Oudere bus of auto kopen voor motorfiets en kamperen max 5000 euro

A

Anoniem

Guest
Hi,
Ik wil een bus of auto kopen met veel ruimte zodat ik daar mijn motorfiets in kwijt kan en ergens een project er van kan maken, zodat ik er ook in kan kamperen bijv.

De grote maakt niet uit, van Crafters tot Transporters tot een oude Touareg lijkt me prima (als daar een motor in past).
Ik wil wel dat ie wat pit heeft en een redelijk vermorgen.
Minder dan 5000 euro, en een goede motor. Diesel of Benzine maakt niet uit maar ik verwacht diesel.
Verder keek ik naar Citroen Jumpers voor 1000 eu of een Volkswagen Transporter voor dezelfde prijs of een Touareg met 313 PK wat ik ideaal zou vinden, maar ik moet ook denken aan onderhoud en dat ik dan minder inhoud heb.
Wat stellen jullie voor? Iemand ervaring? Ik heb ook gekeken naar Ford Transits, en die lijken prima. Of Jeeps?
Ook ideaal is gewoon een grote bus met groot vermogen, of goed te chippen.
Thanks alvast :).

PS: Uitstoot kijk ik ook naar, wil wel overal heen kunnen!

Klopt en daarom keek ik naar de Touareg of Mercedes ML misschien.
Verder hebben die oude Dodge bussen toch een V8? Zijn die niks?

Een motorfiets weegt al snel 200 kg, hoe lager de laadvloer is hoe makkelijker je deze motor mee krijgt en je moet voldoende hoogte hebben. Een grote terreinwagen lijkt mij dan bijzonder onhandig.

Je komt denk ik dan gewoon uit bij een bestelbus zoals een Citroën Jumper, Fiat Ducato, Peugeot Boxer, Renault Master of kleiner bv de Citroën Jumpy, Peugeot Expert, Fiat Scudo, Renault Trafic, Opel Vivaro of Nissan Primastar.

In deze prijsklasse is het wel opletten, want bestelbussen hebben vaak een zwaar leven.

Als je veel vermogen wilt en verbruik maakt niets uit dan is zo'n Amerikaanse bus ideaal. Vito is ook geleverd met V6, zowel diesel als benzine. Echter zou ik voor iets met FWD gaan, die hebben vaak een lagere laadvloer. Pickup anders geen optie?

Een fatsoenlijke betrouwbare USA bus kun je wel vergeten tenzij je je budget verdubbelt, en verwacht daarin ook geen racemonster V8 maar gewoon een ouderwetse lange slag benzineslurper die op de luie amerikaanse manier gebruikt wenst te worden (rustig warm rijden en veel kilometers vreten rond de 2000 rpm).... doe je dat niet dan wordt je vrij snel beloond met het nodige revisiewerk aan motor en aandrijflijn wat in de praktijk vertaald wordt als een economisch total-loss.

Transit van de vorige generatie is een prima en stevig ding en komt vol beladen nog normaal mee in het verkeer, met een budget van € 5000,= zijn er wel nette exemplaren te vinden van 8-10 jaar jong en hooguit 2x klokkie rond.
Maar goed, als je daarmee gaat trappen dan trap je ze (net als elke andere dieselbus) ook snel aan gort.
Even goed letten op roest aan de dorpel onder de schuifdeur (zit vaak vol met rommel), roest in de wielranden onder de portieren, de leesbaarheid van het chassisnummer (achter het rechter voorwiel), de staat van de achterste rubbers van de draagarmen (die bussen willen wel eens los komen van het rubber), en diesellekkage bij een volle tank. (= slangetje overloop die lek is)

vicky 3595453 zei:
Wat zijn mn opties voor pickups?

Als je de motor op een aanhanger zet kun je kamperen in de bak, als je er een caravan aan hangt om te kamperen kun je de motor misschien nog in de bak kwijt als je met de motor goed kunt balanceren op een lange oprijplaat..... die laadvloertjes zitten aardig wat hoger als de laadvloer van een bus (bij mijn Nissan D22 al ruim 100 cm hoog), en de laadbak van een enkel- of 1½ cabine zijn ook hooguit 185 cm in lengte binnenwerks.
Verwacht ook niet te veel van een pick-up in jou budget, de Nissans zitten (met name de 4x4) meestal wel in de laatste levensfase en de Toyota/USA pickups zijn die laatste fase al wel gepasseerd en dringend aan restauratie toe.

Ik zie dat de Iveco Daily in mijn budget te koop is, maar hoeveel km op de teller is gemiddeld te veel? Het gaat vooral om onderhoudshistorie dat weet ik, maar toch.
177 pk begint ie mee, en is het best opvoerbaar invergelijking met een Sprinter of Boxer. Vgm is de Daily wel RWD.
Iemand ervaring met een Iveco Daily?

Allereerst moet je dat snelle loslaten, ook een bestelwagen met 130 pk rijd al gewoon max 150 km/h, oftewel hard zat voor zo een kolos
En het is een bestelbus, geen GTI
Mede door de vaak korte overbrenging voelen ze nog best vlot aan ook

Ik zou opteren voor een Renault Master, die hebben voorwielaandrijving, een erg lage vloer en daardoor ook veel binnenhoogte, ideaal dus

Op gaspedaal op bedrijfsauto selecteren en dan elk merk langs. Voordeel van gaspedaal.nl is dat als je een selectie maakt dat dan alleen alles overblijft wat van toepassing is. Voordeel voor jou is dat je dan misschien ook automerken tegen komt waar je in eerste instantie niet aangedacht had.

AutoScout24 heeft dat niet dan blijft alles gewoon staan en pas bij selectie zie je dan dat er nul resultaten zijn. Dan zie je veel meer over het hoofd.

Een kleiner en lichter model heeft veel minder vermogen nodig om vlot vooruit te komen. Ik zou gewoon kijken of het vermogen voldoende is voor het formaat.

Een gewone middel grote bestelbus zoals een Peugeot Expert of Renault Trafic is met ongeveer 115 pk al snel genoeg, een bestelbus is gemaakt om spullen te vervoeren en is gewoon geen sportauto. Ze halen met gemak meer dan 140 km per uur, dat is met een grote en hoge auto al hard zat. Ze gebruiken bij hogere snelheden door het relatief grote frontale oppervlakte ook veel meer brandstof.

We hebben wel eens een kleine Dacia Dokker gehuurd met slechts 75 pk, dat lijkt niet veel maar was gewoon voldoende om goed met het verkeer mee te komen.

Ik zou in deze prijsklasse op zoek gaan naar een nette en goede bestelbus, chippen voor meer vermogen zou ik met een oude bestelbus met een heel leven achter zit niet meer doen.

vicky 3595453 zei:
Ik zie dat de Iveco Daily in mijn budget te koop is, maar hoeveel km op de teller is gemiddeld te veel? Het gaat vooral om onderhoudshistorie dat weet ik, maar toch.
177 pk begint ie mee, en is het best opvoerbaar invergelijking met een Sprinter of Boxer. Vgm is de Daily wel RWD.
Iemand ervaring met een Iveco Daily?

Je kunt wel van alles vinden in jou budget, maar je zult niets bruikbaars gaan vinden wat binnen dat budget ook nog voldoet aan al je eisen.... er zijn nu eenmaal niet zoveel racebussen gemaakt.

Daily's zijn sterke bussen (eigenlijk terug gekeurde lichte vrachtwagens) die zwaar werk aan kunnen, en dat betekent dus ook dat 2e-hands exemplaren meestal al als zwaar werkpaard stevig gebruikt/misbruikt zijn.
Het motorvermogen is daar ook op berekend: veel vermogen maar dat wordt als trekkracht in korte overbrengingsverhoudingen aan de achterwielen afgegeven om 3½ ton ttm + 3½ ton aanhangergewicht op gang te brengen en houden... het zijn dus absoluut geen race-pk's maar werk-pk's, in de praktijk zijn ze absoluut niet sneller (eerder trager) als een Transit, Expert of Trafic.
T.o.v. andere bussen vrij duur in mrb (en dus verzekering) door z'n gewicht, vrij dorstig, duur wat betreft de onderdelenvoorziening, vrij stug/oncomfortabel als ze onbeladen gereden worden en de tractie op nat wegdek laat dan ook wel eens wat te wensen over.
Kortom niet aan beginnen als je er geen zwaar werk voor hebt.

Aha, oké. Bedankt voor de informatieve reactie. Dan dacht ik aan een Mercedes Sprinter, maar die hebben vaak ook een ruig leven gehad, hoeveel zou ik mijn prijs moeten omhoog halen om iets te kunnen halen waar ik toch wel lang mee door kan? Liefst wel een 3 liter denk ik dan.

Het aanbod van de Mercedes Sprinter 2 vanaf 2006 met 3 liter 6 cilinder motor is zelfs bij een budget van € 8000 exclusief BTW nog heel beperkt, en dan kom je busjes tegen met enorme kilometerstanden, en die al flink op leeftijd zijn. Bij een budget van € 5000 exclusief BTW vind je er geen een. De Sprinter 2 staat goed aangeschreven maar daar betaal je wel flink voor.

Als je een goede en betrouwbare bestelbus wil hebben, dan zul je moeten schrappen in je wensen.

vicky 3595453 zei:
Aha, oké. Bedankt voor de informatieve reactie. Dan dacht ik aan een Mercedes Sprinter, maar die hebben vaak ook een ruig leven gehad, hoeveel zou ik mijn prijs moeten omhoog halen om iets te kunnen halen waar ik toch wel lang mee door kan? Liefst wel een 3 liter denk ik dan.

Denk dat je je budget dan moet vervijfvoudigen.

In onderstaande link vind je informatie over auto halen uit duitsland

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5947688,5947688#msg-5947688

Best interessant verhaal dit.
Zou mij ook wel aantrekken.
Zelf zit ik dan te denken aan een vw sharanVR6.
Of een xc70 van volvo.
Er zijn genoeg bedijven die een imperiaal tent aanbieden.
En de motor? huren of een motoraanhangwagen kopen.

Auto encyclopedie zei:
vicky 3595453 zei:

Denk dat je je budget dan moet vervijfvoudigen.

In onderstaande link vind je informatie over auto halen uit duitsland

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5947688,5947688#msg-5947688

Oooh, oké. En als ik dat gedoe over een krachtige motor weghaal zoals van een Sprinter en puur een bus wil die lang meegaat en voor een redelijk budget, weet je dan waar ik het beste naar kan kijken? Uit Duitsland?

Een aanhangwagen is voor mij geen leuke optie.
Het liefst wil ik er een soort campervan van maken.

vicky 3595453 zei:
Het liefst wil ik er een soort campervan van maken.

Dat kun je dus maken van ongeveer alle bedrijfsbussen.
Maar begin nu eerst eens met de uitleg waarom je denkt dat je toekomstige bus zoveel race-pk's nodig zou moeten hebben, want daar kan ik namelijk geen enkele zinnige reden voor bedenken.
Los van het feit of de motor het nog fijn vindt halen de meeste busjes de 150 km/h wel, en daarmee zit je tegenwoordig al op het randje van rijbewijs kwijt en/of grove boetes.... die gemiddeld 100 pk standaard in normale bedrijfsbusjes is dus al ruim voldoende.
En ik weet niet of je ooit al eens 150 km/h met zo'n windvanger hebt gereden, maar neem van mij aan dat bij een beetje wind (of het inhalen van een vrachtwagen) op die snelheid een busje al als een dweil over de weg gaat en je daarmee een gevaar voor iedereen bent.

Gooi die volstrekt onzinnige pk-eis overboord en je hebt keuze genoeg in goede en bruikbare busjes in Nederland, en als je verstandig bent neem je een voorwielaandrijver want die hebben een lage laadvloer zodat je er ook gemakkelijk met een motor in en uit kunt.
En let er bij de prijzen wel even op dat de meeste bedrijfsbusjes ex btw geprijsd zijn, daar komt dus nog 21% bij.

In jouw situatie zou ik voor een caravan gaan waar een motorfiets in kan. Kan je elke potente auto ervoor zetten die je maar wil.

Hmm, oké. En als ik puur kijk naar waarde uit geld halen van een bus (minder roest, een motor waar je op kan bouwen, zuinig, groter voor een kleinere prijs). Welke bussen kan ik dan het beste naar kijken? Liefst H2L2 of H3L3.
Iveco Daily? Jumper? Boxer? Kleinere motor in Sprinter? Crafter?

Gr Vicky

Als je een grote bestelbus zoekt dan zijn de vrijwel identieke Fiat Ducato, Peugeot Boxer en Citroen Jumper een goede keus. Ze bieden een goede prijs kwaliteits verhouding Door de voorwielaandrijving hebben ze een lage en vlakke laadvloer, en ze zijn vaak omgebouwd naar campers, er is veel voor te koop.

Een goed alternatief is de Renault Master, het model vanaf 2010 staat bekend als betrouwbare, grote en comfortabele auto, die veel biedt voor het geld, je kunt dan ook kijken naar de identieke Opel Movano.

Voor advies over de hoogte H1 H2 of H3 ga er een aantal bekijken en kijk welke hoogte je nodig hebt, dat geldt ook voor de lengte. Bij een Camper zie je vaak H2.

Misschien deze rolstoelbus iets, rij je zo de motor in

https://www.autowereld.nl/nissan/interstar/100-28-308l-2-5dci-rolstoelvervoer-33785008/details.html

vicky 3595453 zei:
Hmm, oké. En als ik puur kijk naar waarde uit geld halen van een bus (minder roest, een motor waar je op kan bouwen, zuinig, groter voor een kleinere prijs). Welke bussen kan ik dan het beste naar kijken? Liefst H2L2 of H3L3.
Iveco Daily? Jumper? Boxer? Kleinere motor in Sprinter? Crafter?

Gr Vicky

Daar is een simpele vuistregel voor: kijk maar waar Polen, oostblokkers en landbouwmechanisatiebedrijven veel mee rijden want dat is sterk, degelijk, gemakkelijk en goedkoop in onderhoud.
Dus oudere bouwjaren voornamelijk VW Transporter, vorige model Ford Transit en Iveco Daily, de recentere bouwjaren Peugeot Boxer / Fiat Ducato en de Transit zonder Custom.
Gezien je budget en meeste wensen zou ik voor het vorige model Ford Transit H2L2 gaan, en daar is ook keuze genoeg in.

https://www.autoscout24.nl/aanbod/iveco-others-35-s-18v-395-h3-diesel-wit-53db5fa7-98d4-b458-e053-0100007f8823?utm_source=android-share

Ik heb mijn ogen hierop, maar weet het niet zeker.
En qua km standen? Is er iets wat teveel is? Meeste bussen kunnen wel tot 600k overleven met redelijke onderhoud, of moet ik gewoon naar de historie kijken?

Wat dacht je nu zelf?
De RDW geeft al 4 eigenaren aan i.p.v. 1 zoals in de advertentie vermeld wordt, RDW geeft aan tellerstand onlogisch, laadruimte laat al goed zien hoe die misbruikt is, export lust hem blijkbaar niet.... redenen genoeg om er ongezien al met een grote boog omheen te lopen.

Ik hoop trouwens dat je wel een KvK-inschrijving hebt en zo'n ding 10% zakelijk kunt gebruiken... want als particulier betaal je hiervoor de lieve som van € 2100,= mrb per jaar.:eek:

Jaz privé en zakelijk kan ik gelukkig. Waar heb je deze data vandaan? Was ook best te mooi om waar te zijn.
Dan maar verder zoeken naar een goede L3H3 bus, m'n budget heb ik nu wel verhoogd naar 12000.

vicky 3595453 zei:
Jaz privé en zakelijk kan ik gelukkig. Waar heb je deze data vandaan? Was ook best te mooi om waar te zijn.
Dan maar verder zoeken naar een goede L3H3 bus, m'n budget heb ik nu wel verhoogd naar 12000.

Gewoon het kenteken invoeren op de rdw-site.
https://ovi.rdw.nl/Default.aspx

Terug
Bovenaan