Peugeot 1.6 VTI Houd in rond 30 km/h ?

Guest
Mijn Peugeot houd in rond de 30 en draait soms niet mooi stationair.

De bobines (Alle 4) zijn al vervangen.

Echter draait de auto nog steeds niet lekker en ging na vervangen van de bobines motor management lampje branden met een hele rij fout codes.

P0011 Nokkenaspositie, Circuit 1 : Afstelling niet correct
P0343 Nokkenaspositiesensor A, Circuit 1 : Te hoge waarde
P0368 Nokkenaspositiesensor B, Circuit 1 : Signaal te hoog
P0420 Uitlaatkatalysator , Circuit 1 : Rendement te laag
P1338 Storing misfire in cilinder nr. 2
P2178              Mengselregeling : Mengsel te rijk.

Nu wilt de dealer de distributie ketting vervangen, echter lijkt het mij sterk dat het aan de ketting ligt auto heeft pas 66.000 gedraaid.
En zo ver ik weet is ketting probleem alleen bij THP blokken en zou die dan moeten ratelen bij een koude start.

Het vervangen van de distributie ketting zal geen enkele invloed hebben op bovengenoemde storings meldingen.

Waar ik aan zit te denken, is een wisselende boordspanning. Tegenwoordig zitten auto's bomvol elektronica. Een defecte zekering kan al een heleboel foutmeldingen genereren.
Controleer eens of de spanning bij draaiende motor constant blijft. En of deze de juiste waarde heeft ( ± 14 volt als de dynamo goed werkt en de motor loopt) Als de spanningsregelaar defect is kan de spanning te hoog oplopen, waardoor ook weer een reeks storingsmeldingen kunnen optreden.

Terence zei:
Ik mis hier wat essentiële informatie:

- bouwjaar
- staat onderhoud
- garantie?

Bouwjaar is 2008 dus helaas ook geen garantie meer.
Laatste onderhoud (grote beurt) 3500 km geleden bij de dealer.

Kan mij voorstellen dat de dealer de distributieketting wil vervangen ivm de foutmeldingen van de nokkenas.
Maar als de distributieketting nog goed is (niet opgerekt) en goed is afgesteld dan ga je er inderdaad geen foutmeldingen mee oplossen.

Nou de distributie ketting was ook gelijk mijn eerste verdachte, de peugeout dealer zal toch wel kennis van zaken hebben mag ik aannemen.
Ik zou voorstellen vervangen, maar als het probleem niet is opgelost is het voor kosten van de dealer zelf.

Vandaag zijn er 2 nieuwe nokkenas sensoren geplaatst in de auto.
Motormanagement lampje blijft nu uit.

Auto rijd tot op heden weer goed.

De VTi motoren hebben bij mijn weten ook geen last van die opgerekte distributie kettingen.
Dat waren alleen de THP's. En dat is ook wel te horen, THP's ratelen altijd wat bij een koude start maar dals hij op temperatuur zou dat over moeten zijn. zo niet, dan weet je hoelaat het is.

Toen bij de 307 van ouders de nokkenas sensor defect deed de auto helemaal niets meer.
Mijn ouders hebben nu een 308 van de eerste generatie met VTi motor en schokte ook wat, maar nadat hij weer eens goed is doorgetrokken op de duitse autobahn is dat weg, nu rijden mijn ouders voornamelijk korte stukken dus de motor komt vaak niet op de ideale bedrijfs temperatuur.

Terug
Bovenaan