel, alleen doet de auto helemaal niets als je probeert te starten, dus ook geen startgeluiden/poging. Als je de auto een tijdje laat 'drogen' door hem bijvoorbeeld met een open motorkap in de zon te zetten dan doet hij het na verloop van tijd weer. De ECU is vorig jaar al een keer vervangen, hier waren volgens de garage onderdeeltjes zichtbaar aangetast door vocht.
Volgens de garage zou deze nu niet meer vatbaar moeten zijn voor vocht, toch houden dezelfde problemen aan. En daar komt bij dat ik er liever wel mee door de wasstraat ga i.v.m. onderhoud/bodemreiniging etc

vraag
Wie kan mij vertellen wat een goede methode is om te achterhalen wat nu de oorzaak is van het uitvallen?
Of komt misschien iemand deze problemen bekend voor bij dit model?
Verder heb ik geen bodemplaat onder de motor. Nu hoorde ik van een collega dat je dan sowieso niet door de wasstraat kan, klopt dat?

Alvast heel erg bedankt voor je reactie.

Groeten,
Jannes

die STOP is normaal. als de auto uitvalt tijdens het rijden. zie je het ook. of als je still valt bij de lichten.

heeft je auto een bodem plaat??

en ga je met een koude of warme motor door de carwash??

405 SRi? Dat is de Peugeot 205 GTi 1.9 motor, een juweeltje!

Als je in de regen rijdt, heb je er dan ook last van? Misschien eens in een zonnig weekend (in december?) met wat emmertjes water de auto nat gooien en kijken of er ergens water naar binnen komt.

Bodemplaat onder de motor is een eerder een Accessoire dan iets wat normaal was in die tijd. Auto kan goed zonder, wel of geen wasstraat.
Alleen kan bodemreiniging wel voor problemen zorgen. Immers sproeit dat ook recht de motorruimte in.

Kans is groot dat de ontstekingsdelen een hoop water te verduren krijgen. Daar kunnen ze niet tegen.
Normaal spatwater tijdens het rijden is niet zo erg dus zul je dat niet direct merken.
Er kunnen ook andere delen nat worden tijdens zo'n wasbeurt, waardoor de motor uitvalt. Op zich moet dat vrij eenvoudig na te gaan zijn wat het is.

Wat bedoel je met het lampje K ? Ik vind in de gebruikershandleiding geen lampje met een K er op?
Stop is normaal als de motor uitvalt.

In het donker wat water met een plantenspuit nevelen. Dan zie je vaak wat vonkjes.

Zijn de ontstekingsdelen al eens vervangen? Voor 100-150 euro koop je op ebay.de nieuwe kabels, bougies, Verdelerkap, rotor en bobine van Bosch. Ochtendje sleutelen en dat heb je uitgesloten.

[size=x-small]snap niet dat ik hier nog kom met k..codes[/size]

Typisch peugeot probleem, ontsteking goed laten drogen en dan goed afschermen tegen vocht.
In die tijd bij peugeot gewerkt op zaterdag, was altijd een drama met vochtige ontstekingen.

Ik had dat ook met mijn 89er Marbella. Nieuw verdeelkapje gekocht en het was voorbij. Minste of geringste barstje of iets kan al ellende betekenen.

Ik vermoed dat het werkelijke probleem wel wat verder zit: als het puur aan de ontsteking zou liggen dan zou de startermotor namelijk nog wel gewoon hoorbaar moeten werken na een motordouche en dat doet die dus niet meer volgens de startpost.
Ik zou eerst eens beginnen met alle stekkerverbindingen en bedrading tussen die ecu en startermotor goed te controleren en met vaseline te sealen tegen vocht, en daarna verder met het ontstekingsgedeelte.

Ik had het ook met een Golf 3 met 1.8, na het vervangen van de rotor, verdelerkap en bougie kabels geen problemen meer.

Pobresh zei:
Wat bedoel je met het lampje K ? Ik vind in de gebruikershandleiding geen lampje met een K er op?
Stop is normaal als de motor uitvalt.

Dat is het oude logo voor het motorstoringslampje. Had ik vroeger ook in de 309:
https://www.aussiefrogs.com/forum/attachments/citro%EBn-forum/17644d1309495196-bx-handbook-bx-book-2.jpg

Verder denk ik ook gewoon vocht, met een plantenspuit het e.e.a. nat spuiten en kijken wanneer hij stopt.

Terug
Bovenaan