Ozonbehandeling rokersauto

Allard 1273215

Net ingestapt
Hallo,

Ik ben aan het kijken naar een specifieke tweedehands auto. Onlangs kwam ik een goede tegen maar dit is een rokers auto. Ik heb onderzoek gedaan naar een ozonbehandeling maar ik kan nergens vinden of deze behandeling ook de schadelijke/kankerverwekkende stoffen verwijderd uit de auto. Weet iemand hier meer over?

gr. Allard

Ik heb ooit verplicht een auto van rokende collega over moeten nemen.
Ozon behandeling werd uitgevoerd.
Maar na een dagje bakken in de zomer zon kwam die geur steeds terug.

Bah! Gelukkig maar kort in hoeven te rijden.

De ervaringen ermee zijn aardig wisselvallig... de ene auto is de andere niet, de ene roker is de andere niet en de ene ozonbehandeling is de andere ook niet.
Er is een paar jaar geleden ook al eens een topic over geweest: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5535764

Ik zou het niet doen. De geur blijft terugkomen.
Als het een auto uit tienduizenden is én je bent niet te lastig qua geuren dan kan je het overwegen.

Ziek worden van een rokersauto in vergelijking met oude diesels en houtkachels in de straat lijkt me verwaarloosbaar.

Niet aan te raden inderdaad. Ozon behandeling verminderd het wel maar als je een goede neus hebt blijf je het vaak toch ruiken. Het werkt prima net voor verkoop...

Allard 1273215 zei:
Hallo,

.......ik kan nergens vinden of deze behandeling ook de schadelijke/kankerverwekkende stoffen verwijderd uit de auto. Weet iemand hier meer over?

gr. Allard

Denk je echt dat een auto die van een roker is geweest nu nog steeds schadelijk is voor je gezondheid?

Tegenwoordig is alles wat in de lucht zit al schadelijk.
Maar goed…. stoppen met ademhalen schijnt ook niet goed voor de gezondheid te zijn, gewoon door blijven gaan met ademhalen dus.

ik lees hier een paar mensen die schrijven van "niet doen!!"
een ozon-behandeling kan helpen, mits goed uitgevoerd.

Wij hebben ooit een auto gehad waarin de vorige eigenaar bijna leefde met een hond, dit is overigens niet verteld bij de verkoop, maar dat terzijde.
Bij de eerste natte, regenachtige dag liep je letterlijk uit de auto van de stank. Wie ooit een natte hond heeft geroken weet welke geur ik bedoel :rolleyes::rolleyes:

De auto een "goede" ozon behandeling, dit koste wel wat, laten geven en de geur was voor 90/95% weg.

Mocht je deze auto kopen onderhandel een goede ozon behandeling in de prijs, met als aanmerking op de aankoopbon dat als de geur terugkomt de garage de kosten opzit neemt.

succes met de aankoop(y)

Ik lees wat tegenstrijdigheden hierboven.

Allereerst 'niet doen!' en vervolgens 'de geur wordt minder'.
Dat rijmt niet echt met elkaar lijkt mij.
Als je niets doet blijft de geur, als je het wel doet wordt de geur minder. Prima toch?

Eerlijk gezegd zou ik met een grote boog rond een rokersauto lopen. Bij de keuze voor een gebruikte auto is dat bij mij in elk geval het eerste punt waarop ik zou afdruipen.
Kan de verkoper me nog een hoop proberen wijs te maken hoe goed de auto wel niet is of lijkt.

Dat terzijde:
Een ozonbehandeling zal alleen echt goed werken wanneer je de auto zelf van binnen ook van alle kanten reinigt en ontdoet van nicotine aanslag en dergelijke.
Vooral in stoffen blijft het goed zitten.

Wil je dat goed doen zal een groot deel van het interieur eruit moeten. Vervolgens reinigen en pas een ozonbehandeling als alles is gereinigd.
Dus meer een na-behandeling dan een oplossing.

Dit geldt ook bij andere nare geurtjes zoals natte honden.

Maarja, heb je dat er voor over?

Ik bedoelde: de auto niet kopen.

De ene rokersauto is de andere niet, net zoals woonkamers of PC's bij sommige ruik je het, bij andere zit er een dikke laag bruine snotstof op alles.

