Peugeot 207 kleppendeksel of motor stuk ?

Guest
Hallo Heren,    (en mogelijk dames)

Ik heb een groot probleem met mijn Peugeot 207 1.6 VTI
Mijn auto heeft schade op gelopen omdat de waterpomp
waarschijnlijk niet goed functioneerde of lekte. Daardoor is de motor erg warm geworden
en is er ook olie gaan lekker. De motor rijdt nog wel.

Nu zijn er een aantal mensen die zeggen dat er een nieuwe motor in moet .. andere zeggen kleppendeksel alleen vervangen afdoende is.

de "Nieuwe" 2e hands motor zou 2100 euro moeten kosten (100.000 km)
kleppendeksel vervangen zou c.a 300 euro kosten

inclusief montage

Zijn deze prijzen real    te noemen ?

Ik zal er nog aantal foto er bij zetten.

kleppendeksel.jpg

motorblok.jpg

motorblok2.jpg

Wat is er precies kapot, zit er een scheur in het kleppendeksel? Is schoonmaken en een nieuwe pakking niet voldoende als die lekt? Voor de 1800 euro prijsverschil zou ik wel de gok nemen om eerst alleen het deksel te vervangen.

EVV zei:
Wat is er precies kapot, zit er een scheur in het kleppendeksel? Is schoonmaken en een nieuwe pakking niet voldoende als die lekt? Voor de 1800 euro prijsverschil zou ik wel de gok nemen om eerst alleen het deksel te vervangen.

Beste EVV,

1e foto is de kleppendeksel, ... en er zit inderdaad een soort scheur in bij de packing
daar zie je ook dat het plastic gesmolten is

2e en 3e is het motorblok

Die vraag die jij stelde...    (Is schoonmaken en een nieuwe pakking niet voldoende als die lekt?...)      wil ook graag beantwoorden hebben :)
sommige mensen zeggen dus dat er een nieuwe motor in moet... en andere denken dat allen nieuwe kleppendeksel afdoende moet zijn...
en ik ben nieuwsgierig naar jullie mening :p

Bij de garage kunnen ze checken of er olie bij het koelwater zit of juist koelwater bij de olie. Als dat het geval is dan is er in de motor zeker ook iets stuk al is zo niet te zeggen of dat te repareren is.

Mocht dat niet het geval zijn zou je inderdaad kunnen kijken of een ander kleppendeksel (sloop?) genoeg is.

Echter als ik zie hoe dat plastic gesmolten is vrees ik toch dat er meer aan de hand is :(

Groetjes,
Jan

Janneman zei:
Bij de garage kunnen ze checken of er olie bij het koelwater zit of juist koelwater bij de olie. Als dat het geval is dan is er in de motor zeker ook iets stuk al is zo niet te zeggen of dat te repareren is.

Mocht dat niet het geval zijn zou je inderdaad kunnen kijken of een ander kleppendeksel (sloop?) genoeg is.

Echter als ik zie hoe dat plastic gesmolten is vrees ik toch dat er meer aan de hand is :(

Groetjes,
Jan

Mijn idee, als het plastic smelt, dan moet het blok serieus heet geweest zijn. Ga er vanuit dat een kunststof kleppendeksel toch aardig hittebestendig is.

2100 of 300 is nogal een verschil. Ik zou die 300 euro gokken. Heb je pech verlies je 300 euro heb je geluk dan win je 1800 euro.

