Peugeot 307. 1.6hdi trekt niet door op snelweg

A

Anoniem

Guest
Mijn auto trekt niet meer goed door op de snelweg. Bij stadsverkeer komt hij prima mee maar op de snelweg kruipt hij boven de 90km/u langzaam naar de 130km/u met veel geduld bijna 140km/u (rij regelmatig in Duitsland, en reed vroeger gewoon 180km/u met gemak ermee).

De auto heeft al paar jaar terug nieuwe motor gehad.
Heb nu afgelopen weken vervangen: Turbo en LMM en merkte daarmee verbetering maar niet extra snelheid..

Op lage snelheid lijkt alles prima, trekt goed op en wil ook goed op toeren komen. Zoek extra ideeën wat er mis kan zijn. Auto geeft geen foutmeldingen.

Toetsje zei:
Heeft je auto een roetfilter?

Ja maar ik meek geen andere symptomen dan inhouden op snelheid en geeft slecht roetfilter geen foutmeldingen?

Uit welk jaar is de auto?
Mits recent: koop voor een paar euro een OBD dongeltje op eBay. Daarmee kan je in ieder geval zaken als Fuel trim en turbodruk bekijken.

Dan krijg je misschien een zetje in de richting. Met wat eenvoudige software (vaak gratis) kom je al een heel eind. Ik heb zo'n bluetooth ding van 6 euro, daar heb ik al de nodige plezier van gehad.

Ik weet niet wat je huidige km. stand is ,maar bij deze motor die o.a. ook toegepast wordt bij Ford,Volvo,PSA groep en Mazda is de vervangingstermijn van het roetfilter rond de 120.000 km omdat het filter dan verzadigd is.
Deze motor werd ontwikkeld door de PSA groep en Ford en blinkt niet uit in kwaliteit.
Vele problemen met verstuivers,banjobout met zeefje die olieleiding naar turbo kunnen verstoppen en een te kleine hoeveelheid motorolie (3,8L) in het carter.
Oliewissel bij 10.000km maximaal.

Deze 1.6 HDI motor is een van de meest vervangen motoren van de laatste tijd en was zeker geen succes.
In 2010 zijn de motoren gewijzigd en zou de betrouwbaarheid beter moeten zijn.

Als deze km stand bereikt is zou ik de auto uit laten lezen en vooral laten kijken wat de vullingsgraad is van het roetfilter.

Terug
Bovenaan