Peugeot 308 sw style 1.2 puretech 110 pk benzine - krachtig genoeg?

A

Anoniem

Guest
Ik heb dringend een nieuwe wagen nodig. Deze staat op stock. Ik vroeg mij af of deze SW met lichte motor wel voldoende accelereert voor het opdraaien van een drukke weg of bij het inhalen van een traag voertuig. En of deze voldoet om eens mee op vakantie naar de bergen te gaan.

Heb nu een peugeot 307 sw 1600 110 pk diesel en die voldoet wel aan mijn eisen.

1200 lijkt mij weinig voor een sw. De autohandelaar stelt mij echter gerust. Ervaringen met deze wagen?

Vermogen en koppel zijn veel relevanter dan inhoud (cc)

Je huidige diesel (1.6 hdi)
110 pk en 240nm koppel bij 1750 toeren
top 183 en 0-100 in 12,3s

Benzine 308 (1.2 puretech)
110 pk en 205nm
top 188 en 0-100 in 11.6

308 is wat lichter dan de 307sw. Daarom is ie sneller. Ik denk dat het karakter van de motor iets anders is maar qua prestaties kan je hetzelfde ongeveer verwachten.
308 1.2 puretech zal dus prima voldoen.

Nee, dat doet'ie niet.... minimaal 375 pk nodig en rond de 425 NM Anders kan je geen Tesla bij houden. Als je Max wil bijhouden is het weer iets anders... Een AMG 6.3 voor kunnen blijven? Ik weet het niet! Zal net lukken..... Nu 110 pk? Vanwaar deze vraag nu? Bijna alles is sneller....

Niet als je de auto helemaal volpropt, maar normaal is 110pk zat, anders kan je altijd nog de 130pk versie kopen.

Ik ken niet veel van wagens (om maar niet te zeggen niets). Ik ben een rustige en vrij defensieve chauffeur die zich aan de snelheidsregels houdt. Ik krijg echter de opmerking dat een 1200 benzine licht is voor zo'n grote auto... .

Mijn grootste zorg is dat hij snel genoeg is om een drukke weg mee in te schuiven... . Ik vind een auto die vlug accelereert bij het maken van maneuvers juist veiliger. Bij de aankoop van mijn vorige auto had ik het model met wat extra pk's gekozen en daar heb ik geen moment spijt van gehad. Ik had niet graag een stap terug gezet.

Het is een moderne turbomotor. De 1.2 van PSA is een van de betere in zijn segment. Ik heb een 1.3 in een Renault Grand Scenic welke rijklaar 1.600 kg weegt, ik heb nooit het idee dat de motor te kort komt.

Die 308 die jij op het oog hebt, heeft die 5 of 6 versnellingen? In het laatste geval heb je de facelift versie, voor zover ik weet.
voorbeeld 5 versnellingen:
https://www.autotrack.nl/a/peugeot-308-benzine-2015-46303689
voorbeeld 6 versnellingen:
https://www.autotrack.nl/a/peugeot-308-benzine-2018-49516217

als vuistregel houd ik aan dat het gewicht van de auto maximaal 10 kg per pk bedraagt. Met 100 pk en 1.165 kg haalt deze auto dat niet. Beter dus voor de 130 pk gaan. Het is echter wel zo dat het maximum koppel (de trekkracht) al bij 1.500 tpm wordt bereikt, dus de beleving kan meevallen. Alleen bergopwaarts moet je wat meer geduld hebben.

Het is een 6 versnellingen. 130 pk is helaas niet op stock. Wat bedoel je met 'facelift versie' in deze context?

Ik ga er dus vanuit dat het een hele nieuwe is? Staan er genoeg op Stock.

Zelf heb ik gereden in de Peugeot 308 (2) 1.2 Puretech met 130 pk, en heb ook gereden met de Peugeot 208 met 1.2 Puretech met 82 pk.

