Origineel GM of imitatie onderdelen monteren?

Guest
Hallo allemaal,

Onlangs een astra H 1.8 benzine station uit 2005 gekocht, met 178000 op de klok.
Hierbij moeten gedeeltes van de uitlaat en de remschijven + remblokken voor vervangen worden.

Is het raadzaam ivm de kwaliteit om hiervoor originele GM onderdelen te gebruiken, of is imitatie ook te adviseren?

De bedoeling is dat we deze astra nog voor langere tijd blijven rijden, dus wil ik dit wel goed aanpakken.

Graag jullie advies.

Mvg Peter

Gewoon origineel nemen. Als je 100% zeker weet welk A merk het is, bijvoorbeeld Brembo of Bosch dan hoef je geen opel onderdeel te nemen maar neem die paar tientjes extra voor het gemak, veiligheid, slijtage op lange termijn, gevoel, staat goed op de factuur verzameling bij doorverkoop etc etc..

Over het algemeen voldoen vervangingsonderdelen van gerenomeerde leveranciers prima. Soms moet je wel weten welke je moet hebben.

Het probleem is dat juist mensen die zo'n vraag stellen geen idee hebben van welke leveranciers wel goed zijn. Dus kan je beter origneel nemen. Maar toch: imitatie kan prima zijn.

Ik heb helaas wel Bosal uitlaten gezien die al blikkerig klonken na montage en waar op een gegeven momment een meters lange staart van steenwol uitkwam. Daarna klonk die uitlaat nog veel luider. Na 2 jaar doorgerot. Of remblokken die het nog geen 20.000 km uithielden.
Een imitatie BDP sensor waarvan ik de montagegaten moest bijvijlen zodat de sensor daadwerklijk ging doen wat ie moest doen.
Het is niet zo grappig als een imitatie kachelradiateur na een jaar weer begint te lekken, of een imitatie stuurkogel na een jaar weer een APK afkeur oplevert.

Dan wordt goedkoop ook duurkoop.

Ik heb ook schijven gemonteerd van 27 EUR per stuk die gewoon keurig presteerden. Danwel gereviseerde dynamo's of ruilstartmotoren die alweer jaren prima functioneren

Auto onderdelen zijn big bussines en uiteraard valt er te verdienen door goedkope troep te produceren die de "simpele" consument niet kan onderscheiden van A kwaliteit. Die troep komt gewoon via Brezan, Kwikfit en Ebay de markt op.

Schijven kosten toch 25 per stuk?

Maar wat Turbod12 zegt sluit ik me volledig bij aan.
Enkel dat de Brezan dat verkoopt wist ik niet.

Ik heb ook schijven gemonteerd van 27 EUR per stuk die gewoon keurig presteerden.

Auto onderdelen zijn big bussines en uiteraard valt er te verdienen door goedkope troep te produceren die de "simpele" consument niet kan onderscheiden van A kwaliteit. Die troep komt gewoon via Brezan, Kwikfit en Ebay de markt op.

ik ben eigenlijk benieuwd naar het daadwerkelijke verschil zit tussen de cheape c-merk schijven en de bekendere merken, een op feiten gebaseerde test heb ik niet ineens kunnen vinden.

Ik vond die schijven erg grof gegoten. Wellicht hebben ze productiestappen weggelaten om de schijven te harden of te slijpen. Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel overcapaciteit er in je remsysteem zit.

Is voor een leek eigenlijk niet te beoordelen.

Ik zal het nog een keertje uitleggen:

Originele onderdelen worden geleverd door de merkdealer, maar het merendeel van de onderdelen komen van derden af. Bosch is zeker de bekendste naam hier. Je hebt ook after market onderdelen, dat zijn onderdelen die niet bij de merkdealer vandaan komen, maar wel originele kwaliteit zijn (OEM). Imitatie is spul dat in een kamertje ergens in een zeer lage loon land gemaakt wordt, maar bij lange na niet voldoet aan de OEM eisen. Daarbij staat er wel een logo op van het merk auto met alle benodigde nummers.

Dus... kies voor origineel of after market, maar laat de imitatie liggen.

Bedankt voor jullie reacties!

Er zijn inderdaad wel erg veel merken die hetzelfde onderdeel kunnen leveren.
We hebben ervoor gekozen voor origineel te gaan.

Mvg Peter

turbod12 zei:

Het SKF wiellagertje wat je koopt bij Brezan is toch exact hetzelfde SKF wiellagertje wat je bij de dealer koopt... alleen staat op het doosje niet het dealermerk maar SKF + nummer.
Maar het klopt inderdaad dat auto onderdelen big business is, vooral de verpakking van een automerk geeft al een fors toegevoegde waarde.;)

turbod12 zei:

Niet via Brezan en niet via Kwikfit. Ebay is de plek waar de oplichters hun imitatie onderdelen aanbieden in de doosjes van de originele fabrikant. Dan staat er Alfa/Fiat/Lancia of VW/Seat/Skoda/Audi op, maar zit er inderdaad goedkope troep in.

