Opvolger ford focus gezocht,

Ik weet erg weinig van auto’s en wil overstappen naar een ander soort auto na 3 ford focussen te hebben gereden ( alle met aanschafwaarde rond de 5000 euro en ongeveer 10 jaar oud op moment van aankoop.)
Deze bevalt goed en is betrouwbaar en betaalbaar.

Wat ik nu wil is wat groters en robuuster ivm vervoer meerdere honden en liefst wat hogere instap. Ik wil wat hoger op de weg zitten,

Heb momenteel een ford focus uit 2011 en die rijdt nog prima, heeft wat krasjes en een deukje achter en ruim 190.000 op de teller. Altijd netjes onderhouden in de garage.

De auto die ik zoek mag rond de 9000 euro kosten en heb gehoord dat een Mitsubishi of een Honda best wel eens goede keuzes zouden zijn,

Wat ik verder belangrijk vindt is dat de auto betrouwbaar is, niet te duur in onderhoud en geen benzineslurper.
Ik rijd ongeveer 10.000 km Max per jaar.

Wat zouden jullie adviseren om naar te kijken?
Ik kom best wat leuke auto’s tegen maar vaak met flinke km op de teller 250.000+, geen idee of dat erg onverstandig is. Weet dat je dan goed op zichtbare slijtage van de auto moet letten en of de auto elke 20.000 km of elk jaar onderhouden is in de garage.
Een kras of een deukje vind ik trouwens geen nadeel, kan een technisch goede auto soms net betaalbaar maken en ik geef er niks om .
Liefst wil ik mijn eigen auto inruilen, vind het anders een heel gedoe en wellicht zit ik dan langere tijd met de kosten van 2 auto’s☹️.

Ben benieuwd wat een goede opvolger zou kunnen zijn!

Wanneer de Focus goed bevalt, is een Mondeo een stap groter. Maar niet hoger. Dan kom je bij de Kuga terecht, of een C-Max/S-Max. Maar goed dat is enkel Ford.

Heb je verder nog eisen qua grootte bijvoorbeeld? Naast de honden, passagiers bijvoorbeeld?

Grotere auto's zijn al wel snel ook grotere slurpers, ook een hoger model helpt dan niet.

Klinkt inderdaad alsof een Honda CRV goed zou passen. Misschien zijn er nog wel goede MPV alternatieven zoals een Mazda 5. Ruimer dan een SUV en ook een hoge zit.

Een Dacia Duster of de lagere Dacia Logan MCV zijn degelijke en betrouwbare opties, die goed bij de wensen passen.

Of kijk naar een MPV zoals bijvoorbeeld de Toyota Verso, Renault Scenic 3, of Kia Carens.

Een Dacia Duster of de lagere Dacia Logan MCV zijn degelijke en betrouwbare opties, die goed bij de wensen passen.

Of kijk naar een MPV zoals bijvoorbeeld de Toyota Verso, Renault Scenic 3, of Kia Carens.
Je was me voor met de carens en de verso, de dacia lodgy is wellicht nog iets, een 1.3 is het bij de lodgy waard om boven je budget te gaan. Frits geeft wellicht aan hoeveel boven het budget.

Thx voor de ideeën! Ik vind de mpv’s trouwens wel echt lelijk .
De Honda is een optie en qua prijs de Dacia Logan ook wel al dacht ik dat dat wel echt een kwalitatief minder merk is?

Zelf kreeg ik van iemand de tip om naar een subaru Forrester of Mitsubishi outlander te kijken.
Deze laatste wordt ook veel hybride aangeboden, geen idee of dat handig is en er is hier niet echt een laadpaal in de buurt ( nooit in verdiept en geen idee van de kosten) zonnepanelen heb ik niet ( huurwoning)

Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen de Honda Dacia Subaru en Mitsubishi? Ik zie de uiterlijke verschillen en de prijsverschillen waarbij de subaru duidelijk de duurste is maar wat zijn de overige belangrijke afwegingen die ik hierbij moet maken .

Echt zo ingewikkeld een auto kopen

Als je eigenlijk zo blanco erin staat, is het dan niet verstandiger om er via een andere invalshoek naar te kijken?
Heb je een vaste garage nu? Bevalt die? Vertrouw je die mensen?
Kijk eens wat zij aanbieden, of vraag hen eens naar opties. Dan blijf je bij je vertrouwde garage.

Kan ook nog positief effect hebben op de inruil.

Een logan is geen hoge instap en als je een mpv lelijk vindt wordt het ook ingewikkeld, een suv is een optie, maar dan betaal je veel voor weinig ruimte.

De merken Honda, Dacia, Subaru en Mitsubishi hebben een goede reputatie op betrouwbaarheid.

Dacia bouwt auto's in Roemenië en Marokko die geschikt moeten zijn voor slechte wegen. Ze hebben robuuste onderstellen, en maken gebruik van bewezen betrouwbare Renault/ Nissan techniek. Ze zijn eenvoudig en goedkoop te repareren.

Eigenlijk is het lastig om hele algemene uitspraken te doen over merken, omdat er steeds meer wordt samengewerkt.
Nissan, Renault, Mitsubishi en Dacia werken zeer intensief samen, en gebruiken steeds meer de zelfde techniek. ( er is ook samenwerking met Mercedes)

Honda is recent een samenwerking aan gegaan met Nissan en Mitsubishi. Subaru werkt samen met Toyota etc.

Koop de auto gewoon bij een betrouwbaar adres, alles wat er niet op zit kan ook niet stuk. Staar je ook niet teveel blind op de reputatie, maar kijk of er netjes mee om is gegaan, en of de auto goed en regelmatig is onderhouden. En voldoet aan je wensen.

Kijk eens wat je vaste garage heeft staan, of een andere betrouwbare garage in de buurt.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de input! Ik ga zeker bij mijn garage vragen, ik vertrouw ze maar ze hebben helaas zelf nauwelijks occasions, vooral reparatie.
Ik vind het wel fijn om een auto voor de aankoop te laten keuren en te kijken welke reparaties van normale slijtage eraan zitten te komen.

De nieuwe tips qua merken ga ik bekijken!

Een Outlander phev is niet echt geschikt, beperkte ev bereik, loodzwaar en onzuinig op benzine. De gewone benzine uitvoering is ook niet zuinig.

Wellicht is de verlengde uitvoering van de 1e generatie nissan qq nog een optie , daar vragen ze nog flink de hoofdprijs voor en ik vind hen ook niet mooi oud geworden.

Met dit budget kun je ook niet te kieskeurig zijn. Honda jazz is een beetje het beste wat je kan kopen voor dit geld. Mooi.. Tjah. Betrouwbaar misschien slimmer om voor te kiezen?

Terug
Bovenaan