Ik vond het een plezierige motor, de 110 pk lijkt mij prima bij een 308 (2) passen. Je hebt met deze motor in mijn ogen ruim voldoende vermogen.

Alex 7007438 zei:
Ik heb dringend een nieuwe wagen nodig. Deze staat op stock. Ik vroeg mij af of deze SW met lichte motor wel voldoende accelereert voor het opdraaien van een drukke weg of bij het inhalen van een traag voertuig. En of deze voldoet om eens mee op vakantie naar de bergen te gaan.

Heb nu een peugeot 307 sw 1600 110 pk diesel en die voldoet wel aan mijn eisen.

1200 lijkt mij weinig voor een sw. De autohandelaar stelt mij echter gerust. Ervaringen met deze wagen?

Waarom probeer je het niet gewoon even uit?
Een proefritje voor de aankoop lijkt mij geen overbodige luxe, als het wel vlot genoeg is maar verder voor geen meter bevalt heb je er nog weinig aan.

1. Ja sterk genoeg want hij mag wereldwijd de weg op, bergen in etc.

2. Meer vermogen is veiliger? Nou 99% van de tijd niet tenzij je heel graag voor bochten en afslagen inhaalt, maar dan moet je wel echt vermogen hebben, 200pk minimaal. Als een 10 tonner kan invoegen met 80 km/u dan kan een luxe wagen met 110pk dat ook.

Alex 7007438 zei:
Het is een 6 versnellingen. 130 pk is helaas niet op stock. Wat bedoel je met 'facelift versie' in deze context?

Je kunt op mijn links zien dat de grille van de getoonde auto's anders is.

Waarom niet opnieuw voor een diesel gaan? De 308 met blue hdi staan voor bodum prijzen te koop. Deze is goedkoper in de wegenbelasting dan je huidige 307 is ook zuiniger, een stuk betrouwbaarder, heeft 120 pk en heeft ontzettend veel koppel 300 nm. En met zijn euro 6 kom je elke binnenstad er nog mee in.

Deze 1.2 110pk motoren kunnen gechipt worden in de richting van 140/150pk.
Als je 110pk te weinig vind kun je altijd nog chiptuning overwegen. Voor een paar honderd euro heb je dan een hoop PKs erbij.

Overigens is 110pk voldoende lijkt mij, zeker omdat de 308 niet zo'n hele zware auto is.

De 1.6HDI dieselblokken zijn overigens nog veel sterker, soepeler en verfijnder. Als je veel kilometers maakt zou ik je die absoluut aan willen raden. Daarnaast zijn ze, zoals auto encyclopedie al zegt, een stuk goedkoper te krijgen.

V0RQ zei:
(..)
2. Meer vermogen is veiliger? Nou 99% van de tijd niet tenzij je heel graag voor bochten en afslagen inhaalt, (..).

Gezien de informatie die TS'er geeft:

Mijn grootste zorg is dat hij snel genoeg is om een drukke weg mee in te schuiven... . Ik vind een auto die vlug accelereert bij het maken van maneuvers juist veiliger. (..) Ik had niet graag een stap terug gezet.

denk ik dat het zomaar zo kan zijn dat er (regelmatig) een drukke (provinciale?) weg opgereden dient te worden. Als dat meermalen per week moet gebeuren, kan ik mij wel voorstellen dat iemand nét wat andere prioriteiten stelt aan de acceleratie eigenschappen van het voertuig.

Mijn advies: op z'n minst proefrijden op het traject dat je met de 307 vaak aflegt. Het zijn verschillende auto's, de overeenkomst is misschien dan wel de turbo aandrijving, de smeuïgheid van de diesel heb je toch iets minder met benzine.

Overbrengingsverhoudingen kunnen ook nog bijdragen aan het verschil in beleving van acceleratie op jouw rij-traject.

