Peugeot 308 sw 1.2 puretech 110pk VS Citron Berlingo 1.6 hdi 75pk

Guest
Misschien wordt mijn vraag hier weggelachen maar het is het proberen waard. ;-)
Tot op heden rijden we met een Citroën Berlingo 1.6hdi 55kw, 75pk. We hebben een Peugeot 308SW besteld, een 1.2puretech, 110pk. Koppel is 205/1500. Het enige wat ik me afvraag (en zelfs dat is perceptie) is of ik veel verschil ga voelen tussen mijn huidige wagen en de nieuwe? Met verschil bedoel ik, het eens vlotter willen inhalen op de autostrade, het eens vlotter willen optrekken, het iets "sportiever" zijn dan de Berlingo,...?
De prestaties op papier zijn zeker niet slecht en lijken op het eerste zicht beter als die vd Berlingo. K heb al wakker gelegen over het waarom we niet voor de 130pk hebben gekozen maar at the end is het hier nog eens 1000€, daar nog eens 1000€ en dat kon er niet meer vanaf.
Mijn excuses als deze vraag hier niet op zijn plaats staat. Bekijk het dan als een beginnersfout.
Reageren Reageren met quote

Heeft u een proefrit met de 308? Gaf dat geen indicatie?

Ik denk / veronderstel dat de 308 wat vlotter zal zijn.. minder luchtweerstand.. het gewicht zal ongeveer gelijkwaardig zijn, denk ik..

In het 'nieuwe auto' forumdeel is een heel levendig 308 forumdeel.. al zullen de benzinebroeders daar ver in de minderheid zijn voor een gebruikerservaring.

Aangezien er geen 110pk voorradig was hebben we met een 130pk gereden. Die ging belachelijk goed vooruit, echt heel veel power.
Ik ga/ging er vanuit dat die 110pk dan wel gaat volstaan. Nu begin ik echter weer te twijfelen.

Misschien dat er nu wel een 110 pk voorradig is in de testvloot?

Of bij een collega dealer in een andere plaats informeren?

Tja, het is wel een diesel versus een benzine. Bij snelweginhaalacties ga je dat wel merken, veronderstel ik. Maar goed, de 110pk-motor heeft ook een turbo, dus zo groot zal het verschil nou ook weer niet zijn.

Ik rij de 110pk. Ook die heeft een geweldig koppel (215 tegen 230Nm voor de 130pk versie). Enige nadeel vind ik de 5-bak. Schakelt wel strak (ik denk een heel nieuw ontwerp, maar heeft grote overbrengingsverhoudingen). Motor kan dat wel goed aan.

Wel dat dacht ik ook. Onze Berlingo is nu niet bepaald een scheurmachine. Niet dat ik dat van de 110pk verwacht maar toch dat deze iets vlotter mee kan dan onze Berlingo. Wat denk je Brandnew?

Ik heb veel gereden in o.a. 307sw 110pk diesel, maar de nieuwe puretech is in mijn ogen zeker niet de mindere. 308 is ook een veel lichtere auto, zeker in vergelijking met een Berlingo of Partner. Ik ben in elk geval heel content met de 110pk puretech.

BrandNew zei:
Ik heb veel gereden in o.a. 307sw 110pk diesel, maar de nieuwe puretech is in mijn ogen zeker niet de mindere. 308 is ook een veel lichtere auto, zeker in vergelijking met een Berlingo of Partner. Ik ben in elk geval heel content met de 110pk puretech.

Het is wel een oude Berlingo, die weegt net iets minder dan de 308 SW die we nu kochten.

Je hebt een turbo, met lange overbrengingsverhoudingen is het waarschijnlijk vaker schakelen als je vlug wilt inhalen maar wel lekker zuinig, en ik vind het persoonlijk fijner dan een auto die 4000 tpm draait met 120 km/h

Bovendien, als je het gaat hebben over snelheid en optrekken en soepel rijden is koppel van groter belang dan pk, en 20nm is niet veel, dus het zit echt wel snor.

Je hebt hem toch al besteld? Daar ga je niks meer aan doen :)

Je kan natuurlijk altijd chiptunen, dan ga je zo naar de 150pk.

Als ik de tijden bekijk van 0-100km/u dan scoort de 308 SW toch een pak beter dan de Berlingo. Op basis daarvan dacht ik dat hij toch niet zou ontgoochelen...tot de twijfel weer begint toe te slaan.

Wat het chiptunen betreft, eerst aan de tand voelen en dan zien we wel weer. Ik meen te hebben verstaan dat je motor dan ook wel sneller slijt.

Niet over twijfelen, kijk even naar de 0-100 van de 110 pk ten opzichte van de 130 pk.

11.6 tegen 10,0

Dat zal liggen aan de langere overbrengverhoudingen in de 5bak ten opzichte van de 6 bak die de 130 pk een voordeel geven.
Het idee dat ie langzaam gaat worden is een beetje overdreven, tuurlijk ga je niet alle sprintjes winnen maar ik denk niet dat dat echt van groot belang is.
Daarnaast heb jij je max koppel al bij 1500 tpm, wat eerder is dan de 1750 van de 130 pk/230Nm
Als je voor de grap de 1.6 er bij pakt die levert 240Nm bij 1400 tpm, dat maakt dat de motor en auto sneller voelen naast de versnellingsbak.

En dat chiptunen je motor laat slijten hangt ervan af hoe jij gebruik maakt van je motor. Het extra koppel en vermogen liggen dan vaak ietsje hoger in de toeren, daar kom jij bij normaal gebruik niet vaak, en hoe langer en vaker jij lange stukken 120 à 130 rijdt hoe beter dat is, of 80 hoe dan ook een lang stuk met constante snelheid.

Maar staar je niet blind op vermogen, het grootste verschil bij deze motoren zit in de versnellingsbak, en de software, voor de rest zijn het 2 druppels water.
Koppel maakt hoe je auto aanvoelt, en daar hebben ze beide best wel redelijk wat van, het zijn beide geen snelheidsmonsters en het zal mij niet verbazen als de 110 sneller is dan fabrieksopgave.

Terug
Bovenaan