Panda 169 Stuurbekrachtiging probleem

Mijnheer Petrol

Wegverkenner
Hallo. Ik rij sinds einde April in een Fiat Panda uit 2008. Heb er in Juni een nieuwe distributieset op laten monteren omdat ik wel het idee had en ergens nog steeds heb om lang met deze Panda te doen. Oke, de kilometerstand is sinds gisteren 288 duizend en hij heeft wat rammeltjes en kraakjes maar verder is het een fijne kar.

Maar deze auto heeft ook wat temprament want het is natuurlijk een Italiaan. Dit temperament laat de Panda merken door dat de stuurbekrachtiging op verschillende momenten uitvalt.
Nadat ik de auto kocht is de stuurbekrachtiging op 4 verschillende momenten uitgevallen.

Vlak na aanschaf, heb 'm toen laten uitlezen. Geen foutcodes.
Tijd terug in de file was het ook *klik* en viel 'ie uit.
Gistermiddag viel 'ie uit en toen zakte ergens de moed mij een beetje in de schoenen. Maar zoals ik in die situatie doe. Aan/uit en weer karren. Tot dat gisternacht na een ritje van 12 Kilometer er weer een klik te horen was en be bekrachtiging weer stopte. Ik merk dat mijn geduld met het karretje wat begint op te raken. We zijn 4 Maanden verder en dit is de enige auto die ik heb gehad die mij dit gedoe heeft gegeven tot op het punt dat ik er niet meer de snelweg mee op durf want stel je voor dat 't gebeurt tijdens het in/uitvoegen of in een bocht?

Nou is het probleem volgens elke bron opgelost met een nieuwe stuurhoeksensor, zijn niet duur om te vervangen. Ook niet inclusief montage. Maar, ik lees dus ook dat je daarvoor specifieke foutcodes moet krijgen en die krijg ik niet. De bekrachtiging doet "klik" dan valt de bekrachtiging uit, inclusief het rode stuurtje op het dashboard (en omdat 't elektronisch is is het sturen zonder, niet alsof je stuurt met een auto zonder stuurbekrachtiging. Hij blijft namelijk plakken en het sturen gaat dan ook met vrij veel tegendruk)

Nu is mijn vraag. Hebben meer mensen dit probleem op weten te lossen voor lange termijn door die stuurhoeksensor te vervangen? Zo ja, laat het mij weten want dan laat ik het repareren. Zo nee, laat het mij dan ook weten want dan weet ik dat het weggegooid geld is.

Met vriendelijke groet, Henk.

Is de accu nog goed? Stuurbekrachtiging is elektrisch en bij te weinig accuspanning kan ie er ook mee stoppen.

Als je niet de juiste foutcodes hebt, begin dan eerst met de basis:

Is de accu gezond, heb je voldoende stroom?
Controleer de massapunten.
Check de bedrading / stekkerverbindingen van het elektronisch bekrachtigingssysteem op beschadigingen en goede aansluitingen.

Waarschijnlijk is je stuurhoek sensor defect aan het raken, weet het bijna wel zeker. De punto 188 heeft dit euvel ook vaak (heb er 4 gehad en alle 4 hadden ze er soms last van).

Het uitlezen kan kloppen, dit kan soms alleen met speciale software/kabel. Bij wat oudere fiats zijn de protocollen wat anders. Ik kreeg namelijk wel een melding met het MES programma, ook zoals jij aangeeft een rood lampje en zwaar sturen.

Fiat Forum staat er vol mee en menig forums ook.
Succes

Ik heb het laatst opgelost bij een puntootje wat ik had staan.

In principe als de bekrachtiging op lock uitvalt is het de stuurhoek sensor.

Anders is het stroom die te laag is. Accu vervangen voor een 54 Ah variant. En ook even de laadstroom meten. Ik vind die vrij laag maar je zoekt ongeveer 13,6 tot 13,8 V

De bekrachtiging valt bij mij willekeurig uit. Soms is het inderdaad als ik m'n stuur (bijna) full-lock heb, maar het is ook "gewoon" gebeurd bij recht uitrijden en/of lichte stuurbewegingen. Jij zegt accu vervangen? Ik wil ergens best m'n accu vervangen, maar sla dan liever zekere voor het onzekere 2 vliegen in een klap met die sensor erbij..

^^ Nee, eerst (laten) testen. Als die nog voldoende ampèrage geeft en de dynamo prima bijlaadt, zoals Nico aangeeft, dan is je accu niet de verdachte en zou je toch de stuurhoeksensor verdenken.

Nou, accu is het probleem niet. Die zit op +- 14 Volt. Wel even de terminals schoongemaakt, zat veel oxidatiepoeder op, dat witte spul. En wat gewone bruine roest. Dynamo was óók nog in orde.
Diegene zei dat het nu vooral aankijken was en hopen dat 't opgelost is hiermee. Maar mocht het terugkomen dan geeft het vervangen van de stuurhoeksensor ook niet een oplossing. Hij zei dat hij bij zo'n type Panda al eens eerder een stuurkolom(en dus de sensor) had vervangen maar dat 't probleem een uur later weer terug was.

Nou, accu is het probleem niet. Die zit op +- 14 Volt. Wel even de terminals schoongemaakt, zat veel oxidatiepoeder op, dat witte spul. En wat gewone bruine roest. Dynamo was óók nog in orde.
Diegene zei dat het nu vooral aankijken was en hopen dat 't opgelost is hiermee. Maar mocht het terugkomen dan geeft het vervangen van de stuurhoeksensor ook niet een oplossing. Hij zei dat hij bij zo'n type Panda al eens eerder een stuurkolom(en dus de sensor) had vervangen maar dat 't probleem een uur later weer terug was.
Tijdens sturen met alle verbruikers aan blijft die ook op 14V dus? Dat is keurig inderdaad.

Motor zelf kan ook nog foutief zijn, sluiting zelf dan werkt het sowieso niet. Anders is het altijd even gissen of het dan in de bekabeling zit, in de stuur relais.

Welkom in de italiaanse auto wereld, motorisch ijzersterk maar elektronica, tja.. daar hebben de italianen niet mega veel kaas van gegeten.

Massa's van die krengen zijn vaak ook niet geweldig..

Als ex Panda rijder ken ik dit probleem. Wat ik me ervan herinner is het te repareren is, maar willen veel Fiat dealers dit niet doen. Ze vervangen liever een onderdeel.

Net een appje gehad dat de melding weer terug is. Stuurhoek sensor bestellen dus.
Ah shit....
Nou ja. Zo'n sensor is 119 euro.
Hoeveel tijd zat er tussen de oplossing en dat terugkwam? Bij mij is het een kleine maand weggebleven na aanschaf toen kwam 't weer terug, daarna is 't 2 weken weggebleven. En eigenlijk sindsdien is't zoals ik heb gezegd in een tijd van 48 uur 2 keer teruggekeerd.

Te weinig tijd. Ik durf het niet te zeggen Henk. Ik rijd niet in de auto. Ik wil wel graag de link voor de 119 euro sensor. Ik kan die niet zo snel vinden.

Terug
Bovenaan