Osram Allseason H4/H7 lampen?

H Civic

Startmotor
Iemand die Osram Allseason H4 of H7-lampen gebruikt en hoe bevallen ze?

Op foto's lijken ze een gelige tint te hebben die het in mist en regen goed zou moeten doen. Ze zijn volgens mij niet zo geel als de koplampen van Franse auto's vroeger waren.

Bedankt voor je reactie.

Ik heb het hier jaren geleden al eens uit de doeken gedaan. Ik heb weer wat gegoogled en bekeken. Als electronicus blijf ik erbij: Al die halogeen varianten met "blue vision" "premium night" en weet ik het wat voor aanprijzingen zijn in mijn ogen 95% marketing onzin.

Een H4 lamp moet aan een hele rits eisen voldoen. 60 Watt, 12V, je kan natuurlijk met leds een heleboel verzinnen maar met de standaard halogeen technologie kom je eigenlijk altijd uit op een kleurtemperatuur van 3200K. Een gloeilamp is 2800 en een xenon of led kan zelfs naar de 5000 Kelvin. Er zijn ook wel HIR (Halogeen Infra Red) bolletjes, maar dan heb je hetzelfde probleem als met H4 ledlampjes, het is er eigenlijk niet voor gemaakt.

Je kan wat rommelen met kleurfiltertjes, maar dit houdt per definitie in dat je bruikbaar licht tegenhoudt. Verder krijg je ook temperatuursproblemen als je zo'n klein H4 buisje stevig blauw of geel zou maken. Daarom zie wel die blauwe lampjes in de winkel hangen maar in de praktijk geven die eigenlijk gewoon wit/geel licht net als elke andere halogeenlamp.

Ik ben dus van mening dat het allemaal onzin is. Het kan best dat ze binnen de marges de lampjes sorteren op +10% meer vermogen en die een kreet geven die de consument laat denken dat er meer licht uit komt. De lampjes waar 10% minder uitkomt geven ze dan de "Long Life" naam. Letop 10% meer vermogen is absoluut geen 10% meer zicht en uiteindelijk brand zo'n lampje ook eerder op.

Philips lampje dat 3400K / +130% meer zicht zou geven:
PDuQLjK.png

De vraag was of het ietwat gelige licht z'n claims waarmaakt en niet of "blue vision" "premium night" hun claims waarmaken

De vraag was of het ietwat gelige licht z'n claims waarmaakt en niet of "blue vision" "premium night" hun claims waarmaken
Je bent wel erg nauwgezet. "Al die halogeen varianten met "blue vision" "premium night" en weet ik het wat voor aanprijzingen zijn in mijn ogen 95% marketing onzin"

Ik had zin om nog wat verder te zoeken.
Van Philips is er de "H7 bla bla Vision, 12V 55 Watt" deze zou meer dan 30% licht geven:
Kleurtemperatuur
3,400 K
Lumen [lm]
1500 ±10%

Dan heb je ook nog de ExtremeVision150, die zou 150% meer licht geven:
Lumen
1500 ±10% lm
Kleurtemperatuur
Tot 3200 K

En dan ook nog de Racing Vision GT200, 200% meer licht:
Lumen
1500 ±10%
Kleurtemperatuur
3500

Die Osram Allround van TS, dat is een H4 lamp met twee standen:
Photometrical data
Luminous flux 2900/1700 lm
Luminous flux tolerance ±15 / ±15 %
Color temperature 3200 K

Nog even een H4 van Philips, Extreme G-Force nog wat, zou 130% meer licht geven
Kleurtemperatuur
Maximaal 3500 K
Lumen
1650 ±15% / 1000 ±15% lm

Ik denk dat we toch wel kunnen concluderen dat het 50 jaar oude halogeenbolletje in de automotive aftermarkt aan wat marketingonzin onderhevig is.. Ik bedoel kijk alleen maar naar die namen. Voor de bolletjes in de afzuigkap of badkamerspiegel heb ik nooit de opties gezien voor 150%.

Het punt van Keezx is denk ik - althans zo interpreteer ik de openingspost - dat het niet zo zeer gaat om de hoeveelheid licht, maar om het verschil tussen geel en wit licht.

Mijn ervaring met met echt geel licht in een oldtimers is dat het in de regen inderdaad fijner licht is. Het is niet dat je meer ziet (ik denk persoonlijk minder fel dus minder ver), maar het is wel minder vermoeiend voor de ogen. Hetzelfde effect is naar mijn idee overigens ook te bereiken met een nachtbril (geel glas), waarmee je bovendien ook het licht van tegen-/achterliggers, omgeving etc. geel maakt.

Bedankt voor de reacties.

Intussen kwam ik deze YT-video tegen met een vergelijking van Osram Allseason vs. andere gele lampen (die ik trouwens geen van alle zou willen hebben)

De conclusie van de test is dat de Osram Allseason lamp weinig verschilt van een standaard H4-lamp. Er staan veel interessante commentaren onder de video van gebruikers die vinden dat geel licht in sneeuw en regen om allerlei redenen wel beter zicht biedt.

Ik heb een nieuwe autorij-bril (voor veraf) nodig en denk erover om eentje met gele glazen te kiezen. In combinatie met bv. Philips ExtremeVision 150 of Osram Night Breaker 200. Laatstgenoemde komt als beste uit deze test:

https://www.auto-motor-und-sport.de/verkehr/h4-gluehlampen/

Je bent wel erg nauwgezet. "Al die halogeen varianten met "blue vision" "premium night" en weet ik het wat voor aanprijzingen zijn in mijn ogen 95% marketing onzin"

Ja, dat denk ik ook...ik wou je niet tegenspreken, het leek me echter dat je de pointe miste..

Bij de weg, ik snap eerlijk gezegd weinig tot niets van al die lui die zonodig met meer/beter/witter/LED licht de wegen (on) veiliger menen te moeten maken, het is IMO een nieuw soort soort Sjonnyisme voor de otostrijders onder ons.
Ik (70) heb nog nooit meegemaakt dat ik dacht: had ik maar meer licht dan een standaard H4 lampie en ik heb best wel veel op onverlichte wegen gereden.
Zie je ut niet goed> Gas eraf...

Als je meer wil zien, moet je Hella's kopen ;), kun je 's nachts zelfs je zonnebril ophouden :ROFLMAO:.
Ik denk dat de meesten beter langs een opticien kunnen gaan.

Bij de weg, ik snap eerlijk gezegd weinig tot niets van al die lui die zonodig met meer/beter/witter/LED licht de wegen (on) veiliger menen te moeten maken,

Het is erbij willen horen denk ik, bij de moderne auto's die de fratsen hebben van matrix (groot) LED licht. Lekker verblinden.. (nee, niet direct je voorligger.. want dat doet het systeem vaak nog wel okay.... maar de bestuurder die vanuit een hoek op je af komt rijden.. of dat de auto met die moderne lichten heuvel op je tegemoet komt rijden.. en de hoogteregeling het niet bijregelt.. (n) :mad:)

Ik heb zelf een week Chinese H4 LED's erin gehad omdat ik dingen kado kreeg bij een ruilhandeltje en m'n vrouw wel eens een paar kilometer over een onverlichte weg moet rijden....
Heel erg wit, maar het lichtbeeld klopte geen r##t meer van en heel veel strooilicht, dus snel weg met die troep, maar ik zou niet graag de velen die ermee rijden in gewone reflectorlampjes de kost willen geven....je ziet ze je bij bossen tegemoet komen.

Terug
Bovenaan