Renffr
Net ingestapt
Beste,
Ik rijd een peugeot 207 1.6vti uit 2009 met 227000 km op de teller.
Gisteren kreeg ik de melding emissiestoring en ging het motorlampje branden. Ik ben er gewoon mee doorgereden en en heb hierna de storing uitgelezen.
De foutmelding
P0014: Nokkenaspositie-bediening b cilinderij 1, timing te veel vervroegd.
Nu is deze melding al eens eerder voorgekomen, maar toen had ik hem gewoon gewist. Dit heb ik nu ook gedaan en is nog niet terug gekomen. Ik merk echter wel dat de auto minder goed loopt o.a. door inhouden/bokken rond de 2000 a 3000 toeren bij intrappen gaspedaal Oliepeil is goed.
Nu betreft dit de nokkenasversteller aan de achterzijde van de motor, en heb vernomen dat deze foutmelding ook vaak voorkomt als de ketting versleten is. Nu hoor ik de ketting vaak wel bij start maar verdwijnt dit wel na enkele minuten.
Hoe kan ik het beste nagaan of dit puur de nokkenasversteller is of dat de ketting versleten is?
Groet,
Ik rijd een peugeot 207 1.6vti uit 2009 met 227000 km op de teller.
Gisteren kreeg ik de melding emissiestoring en ging het motorlampje branden. Ik ben er gewoon mee doorgereden en en heb hierna de storing uitgelezen.
De foutmelding
P0014: Nokkenaspositie-bediening b cilinderij 1, timing te veel vervroegd.
Nu is deze melding al eens eerder voorgekomen, maar toen had ik hem gewoon gewist. Dit heb ik nu ook gedaan en is nog niet terug gekomen. Ik merk echter wel dat de auto minder goed loopt o.a. door inhouden/bokken rond de 2000 a 3000 toeren bij intrappen gaspedaal Oliepeil is goed.
Nu betreft dit de nokkenasversteller aan de achterzijde van de motor, en heb vernomen dat deze foutmelding ook vaak voorkomt als de ketting versleten is. Nu hoor ik de ketting vaak wel bij start maar verdwijnt dit wel na enkele minuten.
Hoe kan ik het beste nagaan of dit puur de nokkenasversteller is of dat de ketting versleten is?
Groet,