Overwegen aanschaf elektrische auto (BMW i3 of Tesla Model 3)

A

Anoniem

Guest
Hi allemaal,

Ik overweeg een nieuwe elektrische auto aan te schaffen. Zakelijk heel erg voordelig! Op dit moment rijd ik een BMW 1-serie. Heerlijke auto en BMW is een mooi merk. Toen de dealer hoorde dat ik geïnteresseerd was in Tesla gaven ze mij voor een paar dagen een BMW i3.

In eerste instantie vond ik die i3 er niet echt mooi uitzien. Maar hoe vaker ik er naar kijk, hoe leuker en futuristische ik de auto vind overkomen. De afwerking is echt van hele hoge kwaliteit en hele mooie materialen.

De Tesla Model 3 heb ik maar heel even 15 minuten live mogen zien bij de dealer, laat staan een proefrit. Maar over Tesla hoor je hele verschillende verhalen.

Nu is mijn vraag aan jullie: Wat is jullie advies als je kan kiezen tussen een Tesla Model 3 of een BMW i3? Wat zijn jullie ervaringen?

Alvast bedankt!

De i3 kan je volgens mij echt krijgen voor €45k en binnen een jaar. De Tesla zal wel 2020 worden als je geen aanbetaling hebt gedaan.

Verder: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5850861,5850892#msg-5850892

Voor 25k rij je een benzinewagen die meer kan.

Vergeet ook je BTW correctie niet van 2,x% per jaar.

ik zou zelf altijd een tesla nemen.

maar de model 3 moet je even wachten.

kijk eerder voor een 2dehandse model s. die zijn ni rond de 50k.

De Tesla zal verder komen op een lading stroom, maar de betrouwbaarheid van de Model S is nou niet best en vooral voor een auto van dat geld.
Daarbij zit er een aardig groot gat tussen de 2 modellen wat betreft de prijs.
Ik zou voor de I3 gaan.

Als je onder de indruk bent van de i3 weet je in elk geval wat je kunt verwachten, ik vind de Tesla verschrikkelijk mooi maar ik zou 'm eerst echt uitgebreid (lees enkele dagen) willen testen om te zien wat ik nu precies voor vlees in de kuip heb.
Daarnaast denk ik dat de i3 (met range extender) gewoon handiger is voor dagelijks gebruik en ik vind het interieur echt geweldig.

Ik zou in jouw geval dus dit jaar nog een i3 bestellen en bij de volgende ronde serieus naar Tesla kijken.

Tesla is verder qua elektronica, maar het duurt nog ff voor je er een krijgt en Tesla kan geen auto bouwen.

BMW dus.

Zadelsnuiver zei:
Als je onder de indruk bent van de i3 weet je in elk geval wat je kunt verwachten, ik vind de Tesla verschrikkelijk mooi maar ik zou 'm eerst echt uitgebreid (lees enkele dagen) willen testen om te zien wat ik nu precies voor vlees in de kuip heb.
Daarnaast denk ik dat de i3 (met range extender) gewoon handiger is voor dagelijks gebruik en ik vind het interieur echt geweldig.

Ik zou in jouw geval dus dit jaar nog een i3 bestellen en bij de volgende ronde serieus naar Tesla kijken.

Groen 7: BMW I3 niet meer verkrijgbaar met range extender

Heeft waarschijnlijk te maken met de veranderde bijtellingsregels voor plugin-hybrides ...

Mij spreekt de BMW i3 meer aan en de bijtelling is ongeveer de helft. Zeg 4 procent over 44.000 of voor de Tesla 4 procent over 50.000 en 22 procent over 10.000 euro. Maar als je veel lange stukken rijdt en ook internationaal is de Model 3 handiger. Het model verschilt natuurlijk ook nogal een compacte hogere hatchback of een lage langere sedan. De BMW i3 heeft net een grotere accu gekregen, de 120 Ah.

Dank voor de reacties. Zakelijk is een elektrische auto zeer interessant in tegenstelling tot privé aanschaf (btw terug, 4% slechts bijtelling, kosten aftrekbaar, milieu aftrek...).

Ik ben niet van plan om een auto te kopen die meer kost dan 50.000 euro. Dus op dit moment is een Model 3 aanschaffen niet mogelijk maar ze komen als het goed is met een goedkoper model later dit jaar.

Ben blij dat de i3 een betere batterij heeft gekregen. Ik woon zelf in een appartement en thuis laden van de auto wordt dus lastig. Dus ik ben afhankelijk van snelladers.

Ik rij ongeveer 600-700 km per maand.

Dutchmaccer zei:
...

Ben blij dat de i3 een betere batterij heeft gekregen. Ik woon zelf in een appartement en thuis laden van de auto wordt dus lastig. Dus ik ben afhankelijk van snelladers.

Wat doe je jezelf aan dan? Wat een horror. Elke rit via snelladers plannen. Denk ook aan sluipverbruik bij koud weer enzo.

700km is ongeveer €80 benzine, daar ga je dus ook niet sterk op besparen.

V0RQ zei:
Dutchmaccer zei:
...

Wat doe je jezelf aan dan? Wat een horror. Elke rit via snelladers plannen. Denk ook aan sluipverbruik bij koud weer enzo.

