Pas op met te populaire auto’s

Marieke 8119642

Net ingestapt
We kochten 1,5 jaar geleden onze eerste Peugeot (in 30 jaar zijn er toch 50+ auto’s voorgegaan maar nooit een Peugeot). Nu kochten we een jonggebruikte Peugeot e-208, 24.000 km. op de teller. Na driekwart jaar brak een remblok door de midden (“dat gebeurt eigenlijk nooit”), maar kan gebeuren. Na 15 maanden is nu de gehele boordcomputer kapot. Niet gewoon een kwestie van een update maar de hardware stuk. En nu komt het: we wachten al 5 maanden op een nieuwe. Merkdealer krijgt het niet voor elkaar. Peugeot Nederland zegt doodleuk “het gaat op chassisnummer”. Wat dat inhoudt geen idee. Los van de erg hoge kosten (coulance is de helft tegemoetkoming), houdt het in: geen airco, niet handsfree bellen, geen navigatie, geen achteruitrijdassistentie, lampjes/meldingen niet kunnen resetten, kortom terug naar 1980. Dus vanwege de grote vraag naar nieuwe auto’s trek je al trotse bezitter/privé-eigenaar van een paar jaar oude elektrische auto aan het kortste eind.
Als iemand tips heeft hoe dit op te lossen hoor ik het ook graag
 
Ik zou haast via een rechtsbijstand wat hulp inschakelen om een andere, vergelijkbare, auto te krijgen. Kan de dealer daar niet iets in betekenen? Mijn buren hadden ook zoiets met een auto en hebben 'm toen ingeruild voor eenzelfde maar dan ietsjes nieuwer.
 
Peugeot Nederland zegt doodleuk “het gaat op chassisnummer”. Wat dat inhoudt geen idee.

Codering en veiligheid (diefstal preventie). Die computerunit wordt dus, als het ware, softwarematig speciaal voor jouw auto gebakken. Kennelijk ben je niet de enige met dit probleem en is er een wachtlijst met nieuwe codering van het onderdeel. Of het onderdeel, de hardware, zelf is slecht verkrijgbaar (chips tekort?) waardoor men misschien moet schipperen, qua aantallen, voor de eerste montage en de vervangings/garantie markt.

Ik zou denken dát iemand bij de afdeling aftersales/garantie bij Stellantis NL/FR wel moet weten / uit de data kan trekken hoe lang de wachtlijst is > hoeveel chassisnummers erop staan en de doorlooptijd van een afgelopen periode kan bepalen. Hiermee kan een bepaalde snelheid van het stijgen (of dalen) op de wachtlijst voorspeld worden, denk ik dan. Kost wel ff tijd.. maar één keer een goede Excel dump maken en periodiek updaten / scriptje laten draaien voor verversing zal gemak opleveren bij meerdere aanvragen én de klantreis natuurlijk ernstig verbeteren. :rolleyes:


De Peugeot is nét wat ouder dan 24 maanden, doordat je zelf deels voor de kosten moet opdraaien?

1,5 jaar geleden onze eerste Peugeot (..). Nu kochten we een jonggebruikte Peugeot e-208, 24.000 km. op de teller. (..) Na 15 maanden is nu de gehele boordcomputer kapot. Niet gewoon een kwestie van een update maar de hardware stuk. En nu komt het: we wachten al 5 maanden op een nieuwe.

Ik zou je tijdlijn nog even controleren; ;) 1,5 jaar is bij mij 18 maanden. Als ik 15 maanden en 5 maanden optel, kom ik op 20 maanden bezit bij jullie. Hoe jong was de e-208 bij aanschaf door jullie?
 
Laatst bewerkt:
In 30 jaar meer dan 50 auto's? 30 jaar zijn bij mij 3 auto's, en ik rij toch 20.000 km per jaar. Weet wat je koopt, ben zuinig op wat je hebt.
 
De "zegeningen" van een moderne auto....
Als je Googelt, komt je een hele lading elektronica specialisten tegemoet waarvan er 1 mogelijk het sneller gaat oplossen dan Stellantis.
 
Wat heeft dit met de populariteit van de auto te maken?

Praat een keer met ACtronics.
Dat de al bestelde nieuwe auto’s die eerder verkocht zijn, en dat zijn er dus blijkbaar een heleboel, voor gaan in dit onderdelen-verdeelsysteem. Er wordt dus niet gekeken naar dat je een groot probleem hebt als je al rondrijdt met een occasion die een vervangend onderdeel nodig heeft. En de e-208s die al in de showroom staan daar wordt het niet uitgehaald. Ik zou me als automerk sowieso de ogen uit de kop schamen als zo’n onderdeel al na zo weinig km kapot gaat. Als slijtage überhaupt van invloed is. Het lijkt me eerder domme pech en dan is het heel heel slordig dat je daar in heel je supplychain niet op berekend bent
Wat heeft dit met de populariteit van de auto te maken?

Praat een keer met ACtronics.
 
In 30 jaar meer dan 50 auto's? 30 jaar zijn bij mij 3 auto's, en ik rij toch 20.000 km per jaar. Weet wat je koopt, ben zuinig op wat je hebt.
Een aantal (tijdelijke) lease-auto’s en met twee personen altijd twee auto’s kom je al snel een heel eind hoor. En we hebben ook twee oldtimers gehad voor de leuk bijvoorbeeld
 
Codering en veiligheid (diefstal preventie). Die computerunit wordt dus, als het ware, softwarematig speciaal voor jouw auto gebakken. Kennelijk ben je niet de enige met dit probleem en is er een wachtlijst met nieuwe codering van het onderdeel. Of het onderdeel, de hardware, zelf is slecht verkrijgbaar (chips tekort?) waardoor men misschien moet schipperen, qua aantallen, voor de eerste montage en de vervangings/garantie markt.

Ik zou denken dát iemand bij de afdeling aftersales/garantie bij Stellantis NL/FR wel moet weten / uit de data kan trekken hoe lang de wachtlijst is > hoeveel chassisnummers erop staan en de doorlooptijd van een afgelopen periode kan bepalen. Hiermee kan een bepaalde snelheid van het stijgen (of dalen) op de wachtlijst voorspeld worden, denk ik dan. Kost wel ff tijd.. maar één keer een goede Excel dump maken en periodiek updaten / scriptje laten draaien voor verversing zal gemak opleveren bij meerdere aanvragen én de klantreis natuurlijk ernstig verbeteren. :rolleyes:


De Peugeot is nét wat ouder dan 24 maanden, doordat je zelf deels voor de kosten moet opdraaien?



Ik zou je tijdlijn nog even controleren; ;) 1,5 jaar is bij mij 18 maanden. Als ik 15 maanden en 5 maanden optel, kom ik op 20 maanden bezit bij jullie. Hoe jong was de e-208 bij aanschaf door jullie?
Ik heb het kentekenbewijs er even bij gepakt: 14-01-2020 “geboren”, 26-11-2021 gekocht. In april 2023 is het probleem bekend geworden, in mei pas de afspraak want het leek om een reguliere softwareupdate te gaan die niet lukte. En nu is het al bijna september en nog geen vooraankondiging niks.
 
Terug
Bovenaan