Opvolger Infiniti Q30

A

Anoniem

Guest
Beste autokenners,

Ik ben mij aan het oriënteren voor een nieuwe tweedehands auto. Door wijzigingen in privé (zoontje van 1 jaar oud, behoefte aan meer ruimte) en werk (minder kilometers +- 15.000 p.j.) past de Infiniti Q30 diesel (110k kilometerstand, automaat, premium tech) niet meer zo goed bij onze huidige situatie. Ik ben al een tijdje op zoek maar merk dat ik er niet echt uitkom. Rationeel zou een stationwagen een verstandige opvolger kunnen zijn, echter krijg ik al jeuk bij de gedachte om daarin in te rijden. Wat mij dan eerder meer aanspreekt is bijvoorbeeld een hybride zoals Lexus NX, met de toekomstige afbouw in de korting op de wegenbelasting verwacht ik wel een grotere afschrijving op plug-in hybrides. Een benzine zou dan wellicht meer voor de hand liggen, zoals bijvoorbeeld een BMW X1. Maar daarin mis ik dan weer het gevoel van de exclusiviteit van mijn huidige Q30. Wellicht zijn er nog auto's waar ik nog niet aan gedacht heb, graag zou ik jullie om advies willen vragen.

Het budget is op zich vrij breed (10-30k) en minder van belang, de totale maandelijkse kosten vind ik meer relevant. Ik verwacht de auto een jaar of 5 te gaan rijden. Betrouwbaarheid vind ik erg belangrijk en een automaat zou de voorkeur hebben.

Voor de maandelijkse kosten ten kun je denk ik beter met de Infiniti Q30 blijven rijden, de voordelen zitten met name in een lage afschrijving, en laag brandstof verbruik.

Als je in iets bijzonders wil rijden kijk dan eens naar de nieuwe Nissan Juke die in 2019 op de markt kwam, de auto is geleverd met 117 pk 3 cilinder en later ook als 4 cilinder hybride.

De nieuwe Citroën C4 die in 2020 op de markt kwam is denk ik ook een leuke optie.

En als je nog groter en duurder wil dan is de DS7 denk ik ook een bijzondere en speciale optie.

Alle drie modellen scoren goed op betrouwbaarheid.

De door jouw genoemde Lexus heeft geen korting op de MRB, dit is een gewone hybride dus daar heb je al geen last van. Dus die kan je wat dat betreft gewoon blijven rijden, je kan ook naar zijn kleinere broertje kijken de UX. Je kan ook nog kijken naar een QX30, maar die staan nu niet op gaspedaal.
Jij vind het budget minder van belang, maar het is voor ons van groot belang, het maakt het veel makkelijker op iets aan te bevelen.
De eis van exclusiviteit maakt het alleen wel weer lastig.

@Frits79
Terecht punt wat betreft de korting op MRB, die had ik niet zo scherp (openingstopic aangepast). De Lexus UX is qua bagageruimte vergelijkbaar aan de Q30, mijn voorkeur zou uitgaan naar een iets grotere bagageruimte.

@ak2
Doorrijden lijkt mij qua kosten wellicht ook de beste optie. Echter is de wens wel sterk om een maatje groter te gaan rijden. Hogere maandlasten zijn dan waarschijnlijk niet te voorkomen als ik een auto op gelijkwaardig afwerkingsniveau er voor terug wil. Bedankt voor de Renault-suggestie, ik ga me daar eens in verdiepen.

Ik zit een beetje in dezelfde hoek te kijken. Al maak ik net wat meer kilometers dus verbruik is toch wel een ding. Maar gezien de brandstof prijzen geldt dat voor meer mensen.

Ik heb in een NX gereden en het rijdt echt goed. Komt mooi van zijn plek en de brouwkwaliteit is echt wel op niveau. Enige wat mij wat tegenhoudt is dat je voor dat budget (gelijk aan mijn budget) een ‘oudere’ auto koopt. Je komt uit bij auto’s rond de 2015-2017 met rond de ton op de klok. Althans de wat betere uitvoeringen.

Voor hetzelfde geld koop je een veel zuinigere Kia Niro, Hyundai Kona, CHR van 2020 a 2021 met 20 - 30k op de teller. Met Apple CarPlay, allerlei hulpsystemen etc. En ik weet dat dit auto’s zijn van een andere klasse. Dus deels wel appels en peren vergelijken. Maar dat maakt het voor mij in ieder geval een lastige afweging. Trouwens wel een leuke auto die infinity.

Jeuk bij een stationwagon? Maar je rijdt nu in een best wel kleine Q30 crossover? 1 kind maar? Als je minder km's gaat rijden, gaat er een wereld voor je open, met veel ruimere en snellere auto's. Lexus NX? Wat te denken van een Lexus LS430 die je voor een appel en een ei kunt kopen.

euk bij een stationwagon? Maar je rijdt nu in een best wel kleine Q30 crossover?

ik dacht het zelfde :) iedereen met een kindje moet tegenwoordig gelijk een crossover of SUV rijden. Hoe burgelijk wil je het hebben :) niet dat er wat mis mee is natuurlijk, immers rijd niet voor niets heel veel (gezinnen) daar in. En het voordeel is dat de keuze reuze is. Nadeel is dat het type auto populair is, ze wegen wat meer dan een 'normale' auto, pakken meer wind en dus zijn de kosten ook iets hoger.

Begrijp alleen niet helemaal de afbouw van hybride tot verhouding van de belasting. De meeste toyota/lexus hybrides zijn geen plugins dus daar gaat het niet in op. Plus dat die plugin hybrides nog steeds populair blijven ondanks de belasting weer op normaal niveau komen omdat je er ook vaak tot wel 50km elektrisch mee kunt rijden. Dat spreekt juist heel veel mensen aan. Maar dat lukt met die lexus hybrides dus niet.

Ik zou gewoon eens met zo'n lexus proefrijden en pak voor het vergelijk er een leuke duitser of Koreaan bij

Terug
Bovenaan