Overstappen van benzine naar diesel?

Stef f3334468

Net ingestapt
Beste allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuw auto en zou daarbij graag jullie hulp willen. In 2022 heb ik een occasion aangeschaft met 190 pk. Dat rijdt uiteraard erg lekker, maar is niet mega zuinig. Het benzineverbruik is gemiddeld 1 op 13.

Niet lang nadat ik de occasion had aangeschaft, vond ik ander werk. Hiervoor rijd ik op jaarbasis (incl. privégebruik) zo’n 18.000km tot 20.000km. Ondanks dat ik veel rijplezier beleef met mijn huidige auto zijn de brandstofkosten simpelweg te hoog.

Nu vraag ik me af: is het verstandig om in mijn situatie over te stappen naar een diesel? Ik heb een budget van maximaal €10.000 te besteden. En wat zijn voor dat budget verstandige keuzes? Ik ben totaal niet bekend met de dieselmarkt.

Voor een goed advies is het ook belangrijk wat je nu hebt, je wensen, en hoe groot de vervanger moet zijn.

Ja dat is een prima verbruik.. 1:6,5 hier met 320pk.

Wil je besparen? Koop een yaris hybride en rijd die op
Ik heb 245 pk en haal, gok ik, ongeveer 1op 10.
Onze 150 pk haalt de 1 op 16 met veel stukjes van 5km vast wel.

Of diesel interessanter is, ligt er aanwelke ritten je maakt. Rijd je hoofdzakelijk snelweg, dan kán een diesel interessant zijn. Bedenk wel de de MRB 2x keer zoveel is als, bij een benzine auto.

Rijd je veel met wisselende snelheden op N-wegen en in stedeljjke gebieden, dan lijkt me een benzine (P)HEV een betere keuze. Met name met een PHEV kun je dan zuiniger dan 1 op 25 rijden, als je regelmatig stekkert. 1 op 20 met een stekkerloze hybride is dan ook mogelijk.

Mijn v70 d5 rijdt ook maar net zuiniger dan 1 op 13.
Zou ook eerder gaan kijken voor een hybride .. al moet je dan wel wat pk's inleveren bij bijvoorbeeld een Auris of kleine Lexus

Qua diesels is er natuurlijk best veel keus.... van een Polo tdi tot bijv. BMW 3.

Maar zoals gezegd als het je puur om de maandelijkse kosten gaat zou ik naar hybride gaan.

Wat rij je nu met 190pk? en wat voor soort auto wil je. groot / klein...?

Wat voor auto is het? Hoeveel jaar zou je er, los van het verbruik, nog mee willen doen?

Als je auto (motor) er geschikt voor is, overweeg dan LPG inbouw (indien je dit op je woon danwel werklocatie in de nabijheid voordelig kan tanken).

Een 1.5 tsi met 150 pk kun je stage 1 chippen naar 190 pk. Dan heb je een redelijk vlotte auto die ook vrij zuinig kan zijn. Zit nu zelf over 50k km op ruim 1 op 17. Zelfs 2,45 zuiniger dan de fabrieksopgave.

Terug
Bovenaan