Daarbij.. veel adviezen zijn hier op het forum op het (gemiddelde) NL wegbeeld gebaseerd. Dagelijks in berggebieden rijden, dat doen de meesten hier niet. :T

In principe kan je met elke auto veilig deelnemen aan het verkeer. Ik heb trage auto's gereden (en m'n huidige is ook niet echt snel), en ik kon altijd veilig invoegen. Volgas, toeren maken en de hele invoegstrook gebruiken. Een 308 met 110 pk moet daar al helemaal geen problemen mee hebben.

Met een hele snele auto of motorfiets kan je voor een afrit nog even een treintje auto's inhalen, maar ik krijg de indruk dat dat niet de bedoeling is van ts.

Auto encyclopedie zei:
Waarom niet opnieuw voor een diesel gaan? De 308 met blue hdi staan voor bodum prijzen te koop. Deze is goedkoper in de wegenbelasting dan je huidige 307 is ook zuiniger, een stuk betrouwbaarder, heeft 120 pk en heeft ontzettend veel koppel 300 nm. En met zijn euro 6 kom je elke binnenstad er nog mee in.
Omdat volgens mij TS iemand uit België is en daar heb je weer een heel ander verhaal. Want hier in Nederland hebben we het nooit over op Stock van voorraad.

Als je dagelijks door de Ardennen moet is wat extra koppel wel wenselijk kan ik me voorstellen.

Het is niet om wekelijks de Ardennen mee over te rijden. Wel eens om mee op fietsvakantie naar de bergen te gaan (vandaar een SW: gemakkelijk om een fiets mee te vervoeren). In België is een proefrit maken met een wagen geen optie door de coronamaatregelen. Als ik toch een 130 PK zou willen, zal de dealer een nieuwe bestelling aan Frankrijk moeten overmaken, wat in deze tijd langer dan anders zou kunnen duren.

Ik rij gemiddeld 10.000 km per jaar. Een benzine leek mij de beste optie in zo'n geval.

De meeste reacties klinken positief op mijn vraag of de motor zal voldoen. Dank iedereen voor de reacties!

Alex 7007438 zei:
Het is niet om wekelijks de Ardennen mee over te rijden. Wel eens om mee op fietsvakantie naar de bergen te gaan (vandaar een SW: gemakkelijk om een fiets mee te vervoeren). In België is een proefrit maken met een wagen geen optie door de coronamaatregelen. Als ik toch een 130 PK zou willen, zal de dealer een nieuwe bestelling aan Frankrijk moeten overmaken, wat in deze tijd langer dan anders zou kunnen duren.

Ik rij gemiddeld 10.000 km per jaar. Een benzine leek mij de beste optie in zo'n geval.

De meeste reacties klinken positief op mijn vraag of de motor zal voldoen. Dank iedereen voor de reacties!
Maar er staan er wel met 130pk te koop, maar staan die te ver weg?

Waarom maak je niet eens een proefrit? Over dezelfde wegen als waar je met je huidige auto rijdt, zodat je goed kunt vergelijken hoe hij het doet. En evt. over wegen waar wat hellingen in zitten (als je niet in heuvelachtig gebied woont zijn er misschien wel wat hoge stadsbruggetjes, dijkweggetjes of steilere op- of afritten bij de snelweg te vinden).

Het vermogen en het koppel van een motor zijn twee waarden die bepalen hoe een auto van een bepaald gewicht rijdt, maar net zo belangrijk zijn de versnellingsbakoverbrengingen (zowel van de afzonderlijke verzetten als van de eindreductie). Het kan heel goed zijn dat een auto met minder vermogen even gemakkelijk te rijden is als eenzelfde met meer vermogen, simpelweg doordat de versnellingen of eindreductie van de zwakkere versie wat 'korter' zijn/is. Het betekent wel een wat hoger toerental bij gelijke snelheden, maar zelfs dat hoeft nog niet eens tot een hoger verbruikt te leiden (als de zwaardere motor namelijk van zichzelf al meer drinkt).

Terug
Bovenaan