Oververhitting polo 6n1 (1999)

Etienne 7820360

Net ingestapt
Hallo allemaal ik heb onlangs plotseling problemen gehad met oververhitting van mijn auto. Wanneer ik op de snelweg rijd loopt de temperatuur op tot het lampje gaat branden van een te hoge koelvloeistof temperatuur. Als ik dan mijn verwarming op zijn warmst zet en de ventilator maximaal daalt de temperatuur wel tot 100 graden. Ik heb de volgende dag mij auto stationair laten draaien totdat hij op temperatuur was en toen gevoeld aan de koelslangen, hier voelde ik dat de leiding net na de thermostaat heet was maar 10cm verder was de leiding volledig koud. Hierom denk ik dat het probleem ook de thermostaat is en niet de waterpomp wat denken jullie hierover?

Dank jullie allemaal voor het meedenken, ik heb vandaag de thermostaat vervangen en alles werkt weer naar behoren. Uiteindelijk een makkelijke reparatie van €30 incl, nieuwe koelvloeistof.

Klinkt als thermostaat inderdaad.

Als de pomp niet zou werken, zou hij ook niet afkoelen als je de verwarming aan zet.

Janneman zei:
Mzd22 zei:
Slaat de koelventilator wel aan?

Normaal niet als je op de snelweg rijdt, genoeg rijwindkoeling. Stadsverkeer of stilstaan, dan komt de ventilator soms in.

Ja dat is waar. Ik heb toevallig met een Polo 6n2 ook oververhitting gehad en toen was er een relais van de ventilator kapot! Hij hield het met de rijwind inderdaad wel uit, maar zodra je in de file stond overkookte hij.

Hoofdverdachte lijkt mij ook de thermostaat. Mogelijk dat 't thermostaathuisje inwendig kapot is, dat kan bij dit type nog welles gebeuren.
Mzd22 zei:
Ja dat is waar. Ik heb toevallig met een Polo 6n2 ook oververhitting gehad en toen was er een relais van de ventilator kapot! Hij hield het met de rijwind inderdaad wel uit, maar zodra je in de file stond overkookte hij.
Relais? Je bedoeld de thermoschakelaar/contact in de radiateur, vermoed ik. Koelventilator werkt volledig buiten 't contact om, bij mij weten zit er geen relais tussen.

Etienne 7820360 zei:
Oké bedankt voor het meedenken dan ga ik de thermostaat vervangen.

De thermostaat van de Polo 6n zit in een plastic huisje. In dit huisje zit een plastic pennetje waar tegen de thermostaat zich open drukt. Dit plastic wordt knetterhard en dan breekt dit pennetje. Ik zou dat huis daarom ook even controleren voordat je de boel weer dichtschroeft.

Ik vermoed ook dat de thermostaat stuk is. Althans zoals hierboven al vermeld: het bruggetje waar die tegenaan drukt. Zware ontwerpfout van VW indertijd.
Overigens betekend dat altijd de thermostaat + behuizing vervangen. Want de thermostaat gaat dan vaak voorbij zijn normale maximale punt en slaat vast. Ook als dat niet gebeurt is, is de thermostaat niet meer te vertouwen.

Plaatje van een kapot bruggetje met doorgestoken thermostaat via motor-talk.de
$_59.JPG

Begin maar met de koelslang van de thermostaat naar de radiateur los te halen. Dan kom je het restant van het bruggetje vanzelf tegen.

En let op dat je bij het vastdraaien van de boutjes niet de boel dol draait. Zijn zelftappers, en een thermostaathuis vervangen is meer werk (en kosten)

^^^ ik snap dat laatste niet, want in je eerste alinea schrijf je dat het verstandig is ook het (thermostaat) huis te vervangen.
Dus, dan heb je per definitie toch meer werk dan als je alleen de thermostaat vervangt?

Durashift zei:
^^^ ik snap dat laatste niet, want in je eerste alinea schrijf je dat het verstandig is ook het (thermostaat) huis te vervangen.
Dus, dan heb je per definitie toch meer werk dan als je alleen de thermostaat vervangt?

Net zoals vrijwel elke thermostaat zit er een flens overheen waar de slang naar de radiateur op gemonteerd wordt.
Bij deze thermostaten zit in die flens dat bruggetje waar de thermostaat zich tegenaan zet. Daarom is het onderdeel van de thermostaat zelf.
Dat is wat ik het huisje noem (van de thermostaat), maar ik begrijp dat dat verwarrend is.
Bij normale thermostaten is het gewoon 1 geheel met de thermostaat en is het van metaal gemaakt.

Dat onderdeel zit vast met zelftappers in het thermostaathuis. Als je de zelftappers verkeerd terugzet en elke keer nieuw schroefdraad probeert te tappen, kun je het thermostaathuis dol draaien en dan moet je dat hele thermostaathuis vervangen als je pech hebt.

Je kunt door eerst even linksom draaien tot ze terug in het vorige schroefdraad vallen meestal wel hergebruiken. Maar ook dat werkt niet altijd.
Mochten ze dol draaien is het een optie om grotere zelftappers te zoeken en die te monteren. Maar bout/moer kan niet.

Het thermostaathuis is de hele assemblage waar alle slangen en de temperatuursensor in zit. Ook de rest van de thermostaat zit daar in. Maar dan ben je wel een uurtje of wat langer bezig om die te vervangen + kans dat de buis naar de waterpomp ook gelijk mee mag. Liever niet dus...

Overigens schijnt er een normale thermostaat te zijn die met een kleine aanpassing gewoon past in het thermostaathuis, waardoor het probleem met het bruggetje niet meer kan gebeuren. Ik ben er helaas nog steeds niet achter welk type thermostaat dat zou moeten zijn...

Terug
Bovenaan