Opvolger van de Mondeo gezocht

Anne 5466836

Net ingestapt
Huidige auto is een Ford Mondeo Wagon 2.0 Diesel. Heerlijke auto, maar zo langzamerhand komt er een eind aan KM stand loopt tegen de 430.000 aan nu. Zo'n beetje alles wat er aan vervangen kon worden is er de laatste jaren aan vervangen. Voornamelijk kilometer gerelateerde dingen, geen rare dingen. Wat dat betreft een betrouwbare auto. En zou nu best even mee kunnen.. DIt jaar was de grote beurt + apk 1200 euro en dat is voor ons wel de max. 100 euro per maand aan onderhoud vinden wij wel genoeg

Vooral de rij eigenschappen, sterkte motor en zijn trekkracht bevalt ons.

Hij is echter nu wel aan de grote kant geworden, dus maatje kleiner is de wens. We rijden nu diesel en qua kilometers zit ik wel aan de 20.000 per jaar

wij reden voorheen voornamelijk Franse auto's en de overstap naar de Ford was voor ons best wel even wennen.

Enfin.. wat zoeken we..

Qua merk weten we niet zo goed wat we zoeken. Wat we wel weten:

* betrouwbaar
* fatsoenlijke trekker (we hebben een caravan , max 1300 kilo geladen, maar willen niet te krap kiezen, de Mondeo mag 1800 trekken, dus 1500 kg zou fijn zijn en dan ook zonder gedoe, die Mondeo trekt hem als een malle)
* Dingen als Cruise Control, clima, parkeersensoren, fatsoenlijke radio (liefst apple car play) moet wel minimaal standaard erop zitten
* Vlot , wij rijden graag beetje vlot dus geen treuzel auto
* Diesel lijkt ons nu nog wel verantwoord.. auto hierna zien wel wel weer
* wij zoeken in de auto's die 5 jaar oud zijn max en , bij diesel, niet meer dan 100.000 /125000op de teller. Benzine hebben we in jaren al niet meer gereden, hoeft niet uitgesloten te worden maar ik weet niet welke km dan nog verantwoord is om te kopen als occassion.
* Budget tussen 10 en 15.000 euro

Merken die we overwegen

Ford Focus
Citroen C4 Cactus of Aircross. Picasso lijkt ons weer te groot
BMW2
Volvo V40
KIA als merk spreekt ons ook wel aan, tijdje in Sportage gereden (eigenlijk te groot nu)
Volkswagen
Renault en dan specifiek de megane estate

Ik sta open voor tips en ben benieuw dof ik nog opties over het hoofd zie

De megane 1.5 dci mag 1700kg trekken. Dat is , geloof ik, een stuk meer als de meeste c segment station. De 1.6 dci is wat zeldzamer, die mag zelfs 1850 kg trekken en heeft natuurlijk nog wat meer vermogen, ook wel lekker. Voorbeeldje van een 1.6:

https://www.autowereld.nl/renault/megane-estate/1-6-dci-130-pk-gt-line-2-jaar-garantie-navi-telefoon-camera-pdc-34811401/details.html?_ga=GA1.2.516256561.1624303642

Overigens kan / mag bv een Citroën cactus nog geen 1000 kg trekken, ik neem dus aan dat die afvalt?

Met 430.000 km ga je inderdaad wel nadenken over vervanging, maar 1200 euro voor een grote beurt bij die kilometerstand vind ik dan weer heel schappelijk.

De BMW 2 mag slechts 1300 kg trekken en lijkt mij niet geschikt.

De Renault Megane lijkt mij ook de beste optie, er is veel aanbod, de auto mag veel trekken, en het is een goede auto, die veel waar voor het geld biedt.

De Volvo V40 is een prima optie, maar is voor het segment wel heel klein.
De auto kwam in 2012 op de markt en is dus al wel wat ouder.

Bij Kia is weinig aanbod in diesels, de Kia Ceed diesel mag wel 1500 kg trekken, de benzine maar 1300 kg.

De Peugeot 308 2.0 HDI mag 1600 kg trekken, zou dus ook nog kunnen.

De Ford Focus 1.5 TDCI in deze prijsklasse is in de basis al wel een oudere auto, de auto kwam januari 2011 op de markt. Ik denk alleen dat de auto niet geschikt is omdat de auto maar 1200 kg mag trekken.

Ik vond het ook qua prijs niet schokkend hoor.. gezien kilometers en leeftijd auto en alles wat er gedaan moest worden was ook niet raar. Maar als je het gaat afzetten tegen de waarde van de auto komt er een moment dat het niet meer in verhouding is.

peugeot hebben we uitgesloten, wij vinden hem niet betrouwbaar (op basis van familie/vrienden een 308 sw hebben en alleen maar ellende..turbo bijv.)

Ik ga de mega estate nog eens goed bekijken, eens zien wat de bekende problemen zijn.

AutoMaat1 zei:
De megane 1.5 dci mag 1700kg trekken. Dat is , geloof ik, een stuk meer als de meeste c segment station. De 1.6 dci is wat zeldzamer, die mag zelfs 1850 kg trekken en heeft natuurlijk nog wat meer vermogen, ook wel lekker. Voorbeeldje van een 1.6:

https://www.autowereld.nl/renault/megane-estate/1-6-dci-130-pk-gt-line-2-jaar-garantie-navi-telefoon-camera-pdc-34811401/details.html?_ga=GA1.2.516256561.1624303642
1850 kg achter een middelklasse, jij liever dan ik..

Is de huidige Astra misschien een optie? Die zijn over het algemeen wel goed uitgerust.

Zo'n Megane 1.5 dci is ook niet echt duur, maar vaak wel luxe uitgerust. Geen gekke optie.

Anne 5466836 zei:
Maar als je het gaat afzetten tegen de waarde van de auto komt er een moment dat het niet meer in verhouding is.

De waarde van de auto maakt toch niet uit? Als je er 2000 euro instopt, en je kan dan weer 3 jaar rijden, rij je uiteindelijk heel erg goedkoop.
En als je pas al een hoop hebt vervangen, ga je dat nu toch niet weggooien?

Gullwing zei:
Anne 5466836 zei:
Maar als je het gaat afzetten tegen de waarde van de auto komt er een moment dat het niet meer in verhouding is.

De waarde van de auto maakt toch niet uit? Als je er 2000 euro instopt, en je kan dan weer 3 jaar rijden, rij je uiteindelijk heel erg goedkoop.
En als je pas al een hoop hebt vervangen, ga je dat nu toch niet weggooien?

Inderdaad een heel goed punt (y)

klopt op zich, maar er komt een moment dat het toch niet meer in verhouding is ? Vorig jaar nieuwe disttributieriem erin, dubbelmassa vliegwiel, stuurbekrachtigingspomp en dit jaar remschijven , schokbrekers en wat laswerk.. Ik zeg zelf " ik rij hem op" man vindt het tijd voor een andere

Zo goed al nieuw nu dus op de cruciale, en dure, punten. 'Tijd voor een andere' was voor die tijd, nu doorrijden tot zijn definitieve einde.

R W xxx zei:
Zo goed al nieuw nu dus op de cruciale, en dure, punten. 'Tijd voor een andere' was voor die tijd, nu doorrijden tot zijn definitieve einde.

klopt. alle dure dingen zijn geweest.. dat waren flinke klappers..

Dus oprijden totdat ie uit elkaar valt is dan eigenlijk slim .. DAn kan ie nog een jaartje mee ;)

5 jaar oud en budget tussen 10 en 15k, mogelijk diesel.
De websites van lease maatschappijen hebben veel van deze modellen, zoals carnext.nl, athloncaroutlet.nl

Veel Renault en Skoda in deze klasse.

Overigens, tegenwoordig zijn de meeste benzine auto's voorzien van een turbo. Deze sleuren net zo makkelijk aan een caravan als een diesel.

Anne 5466836 zei:
R W xxx zei:

klopt. alle dure dingen zijn geweest.. dat waren flinke klappers..

Dus oprijden totdat ie uit elkaar valt is dan eigenlijk slim .. DAn kan ie nog een jaartje mee ;)

Financieel-tactisch bekijk ik het zo:

Een occasion van 15k zakt ook met 20% in waarde per jaar, het eerste jaar nog meer, maar dan heb je ook garantie. Toch zeker €7000 de komende 3 jaar of €10.000 de komende 6 jaar (en daarbij komt zeker nog slijtagedelen en reparaties).

Als die oude Mondeo de komende jaren even de smaak te pakken krijgt met alle reparaties die al zijn gebeurd dan rij je de komende 3 jaar misschien wel voor €3000. 4k in de pocket, dan een auto kopen geeft ook weer meer auto, dan koop je misschien wel EV voor 15k, de Mondeo nu kan je alleen WA doen, je kan wat rekken met onderhoud etc.

Als het nu een opeenstapeling wordt van scheuren, deuken, doffe lampen, treurig uiterlijk, kraakjes, ongerief, onbetrouwbaarheid etc (en dat is heel persoonlijk) dan kan je hem absoluut weg doen. Het zal wel zo zijn dat een volgende eigenaar er misschien nog wel 6 jaar heel tevreden mee rond tuft.

Een nieuwe glimmende auto is natuurlijk fijn en leuk. Nu 15k in je zak houden en straks misschien wel 20k hebben voor een nieuwe wagen met zelfs nog 5k in een reservepot of met een extra luxe vakantie achter de rug is óók heel fijn.

Anne 5466836 zei:
klopt op zich, maar er komt een moment dat het toch niet meer in verhouding is ?

Maar dat maakt toch niets uit? Als is de waarde 0.
Het gaat om de kosten per maand. Zoals in mijn voorbeeld, 2000 euro betalen op een auto die niets meer waard is, maar dan wel onbezorgd 2 jaar kunnen rijden. Betekend 85 euro per maand ex verzekering, tax en brandstof. Nieuw is altijd veel duurder.

Ik heb mijn vorige auto "opgereden". Toen hij mij een keer aan de kant van de weg heeft laten staan met een kapotte brandstofpomp, heb ik me voorgenomen hem weg te doen als dat nog eens gebeurde. Onderhoud en reparaties kan ik mee leven, maar het stranden met problemen niet.

Terug
Bovenaan