Partner werd Berlingo en nu Nemo erbij :-)

winkelier zei:
ak2 zei:
Bij een winkel zou ik gewoon een bestelwagentje kopen, je betaald heel weinig motorrijtuigenbelasting (grijs kenteken tarief) , je koopt er een betrouwbaar exemplaar uit een zeer recent bouwjaar, en je hebt een rijdende reclamezuil.

En je kunt heel makkelijk veel spullen meenemen. En toch zijn ze van gemiddelde grote.

Ik vrees dat dat de verstandigste keuze is...

Winkelier...

De verstandige, de meest praktische en misschien zelfs de voordeligste is dan inderdaad de bestelwagen.
Je zal een bestelwagentje eerder uitlenen (aan een stagiair), je kan er spullen mee op halen, je hebt een reclamezuil en dat alles voor een fractie van de kosten van een "echte auto".
Bovendien doet een parkeerdeuk (winkelcentrum) veel minder pijn bij een oude besteller en je kan iets elektrisch overwegen (voldoende actieradius? ).

Let wel op de aanwezigheid van ramen (camera's), helemaal dichte bestelwagentjes hebben erg weinig overzicht.

Muddy Bandit zei:
winkelier zei:

Je wilt toch een keer wat anders?:)

Eerst de toko goed rendabel maken, dat is namelijk je inkomstenbron.
Die luxe komt later wel als de toko blijvend goed draait, en luxe kun je in de praktijk maar beter buiten het zichtveld van je klanten houden.

Dat laatste is een waarheid als een koe...heb ik aan den lijve ondervonden

rke zei:
winkelier zei:
ak2 zei:
Bij een winkel zou ik gewoon een bestelwagentje kopen, je betaald heel weinig motorrijtuigenbelasting (grijs kenteken tarief) , je koopt er een betrouwbaar exemplaar uit een zeer recent bouwjaar, en je hebt een rijdende reclamezuil.

En je kunt heel makkelijk veel spullen meenemen. En toch zijn ze van gemiddelde grote.

Winkelier...

De verstandige, de meest praktische en misschien zelfs de voordeligste is dan inderdaad de bestelwagen.
Je zal een bestelwagentje eerder uitlenen (aan een stagiair), je kan er spullen mee op halen, je hebt een reclamezuil en dat alles voor een fractie van de kosten van een "echte auto".
Bovendien doet een parkeerdeuk (winkelcentrum) veel minder pijn bij een oude besteller en je kan iets elektrisch overwegen (voldoende actieradius? ).

Let wel op de aanwezigheid van ramen (camera's), helemaal dichte bestelwagentjes hebben erg weinig overzicht.

Vandaag toevallig proefgereden in een Opel Vivaro uit 2017...dat viel helemaal niet tegen!

winkelier zei:
rke zei:
winkelier zei:
ak2 zei:

Winkelier...

Vandaag toevallig proefgereden in een Opel Vivaro uit 2017...dat viel helemaal niet tegen!
Zo'n bus is heel goed mee te rijden, prima comfort en vaak beter geschikt voor de lange ritten. Let er wel op dat je geen diesel koopt als je vooral korte ritjes rijdt (dan liever elektrisch of benzine). Mocht een diesel de betere keuze zijn, let dan op het groeiende aantal milieuzones - of hij dan nog steeds bruikbaar is.

Dit soort bussen wordt door sommige fabrikanten heel commercieel gebouwd. Er zijn merken die producten leveren die met 2 ton en 5 jaar gegarandeerd grote kosten krijgen.
Welke merken dat zijn, weet ik echt niet. Ik hoor slechts geruchten maar er worden soms opvallende merken genoemd. ....

P.s.
Als je zo'n bus hebt, zal je wat vaker "mag ik de bus even lenen" en "kan jij even wat voor mij vervoeren" horen. Roepen dat het een bus van de zaak is en je maar 500 km per jaar prive mag rijden is een goed werkbare smoes.

Goede smoes inderdaad!
Verstandige keuze is dus een bestelauto/bus, leuke keuze een youngtimer. Neig nu meer naar de bestelbus

winkelier zei:
Goede smoes inderdaad!
Verstandige keuze is dus een bestelauto/bus, leuke keuze een youngtimer. Neig nu meer naar de bestelbus
Als de zaken eenmaal goed gaan dan kan je er altijd een auto bijkopen voor prive en met de bus alleen zakelijk rijden.

