Peugeot 207 1.6 vti: Akelig geluid ketting?

Renffr

Net ingestapt
Goedemiddag,

Ik heb een peugeot 207 1.6 vti uit 2009 met 231000 km op de teller.

Ik had voor morgen een afspraak staan om naar de ketting te laten kijken aangezien deze hoorbaar is bij starten. Zojuist wilde ik de auto even gebruiken maar kwam erg naar geluid vanuit de motor.

De motor loopt wel gewoon en geen foutmeldingen. Ik heb er verder niet meegereden. Kan ik vaststellen dat dit de ketting is en beter is er helemaal niet meer mee te rijden? Valt dit nog te redden?

Overigens met dop erop doet die het zelfde, soms verdwijnt het even.

Hieronder een filmpje:

https://youtu.be/JUkY9fcGgs4

Ik hoor het graag.

Groet,

Renger

Das geen ketting maar ik zou je oliedop er wel ff op doen als ik jouw was.

Wat is uberhaupt je peil? Want die dingen zuipen olie bij de vleet.

Dit klinkt eigenlijk meer alsof er iets dat aan de motor zit vast is gelopen. Ik verdenk dan eerder de dynamo, aircopomp of de stuurbekrachtiging (als die hydraulisch is) dan de motor zelf.
Dan een riem die gaat slippen......hoe dan ook, zodra het geluid verdwijnt klinkt de motor wel gewoon soepel zoals die hoort (mijn oma heeft het hok ook)

Gewoon rustig mee naar de garage rijden.

Dat ze olie zuipen dat weet ik uit ervaring ook ja! Oliedop houd ik er op maar wilde even laten zien!

Oliepeil zit op het midden.

Stuurbekrachtiging is volgens mij elektrisch, airco staat niet aan.... dus dan de zou de dynamo de boosdoener zijn?

Die kan ik wel even testen.

Poelie althans, verdenk ik als eerste. Maar altijd lastig op film. :p Elektrische stuurbekrachtiging verwacht ik ook. Maar het is een van de mogelijke aggregaten op een motor. Vandaar dat ik hem even noemde.

Voor het geluid is het fijner als de dop erop zit, je ziet toch niks van wat eronder zit...dan moet het kleppendeksel er ff af.

Hi,

Lijkt op dat het de waterpomp is. Gaat alle kanten op.

https://youtu.be/iafdMoUS9EU

Waterpomp heeft het inmiddels begeven of draait niet meer rond ieder geval, temp liep op op weg naar garage. Met alle overige problemen die er zijn gaat het wss sloop worden.

Overigens is de kvs pomp drie jaar geleden (50.000 km) .... vervangen

Hallo,

Auto staat nog steeds op de gestrande plek. Ik ben vandaag gaan kijken en alle poelies en de poly-v-riem werken normaal behalve de poelie van de waterpomp.

Nu is het zo dat de auto op nominatie staat verkocht te worden vanwege nog meer problemen, allen niet ridend zal die niks opleveren.

Ik wil dus de auto ieder geval rijden krijgen, de benodigde onderdelen zijn me duidelijk en ook hoe te monteren.

Ik wil alleen graag jullie advies wat er er nu vermoedelijk kapot is, ik wil er zo min mogelijk geld in stoppen. Is de poelie, de wrijvingswiel, of de de waterpomp zelf?

Kan ik ook alleen het defecte onderdeel vervangen of vraagt dat om problemen en dien ik de gehele set te vervangen?

Alvast bedankt.

Groet,

Breng dat ding alsjeblieft gewoon na de sloop in plaats van iemand anders op te zadelen met dat brok ellende.

En dan wil je de auto nog verlopen ook? Met minimale reparatie....
Ik vind dit niet heel erg netjes klinken, ondanks dat je het misschien wel goed bedoelt/goed wilt doen.

UIteraard ben ik wel gewoon eerlijk bij verkoop, maar nu krijg ik 150 euro en rijdend is dat wellicht nog 500 euro.

Een waterpomp en poelie, riem zijn de kosten niet.

Iemand die de ketting zelf kan vervangen en koppakking heeft daarna weer een redelijke auto. Er zitten verder nog veel nieuwe onderdelen op en staat prima in de lak.

Nooit meer Peugeot ieder geval, flinke afschrijving in 4 jaar tijd voor een auto van 11 jaar oud.

Het lijkt mij verstandig om er gewoon een deskundige naar te laten kijken, kijk eerst eens of de auto nog voor een redelijk bedrag is te repareren. Sloop vind ik erg drastisch voor auto van slechts 11 jaar oud .

Aan onderdelen voor een 1.6 VTI is gemakkelijk aan te komen zowel nieuw als gebruikt, en de prijzen zijn laag. Afhankelijk van het advies zou je de motor bij een erg dure reparatie kunnen omruilen voor een uit een schade auto. Als je de auto voor onder de € 2000 weer goed hebt dan kan de auto er waarschijnlijk weer jaren tegen. Ik ben zelf geen voorstander van halve reparaties.

Hoi,

Verhaal gaat toch nog even door met deze auto.

Metde peugeot handleiding in me hand in de straat ik waar gestrand was (eerste keer zelf echt klussen) de waterpomp, poelie, kvs slangen, resevoir etc vervangen.

Het systeem geflushed en daarna ontlucht (twee nippels) en zowaar alles werkte :) Totaal kosten waren rond de €70 euro (nieuwe onderdelen) dus dat viel mee. Inmiddels rond de 400km gereden zonder problemen en ook geen kvs hoeven bijvullen.

Motor loopt een stuk fijner ieder geval, en nu even nadenken over de ketting. Ik heb zelf het vermoeden dat die nog ergens valse lucht krijgt, mogelijk carterventilatie. Helaas door corona geen budget om flink te investeren....

Wel gezien dat bij Venyard een aantal peugeot 207 zijn binnengekomen, wellicht dat ik daar nog wat onderdelen kan halen.

groet,

Renger

Terug
Bovenaan