Overhittings probleem Ford Fusion

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,

Ik heb 2 maanden geleden een Ford Fusion 1.6 uit 2008 gekocht met 110.000 KM stand. Alles was prima met de auto en hij is verder in goede conditie.

Nou heb ik een probleem ontdekt met de auto terwijl ik naar Zuid Duitsland reed: de temperatuurmeter springt naar maximum als ik over 110 km/uur rijd op de snelweg. Vooral in heuvelachtige gebieden. Als ik over 100km/uur rijd werkt de airco ook niet meer, dan blaast er alleen maar lucht maar het is niet meer gekoeld.

Verder was het niet fataal want ik heb 800 km afgelegd met de auto nadat ik het probleem ontdekt had(behalve dat ik dus niet over 110 km/uur kon rijden). Maar het is wel erg vervelend natuurlijk om steeds langzaam te rijden en de temperatuurmeter in de gaten te houden. Als ik ongeveer 110 km/uur rijd(en 80 bergopwaarts) blijft de temperatuurmeter in het midden. Maar als ik dan wat gas geef, gaat de meter snel vrijwel richting het maximum.

Verder heb ik gemerkt dat als ik de luchtblazers hete lucht laat blazen dat de temperatuurmeter vrij snel omlaag gaat. Dus ik heb steeds 110 km/uur gereden bergopwaarts en dan even snel de ramen opengezet en hete lucht laten blazen om de motor af te koelen.

Toen ik de auto heb gekocht heb ik meteen de distributieriem laten vervangen(volgens Ford moet dat elke 150.000 KM of 10 jaar). Ik dacht ook dat de waterpomp hierbij moest maar de garage heeft toen alleen de riem vervangen omdat 'de waterpomp niet word aangedreven door de distributieriem dus het hoeft niet perse en ik kan u geld besparen'. Maar ik denk dat dit probleem juist aan de waterpomp kan liggen?

Verder kan ik nog gewoon naar de supermarkt rijden met airco. Het probleem gebeurt dus alleen op de snelweg.

Weet iemand hier wat het probleem kan zijn?

Airco schakelt uit als de motor te warm is dunkt mij. Slaat de fan wel aan als je met draaiende motor stilstaat?

Lijkt me een koelingsprobleem, waarschijnlijk is het de thermostaat. Airco gaat uit om de motor te ontlasten.

Vin_cent zei:
Lijkt me een koelingsprobleem, waarschijnlijk is het de thermostaat. Airco gaat uit om de motor te ontlasten.

Dat zou kunnen, maar ik heb niet gemerkt dat de motor sneller warm word als ik de airco aan heb staan. Leek juist het omgekeerde, leek een beetje alsof de airco de motor afkoelde maar kan ook onzin zijn.

Radiateur is dit jaar nog vervangen, als ik op internet kijk kan het inderdaad de thermostaat zijn.

Wordt de dikke slang naar radiator goed heet als je hebt gereden?

Fan: lijkt me niet met 110km/u problemen
Pomp: lijkt me ook niet. Kachel doet het goed en er kan redelijk gereden worden.
Thermostaat dus..

De condensor van de airco wordt gekoeld door een fan en dat geheel zit meestal gemonteerd voor de radiateur , dus dat de temperatuur van de motor zakt bij ingeschakelde airco is niet heel raar.

Bedankt voor de reacties. Koelvloeistof is op peil en de ventilator werkt goed volgens mij.

Ik denk zelf dat het de thermostaat is, ik wil de auto naar een garage brengen maar weet niet goed hoe ik het moet aanpakken.

Is het een beter idee om het probleem door te geven en ze te laten kijken wat het is? Of kan ik beter vragen of ze de thermostaat kunnen vervangen en kijken of het dan beter is?

Heb het gevoel dat als ik het probleem omschrijf en ze het laat 'controleren' dat ze dan meer geld gaan vragen voor onzin.

Daardoor probeer ik dus zelf een beetje om een diagnosis te stellen.

Thermosstaat kost globaal 15 euro, gewoon laten vervangen. Zijn ze zo mee klaar.

Vin_cent zei:
Thermosstaat kost globaal 15 euro, gewoon laten vervangen. Zijn ze zo mee klaar.

Garage vraagt er 100 Euro voor, is dat een normale prijs?

Hangt van het uurtarief en bereikbaarheid van de thermostaat af. Vraag anders bij een andere garage een 2e prijsopgave op.

Alex zei:
Vin_cent zei:

Naast de thermostaat van 15 a 20 euro , wordt ook de koelvloeistof vernieuwd ( tussen de 2 en 4 euro per liter maal 6 liter ) en met demontage en montage ( eens met de 45 minuten zoals Tomtom al aangaf) + de 21% btw, lijkt me dit niet direct een poot uitdraaien.

ik zeg : doen !

Alfa Romeo50 zei:
Alex zei:
Vin_cent zei:

Naast de thermostaat van 15 a 20 euro , wordt ook de koelvloeistof vernieuwd ( tussen de 2 en 4 euro per liter maal 6 liter ) en met demontage en montage ( eens met de 45 minuten zoals Tomtom al aangaf) + de 21% btw, lijkt me dit niet direct een poot uitdraaien.

ik zeg : doen !

Bedankt voor de reacties allemaal. Ik heb morgen ochtend een afspraak bij de garage voor de thermostaat.

Ik snap alleen niet waarom de koelvloeistof vervangen moet worden; dat is namelijk 3 maanden geleden nog bijgevuld.

Alex zei:
Ik snap alleen niet waarom de koelvloeistof vervangen moet worden; dat is namelijk 3 maanden geleden nog bijgevuld.

Moet deels afgetapt worden, en bij het aftappen is de kans aannemelijk dat er ook wat vuil in de afgetapte koelvloeistof terecht komt... dat wil je dus niet meer retour in je koelsysteem hebben.;)

Terug
Bovenaan