Peugeot 3008 & 5008

Matt 5069850

Asfaltkampioen
peugeot-e-3008-das-neue-cockpit.jpg

peugeot-e-3008-der-neue-getriebeschalter-fur-die-modi-p-n-r-und-d.jpg

Geweldig dat stof op het dashboard. Zagen we ook al bij de Megane E-Tech en Mazda CX-60. Fraai en bijzonder interieur. Dat lage stuur en hoge instrumentarium is voor mij nooit zo ideaal geweest.

Voor de bediening van de airco blijft Peugeot koppig aan het onhandige systeem via het scherm vasthouden.
Voor het overige van het mooiste wat de laatste jaren gepresenteerd is op vlak van dashboards, daar kan BMW nog wat van leren met het disco-interieur van de 7.

Ik heb zelf eens een weekje rondgetoerd in de eerste versie van de 2008, de iCockpit heeft me daarbij nooit gestoord, onmiddellijk een goede rijhouding gevonden.

De huidige vond ik bij introductie wat overdesigned maar eenmaal op de weg een erg geslaagde auto. Fraaie verhoudingen en leuke details. Deze nieuwe weet ik nog niet zo. Wellicht omdat er al zoveel SUV's zijn en veel met allerlei gekke details, lijntjes e.d. dat het wat eerder verveeld. misschien eerst wat meer foto's afwachten.

De nieuwe 3008 oogt een beetje als een minder geslaagde, zeer grondige facelift van het bestaande model. Vind de huidige mooi, maar het exterieur van de nieuwe in alle opzichten een achteruitgang. Het interieur vind ik dan weer zeer fraai en hoogwaardig ogen.

Hier komen (bijna) alle Auto van het Jaar 2024-kandidaten voorbij, waaronder de nieuwe 3008:

yNOktSh.png

lq0ifI3.png

Peugeot maakt prijzen 3008 bekend​

20 november 2023 - Peugeot opent de orderboeken voor de nieuwe 3008, die in september werd onthuld. De nieuwe fastback-SUV 3008 is leverbaar vanaf 41.640 euro (fiscale waarde: 40.720 euro). De E-3008 wordt geproduceerd in Frankrijk, in de fabriek in Sochaux. De eerste exemplaren worden aan het einde van het eerste kwartaal van 2024 geleverd.

Peugeot heeft gekozen voor een aanbod dat bestaat uit twee uitrustingsniveaus: Allure en GT. Dat betekent een standaarduitrusting, met onder meer metaallak, 19-inch lichtmetalen wielen, keyless entry, HD-achteruitrijcamera en bekleding in stof/kunstleder. Daarnaast zijn er drie optiepakketten, met onder andere geventileerde stoelen en stoelverwarming achterin.

De nieuwe 3008 is leverbaar met verschillende geëlektrificeerde aandrijflijnen. De 3008 is bij de marktintroductie te bestellen als Hybrid 136 e-DCS6 (mild hybrid), terwijl de E-3008 debuteert als volledig elektrische versie met een 73 kWh batterij, 154 kW (210 pk) vermogen en een actieradius van 525 km (WLTP). Op een later moment wordt de versie met een batterij van 98 kWh, 167 kW (230 pk) en een actieradius van rond de 700 km (WLTP) aan het aanbod toegevoegd, evenals een plug-in hybride met een krachtiger aandrijflijn. Voor wie regelmatig met een aanhanger of caravan op pad gaat is het goed om te weten dat de nieuwe Peugeot E-3008 een maximaal aanhangwagengewicht kent van 1.250 kg (onder voorbehoud).

Prijzen nieuwe Peugeot E-3008​

De Peugeot E-3008 is leverbaar vanaf € 48.190 (fiscale waarde: € 47.020). Deze prijs geldt voor het uitvoeringsniveau Allure. Ook de leaseprijzen zijn bekend:
  • Vanaf € 759 (inclusief BTW) per maand (private lease, op basis van 60 maanden en 10.000 kilometer per jaar).
  • Vanaf € 609 (exclusief BTW) per maand (full operational lease, op basis van 60 maanden en 10.000 kilometer per jaar).
Dankzij het nieuwe STLA Medium-platform van Stellantis heeft de Peugeot E-3008 in theorie 525 tot 700 km actieradius, snelle laadtijden (100 km in 10 minuten) en een breed aanbod van connected diensten (Trip Planner, Smart Charging, Vehicle to Load (leverbaar vanaf 2025) en Over The Air Updates).
Optioneel leverbaar zijn innovaties zoals koplampen met de nieuwe Peugeot Pixel LED-technologie (standaard op GT), de nieuwste rijhulpsystemen en V2L-technologie (Vehicle to Load) waarmee de E-3008 stroom kan terugleveren aan andere elektrische apparaten of bijvoorbeeld een woning.

De 'e' kan wel uit de topictitel lijkt mij, er zijn of volgen dus ook mildhybride en plug-inhybride varianten.

Uitgebreide test van iemand die weet hoe je elektrische auto's moet testen, super goed werkend infotainement systeem (oberklasse niveau!), zuinig, mooi, stil, comfortabel, alleen het laden viel tegen en was langzamer dan aangegeven maar het betreft een voorseriemodel, dus denk dat dat wel goed zit bij de productiemodellen.
Maar zeer geslaagde BEV van Peugeot deze 3008!

Nog een zeer goede review tussen e3008 en Model Y; Tesla iets zuiniger, snelladen met name veel goedkoper door lagere stroomkosten dan bij een ander station, maar Peugeot luxer door de opzet van het interieur (ze reden wel een GT uitvoering), maar de Peugeot was vooral stiller en comfortabeler (bijrijder kon maar niet lekker zithouding krijgen in de Tesla), eigenlijk meer auto dan computer ivm de Tesla zeggen ze. De totale reisduur over 550km was op 2 minuten na identiek:

Van het weekend in België zien rijden, mooie verschijning, maar ik moet wel wennen aan die hoekige muur als kont.

De long range gaat te zien zijn op het Autosalon van Parijs volgende maand.

Naast de actieradius van rond de 700km WLTP, is de voornaamste nieuwigheid dat Peugeot niet meer de accupakketten van BYD gaan gebruiken, maar pakketten uit de ACC gigafabriek in Douvrin.
Verder komt er een nieuw accuvoorconditioneringssysteem.

Qua verkoop doet de 3008 het meer dan behoorlijk met op 2 maanden tijd 50.000 bestellingen. 25 procent daarvan is EV.

Enkele foto's van een 3008 die ik onlangs zag.

20240819-131505.jpg

20240819-131519-EDIT.jpg

20240819-131538-EDIT.jpg

Terug
Bovenaan