Passagiersstoel met airbag verwijderen

Toottoot

Net ingestapt
Hallo Autoliefhebbers,

Ik heb een Focus 2000 wagon grijs kenteken, dus alleen een bestuurders en passagiersstoel aanwezig.
Nu is mijn vraag, kan ik de passagiersstoel met airbag eruit halen en laten?
En hoe doe ik dit veilig?
Ik lees her en der dat je de accu moet loskoppelen, en dan pas de stekker mag losmaken onder de stoel.
Is dat het alleen? Of kunnen er meerdere stekkertjes zitten of doen de andere airbags het niet meer als ik deze ontkoppeld laat?

Idd moet de accu even los en is het advies om een uurtje te wachten. Ik zet gewoon het contact aan, dan trek je ook alle opgeslagen stroom weg.
Houd ook vooraf de code van de radio bij de hand..

Onder de stoel zit het stekkertje, deze kan je loshalen om bijv een andere stoel te plaatsen.
Haal je hem los en vervang je de stoel voor een exemplaar zonder airbag, zal er een storing in het airbagsysteem ontstaan en werken de andere airbags niet meer. Dit is ook niet weg te programmeren.

Beste Hotdog,

Bedankt voor je reactie.
Het is niet dat de andere airbags of die in de passagiersstoel (die dan in de schuur staat), plots af kunnen gaan ofzo toch?
Ik hou er niet van als dingen mogelijk kunnen ontploffen :p Niemand niet natuurlijk maar heb er ook totaal geen verstand van.
Las ergens dat je eigenlijk je airbags ook elk 10 jaar moet vervangen als je het goed wil doen. Weet niet of dingen zo instabiel worden.

Toottoot zei:
Beste Hotdog,

Bedankt voor je reactie.
Het is niet dat de andere airbags of die in de passagiersstoel (die dan in de schuur staat), plots af kunnen gaan ofzo toch?
Ik hou er niet van als dingen mogelijk kunnen ontploffen :p Niemand niet natuurlijk maar heb er ook totaal geen verstand van.
Las ergens dat je eigenlijk je airbags ook elk 10 jaar moet vervangen als je het goed wil doen. Weet niet of dingen zo instabiel worden.
Zolang er geen spanning op de stekker van de airbag gezet wordt, zal die niet spontaan af gaan. Mits het een elektronisch ontstoken airbag is, dus met stekker onder de stoel. Om het airbag lampje uit te laten gaan zijn er dummy stekkers te vinden, die hebben alleen een weerstandje.
Die 10 jaar wordt inderdaad wel eens genoemd, maar geldt in ons klimaat eigenlijk niet, alleen als het erg warm is geldt dat. Ik heb in ieder geval nooit het advies gehad ze te vervangen.

Terug
Bovenaan