Zowel de Brezan als Kwikfit leveren onderdelen die voldoen aan de eisen van de fabrikant, het al aangegeven OEM verhaal. Zowel Brezan als Kwikfit leveren/monteren onderdelen van leveranciers die ook direct aan de fabrikanten leveren, zoals Bosch, NGK of Valeo.

Nog niet gezegd, maar after market onderdelen kunnen zelfs beter zijn dan originele onderdelen! Het is een deel huiswerk, om te verdiepen hoe de verschillende merken hun producten "aanprijzen". Zoals MOOG wielophangingen zijn beter bestand tegen corrosie. Zo zijn nog meer voorbeelden.

Vorige week nog de multriem (Contitech) laten vervangen en ook een nieuwe waterpomp en spanrol (beide van SKF).

Bij bepaalde onderdelen is het minder belangrijk dan bij andere. Een uitlaat kan je door van alles vervangen, de ene gaat alleen langer mee dan de andere, maar bij remmen en bijv. banden gaat het om je eigen en de veiligheid van andere daar moet je wel voor kwaliteit kiezen, dat je jezelf doodrijd doordat bijvoorbeeld je remmen het begeven is jou probleem maar vaak rijdt je een ander dood (extreem geval).
Bij plaatwerk kan je beter geen imitatie nemen, de pasvorm is vaak zo slecht dat je gaat moet aanpassen om het passen de krijgen of de vorm klopt bijvoorbeeld niet.

zombies zei:
Bij bepaalde onderdelen is het minder belangrijk dan bij andere. Een uitlaat kan je door van alles vervangen, de ene gaat alleen langer mee dan de andere, maar bij remmen en bijv. banden gaat het om je eigen en de veiligheid van andere daar moet je wel voor kwaliteit kiezen, dat je jezelf doodrijd doordat bijvoorbeeld je remmen het begeven is jou probleem maar vaak rijdt je een ander dood (extreem geval).
Bij plaatwerk kan je beter geen imitatie nemen, de pasvorm is vaak zo slecht dat je gaat moet aanpassen om het passen de krijgen of de vorm klopt bijvoorbeeld niet.

Ivanov zei:

Originele onderdelen worden geleverd door de merkdealer, maar het merendeel van de onderdelen komen van derden af. Bosch is zeker de bekendste naam hier. Je hebt ook after market onderdelen, dat zijn onderdelen die niet bij de merkdealer vandaan komen, maar wel originele kwaliteit zijn (OEM). Imitatie is spul dat in een kamertje ergens in een zeer lage loon land gemaakt wordt, maar bij lange na niet voldoet aan de OEM eisen. Daarbij staat er wel een logo op van het merk auto met alle benodigde nummers.

Origineel = OEM = Komt van de fabrikant van de auto.
After Market = voldoet aan de eisen van OEM of beter = komt via erkende leveranciers als Brezan, WM, Van Silfhout etc.
Imitatie = ziet er een beetje uit als OEM = komt van de Marktplaatsen, ebay's van deze wereld en zit in doosjes die zeer sterk lijken op Origineel. Imitatie is namaak. De kreet nep-Rolex is toch bekend? Horloge dat lijkt op een Rolex, maar kwalitatief niet in de buurt van een Rolex komt maar waar wel Rolex op staat. Kost ook een fractie van de prijs van een echte Rolex.

Ivanov geeft een mooi stukje uitleg over de dingen die allemaal aangeboden worden tegenwoordig.

Persoonlijk zou ik aan een auto van 11 jaar oud niks meer OEM monteren.
Aftermarket spul daarin tegen wel, OEM is te prijzig, terwijl Brezan fatsoenlijk aftermarket spul levert, denk bij remmen aan Bosch, Eicher of TRW.

Zelfde geld natuurlijk voor een uitlaat, aftermarket is goed. Neem geen imitatie; veelal pisbakken staal wat volgend jaar alweer doorgeroest is. Denk bij aftermarket aan Bosal of Romax.

Succes ermee!

nlmobile zei:
Zoals MOOG wielophangingen zijn beter bestand tegen corrosie.

Nadeel van MOOG is dat ze voor diverse merken blijkbaar geen verschil kennen tussen LHD en RHD onderdelen, ik heb al diverse MOOG stuurkogels weer retour kunnen doen omdat ze alleen voor de rechts gestuurde auto's passend waren.:confused:

Ivanov zei:
zombies zei:

Ivanov zei:

Origineel = OEM = Komt van de fabrikant van de auto.
After Market = voldoet aan de eisen van OEM of beter = komt via erkende leveranciers als Brezan, WM, Van Silfhout etc.
Imitatie = ziet er een beetje uit als OEM = komt van de Marktplaatsen, ebay's van deze wereld en zit in doosjes die zeer sterk lijken op Origineel. Imitatie is namaak. De kreet nep-Rolex is toch bekend? Horloge dat lijkt op een Rolex, maar kwalitatief niet in de buurt van een Rolex komt maar waar wel Rolex op staat. Kost ook een fractie van de prijs van een echte Rolex.
Tsja dat klopt voor een deel, maar after market kan net zo nep zijn als de imitatie.

Terug
Bovenaan