Panda 100HP versus 500 1.4 16v Sport

Bravo

Net ingestapt
Hoi,

In mijn oriënterende fase naar een eventuele opvolger van mijn huidige Panda staan meerdere auto's op het lijstje, zo ook de Panda 100HP en 500 1.4 16v Sport (2007-2010). Of het er van komt is een tweede maar kijken kan geen kwaad, toch?:D Qua uiterlijk natuurlijk twee totaal verschillende auto's, maar qua innerlijk aardig verwant. Zo ligt er dezelfde 100pk sterke 1.4 16v in beide auto's, maar toch zit er verschil in de prestaties:

Panda 100HP
Gewicht: 950kg
Topsnelheid: 185 km/h
0-100: 9,5s

500 1.4 16v Sport
Gewicht: 905kg
Topsnelheid: 182 km/h
0-100: 10,5s

De 500 is 45kg lichter dan de Panda, maar dit vertaald zich niet naar betere prestaties ondanks dat het dezelfde motor is.

Kan iemand mij vertellen waar dit tegenovergestelde verschil vandaan komt? Is de motor in de Panda anders afgesteld? En is de motor van de 500 eventueel 'te chippen' / upgraden om dezelfde (of zelfs betere prestaties) als de Panda te krijgen?

panda 500 is meer voor sportief rijden. daarom zijn er veranderingen in de diff, versnellingsbak, en vering.

ik ben zelf ook wel fan van de panda cross, 4X4, en de 100HP.

de 500 is toch meer een vrouwen wagen, behalve de abart.

Bedankt voor de reacties, dat schept helderheid.

De 500 is inderdaad een 'vrouwenauto', maar mijn huidige Panda is ook niet echt het toonbeeld van mannelijkheid. Daar geef ik ook niet zo om eerlijk gezegd. Al zou ik dan wel een beetje een leuk aangeklede 500 willen hebben. Als snel voorbeeld vind ik deze bijvoorbeeld best netjes.

Andere opties zijn de Swift Sport (125pk) en de Twingo RS (133 pk) of eventueel Twingo 1.2GT (100pk). In ieder geval <1050kg.

snelle willy

panda 500 is meer voor sportief rijden.?? je bedoeld denk ik de panda 100hp??
Dat is idd echt een zeer sportief monstertje, vrouwen auto of niet zou me niets kunnen boeien, gewoon kopen wat jezelf leuk vind.

Blogger,
Ik zou nog even door sparen en een 500 abarth halen, dat is zo ontzettend leuk ding!!

Ik zelf zou de keuze maken in dit geval tussen de Swift Sport en Twingo RS!

Blogger zei:
De 500 is 45kg lichter dan de Panda, maar dit vertaald zich niet naar betere prestaties ondanks dat het dezelfde motor is.

Kan iemand mij vertellen waar dit tegenovergestelde verschil vandaan komt? Is de motor in de Panda anders afgesteld? [/ quote]

Ik denk dat de 500 ook een gunstiger stroomlijn heeft dan de Panda.

Hier de snelheid (theoretisch) bij 6.000 toeren van de motor. hieruit blijkt dat de 500 bij 100km/u al vrij dicht tegen het maximale toerental aanzit en de panda nog wat adem heeft om door te trekken naar 120km/u De vorm van de koppelkromme (trekkracht van de motor) is blijkbaar de bepalende factor. Daarnaast zijn het fabrieksopgave... dus dan zijn verschillen met de werkelijkheid niet uitgesloten.

Code:
versn 	        panda	      500	snelheid
1	         45 	        45 	km/u
2	         82 	        73 	km/u
3	        120 	       107 	km/u
4	        158 	       141 	km/u
5	        197 	       172 	km/u
6		               206 	km/u

Terug
Bovenaan