Paar vragen m.b.t. Opel Vectra 1999 (lekke koppakking?)

Val

Startmotor
Beste,

Ik ben nu een jaar in het bezit van een Vectra 1.6 uit 1999. Er valt mij iets op aan de auto en dat is dat de auto behoorlijk rookt (witte rook). Ook als de motor warm is.
Nu moet ik zeggen dat als ik stil sta, mijn temperatuurmeter soms over de 90 graden gaat en nog iets naar boven wil stijgen, richting de 95 dus.
Ook reed een keer een bekende achter mij en vond dat de auto stonk naar koelvloeistof.
Het bijzondere is, vind ik, dat mijn koelvloeistof al sinds het begin van de aanschaf halfvol in het reservoir staat. Het niveau is dus niet gedaald.
Bij de olievuldop zie ik in en rondom geen sludge of andere gekkigheden. Er zit ook geen olie in mijn koelvloeistof.

Mijn vraag is dus: wat kan dit zijn? Het lijkt op een lekke koppakking? Maar wie weet is er een monteur of een ex-opel vectra rijder die dit herkent? Misschien een typische Opel Vectra mankement?
De auto heeft niet veel gelopen voor zijn leeftijd, 145.000 km nu. Echter is hij behoorlijk op leeftijd (1999). Dus de dagwaarde is, denk ik, nihil. Maar er zit nog een dik jaar APK op.
Ik wil hem in de toekomst graag verkopen, werk nu dichter bij huis, maar de auto moet natuurlijk geen lekke koppakking hebben. Als dat wel zo is dan is het einde verhaal en gebruik ik de auto nog voor zolang ik hem nodig heb en breng hem dan maar naar de sloop want het loont qua kosten niet meer om dat te vervangen.

Dus kort samengevat:
- Auto stoot behoorlijke witte rook uit. Ook al is er een stuk mee gereden.
- Olieverbruik is normaal.
- Er zijn geen sporen van koelvloeistof te vinden in de olie.
- Auto stinkt naar koelvloeistof volgens een getuige die er achter reed.
- Motortemperatuur loopt wel snel op bij stilstand. Fan begint op gegeven moment wel te draaien, maar de temperatuur loopt richting de 95 graden.

Wie kan mij voorzien van advies en/of meedenken voor een (goedkope) oplossing.

Alvast dank,

Met vriendelijke groet,
Val

Bij constant witte rook uit de uitlaat, is het duidelijk dat er water in de cilinders terecht komt. En dat wordt vrijwel zeker door een lekke koppakking veroorzaakt. Gezien de temperatuur ( 90 - 95°C) is het lek nog klein. Niettemin, is snelle actie vereist, voordat het erger wordt.

Overigens, als je koelvloeistof ruikt, dan is er gewoon een lek in het koelsysteem. Als koelvloeistof mee verbrandt wordt, verdwijnt die typische zoete reuk van dat spul. Witte rook uit de uitlaat zal dus niet naar koelvloeistof ruiken.

Bij het huidige weer met lage temperaturen is het bij sommige auto's al snel dat ze ietwat witte rook (waterdamp) laten zien, zeker als er door wat korte stukjes rijden een hoop condensvocht in de uitlaat zit. (Met de nu van toepassing zijnde maximum snelheden duurt het echt lang voordat al het vocht uit het uitlaatsysteem is verdwenen) Als er geen daling van het koelvloeistofniveau is zou ik me nog niet zo druk maken.

Koop of leen een endoscoop / boroscope, verwijder 1 voro 1 de bougies en kijk of 1 van de 4 zuigers veel schoner is dan de andere 3.
Dan heb je bij die cilinder een lekke koppakking.
Meestal borrelt de KVS in het reservoir dan ook wel bij draaiende motor.

Terug
Bovenaan