Oxidatie velg na 6 maanden?

Bomenknuffelaar

Net ingestapt
Goedemorgen,

Ik bezit een VW Golf met Santiago velgen. Nou heb ik hem gister flink gewassen (doe het altijd zelf wassen in een wasstraat), en kwam ik er achter dat er soortvan kleine scheurtjes zich zijn gaan vormen. Ik heb het e.e.a al opgezocht, en ik vermoed dat het oxidatie is. Hoe kan dit nadat de velgen 6 maanden oud zijn? Zie foto. Wat kan ik hier tegen doen? Is dit makkelijk weg te krijgen? Groet.

https://imgshare.io/image/Qg8jP

Ziet er uit als ingevreten velgenreiniger of zout bijv, doe je niets aan behalve professioneel laten herstellen en opletten met reinigen/voortaan andere winterset gebruiken.

Deze velgen zijn ook niet geschikt voor de wintermaanden.

https://www.velgenland.nl/gepolijste-velgen/

@MX: Hebben we die gehad dan afgelopen periode? 2 x -2 en 2 x strooien? Geen winterperiode gezien, hooguit herfst en heel veel water .

R W xxx zei:
Ziet er uit als ingevreten velgenreiniger of zout bijv, doe je niets aan behalve professioneel laten herstellen en opletten met reinigen/voortaan andere winterset gebruiken.

Ok duidelijk. Moet ik ze dan laten pollijsten of?

Bomenknuffelaar zei:
Ok duidelijk. Moet ik ze dan laten pollijsten of?

Juist de gepolijste velgen hebben dit euvel....
Op je eigen foto zie je dat het gespoten deel weliswaar vuil, maar onaangetast is.

Pietzoveel zei:
@MX: Hebben we die gehad dan afgelopen periode? 2 x -2 en 2 x strooien? Geen winterperiode gezien, hooguit herfst en heel veel water .

Er wordt al gestrooid, als de temperatuur 's nachts rond het vriespunt komt en dat is al vaker geweest dan 2 of 3 keer deze natte winter.
Er is zelfs gestrooid in de zomermaanden, omdat het asfalt begon te smelten!
Één keer kan al genoeg zijn voor oxidatieschade aan je velgen of aluminium voorvorkpoten bij een motor. (weet ik uit ervaring)
Dat is voor mij ook de reden dat ik nu met mijn winterbanden er onder heb.

Ik zou eerst eens even met de leverancier van de velgen gaan praten, lijkt mij wel garantie.... Dat ze snel oxideren na een beschadiging is duidelijk, maar als er geen beschadigingen zijn....

Wat Piet zoveel aangeeft,
ga naar je verkoper, je heb als consument twee jaar garantie, ook op lakproblemen.
Velgen zijn gemaakt om mee te rijden, ook door weer en wind, als de leverancier daar anders over denkt, is dat zijn probleem.
De fabrikant had ook een betere en/of dikkere laklaag kunnen aanbrengen op je velgen.

Onzin, als dit gepolijste velgen zijn, zijn die niet voor winterse omstandigheden geschikt. Dat zal er oorspronkelijk ook wel bij gestaan hebben/in een catalogus terug te vinden zijn en valt niet onder garantie. Zijn vaak mooie velgen maar niet erg praktisch helaas.

Overal zie je gepolijst rijden in de winter. Het is toch gewoon de blanke lak die je op normale velgen ook hebt?

Denk dat je van een koude kermis thuis gaat komen, die gepolijste velgen zijn leuk, maar ze oxideren vaak mega snel, en zijn best gevoelig voor bepaalde velgenreinigers.
Ik heb in het verleden gepolijste oOz velgen gehad,en ook die begonnen vrij snel oxidatie te vertonen, ik heb nadien nooit meer gepolijste velgen genomen, was meteen van de problemen af.

Het gebruik van velgenreinigers is sowieso af te raden normaal gesproken, als je je auto een beetje onderhoudt (TS doet het altijd zelf, dus ik verwacht hier ook een zekere vorm van 'zuinig zijn op...') dan zijn je velgen prima schoon te houden met een standaard sopje en een borstel. Ik heb in mijn leven eigenlijk maar één keer van dat agressieve spul gebruikt, en dat was om een tweedehands set velgen nieuw leven in te blazen. Maar die velgen waren wel wat ouder dan 6 maanden (en op het oog ook zeker zo lang niet gereinigd). Na het wassen de velgen in de was gezet, en dan is het gewoon weer een kwestie van een beetje bijhouden met water en sop. En dat hoeft dan echt niet elke week.

satisfaction 9491254 zei:
Denk dat je van een koude kermis thuis gaat komen, die gepolijste velgen zijn leuk, maar ze oxideren vaak mega snel, en zijn best gevoelig voor bepaalde velgenreinigers.
Ik heb in het verleden gepolijste oOz velgen gehad,en ook die begonnen vrij snel oxidatie te vertonen, ik heb nadien nooit meer gepolijste velgen genomen, was meteen van de problemen af.
oOz? Is dat een nieuw merk? :LOL:

De hechting van blanke lak op gepolijst metaal is gewoon al een probleem, de ondergrond is glad en een hechtprimer ontbreekt.
Sommige gepolijste velgen zijn fabrieksaf ook slechts 1x afgelakt (is lekker goedkoop), maar op de randjes is de laklaag dan zo dun dat vocht er vrij gemakkelijk onder kan komen met als gevolg oxidatie van het metaal.
Onder m'n vorige auto had ik ook nieuwe gepolijste velgen van zo'n goedkoop merk gekocht, die zijn direct naar een spuiter gegaan en voorzien van 6 extra lagen 2K-blanke lak... die zagen er na 5 jaar gebruik nog steeds prima uit, terwijl het onbehandelde reservewiel (een paar maand later bijbesteld) na een jaartje al overal af begon te bladderen.

(de verkoper van die velgen was wel zo eerlijk om mij dat advies van eerst wat extra lagen blanke lak spuiten mee te geven)

Terug
Bovenaan