700km is ongeveer €80 benzine, daar ga je dus ook niet sterk op besparen.

Afhankelijk van de stad waarin TS woont is er vast wel een laadpaal ergens tegen de 300 m lopen in de buurt. Als die er niet is, zodra je het kenteken mooi aanvragen dan krijg je er wel een van de gemeente. (ook dan afhankelijk van de stad waarin je woont)

Maar idd, een plekje waar je de auto dichtbij aan een 11 kW of 22 kW paal kan zetten is wel handig. Kijk voor de meeste laadpalen eens bij Newmotion. Hebben een app en je kunt via hen ook direct een laadpas aanvragen.

Nico GTR zei:
...
Afhankelijk van de stad waarin TS woont is er vast wel een laadpaal ergens tegen de 300 m lopen in de buurt. Als die er niet is, zodra je het kenteken mooi aanvragen dan krijg je er wel een van de gemeente. (ook dan afhankelijk van de stad waarin je woont)

Maar idd, een plekje waar je de auto dichtbij aan een 11 kW of 22 kW paal kan zetten is wel handig. Kijk voor de meeste laadpalen eens bij Newmotion. Hebben een app en je kunt via hen ook direct een laadpas aanvragen.

Ja maar dan krijg je weer die hogere laadkosten en mogelijk 'te lang bezetten'-boete. Dan moet je zondagochtend je bed uit om je auto weg te zetten.
Én die paal kan bezet zijn...

Best een lastige keus, de I3 kwam in 2013 al op de markt, en is voor auto begrippen al best oud. BMW is inmiddels bezig met de ontwikkeling van de I1. De I3 blijft nog steeds een hele bijzondere auto, en was zeer modern en vooruitstevend. De Tesla 3 is zeer modern, en net op de markt, de auto profiteert van de nieuwste ontwikkelingen maar heeft lange levertijden. Ik heb zelf een kleine voorkeur voor de Tesla.

Ik zou zelf echter ook aanraden om naar meer merken te kijken. Bijvoorbeeld Kia, Hyundai of Nissan.

Dank allemaal.

Ik dacht als ik 1 a 2 keer per maand ergens 25 minuten moet wachten om even de batterij op te laden is dat goed te doen. Eventueel laptopje mails beantwoorden in de auto.

Waarschijnlijk ga ik sowieso nog half jaartje wachten. Reden voor de overschakeling is: meer rijplezier en fiscaal heel aantrekkelijk (goedkoop een 'dure'/luxe auto rijden).

Probleem van de Tesla is dat ik iedereen hoor klagen over de afwerking en dat mensen twijfelen over de kwaliteit van de auto.

Ik zou ook even wachten tot Volkswagen met zijn IQ komt, die ziet er in mijn ogen veelbelovend uit.

Hoe vinden jullie deze?

https://www.kooiman.nl/occasions-kopen/18397228

En als ik ga voor een occasion Model S, waar moet ik dan volgens jullie vooral op letten? Zeker als ik de auto aantal jaren wil kunnen blijven updaten.

Zou denk sneller voor de 75 gaan de 60, mij lijkt hoe ver je kan rijden toch altijd nog belangrijkste van elektrische auto. Geloof wel dat de 60 en de 75 fysiek de zelfde accu hebben dus misschien kunnen ze hem toch nog groter maken weet alleen of ze dat zomaar doen en wat het kost

Koen V zei:
Zou denk sneller voor de 75 gaan de 60, mij lijkt hoe ver je kan rijden toch altijd nog belangrijkste van elektrische auto. Geloof wel dat de 60 en de 75 fysiek de zelfde accu hebben dus misschien kunnen ze hem toch nog groter maken weet alleen of ze dat zomaar doen en wat het kost

Hangt ervan af welk jaartal je hebt. Aangezien dat nogal goed in elkaar zit....heel erg kort de uitzetting. Er geldt per module, ~ 24V, 233Ah, 5.2kWh, 444 Panasonic 18650 3200mAh

2012 - 60 kWh en de 85 kWh versie. Die 85 kWh heeft dus 16 cellen waar de 60 kWh op 12 cellen zit.
2015 - 70 kWh met 14 cellen als opvolger van de 60 kWh variant
2015 - Introductie 90 kWh variant, ook 16 cellen t.o.v. de 85 kWh maar hierbij zitten er 516 18650 celletjes in 1 module.
2016 - 60 kWh variant kwam terug als softwarematige downgrade vanaf de 75 kWh variant
2016 - Introductie 100 kWh
2017 - 60 kWh niet meer leverbaar, alle 60 kWh modellen vanaf 2016 kregen een OTA update en gingen voortaan als 75 kWh door het leven.

Heel korte samenvatting. ;) Ik zal binnenkort een deel van mijn literatuuronderzoek hier ook publiceren die erg diep in de materie van de tesla cellen gaat.

Dutchmaccer zei:
Hoe vinden jullie deze?

https://www.kooiman.nl/occasions-kopen/18397228

En als ik ga voor een occasion Model S, waar moet ik dan volgens jullie vooral op letten? Zeker als ik de auto aantal jaren wil kunnen blijven updaten.

En Dutchmaccer, heb je al een elektrische auto gekocht?

Terug
Bovenaan