Eind januari meer duidelijkheid wanneer het ondernemerschap gaat beginnen. Inmiddels een aantal E60's bekeken op internet en 1 in het echt.
Ik heb al 3x een E39 gehad dus dat lijkt wel een logische opvolger van waar ik ooit gestopt ben met particulier BMW rijden. Kwaliteit(sbelevering) van een E39 is in mijn optiek wel wat hoger, maar de E60 vind ik toch wat meer verfijnd/luxer.

Ondanks de fijnstoftoeslag vanaf januari neig ik toch naar een mooie 530d.

Zoals ik al zei, eind janauri meer duidelijkheid, dus dan zal ik pas beslissen. Mocht iemand een mooie op het internet tegenkomen, diesel of benzine, houd ik me aanbevolen!

Succes met je winkel en met de autokeus.

De kwaliteit van de BMW E39 die je hebt gehad was veel beter dan van de latere BMW E60.
De kwaliteit van de E60 was nieuw al niet geweldig, de E60 kende best veel kwaaltjes en elektrisch was de auto teleurstellend. Ik hoor zeker tot de liefhebbers van dit model, maar je kunt op de inmiddels oude, complexe BMW E60 enorm leeglopen.

Bij een gebruikte bestelwagen is het vooral belangrijk hoe er mee is omgegaan. Er is veel samen gewerkt, dus focus je niet sterk op merk of status. Immers een Mercedes Citan is gewoon een Renault Kangoo, Dacia gebruikte Renault techniek en het onderstel, en de kleine en middelgrote bestelwagens van Opel, Peugeot, Citroen en Toyota zijn technisch volledig identiek, Opel liet zijn bestelwagens bouwen bij Fiat, Renault en Peugeot etc. etc.

Tja...en toen kwam Corona....meer dan een jaar vertraging, maar het gaat dan toch gebeuren!
Ik neig momenteel naar de aanschaf van een nieuwe bestelauto, zo goedkoop mogelijk en als de zaak eenmaal loopt zoals verwacht er een youngtimer bij aan te schaffen.

De verwachting is voor mij een jaarkilometrage van Woon-werk: 36.000km, privé een 12.000km en overig zakelijk 20.000.
Totaal 68.000km. Wellicht leuker en beter om dit over een bestelauto en youngtimer te verdelen. Waarbij de bestelauto ook mee naar huis kan, als ik zelf de volgende dag moet werken, zodat de YT niet teveel rijdt.

Als bestelauto zit ik dus te denken aan een functioneel werkpaard, zoiets als de Dacia Dokker. Heeft iemand een andere suggestie?

Financieel gezien geen probleem. Winkel wordt gedeeltelijk gefinancierd en in het ondernemersplan zit een bestelauto gecalculeerd ter waarde van een Opel Vivaro DC door de organisatie waarbij ik ga franchisen. Echter zou ik zelf liever goedkoper gaan en een YT erbij zetten voor privé
Ook geef je in het begin minder uit, gaat het goed financieel, dan geef ik pas weer geld uit aan een youngtimer i.p.v. nu ineens 30k voor een Vivaro (of meer...)

Ik weet niet hoe groot de bestelauto moet zijn, maar als ie niet groot hoeft te zijn dan zou ik kiezen voor een Ford Transit Courier. Eventueel met benzinemotor leverbaar.

Hoeft inderdaad niet zo groot te zijn! Goede optie denk ik!

MBdoubleyou zei:
En dat is net zo goed een dom vooroordeel. Helaas baseren heel veel mensen een oordeel op verkeerde feiten. Ik kwam een keer met mijn 19 jaar oude Mercedes CLK aanrijden (aanschafprijs nog geen 3 mille :) ). "Zo, toe maar! Jij hebt een dikke auto". De meeste mensen hebben geen idee! Ze reed zelf een nieuwe Fiat 500 die 6 x zo duur is in aanschaf.

Klopt helemaal. Maar op het moment dat je het moet gaan uitleggen heb je helaas de eerste (onterecht foute) indruk al gemaakt.

Pietzoveel zei:
Ooit, toen ik nog bij een BMW dealer werkte, hadden we een klant die zijn E28 528i optisch liet terugbouwen naar een 520i... ook 520i op de kofferklep. "Anders roepen de mensen dat ik ze een poot uitdraai om dit te kunnen rijden". Een andere klant wilde zo extrovert mogelijk "Als ik met een 5 aan kom rijden vragen m'n klanten of het niet goed gaat met de zaak". Die kocht de duurste 7 serie.

