Passen deze velgen op mijn auto?

GrandePunto2020

Net ingestapt
Goedenavond,

Op dit moment rij ik een fiat grande punto bouwjaar 2009 met 175 65 R15 General Comfort Altimax banden erop.

Ik wil binnenkort graag banden en velgen gaan verwisselen en mijn oog viel op de
Inter Action Phoenix velgen ( 7.0x16 4x100 ET42 73.1 )

Mijn vraag is of deze op mijn grande punto passen?

Ik zou hiervoor de Roadhog RGAS02 195/55 R16 banden willen gebruiken.

Heb veel gelezen en zie door het bos de bomen niet meer.
Wil alleen weten of ik deze nieuwe banden met nieuwe velgen op mijn fiat grand punto zou kunnen monteren.
Via de website kan ik ze eerst uitkiezen , maar later krijg ik alsnog een rare foutmelding dat ze toch niet zou passen (?!).

Alvast bedankt voor de reactie

wwwww.png

Je huidige banden zijn 175 breed, die jij wilt zijn 195 breed. Het lijkt me dus simpelweg te breed voor onder jouw Punto.

Je zal eerst de breedte en ET waarde moeten weten van je huidige velgen.
Die kun je gebruiken om te zien waar de nieuwe velg uit gaat komen.
Het kan zijn dat de bandenmaat niet past. Het kan ook dat de velg gewoon te breed is.

Als je alle waardes hebt, voer ze even hier in: Dan zie je precies hoe de velgen en banden komen te zitten ten opzichte van origineel. (schamatisch en iets overdreven zodat je het verschil ziet)

Ga daarna meten onder de auto of dat wel gaat passen in de wielkasten en met de veerpoot. Vergeet niet dat je stuuruitslag ook wijzigt. Banden mogen niet aanlopen met de apk. En velgen al helemaal niet.

Laatst bewerkt:
Je huidige banden zijn 175 breed, die jij wilt zijn 195 breed. Het lijkt me dus simpelweg te breed voor onder jouw Punto.
Waarom zou dat niet lukken? Ik zie tal van bandenmaten 195 55 16 beschikbaar om te kopen voor de grande punto met mijn kenteken.
Waarom bieden producenten dan al die banden aan als ze niet op de punto zouden kunnen gemonteerd worden?? :unsure:

Zo de velgen laten zitten en wat extra geld uitgeven aan een paar knappe banden.
Buiten je veiligheid, leverd dat ook aanzienlijk meer comfort op.

• Leuk
Waarderingen: ak2
Volgens www.steekmaat.nl/auto/Fiat/ heeft de originele velg een ET van 43 mm en een centergat van 56.6 mm. De ET heeft een verwaarloosbaar verschil, maar dan kan het zijn dat door de bredere velg deze bijvoorbeeld tegen de veerpoot aan komt. Dit zou misschien met een spoorverbreder opgelost kunnen worden, maar is er dan genoeg ruimte in de wielkast? (Zoals ook al eerder genoemd). Het centergat is met 73.1 mm ruimschoots groter dan de originele velg, daar zal een centreerring geplaatst moeten worden. Zijn die leverbaar bij dit merk velg?

Kun je niet veel beter A kwaliteit banden kopen.
En knap de huidige wielen op. De banden zijn het enige contact met de weg.

De website raadt deze combinatie niet voor niets af.
En misschien passen ze wel onder de auto maar krijg je last van trillingen, of een zeer matige wegligging.

Probeer een wiel en band combinatie te vinden met de door de fabrikant aangegeven afmetingen en specificaties. Dat is het beste voor wegligging en comfort.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan