Overstap elektrische auto

A

Anoniem

Guest
Goedemorgen,

Ik heb momenteel een Jeep Compass die nog 21.000 a 22.000 waard is. Door aanleg zonnepanelen en de hoge benzine prijs etc wil ik de overstap maken naar een elektrische auto.
Echter wil ik max rond de 10.000 bijleggen. Daarbij bestaat mijn gezin uit vrouw en 2 kinderen (4 en 6 jaar). Auto wordt gebruikt voor vooral kleine stukjes voor o.a. woon werk. Ik verwacht totaal tussen de 10.000 en 15.000 km per jaar te rijden.

Ik twijfel tussen de volgende opties:
Inruilen huidige auto en kopen van elektrische occasion ,
-Nissan Leaf 62 kwh
- ID 3 te duur en vind ik van binnen niet mooi
-E - GOlf te lage actiradius
- Nieuwe megane --> erg mooi maar te duur

Maar nu zie ik ook dat je een auto aan te schaffen is in de vorm van Private Lease. (eventueel met inruil / aanbetaling van de jeep)
Kunnen jullie mij vertellen of dit een verstandige keus is? Komen er dan in deze optie meerdere modellen binnen mijn budget etc.

Ontvang graag van jullie wat ondersteuning en informatie in wat te doen.

Groet,

Op de Opel Mokka-e kun je nu dubbele subsidie krijgen als particulier bij koop, totaal € 6700,- of iets groter de Citroen ë-C4 totaal € 4350 subsidie plus premie.

https://www.opel.nl/apps/News/actions/opel-verdubbelt-subsidie.aspx
https://www.citroen.nl/acties/personenautos/electric-premie/e-c4.html

Private lease is een goede mogelijkheid maar kijk of het bij je past. Reken jezelf niet rijk door een auto te willen leasen die nu niet binnen je budget past. Dan leef je boven je stand en dat kan financieel tegen je werken(zeker bij een gezin met kinderen) Zelf heb ik de Kona in private lease en dat is gewoon een goede EV. Ook voldoende te krijgen in het jou gewenste prijssegment. Modernere techniek dan de Leafe. Die auto zou niet mijn voorkeur hebben. Ook de Ioniq is een goede optie. Maar er zijn meer merken: Citroen, Peugeot en Kia hebben betaalbare EV’s. Wat dat betreft valt er behalve de Leafe nog wel wat te kiezen. Zelf vond ik het lastig om de benodigde range goed in te schatten. Daarom had ik eerst ern kleinere EV. Range bleek minder belangrijk dan gedacht. Mijn vrouw wilde geen EV, maar ba de proefperiode was ze over stag. Wel vind ze het snelladen nog een dingetje. Maar dat is de afgelopen twee jaar niet nodig geweest. Mijn EV heeft een range van max 300 km. Let op als je toch besluit om een Golf te kopen: ze kunnen niet allemaal snel laden en hebben maar 1fase laadmogelijkheid. Dat beperkt wel de bruikbaarheid. Als je niet kunt snelladen dan ben je zo een halve dag verder met laden bij de Golf.

Met mijn vrouw samen neigen we erg naar de Renault. Wij rijden geen grote afstanden dus wij denken aan de 40ev voldoende te hebben.

Maar mijn vraag is zal er een verschil te merken zijn tussen de 40ev 130 pk en de 60ev met 220 pk qua rijgedrag? Dit omdat de 60ev natuurlijk ook zwaarder is.

Als het wij gedrag het zelfde is gaan wij denk ik voor de 40ev

Ik denk dat je wel het verschil gaat merken hoor tussen 130 en 220 pk, maar een proefrit zal uitkomst brengen.

Als je thuis kunt opladen en je rijdt alleen korte stukken dan heb je ook niet zo heel veel range nodig natuurlijk, dus daar zou ik me niet teveel op blind staren. BMW i3 overigens geen optie?

Private lease kan goedkoper zijn dan zelf kopen in het geval je de auto sowieso moet financieren, maar ook dan is het afhankelijk van verschillende factoren. Als die Compass vrij van financiering is en je krijgt 21k cash in het handje lijkt het me logisch om te kopen. Mocht je nog een zware financiering op de Jeep hebben kan het lonend zijn om voor private lease te gaan.

Maarten 2843517 zei:
Met mijn vrouw samen neigen we erg naar de Renault. Wij rijden geen grote afstanden dus wij denken aan de 40ev voldoende te hebben.

Maar mijn vraag is zal er een verschil te merken zijn tussen de 40ev 130 pk en de 60ev met 220 pk qua rijgedrag? Dit omdat de 60ev natuurlijk ook zwaarder is.

Als het wij gedrag het zelfde is gaan wij denk ik voor de 40ev

De Renault Megane E tech Electric is een zeer interessante nieuwkomer. Het verschil in vermogen ga je (denk ik) wel merken, maar 130 pk en een hoog koppel lijkt mij meer dan genoeg voor vlotte prestaties.
Voordeel van een elektrische auto is dat ze altijd veel koppel leveren.
De Megane is voor een elektrische auto zeker niet zwaar. Fijn is ook dat je er een aanhangwagen mee mag trekken.

Zelf heb ik nog niet gereden met de Megane Electric, maar auto journalisten zijn zeer enthousiast over deze auto.

Maak anders gewoon een proefrit.

Volgens mij kan je nog nergens een proefrit maken en zijn de levertijden al heel lang….

De Megane E-Tech electric R130 heeft 130 pk en 250 Nm koppel, met een ledig gewicht van 'slechts' 1475 kg lijkt mij dat prima te doen. Kun je ook nog € 3350 subsidie op krijgen ook bij private lease.

Een auto van 20k inruilen en nog 10k bijleggen zijn natuurlijk wel bizarre investeringen om een mogelijk tijdelijk stevige brandstofprijs te vermijden. Een fix lease contract tekenen ipv van een vrije eigen auto is misschien teveel van het goede.

De EV van 30k gaat maar 15k (want populair) afschrijven de komende 4 jaar. Elektriciteit is ook niet gratis, net als je zonnepanelen, ik neem een milde €2000 voor elektra voor 60.000km. Best interessant. 17k

Je Jeep schrijft misschien 12k af, minder populair, €2000 MRB en 6000 liter brandstof in 4 jaar is ,misschien wel €14k...
Onder de streep 28k best prijzig.

Private lease, 500 euro voor dezelfde 48 maanden: 24k terwijl juist die paar extra jaren doorrijden bij een eigen auto lekker voordelig is kan dat niet bij lease. De 2k voor de elektra komt er nog bij 26k.
En dat is een stevig contract terwijl je de Jeep elke dag kan weg doen, schorsen of verhuren óf 3 jaar extra voordelig doorrijden.

Nu is de jeep nog wat waard en hoef ik relatief weinig bij te betalen. Als ik 60 maanden 200 euro aan benzine kan bespraken per maand en 816 euro aan MRB dan heb ik die investering er toch zo uit….

Alternatief is de jeep lekker verder rijden maar die wordt ook met jaar minder waard. Ik denk daarom dat dit een mooi moment is om over te stappen

De "inruilen want nog wat waard" is een hardnekkige misvatting. Kort en jong rijden is duur. Nu al je verlies nemen op de Jeep en alleen maar naar de voordelige maandlasten kijken is niet helemaal de manier.

Je zegt zelf al: 16000 euro aan mrb plus brandstof de komende 5 jaar besparen. Maar je moet daarvoor wel morgen een auto van €30-40k op de stoep zetten en nog steeds voor zo'n €10k laden (en dan reken ik heel voordelige elektriciteit) Plus laadpaal, plus af en toe misschien wat duur publiek- of snelladen en verre autovakanties worden heel lastig. Als je EV keuze niet helemaal de juiste blijkt te zijn en je wil over 4 jaar toch maar die andere dan wordt het wel een prijzig avontuur.

De Leaf is voor langere mensen zeer krap, overweeg dan de oude Ioniq, een verrassend efficiënte en voordelige EV.

Even voor het totale beeld. Ik kan de jeep bijna maar dan ook bijna voor aankoopprijs verkopen. Verlies van minder dan 750 euro.
Daarbij heb ik zonnepanelen op het dak waardoor ik neem ik aan niet aan de 10k aan electra ga komen.

Vandaar dat het verlies op de jeep minimaal is en de overweging om nu de stap te gaan maken.
Voor vakanties hebben we een andere auto met trekhaak waardoor we vooral kleine ritten binnen Nederland maken. Toch neig ik dan naar de Megane EV60 omdat deze natuurlijk meer kost maar ook omdat deze na 5 jaar met alle ontwikkelingen waarschijnlijk nog aantrekkelijker is in de markt.

Terug
Bovenaan