Die 520i vs. 528i zal niet zoveel uitmaken. De klant ziet alleen maar een 5-serie, niet de kleine lettertjes van het typeplaatje.

Ander achterpaneel, andere uitlaatdemper met één pijpje, hoofdsteunen achterin verwijderen en nog wat klein spul...

Een Dacia Dokker is een prima keus.

Andere opties zijn de (vrijwel) identieke Peugeot Partner, Citroen Berlingo, Opel Combo en Toyota Pro Ace City, kijk waar je de beste deal krijgt.

De Renault Kangoo krijgt zeer binnenkort een opvolger, misschien kun je er nog een met heel veel korting krijgen of wacht op de nieuwe Renault Expres en Kangoo.

winkelier zei:
Hoeft inderdaad niet zo groot te zijn! Goede optie denk ik!
Mijn vader rijdt nu zo 2,5 jaar met de personenversie, een Tourneo Courier. We hebben destijds gekozen voor dit model omdat deze net iets compacter is dan de andere 'busjes'. En hij rijdt ook gewoon erg fijn.
Een Dokker hebben we ook bekeken maar is toch wel wat groter en wel erg rudimentair. Het bijzondere van de Connect vind ik dat de laadvloer maar 35cm boven de straat ligt, dat is echt onwijs laag.

Deze diesel is wel bijzonder uitgerust: navigatie, stoelverwarming, voorruitverwarming. Als ik het NAP rapport bekijk dan denk ik dat het een showroomauto van een dealer is geweest. <https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bestelauto-s/m1652090785-ford-transit-courier-1-5-tdci-ambiente-navi-airco-dealeronde.html>
Maar nieuw is ook niet gek. Eigenlijk zijn er geen redenen om voor een benzine te gaan, maar ik vind dat wel een fijn ding.
edit: ik zie dat de benzine nieuw 2k minder kost dan de diesel. Dan kan je een Limited benzine rijden of voor hetzelfde geld een Ambiente diesel. Ik zou het wel weten :)

Ik ga me eens serieus verdiepen in een Transit Courier. Optie waar ik niet aan gedacht had!

Door allerlei omstandigheden heeft het allemaal wat meer voeten in de aarde gehad, maar de kogel is door de kerk.
Vandaag overgegaan tot aanschaf van een nieuwe Peugeot Partner 1.5 HDI 100pk Premium. Over een maandje of 4 gaat de winkel open!

Bedankt voor de update, goede keus en veel succes gewenst met je nieuwe winkel.

Bedankt allen! Proefrit was doorslaggevend in de autokeuze. Partner/Berlingo rijdt verrassend goed. Wel gekozen voor de 100pk versie met enige luxe om de overstapvan de huidige lease-auto niet al te vervelend te laten zijn ;-)

Eisen waren voor mij:
- Niet al te traag
- Airco
- Armsteun
- Cruisecontrol
- navigatiescherm

En toen kwam coronaprobleem 2.
De Partner was niet op tijd leverbaar dus helaas moeten uitwijken naar een occasion.

Het is een Berlingo geworden van anderhalf jaar oud. Achteraf gezien niet zo helaas. Dit betreft een wat rijker uitgeruste uitvoering, wat wel erg prettig is.
Kilometerstand bij aanschaf 26k en inmiddels 10k verder.

Mijn winkel is inmiddels een maand open, de omzet ligt op planning. Het aantal bezorgingen daarboven ;-)

Dat houdt in dat ik, of elke dag zelf moet werken, of ik moet een bestelauto op de zaak laten staan.
Het hele riedeltje begint voor mij weer van voren af aan.

1. Ga ik privé iets rijden, een youngtimer of gebruikte personenauto
2. Zet ik een oudere bestelauto op de zaak.

Optie 1: Daar gaat 15k per jaar mee gereden worden
Optie 2: 5k per jaar

Zoals de titel doet vermoeden....maar door drukte het bericht niet (goed) geplaatst...

Vorige week een Citroën Nemo uit 2010 erbij aangeschaft. Het betreft de personenauto-versie, met nog geen 80k op de teller.
Goed onderhouden, ontzettend lelijk, maar oh zo handig.

Ruimte genoeg als 2de bestelauto en er kan nog iemand mee als het moet.

En nog belangrijker, ruim binnen budget dus lekker verstandig ;-)

Terug
Bovenaan