Pasjes voor Opladen

Ed 4906897

Net ingestapt
Hoi,
Ik heb een nieuwe ionic 5, en ben zeer tevreden. Wat ik niet begrijp is:
Waarom heb ik voor laden bij een publieke laadpaal (Fastned, Tesla, Shell Recharge, Ioniti enz enz) een laadpas nodig heb en niet gewoon met met mijn bankpas kan laden?
Auto laden is in mijn visie identiek aan tanken van diesel of benzine en moet betaald kunnen worden met bankpas.

Helemaal mee eens. Het lijkt me typisch zoiets wat zo gegroeid is door de jaren heen. In eerste instantie waren het natuurlijk vooral veel leaserijders (en nog steeds eigenlijk) die sowieso al een brandstofpas hadden specifiek voor tanken. Dat concept is gewoon 1 op 1 doorgezet naar laadpassen. Het zal op een gegeven moment wel gewoon met een bankpas kunnen lijkt me. Ik zie geen technische reden waarom het niet zou kunnen. Je kunt hetzelfde principe als bij onbemande brandstofpompen gebruiken.

Toen de eerste laadpunten kwamen, wilde men op het bankensysteem aansluiten. Dat was daar nog niet klaar voor, heb ik begrepen. Stond niet open, lastige regelgeving, etcetera. Toen zijn de leveranciers zelf met betaalmiddelen (pasjes/druppels) gekomen. Je ziet nu dat de creditcard opkomt op laadpunten, bij sommige kan je ook met de debitcard betalen. Ik zou haast willen zeggen; wet van de remmende voorsprong.

Toevallig dat ik van de week op een verzorgingsplaats, uit interesse, (weer) eens een blik op zo'n Fastned lader geworpen heb. Daar las ik dat je 'gewoon' met je bankpas kan betalen, tot een maximum van 40 euro, dat wel.
(bij fossiele brandstof wordt er € 200,00 - of minder indien je saldo lager dan dit bedrag is- gereserveerd).

Lijkt me niet onrealistisch. Momenteel vragen ze 69 cent/kWh, dus met een 150kW lader (en auto) is dat 20...25 minuten laden. Met de Nederlandse afstanden zal er meestal minder geladen worden bij snelladers.

Stukje geschiedenis: Kennen we de chipknip of zelfs chipper nog? de OV-chipkaart idem? Dit waren allemaal kaarten waarbij het geld cryptografisch in de kaart(chip) zat omdat de communicatie met de bank zoals met pinnen te lastig was vanuit trams, bussen, poortjes, marktkramen, etcetera.
Inmiddels is dat achterhaald door de goede 3G/4G mobiele netwerken, de goedkope apparatuur, de wens van klanten, de kosten van contant geld enzovoorts.

Echter, een verloren set laadpaaltjes, 10 jaar geleden op een industrieterrein (of zelfs druk pretpark), haalde ook zomaar nog niet de omzetten van de gemiddelde bus of marktkraam, relatief is dan een 3G module met PIN/CC en abonnement best pittig. De techniek was al iets eerder ontworpen. De omzetten zijn laag, de kans op fraude is te overzien. Vergeet ook niet dat je voor bankkaarten een display en 'klavier' moet inbouwen. Een eigen systeem kan bij wijze van spreken geheel off-grid blijven en werken met een een of twee lampjes.

De verloren paal achter een klein treinstation zou dan best eens een keer een geblokkeerde kaart accepteren en daardoor €10 aan inkomsten missen. Bij brandstofpompen gaat het wel over serieuzere bedragen en daarom wordt daar wel altijd een vrij dure pin/creditcardterminal geinstalleerd.

En niet op de laatste plaats is zo'n abonnement uitgeven lucratief. Je kan beter een paar duizend klanten hebben die iets vooruit betalen, maandelijk of eenmalig, of slechts de intentie van kopen hebben. Dan dat je duizenden palen van dure apparatuur en abonnementen moet voorzien voordat je ook maar €1 binnenkrijgt.