V0RQ zei:

De ene rokersauto is de andere niet, net zoals woonkamers of PC's bij sommige ruik je het, bij andere zit er een dikke laag bruine snotstof op alles.
Dat is zeker zo.
Ik heb 2 auto's voor de deur en beiden zijn ex-rokersauto's.
Waar de ene een verkleurde zonneklep heeft en bij hogere temperaturen echt een aanwezige rokerslucht heeft de andere 'een afwijkend luchtje' zonder dat het perse storend is.

Het ergste vind ik de geur aan m'n handen na een lange rit met warmere temperaturen. Die rotzooi zit ook in het stuur en komt zo in je handen.
Ik heb onlangs wat schoonmaakmiddel gekocht voor een lederen stuurwiel dus ik hoop dat dat effect heeft.

Bobslee zei:
V0RQ zei:

Dat is zeker zo.
Ik heb 2 auto's voor de deur en beiden zijn ex-rokersauto's.
Waar de ene een verkleurde zonneklep heeft en bij hogere temperaturen echt een aanwezige rokerslucht heeft de andere 'een afwijkend luchtje' zonder dat het perse storend is.

Het ergste vind ik de geur aan m'n handen na een lange rit met warmere temperaturen. Die rotzooi zit ook in het stuur en komt zo in je handen.
Ik heb onlangs wat schoonmaakmiddel gekocht voor een lederen stuurwiel dus ik hoop dat dat effect heeft.

Heb ook eens een ex rokers auto gehad. Geur was vreselijk. Beige leer van het stuur was afgesleten waarna ik het heb geverfd. Bleek een win win situatie, stuur was weer als nieuwe en de nare geur aan mijn handen zoals jij die beschrijft was weg.

Allard 1273215 zei:
Hallo,

Ik ben aan het kijken naar een specifieke tweedehands auto. Onlangs kwam ik een goede tegen maar dit is een rokers auto. Ik heb onderzoek gedaan naar een ozonbehandeling maar ik kan nergens vinden of deze behandeling ook de schadelijke/kankerverwekkende stoffen verwijderd uit de auto. Weet iemand hier meer over?

gr. Allard

De bedoeling daarvan is dat het de geur kan weghalen. Er zitten geen schadelijke/kankerverwekkende stoffen in je automeubilair, hoewel, waarschijnlijk wel! Maar niet genoeg om je druk om te maken.

Goed, ik ben vandaag eens aan de slag gegaan met allebei m'n auto's. De ene is ooit in het verleden in gerookt, de lucht is dus niet overdreven aanwezig maar hij had wel een aparte geur. De andere auto is fanatiek in gerookt door de vorige eigenaar (zonneklep is ook helemaal zwart geblakerd)

Allereerst de gehele wagen grondig gestofzuigd. Vervolgens met een allesreiniger (link) verhouding 1:10 de gehele auto (op de ruiten na) afgenomen met een doek. Ook de stoelen en dakhemel. Vervolgens een anti-rook spray (link) de (stoffen) stoelen en dakhemel ingesprayt. Opletten want er wil wel eens een druppel uit de nevelspray komen en die moet je dan even afnemen.

Tot slot het meest smerige deel van de auto, namelijk het lederen stuurwiel, gereinigd met een speciale reiniger (link). Ruiten nog even gereinigd met een ruitenreiniger.

De gehele auto ruikt nu weer fris, de geur eruit krijgen ga je nooit maar het is echt met 90% afgenomen nu.
Het water wat ik gebruikte was na de poetsbeurt helemaal zwart, stonk ook flink naar nicotine/tabak, ontzettend goor.

Mijn auto ruikt alsof ie nieuw is. Ik ben d'r blij mee. Ik hoop dat 'k hier iemand mee kan helpen. :)

Allard 1273215 zei:
Hallo,

gr. Allard

Qua geur weet ik het niet, geen ervaring mee. Maar doe niet zo mal met je schadelijke/kankerverwekkende stoffen. :D

Wat bij huurauto's en eigen ex-rookauto''s vaak goed werkte is alles flink inspuiten met reiniger en er dan met een waterstofzuiger (of shamporel stofzuiger) weer uitzuigen. Komt soms donkerbruin water uit, hard nodig dus. Alleen even voorzichtig met hemelbekleding ivm lijmlaag. Te nat maken kan zorgen dat die loslaat.

Terug
Bovenaan