Ja, lastige kwestie, als eerste had je moeten merken dat de koelvloeistofmeter, of lampje, aan ging ???    Dan nog gebeurt dit haast niet,    raar vind ik de dubbele spoor op de nokkenas, (licht en donker) , wat naar mijn mening duid op te weinig olie, en die heeft ook een koelende werking,    ik heb zoiets wel eerder gezieno_O maar dat is omdat er een een auto had mee gekregen, en dacht dat het een automaat was, en dus in zijn 1e versnelling van à naar B , was gereden. :) die was dus opgebrand,        met zo,n oververhitting als dit, door koelvloeistof, had naar mijn idee de koppakking er geheel uit gelegen, en heb je de laaste meters een witterookpluim gehad,    maar ga op zoek naar een 2e hands deksel,    citroen gebruikt ook dezelfde motoren,    dus een andere deksel erop, alleen is er nog de vraag zijn er stukken in de olie kanalen terecht gekomen???    Dan moet dit eruit, dus in ierdeval olie eruit en nieuw filter,

Ik vraag me af hoe de cilinderkop en het onderblok eraan toe zijn, je zegt dat de motor nog loopt, maar hoe lang..? Indien de motor warm word zullen metalen warm word en in zeer kleine mate uitzetten, gaat dit probleemloos? Wellicht is er alsnog kans op een vastloper?

Ik kan niet zien of de gesmolten plekken helemaal doorgebrand zijn, maar indien er nog geen gaten ingevallen zijn zou ik proberen het deksel er weer op te leggen; tijdelijk met vloeibare pakking. En de motor een tijd laten draaien om te kijken of er geen gevolgschade is. Misschien dat de distributieketting ook een klap van de warmte gehad heeft.. en dermate gerekt is; dat vervangen haast vereist is.

DutchCarManiac zei:
indien er nog geen gaten ingevallen zijn zou ik proberen het deksel er weer op te leggen; tijdelijk met vloeibare pakking.

Misschien volgende keer op een gewoon computerscherm kijken :p. Duitdelijk te zien dat zelfs de bouten losgesmolten/afgebroken zijn en er losse delen in de kop liggen.

Hier is aardig wat hitte vrijgekomen. Je kunt proberen het klepdeksel te vervangen (maak dan wel de cilinderkop schoon, aangezien daar ook nog delen in terecht zijn gekomen) en dan maar kijken hoe lang het blok het nog uithoudt.
Denk persoonlijk dat er meer schade is, als je klepdeksel gewoon half kapot is gesmolten. Als je pech hebt zit er zelfs gesmolten plastic tussen de klepveren en dat is er niet zo goed voor. Ook als er wat in de olie terecht is gekomen. Maar sowieso, heetloper waarbij plastic delen smelten is een flinke heetloper geweest, je mag blij zijn dat het blok nog loopt. In het ergste geval loopt die gewoon vast.

Ben bang dat dat naderhand toch een nieuw blokje gaat worden.

Super bedankt voor alle reactie!!

@beremans      @revolution-nl
ik    heb denk niet zo goed opgelet.. ik weet het niet.... maar ging erg snel allemaal..
ik had er nog geen 15 km mee gereden.

tnx voor je reactie!

@DutchCarManiac

Ik vraag me af hoe de cilinderkop en het onderblok eraan toe zijn, je zegt dat de motor nog loopt, maar hoe lang..? Indien de motor warm word zullen metalen warm word en in zeer kleine mate uitzetten, gaat dit probleemloos? Wellicht is er alsnog kans op een vastloper?

onderblok... hoe dat er uit ziet is niet bekend... omdat je er niet bij kan zonde de motor er uit te halen had ik begrepen.
wie zou zeggen... hoeveel km deze motor nog kan :) tnx voor je reactie!

@Pobresh
ik vrees het ook.... super bedankt voor je antwoord.

Ik zou ook zoals meer mensen hier de koelvloeistof en de olie vervangen, goed kijken of er niks tussen de kop zit. Opletten hoe de vloeistoffen eruitzien
En dan de gok nemen met een tweedehands kleppendeksel. En nieuwe bougies.

Maar aan de andere kant lijkt het me niet dat er heel veel meer aan te doen is en dat het op termijn inderdaad een nieuw blok wordt.
Zou ik trouwens een nieuwe/andere auto kopen want je weet nog steeds niet wat je terugkrijgt met een nieuw blok. Zeker omdat je het meestal niet meer kunt horen lopen.

Terug
Bovenaan