Ik zie inderdaad vooral bij FastNed nu meestal wel een PIN betaal mogelijkheid. Gaat nu snel. Oplaadpasjes (ook onder die nieuwe wet) heb je nog wel nodig bij een AC laadpaal straks. Dat heeft o.a. met vandalisme zorgen te maken maar ook omdat de kosten van zo'n AC paal anders heel fors omhoog zouden gaan. Anders dan een DC paal zit er niet veel techniek in zo'n AC paal en zijn ze dan ook vrij goedkoop.

Maar om eerlijk te zijn; ik heb er 2 die ik inderdaad vooral voor AC laadpalen gebruik. En dat is meer omdat de ene een reserve is die ik dus eigenlijk alleen heel soms gebruik om actief te houden. Met 1 laadpas kan je het eigenlijk prima af; en ik krijg dan ook keurig een BTW factuur maandelijks (1 verzamel factuur) die automatisch afgeschreven wordt. Qua administratie is een betaling per PIN voor mij meer werk.

Ik zie het probleem ook niet. Ik heb een paar laadpassen, maar in de praktijk gebruik ik voor de doodenkele keer dat ik publiek moet laden het Vattenfall pasje. Waarom? Voor de regio waar ik vaak moet zijn is Vattenfall (bij Vattenfall laders!) verreweg het goedkoopst met 31ct/kWh. Voor "het geval dat" heb ik een Shell Recharge achter de hand, die hebben overal een vast tarief. Andere pasje gebruik ik niet meer.

Het is meer voor buitenlanders wel makkelijk als ze kunnen betalen met creditcard. En als backup als je pasje niet geaccepteerd word om wat voor reden dan ook dan is het ook fijn als je een bankkaart achter de hand hebt.

Even voor mijn informatie: die laadpasjes zijn gratis?

Vgl. de OV-chipkaart, daar moet je € 7,50 voor betalen (tenzij je hem bij je abonnement krijgt), en dan is hij na 5 jaar ook weer verlopen...

Vgl. de OV-chipkaart, daar moet je € 7,50 voor betalen (tenzij je hem bij je abonnement krijgt), en dan is hij na 5 jaar ook weer verlopen...
OV kan tegenwoordig met je bankpas of telefoonbankpas.

Toevoeging op mijn vorige post. Al bijna vergeten, maar PIN en creditcards waren ook heel lang niet draadloos. Dus moest je ook nog een kaartlezer inbouwen.

De meeste wel ja. Hier en daar kan je een betaald abbo krijgen wat dan weer korting geeft op de kWh prijs. FastNed heeft dat bv ook. Aangezien thuis laden vaak wel de norm is heb je die pasjes dus meer voor zo nu en dan te gebruiken.

Overigens; ik zie nu ook al automerken die zo'n oplaadpasje integreren in de autosleutel. Werkt natuurlijk alleen als je je gegevens instelt een keer van te voren. Dat lijkt me wel heel handig.

...
Overigens; ik zie nu ook al automerken die zo'n oplaadpasje integreren in de autosleutel. Werkt natuurlijk alleen als je je gegevens instelt een keer van te voren. Dat lijkt me wel heel handig.

Ik heb pas een mooie oplossing gezien die voor laadpalen ook kan werken.

Bij TU Delft kan je met alle mifair chip apparaten/pasjes de parkeergarages in. Je biebpas, kantoorbadge (van welk bedrijf dan ook) je telefoon, je smartwatch, bankpas, rijbewijs, ovchipkaart, fitnesspas, marathonchip van alles.

Vervolgens neem je dat zelfde ding mee naar parkeerautomaat of gaat online met je kenteken en daar kan je dan afrekenen. Er zit ook nog kentekenherkenning bij dus uitrijden gaat meestal zonder het NFC apparaat. Voordeel: nul kaartjes (geen kapotte printertjes, bijvullen, inkopen, afval etcetera).

Zo zou je met laadpalen ook iets kunnen verzinnen. éénmalig een chip aanmelden, via je mobiel even authenticeren en klaar. Geen kaartjes via de post of die kwijtraken.

Terug
Bovenaan