Passat B8 vs BMW 316i F30 vs Mercedes CLA 180

A

Anoniem

Guest
Beste Medeforummers,

Ik ben momenteel aan het kijken voor een opvolger voor mijn VW Jetta 1.2 TSI uit 2012.

Het nieuwe model Jetta is niet meer leverbaar dus ben momenteel aan het kijken naar de Passat 1.4 TSI (B8), BMW 316i (F30) of een Mercedes CLA 180 (is natuurlijk wel kleiner dan de andere maar vind het een mooi model).

Budget is ongeveer 20.000 vanaf bouwjaar 2014 en maximaal 120.000.

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

Mvgr.

Robert

Ik kan mijn mening geven, maar ik denk dat je het beste zelf eens moet gaan rijden. Het zijn namelijk heel verschillende auto's. Ik ga er van uit dat het alle 3 om de sedan gaat?

Passat is een ruime, grote, comfortable D segment auto. Geen slechte auto maar blinkt ook in weinig uit (beetje als jou jetta) gewoon alles wel oké.
3-serie is een relatief kleine auto in het D segment, maar wel met achterwielaandrijving en vrij sportieve directe rij eigenschappen. Fijne zitpositie, fijne automaat. Maar als occasion relatief prijzig.
tegenhanger van de 3 serie is de mercedes C-klasse. De CLA is een slag kleiner dan een C-klasse en valt in het C-segment (net als een BMW 1 serie). een stuk kleiner dus dan de Passat of 3 serie.

persoonlijk zou ik voor de 3 serie gaan omdat ik de CLA (als sedan) echt heel lelijk vind. De passat is vrij log, groot, beetje vlees noch vis, beetje saai vormgegeven. En de rij eigenschappen van de 3 serie ervaar ik als zeer prettig. Infotainment vind ik erg prettig in de BMW en als je voor een automaat gaat; die is ook heel erg fijn. Voor zover mening er toe doet. Kleiner dan een 3 serie, een sdan maar dan met 2 deuren minder heeft BMW ook nog een 2-serie; voorbeeld. Ook met heerlijke rij-eigenschappen

gewoon zelf eens gaan rijden, ruimte ervaren en kijken wat het beste bij jou past. Als je echt een zelfde auto als de jetta zoekt zul je bij de passat uit komen. redelijk vergelijkbaar maar dan een beetje groter. Audi heeft nog wel een 'golf met kont' in het gamma in de vorm van een A3 limosine.

Ipv een pasat zou je nog naar een audi A4 kunnen kijken.

Als je zo nieuw mogelijk wol rijden zou je ook nog naar een octavia liftback kunnen kijken

Alfa Romeo Guilia komt ook richting het budget. Als je een BMW 3-serie overweegt dan is de Alfa ook een hele mooie optie.
Guilia 2.0T

Of als je bij VW wilt blijven is wellicht de CC ook een optie.
VW CC 1.4T

Bedankt voor de reacties!

Een 3 serie heeft ook mijn voorkeur. Alleen ik vraag mij af of de onderhoudskosten erg veel verschillen ten opzichte van VW?

Hebben jullie een idee?

Ja dat klopt. ik heb toevallig ook naar een Octavia gekeken.

Je kunt voor hetzelfde geld een veel nieuwere auto kopen. Alleen voelt de Octavia als een stap terug. Misschien is dat niet terecht hoor.

En VW vind ik net een stukje mooier afgewerkt. Hoewel het verschil de laatste jaren kleiner lijkt te worden.

De A4 is inderdaad ook een optie. Ik denk alleen dat de 3 serie het van de A4 wint qua rijplezier.

Een 3 serie heeft ook mijn voorkeur. Alleen ik vraag mij af of de onderhoudskosten erg veel verschillen ten opzichte van VW?

met een occasion is het altijd beetje koffiedik kijken. Beide auto's staan niet bekend om erg dure kosten of problemen, maar staan ook zeker niet aan de top van wat er gemaakt is

met een passat zou ik wel kijken naar een TSI met riem in plaats van een ketting. ergens eind 2014 / begin 2015 is dat dacht ik gewijzigd (o.a. vanwege vele problemen met de kettingen) De exemplaren met ketting hebben zeker geen beste reputatie. (maar dat geld voor de Jetta die je nu hebt ook). Met de riem zou ik even informeren wat de vervangingstermijn is. Indien die er bijna aan zit te komen mee nemen met de onderhandeling.

Voor dat budget heb je ook een MB C klasse sedan

https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/136301770/Android?s=14-14-3-3-1-6

https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/138035625/Android?s=14-14-3-3-1-4

Robert 2616179 zei:

Hebben jullie een idee?
Ik zou dat gewoon bij een dealer op vragen. Over het algemeen hebben die redelijk vastgelegde tarieven, dat willen ze je vast wel vertellen.

Volgens mij liep de laatste generatie jetta qua interieur en afwerking ook al wat achter met andere vw producten, werd ergens in Mexico gemaakt.

De C klasse is ook een goede optie. Ik wist niet dat dit model binnen dit budget zou vallen.

Robert 2616179 zei:

Hebben jullie een idee?

Bij de dealer is bmw voordeliger! Vw is schreeuwend duur. Ik denk dat dit ook doorsijpelt naar de universele garages.

Let op: het dure onderhoud imago komt omdat vooral vroeger BMW's 6 cilinders, brede sloffen, grote remmen en vaak wat slechter onderhouden werden (wel kunnen kopen, niet kunnen onderhouden).

Een BMW nu, met dezelfde 4 cilinder, velgen en geschiedenis als een VW, Volvo, Opel of Audi zal echt niet noemenswaardig duurder zijn.

Zou mijn favoriet zijn.

Maar niet die in de voorbeelden. Handbak is al zeldzaam, wat waarschijnlijk de lage prijs verklaard. Maar bij eentje zitten zelfs geen roosters voor de achterpassagiers. Wist niet eens dat het bestond. Nogal opmerkelijke uitvoeringen.

AsconaGT zei:
Zou mijn favoriet zijn.

Maar niet die in de voorbeelden. Handbak is al zeldzaam, wat waarschijnlijk de lage prijs verklaard. Maar bij eentje zitten zelfs geen roosters voor de achterpassagiers. Wist niet eens dat het bestond. Nogal opmerkelijke uitvoeringen.

Geen rooster voor de achterbank? Boeiend..

De CLA, Passat en 316 zijn hele verschillende auto's, ik denk dat je gewoon proefritten moet maken.
Goede alternatieven en concurenten zijn de Lexus 300H, Kia Optima, Renault Talisman en Mazda 3.

Je zult toch inderdaad zelf indrukken moeten op doen door proef te rijden! Ik geloof dat de onderhoudskosten niet erg voor elkaar onderdoen.

Ik moet dan direct denken aan een oudere D of E segmenter met een roadster erbij ofzo. Waarom zoveel geld stukslaan op een instapper met sloom motortje. Ik ga er nog steeds vanuit dat die achterlijke 100km/h snelheids wordt opgeheven in NL (Naief?), en op vakantie door DE mag je nog steeds snelheid maken..

Robert 2616179 zei:

Hebben jullie een idee?
Hier staan ze vast van Volkswagen, BMW zal vast ook wel zo iets online hebben staan.

EVV zei:
Robert 2616179 zei:

Hebben jullie een idee?
Hier staan ze vast van Volkswagen, BMW zal vast ook wel zo iets online hebben staan.

Ja dat kon wel, even een kenteken opzoeken van een occasion en dan iets van 'service planner' of iets op bmw.nl invullen.

Terug
Bovenaan