Peugeot 106 achterlicht werkt niet/remlicht wel?

Guest
Ik heb een peugeot 106 uit 1997 en zit met een probleem: ik zag dat mijn rechterachterlampunit niet goed vast zat en dat er vocht in zat, toen ik hem openmaakte kwam er flink wat water uit en alle lampjes waren kapot. Nu heb ik ze allemaal vervangen en ze doen het allemaal behalve de normale verlichting... Het remlicht en de normale verlichting zijn dezelfde 2 lampjes maar ze branden dus alleen als remlicht.. De andere kant (links) doet het wel gewoon. Heel vreemd.

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Degene met de oplossing krijgt mijn eeuwige dankbaarheid :) .

Groet Giel

Heb je de zekeringen gecontroleerd?    Zit de bedrading goed?
En als parkeerlicht? (Dus 1 kant met je richtingaanwijzer naar rechts)

V0RQ zei:
Heb je de zekeringen gecontroleerd?    Zit de bedrading goed?
En als parkeerlicht? (Dus 1 kant met je richtingaanwijzer naar rechts)

parkeerlicht inschakelen met de richting aanwijzer werkt alléén bij Duitse auto"s.

Rem en parkeerlicht zijn normaliter niet dezelfde lampjes. Remlicht is een groot "bolletje" van 21 watt, en het achterlicht een klein bolletje van 5 ( of soms) 10 watt.    Waarschijnlijk heeft de auto duplolampen ( 21/5 watt.)    Oftewel één lampje met 2 gloeidraadjes, die rem en achterlicht combineren.

Controleer eens of het goede lampje is gemonteerd.    In principe is het niet mogelijk een lampje met enkele gloeidraad te monteren in een fitting voor een duplolamp, en vice versa. Echter uit ervaring heb ik kunnen vaststellen, dat sommige mensen een enkel 21 watt lampje in een duplofitting forceren, wat    (kort)sluiting kan opleveren.

Het kan inderdaad ook zo zijn dat een zekering defect is. Schakel het stadslicht eens in, en kijk of rechtsvoor het stads/parkeer licht brandt. Indien niet, dan is vrijwel zeker een zekering doorgebrandt.

Bedankt voor de reacties! Het zijn dus wel dezelfde lampen voor rem en normaal licht, de lampen die ik heb vervangen waren precies hetzelfde en werkte eerst wel gewoon.
Voor de zekering heb ik ook gecheckt, alles werkt gewoon prima aan allebei de kanten behalve de 2 achterlichten op de normale licht stand..
(parkeerlicht heb ik trouwens niet, werkt in iedergeval niet haha)

Ik heb ook de fittingen gecheckt maar ze zien er niet heel erg slecht uit. Zijn er bij de fitting nog specifieke dingen waar ik op moet letter?

Nogmaals bedankt guys!

Ik heb nu nogmaals gekeken, en het is echt een groot raadsel.
- Alle zekeringen zijn nog goed.
- de lampen zijn allemaal goed aangesloten.
- de fitting ziet er niet verkeerd uit.
- remlichten werken wel allemaal
- normale verlichting links + heel de voorkant werkt wel.

Heb vandaag wel opgemerkt dat de verlichting van het dashboard (lampjes van verwarmingknoppen etc) nu alleen werken als ik mijn rem intrap...
Tevens krijg ik nu geen waarschuwingsgeluid als ik mijn lampen aan laat staan.

Dat is alles wat ik weet, heb ook geen idee meer wat ik nu nog kan doen.

Degene die mij kan helpen ben ik eeuwig dankbaar!:D

Volgens mij heb je toch ergens een verkeerd lampje in gedraaid.

Bij peugeot 106 zitten normale achterlampen waarvan 1 een duplo lampje is. Dus 2 gloeidraadjes in 1 lamp.
De andere is een standaard 5 watter.

Ik vermoed toch dat je een normale lamp in je duplo fitting hebt zitten, danwel de duplo lamp een kwartslag gedraaid, waardoor de polen overdwars verbonden zijn.
Duplo lampen hebben 2 contactpunten aan de onderzijde. Soms is het niet aan de lamp zelf te zien dat het een duplo lampje is.

Feit dat je dasboard verlichting alleen werkt als je je rem intrapt is daar een symptoom van.

Mocht dit nou echt niet het geval zijn: kijk het massadraadje wat van die lampunit naar de carosserie loopt na. Geen of slechte massa kan ook voor dit soort problemen zorgen.

Vocht in het achterlicht is een bekend probleem bij die 106jes

Mijn "oplossing":
Kleine gaatjes boren onderin de rand van het glas (want het water gaat graag tussen de 2 glaslagen zitten) en in de lichtunit zelf vlak ernaast.
Dit aan de kant van de kofferklep bij beide lampen
Hierdoor loopt het water gewoon uit de lampunit over de bumper de straat op, dan wel via de binnenkant van de bumper (er zit een uitsparing onder de lamp in de bumper)

Doe dit boren echter wel zeer voorzichtig en gebruik hiervoor een metaalboor. Laat de boor zijn werk doen en gebruik geen hoog toerental en ga zeker niet vol tegen de boor duwen om het proces te versnellen. Er bestaat dan kans dat de lichtunit een barst krijgt als je het verkeerd doet.
Gebruik een zo klein mogelijke boor en stop zodra je door de eerste laag plastic bent (meestal komt het water wat nog in de unit zit er dan al uit lopen)

Een echte oplossing is het niet. Want je blijft vocht in het achterlicht krijgen. Alleen blijft het er tenminste niet meer in staan, wat voor lekkage in de kofferbak zou kunnen zorgen en zoals jij dus hebt gehad, problemen met het achterlicht zelf.

Terug
Bovenaan