Perodua eMO-II Concept

Rutger DC

Asfaltkampioen
De Perodua EMO2 Concept werd eerder deze maand voorgesteld op de Kuala Lumpur International Auto Show. De EMO2 is een vooruitblik op een elektrische hatchback van Perodua.

Perodua is een Maleisische autofabrikant die hier wellicht minder bekendheid geniet dan Proton, maar Perodua is desondanks al heel lang veel groter dan Proton. Afgelopen maand had Perodua ruim 44% van de Maleisische markt in handen. Traditioneel leunt Perodua sterk op de techniek en ontwerpen van Daihatsu en staan de ontwerpen van Proton vaak op zichzelf, maar daar is de laatste jaren verandering in gekomen. Het kwakkelende Proton werd overgenomen door Geely, waardoor het portfolio nu bestaat uit de bestaande eigen goedkope sedans en hatchbacks aangevuld met een middelgrote sedan en drie SUV's die slechts op details van Geely-producten afwijken. Perodua gaat dan juist meer zijn eigen weg. Hoewel de techniek en platforms nog steeds van Daihatsu en Toyota komen, zijn de Myvi en Bezza wel eigen ontwerpen.

De EMO2 lijkt meer dan ooit een eigen ontwikkeling te zijn, want Perodua heeft niet veel aan partners Toyota en Daihatsu als het om elektrische auto's gaat, terwijl merken als BYD en Xpeng daar nu ook hun eerste successen boeken met EV's.

"No technical details have been revealed just yet, but initial specs include a zero-to-100 km/h sprint time of between six and seven seconds, as well as a range of between 400 to 410 km from a CATL-sourced lithium iron phosphate (LFP) battery. Perodua says it will initially import the battery and motor but plans to eventually assemble these components in-house.

In what is a reversal of roles with Proton, Perodua’s EV will be an in-house development, given that neither Daihatsu nor Toyota currently have a full electric model at this size and price. By contrast, the Proton eMas 7 is a twin of the Geely Galaxy E5/EX5.

The company confirmed that the production model will be an all-new nameplate separate from the next-generation Myvi, and it will be smaller than that car, playing in the lower reaches of the B-segment. Perodua is aiming for the car to be the cheapest EV in Malaysia, with the hope that the price will not exceed RM90,000."

241204-perodua-emo-ii-ev-concept-01-scaled.jpg


241204-perodua-emo-ii-ev-concept-03-scaled.jpg


241204-perodua-emo-ii-ev-concept-02-scaled.jpg


241204-perodua-emo-ii-ev-concept-04-scaled.jpg


241204-perodua-emo-ii-ev-concept-05-scaled.jpg


2024-KLIMS_Perodua-EMO-II_Ext-8-850x567.jpg


2024-KLIMS_Perodua-EMO-II_Ext-5-850x567.jpg


2024-KLIMS_Perodua-EMO-II_Ext-7-850x567.jpg


2024-KLIMS_Perodua-EMO-II_Ext-6-850x567.jpg


2024-KLIMS_Perodua-EMO-II_Ext-9-850x567.jpg


241204-perodua-emo-ii-ev-concept-live-interior-08.jpg


241204-perodua-emo-ii-ev-concept-live-interior-11.jpg


241204-perodua-emo-ii-ev-concept-live-interior-05.jpg


 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan