Opvolger Astra Sports Tourer...?

A

Anoniem

Guest
Volgende maand rijd ik 4 jaar in een Opel Astra Sports Tourer uit 2017 met 125 PK. De auto bevalt goed, ben over het algemeen op wat kleine dingen na erg tevreden. Maar na 4 jaar merk ik dat ik toch begin rond te kijken naar andere modellen. De Astra heeft bijna 100.000 km gereden en met een onderhoudsbeurt op komst is het ook de vraag of niet nu het moment gekomen is om in te ruilen.

Wat zou het dan moeten worden? Dat is vrij duidelijk, namelijk weer een station in het C-segment. Met een gezin zijn dat toch de prettigste auto's, en een slag groter hoeft ook weer niet. Wat ik belangrijk vind in een auto: ruimte (zeker ook op de achterbank met opgroeiende kids), een goede zit, laag verbruik, voldoende pk's / koppel om meer dan goed mee te komen in het verkeer. Qua opties zou ik graag nog wat vooruit gaan tov de huidige Astra, en dat wil zeggen: dode hoekdetectie, stoelverwarming, eventueel stuurverwarming, voorruitverwarming en (niet noodzakelijk maar wel mooi) een schuif/kantel- of panoramadak.

Qua budget wil ik graag onder de 30.000 euro blijven (dat is inclusief inruil). Ik heb al een aantal modellen bekeken, en mijn aandacht gaat uit naar:

- Skoda Octavia Combi

Zee van ruimte, goede stoelen, mooi interieur. Twijfelpunt: volstaat de 1.0 TSI met 110 PK of kan ik het beter zoeken in de 1.5 TSI met 150 PK? De auto is vooral voor binnenlands gebruik natuurlijk, 1 a 2 keer per jaar in het buitenland op vakantie, ik hoef niets te trekken.

- Seat Leon ST

Idem als de Skoda. De sportieve looks van de auto spreken me ook wel aan. Het infotainment systeem van de Leon schijnt wel weer beroerder te zijn dan de Octavia (geldt ook voor de Golf, naar het schijnt). En in reviews las ik over een abrupt ingrijpend Lane Departure-systeem, dat je elke keer weer opnieuw moet uitschakelen. Voordeel is dat hier weer een tussenvariant met 130 PK beschikbaar is.

- VW Golf Variant

Zie boven, nadeel: over het algemeen wat duurder geprijsd. En wat krijg je daar nou extra voor tov de Octavia of Leon?

- Ford Focus Wagon

Spreekt me vooral aan in de ST-variant. Vond de auto opvallend ruim achterin. Komt op het dashboard wel wat gedateerder over dan de bovenstaande modellen. Wel is er meer aanbod binnen mijn budget en zitten de auto's beter in de spullen. De keuze zou hier gaan tussen een 125 (of 155) Pk benzine of hybride. Vraag is of dat voor het verbruik nou zoveel uit maakt?

Verder heb ik een twijfel bij Ford omdat ik in het verleden de voorgaande modellen Focus heb gereden, en aan beide een dure reparatie heb gehad (lekke waterpomp).

- Toyota Corolla

Vind ik qua looks de minste van het stel. Maar qua binnenruimte voldoet ie. Word er alleen niet heel erg warm of koud van. Maar in de hybride variant qua verbruik misschien de beste keuze?

Ook nog gekeken naar de Kia Ceed, maar die vond ik binnenin toch wat te goedkoop ogen. Al zitten ook de Kia's goed in de opties over het algemeen.

De nieuwe Astra en 308 vind ik overigens ook zeer geslaagd. En de AGR-stoelen zijn geweldig. Alleen is er nog vrijwel geen tweedehands aanbod en bovendien wat boven budget. Overweging zou dan kunnen zijn om door te rijden met de huidige Astra en over een jaar weer eens verder te kijken.

Ik zou dus uit genoemde modellen een keuze willen maken. Uiteraard zal ik ook nog proefritten maken. Maar benieuwd naar jullie opmerkingen en ervaringen met de genoemde auto's. Zie ik nog iets over het hoofd?

Alvast dank voor de reacties.

Ga eerst maar eens proefrijden met de Corolla en één van de turbo aangedreven concurrenten.
Wij hebben 2 jaar geleden voor de focus gekozen ipv de Corolla, vanwege:
- ruimte (de achterbank en kofferbak zijn veel kleine, achterbank niet geschikt voor pubers)
- bijgeluiden (zelfs mn oude fiesta rijdt stiller dan de Corolla).
- functioneren rijhulpsystemen (bij Corolla had ik continue ruzie met de adaptive cc)
- stuurplezier (Corolla: gebrek daaraan)
- prijs

Leuke alternatieven: Mazda 6, CX5, Ford Mondeo

Mijn ouders rijden net zo'n Astra, zelfde jaar maar meer gelopen, en die vind ik leuker rijden dan een Golf 7 en Octavia. Het stuurt allemaal heel licht maar in de Astra zit er naar mijn idee iets meer gevoel in als je de stad uit bent.
Qua stoelen vind ik ze allemaal prima en in deze generatie had VAG de ergonomie prima op orde, waar ik de eerste paar keer wat aan het zoeken was in het aanraakscherm van de Astra om bijvoorbeeld Android Auto te vinden.
Je andere opties heb ik niet gereden. Voor wat het waard is, in een oudere Prius vond ik het Toyota-hybridesysteem prima, mits je niet altijd haast hebt.

@Spoiler Alert Dank, de Corolla stond al onderaan mijn lijstje...

Jullie zijn nog steeds tevreden met de Focus? Wat was jullie overweging om voor de Active-uitvoering te gaan? En zo'n panoramadak, is dat het geld waard?

J207 zei:
CUT
Wat zou het dan moeten worden? Dat is vrij duidelijk, namelijk weer een station in het C-segment. Met een gezin zijn dat toch de prettigste auto's, en een slag groter hoeft ook weer niet. Wat ik belangrijk vind in een auto: ruimte (zeker ook op de achterbank met opgroeiende kids), een goede zit, laag verbruik, voldoende pk's / koppel om meer dan goed mee te komen in het verkeer. Qua opties zou ik graag nog wat vooruit gaan tov de huidige Astra, en dat wil zeggen: dode hoekdetectie, stoelverwarming, eventueel stuurverwarming, voorruitverwarming en (niet noodzakelijk maar wel mooi) een schuif/kantel- of panoramadak.

CUT
Zie ik nog iets over het hoofd?

Alvast dank voor de reacties.

Denk ook eens aan voetverwarming, een paar minuten met kouwe poten is toch wel heel erg old skool.:rolleyes:

Kia Ceed SW misschien?
Zien er betrekkelijk Europees uit, zitten goed in de opties en 7 jaar fabrieksgarantie.

voorbeeldje: https://www.wensink.nl/p/kia-ceed-sportswagon-1-5-t-gdi-dct7-dynamicplusline-32168906

J207 zei:
Jullie zijn nog steeds tevreden met de Focus? Wat was jullie overweging om voor de Active-uitvoering te gaan? En zo'n panoramadak, is dat het geld waard?
Ik rijd een Focus met panodak. Het is natuurlijk een gave voorziening die heel veel daglicht doorlaat in het interieur, en je krijgt er -icm ST Line, anders sowieso aanwezig - een brilhouder bij. Dat laatste was trok mij over de drempel om die 1100 piek extra aan te vinken ;)

Het kan ook open maar dat doe ik eigenlijk nooit, en het genereert best wel extra windgeruis en is overall natuurlijk een complex ding dat ongetwijfeld een keer kapot gaat. Bij hoge drempels e.d. wil het soms een beetje kraken vanwege torsie, maar dat is heel sporadisch.

In de hatchback kost het wat hoofdruimte achterin waardoor ik daar net met mijn hoofd tegen het dak zit. Bij de wagon zul je dat probleem waarschijnlijk niet hebben.

De Focus St-line is qua looks en rijden de meer overtuigende variant maar ook ietsje stugger. Een normale trend of titanium is meer allround maar ook minder uitgesproken, en zeker geen beter sturende auto dan de Astra die je nu hebt. Ruimte op de achterbank is wel goed vergelijkbaar met de Astra, waar de nieuwe Astra een stuk krapper is geworden.

Hotdog zei:
Kia Ceed SW misschien?
Zien er betrekkelijk Europees uit, zitten goed in de opties en 7 jaar fabrieksgarantie.

voorbeeldje: https://www.wensink.nl/p/kia-ceed-sportswagon-1-5-t-gdi-dct7-dynamicplusline-32168906

Dit is een mooie uitvoering inderdaad. Maar toch kon de Ceed me niet bekoren toen ik hem eens heb proefgezeten. Maar klopt dat hij goed in de opties zit, ook de reden dat mijn voorkeur nu naar de Focus ST uit gaat, want daar geldt hetzelfde voor, en daarbij scherper geprijsd dan de VAG-concurrenten.

DeeTwee zei:
J207 zei:
Ik rijd een Focus met panodak. Het is natuurlijk een gave voorziening die heel veel daglicht doorlaat in het interieur, en je krijgt er -icm ST Line, anders sowieso aanwezig - een brilhouder bij. Dat laatste was trok mij over de drempel om die 1100 piek extra aan te vinken ;)

Het kan ook open maar dat doe ik eigenlijk nooit, en het genereert best wel extra windgeruis en is overall natuurlijk een complex ding dat ongetwijfeld een keer kapot gaat. Bij hoge drempels e.d. wil het soms een beetje kraken vanwege torsie, maar dat is heel sporadisch.

In de hatchback kost het wat hoofdruimte achterin waardoor ik daar net met mijn hoofd tegen het dak zit. Bij de wagon zul je dat probleem waarschijnlijk niet hebben.

De Focus St-line is qua looks en rijden de meer overtuigende variant maar ook ietsje stugger. Een normale trend of titanium is meer allround maar ook minder uitgesproken, en zeker geen beter sturende auto dan de Astra die je nu hebt. Ruimte op de achterbank is wel goed vergelijkbaar met de Astra, waar de nieuwe Astra een stuk krapper is geworden.

Het lijkt me inderdaad heel gaaf. Maar ik zie dat de occasions mét pano-dak ook al gauw best wat duurder geprijsd zijn. Of dat het me dan waard is... En de brilhouder is voor mij niet per se doorslaggevend ;)

J207 zei:
@Spoiler Alert Dank, de Corolla stond al onderaan mijn lijstje...

Ik heb bewust géén panoramadak genomen: ik las veel klachten daarover, het gaat toch ten koste van de stevigheid van de auto.
De Active heb ik genomen omdat deze veel mooier is: ik vind de ST en Titanium qua uiterlijk niet 'kloppen' en simpel eruit zien.
Het is niet alleen een hogere wielbasis en wat meer plastic aan de buitenkant, maar ook grotere wielen.

Maar ik heb daar ook nog de style pakket, winterpakket, technopakket, comfortpakket, 12-delig geluidsinstallatie etc voor nodig gehad om het af te maken.

Verder ben ik tevreden: de auto is in 3 jaar tijd slechts 1x terug geweest in de garage voor een beurt.
Ruim 600 liter bagageruimte is erg fijn voor vakanties en qua ruimte hebben de pubers niet zoveel te klagen, al zaten ze nog beter in de verstelbare stoelen van de VW Touran en Toyota Verso.
We zijn bovendien verslaafd geworden aan adaptive cruise control (werkt goed), voorruit stoel- en stuurverwarming en het stuurgevoel (andere auto's lijken als een dwijl te rijden).

Ik was van plan deze 4,5 jaar te rijden (heb 5 jaar garantie), maar we willen eigenlijk een automaat, dus wellicht verkopen we deze eerder dan gepland.

Wat is in jullie ogen de betere keuze qua motorisering: 'gewone' benzine of de hybride variant? De hybride lijkt me wat zuiniger, maar hoe zijn de rij-eigenschappen?

J207 zei:
Wat is in jullie ogen de betere keuze qua motorisering: 'gewone' benzine of de hybride variant? De hybride lijkt me wat zuiniger, maar hoe zijn de rij-eigenschappen?
Ik ken de 1.0 ecoboost hybride met 125 pk vooral uit de Puma. De duw van het hybridesysteem is duidelijk merkbaar, maar het regenereren zo mogelijk nog meer. En daar heb ik gemengde gevoelens bij. Zodra je in de versnelling gas loslaat remt de auto heel sterk, en dat kan heel leuk zijn, temeer omdat moderne benzine-aandrijflijnen dat van zichzelf nauwelijk meer doen tegenwoordig. Het voelt lekker responsief. Aan de andere kant is dat afremmen minder sterk als de batterij (bijna) volzit -voor mijn gevoel-, waardoor het dus niet consistent is. En als je bijvoorbeeld op een stoplicht afrijdt en het gas loslaat, moet je vaak uiteindelijk gas bijgeven omdat de vertraging te groot blijkt. Ik vond het al met al lastig aan te voelen hoe de aandrijflijn ging reageren. Maar ongetwijfeld kun je eraan wennen. Het schijnt wel echt te helpen voor het verbruik.

J207 zei:
- Skoda Octavia Combi

Zee van ruimte, goede stoelen, mooi interieur. Twijfelpunt: volstaat de 1.0 TSI met 110 PK of kan ik het beter zoeken in de 1.5 TSI met 150 PK? De auto is vooral voor binnenlands gebruik natuurlijk, 1 a 2 keer per jaar in het buitenland op vakantie, ik hoef niets te trekken.
Mocht deze nog steeds overwogen worden: Ik denk dat de 1.0 tsi volstaat, ook voor die buitenlandse vakanties. Wel is deze motor bij de Octavia vaak gekoppeld aan de DSG en het mild-hybridesysteem, en dat is wel typisch een combinatie waarbij de motor zo doods mogelijk voor de dag komt, als je het mij vraagt. Desalniettemin is-ie adequaat, zeker als je rustig met het verkeer mee zwemt en geen kickdown gebruikt. Voor een wat levendiger aandrijflijn zou ik naar een handgeschakelde op zoek gaan. En anders toch een 1.5.

1.0 of 1.5 zou ik zelf eens proberen. Ik zou ten aller tijde voor de 1.5 gaan. Ja het vermogen is fijn. maar zelfs als het niet helemaal benut, het koppel komt wel veel soepeler vrij. Dat maakt de hele auto een stuk soepeler en rustiger en fijner om te rijden. En ja dat je nog wat extra reserve hebt is mooi meegnomen

Ook is de 1.5 een 4 cilinder, met wat meer gas geven is die een stukje stiller dan de 3 cilinder die wel wat meer van zich laat horen als je het vermogen aanspreekt. De 1.5 heeft ook actieve cilinder uitschakeling dus verbruik zal niet schokkend veel anders zijn.

Ik heb een insignia met alle toeters en bellen, maar het is net wat je zelf belangrijk vind. Ik vind het panoramadak heerlijk, het zorgt voor veel licht in de auto maar ook zomerdag parkeer ik hem vaak met het dak op de kantelstand zodat het nooit echt heet word in de auto.

Persoonlijk zou ik gewoon even doorrijden en dan een leuke kersverse astra sports tourer halen als occasion. Auto's zoals een focus is mooi en rijd goed maar is in de basis ook al een wat oudere auto in deze tijden waar techniek snel gaat. Verder is het een kwestie van maakt. Een octavia vind ik mooi, maar een Golf 8 echt heel erg lelijk, dan liever een dik uitgeruste golf 7 (maar die is in de basis al weer ouder dan de astra die je nu hebt)

Persoonlijk zou ik gewoon even doorrijden en dan een leuke kersverse astra sports tourer halen als occasion.

Dit. Je hebt een meer dan prima budget om een zo goed als nieuwe auto te kopen, ga dan ook voor een model wat echt net op de markt is, wel zo leuk en op langere termijn wellicht ook handiger wat betreft weer inruilen. Gewoon nog even geduld hebben en dan op je gemak een mooie demo van het nieuwste model Astra uitzoeken (y)

Rijtest-Opel-Astra-Sports-Tourer-Turbo-Hybrid-2022-header.jpg

opel-astra-sports-tourer-2022-4-8d13f1.jpg

De nieuwe Astra is een heel leuke auto, heb m zelf ook heel serieus overwogen. Maar TS geeft aan ruimte op de achterbank belangrijk te vinden en dan is de nieuwe Astra echt een forse stap terug ten opzichte van zijn auto. Auto's als de Octavia en Focus zijn qua achterbank beter te vergelijken met de Astra K en vanuit dat opzicht betere keuzes.

Klopt, ruimte op de achterbank was ook de reden voor de Astra K. Ik heb proefgezeten in de nieuwe Astra en 308, maar dan in de hatchback variant, en dat viel me achterin niet mee. Nu zullen de SW's wat meer ruimte bieden, maar op basis van de foto's en video's die ik zag heb ik daar wel twijfels bij.

Die nieuwe Astra op de foto's van @Total Loss is echt een plaatje, maar een beetje aardige demo qua motorisering, opties, velgen etc. zal voorlopig nog niet rond de 30k verkrijgbaar zijn. Komt bij dat de Astra in de tussentijd minder waard wordt. En natuurlijk is het leuk een zo nieuw mogelijk model te rijden, maar toch merk ik dat ik van de Focus blijer wordt dan van de nieuwere Octavia bijvoorbeeld.

Die 30k is trouwens ook echt wel de bovenkant van mijn budget, liefst wil ik daar nog wel wat onder blijven. Mede de reden dat ik het meeste naar de Focus neig nu. Is qua value for money mi. toch het beste aanbod.

J207 zei:
Klopt, ruimte op de achterbank was ook de reden voor de Astra K. Ik heb proefgezeten in de nieuwe Astra en 308, maar dan in de hatchback variant, en dat viel me achterin niet mee. Nu zullen de SW's wat meer ruimte bieden, maar op basis van de foto's en video's die ik zag heb ik daar wel twijfels bij.
De ST heeft tov de hatchback een langere wielbasis maar die extra lengte is niet ten goede gekomen van de zitruimte, enkel de bagageruimte. De hoofdruimte in de ST zal wat beter zijn maar verder is er geen verschil tov de hatchback. Dit zag ik zelf ook bevestigd toen ik ging proefzitten achterin de 308 sw. Krap, en de bank zit ook niet fijn. Jammer en echt een stap terug tov de Astra K.

Nog even inhaken op de ervaringen met de Ford Focus. Mijn vriendin heeft er eentje als voorloopauto, kwam nieuw van de dealer en nu 7000 km mee gereden. Het betreft een facelift station 125 pk handbak. Uitvoering is geloof ik een Titanium, in ieder geval op 16 inch. Het uiterlijk is een beetje algemeen maar gelukkig rijd zo een Focus beter dan dat ie eruit ziet. Zitpositie is prettig, handbak is ook niets op aan te merken. De standaard stoel is wel erg beperkt qua verstelmogelijkheden dus zou altijd opteren voor de luxere zetel. Mbt het hybride (48v) systeem kan ik de ervaring van DeeTwee wel onderschrijven. In het begin was door het regenereren het aangrijppunt van de remmen ook wat lastig bepalen maar inrijden en gewenning maken dat er nu soepel mee te rijden valt. De 125 pk voldoen maar het is wel even wennen om regelmatig volgas te moeten geven. Eenmaal op snelheid is het wel lekker stil aan boord.

In principe zou een facelift Focus Sync 4 moeten hebben maar deze heeft nog het oude dashboard, zal wel met chiptekorten te maken hebben. Opzich voldoet Sync 3 ook maar Carplay/Android Auto is niet draadloos. Voordeel is wel dat er voor alles een fysieke knop is, dat werkt gewoon goed. De auto valt je ook niet lastig met allemaal irritante piepjes en het startstop systeem werkt snel genoeg zodat het geen ergernis opwekt.

Qua ruimte is het echt een praktische auto met een fijn ingedeelde bagageruimte. De kwaliteitsbeleving is wat minder, niet zo relevant bij een nieuwe auto maar als je er eentje particulier aanschaft dan heb ik zo het gevoel dat je er voor 150k km wel afscheid van moet nemen. Goedkope plastics alom in het interieur, goedkope afwerking van het plaatwerk van de portieren, de bagage rollo lijkt niet erg stevig etc. Keyless entry alleen op de voorste portieren en kofferklep is ook irritant. Vanwege de 48v accu onder de bijrijderstoel is deze niet in hoogte verstelbaar, jammer want de zitpositie is nu nogal op de bok en ik stoor me er elke keer aan als ik op die plek zit.

Heb ook gereden met een pre-facelift Active 150 pk automaat (huurauto), dat vond ik echt een mindere rijervaring. Je zit te hoog en de motor/bak combinatie klopte niet. Inmiddels is de volautomaat ingewisseld voor een DCT dus wellicht dat icm het mild-hybrid systeem de aandrijflijn nu wel klopt.

Uiteindelijk is onze ervaring voornamelijk positief maar doe jezelf als particulier een plezier en zoek een ST-line met 155 pk.

buitengaats zei:
Qua ruimte is het echt een praktische auto met een fijn ingedeelde bagageruimte. De kwaliteitsbeleving is wat minder, niet zo relevant bij een nieuwe auto maar als je er eentje particulier aanschaft dan heb ik zo het gevoel dat je er voor 150k km wel afscheid van moet nemen. Goedkope plastics alom in het interieur, goedkope afwerking van het plaatwerk van de portieren, de bagage rollo lijkt niet erg stevig etc. Keyless entry alleen op de voorste portieren en kofferklep is ook irritant.
Ik denk vooral dat Ford de kunst nog onvoldoende verstaat om een interieur er duurder uit te laten zien dan het is, zoals sommige concurrenten (zie VAG bijvoorbeeld) dat wel kunnen. En als je een portier dichtgooit bij de Focus hoor je een pets ipv een plof. Als je ook nog de uitklappende deurbeschermers hebt gaat er ook nog een rateltje aan vooraf. Mij interesseert het geen moer maar je zou dat als gebrekkige kwaliteit kunnen zien.

Als ik afwerking en materiaalkeuze vergelijk met concurrenten vind ik de Focus helemaal niet onderdoen. Integendeel, eigenlijk. De portiervakken bijvoorbeeld zijn netjes met vilt bekleed, er liggen antislipmatjes in de aflegruimtes, toplaag dashboard en (voor)portieren is mooi zacht. Ik rij nu ruim 100.000 km in de Focus en het zit allemaal nog netjes en rammelvrij in elkaar. De vloermat linksvoor is nog heel, in mijn V40 was die bij 100k km al 2 keer vervangen.

Overigens heeft mijn Focus (2019) wel gewoon keyless entry-bediening op alle vier de portieren + kofferklep. Dus ik vermoed dat dat met de facelift gewijzigd is, en misschien dat er inmiddels ook wat op materialen bezuinigd is? Ook het verwijderen van tal van knoppen uit het interieur is mijns inziens geen verbetering. Pre-facelift is de Focus mk4 een supermakkelijk te bedienen auto, kan met de facelift alleen maar slechter zijn geworden. Sync3 met bedraad Android Auto/Carplay functioneert echt prima.

Ik vermoed dat een faceliftversie voor TS sowieso niet binnen budget is en ik zou die sowieso afraden. Zelf vond ik 125pk versie voldoende, maar meer pk is altijd leuker.

Inmiddels proefgereden in een 125 PK Hybrid. Voldeed voor mij, en de auto stuurt echt heel goed. Paar dingetjes die even wennen zijn. De plaatsing van het scherm bijvoorbeeld voelt wat onnatuurlijk tov de Astra. Ben er ook nog niet helemaal over uit of ik de stoelen echt goed vind, maar ze voelen wel beter aan dan die van de Astra. Begrijp ook de opmerkingen over het aangrijppunt van de remmen. Dat is even wennen. Kwam niet tot een deal met de verkoper, dus zoek nog even verder.

De Focus is er niet als hybirde maar als mild-hybride, hij gebruikt een verzwaarde startmotor ipv een echte elektromotor. Maar wel uitvoering was het?

J207 zei:
Ben er ook nog niet helemaal over uit of ik de stoelen echt goed vind, maar ze voelen wel beter aan dan die van de Astra.
Dan heb je zeker niet de AGR-stoelen in je Astra?

Frits79 zei:
De Focus is er niet als hybirde maar als mild-hybride, hij gebruikt een verzwaarde startmotor ipv een echte elektromotor. Maar wel uitvoering was het?

ST-Line met Winterpack. Ten opzichte van de Astra mis ik dan de elektrische achterklep, maar krijg ik er voorruit-, stoel- en stuurverwarming voor terug.

DeeTwee zei:
J207 zei:
Ben er ook nog niet helemaal over uit of ik de stoelen echt goed vind, maar ze voelen wel beter aan dan die van de Astra.

Nee helaas! In de Focus zijn ze ook verkrijgbaar trouwens (alleen voor de bestuurder dacht ik), maar ik zie ze zelden. Als ik zelf een nieuwe auto zou mogen uitkiezen zou ik hem zeker aanvinken.

J207 zei:
Frits79 zei:

ST-Line met Winterpack. Ten opzichte van de Astra mis ik dan de elektrische achterklep, maar krijg ik er voorruit-, stoel- en stuurverwarming voor terug.
Ik heb zelf liever voorruitverwarming en dan maar geen elektrische klep. Heb het een paar jaar gehad op mijn vorige auto en het was heerlijk.

J207 zei:
DeeTwee zei:
J207 zei:

Nee helaas! In de Focus zijn ze ook verkrijgbaar trouwens (alleen voor de bestuurder dacht ik), maar ik zie ze zelden. Als ik zelf een nieuwe auto zou mogen uitkiezen zou ik hem zeker aanvinken.
Ach, ik had in mijn Astra de meest uitgebreide bestuurdersstoel, achtvoudig elektrisch verstelbaar (hoogte, diepte, zitverlenger, lendensteun, lumbaal, kantelbare zitting, etc) met geheugen, verwarming, massage en ventilatie. Zat bijna goddelijk, geef ik toe. Maar de simpelere stoel in de V40 die ik daarvoor had zat nog altijd beter.

In de Focus heb je zulke luxe stoelen überhaupt niet als mogelijkheid. Enkel de tienvoudig(?) handmatig verstelbare kom je soms tegen. Maar als je geen rugproblemen hebt en gemiddeld van postuur bent heb je al die ongein niet nodig denk ik. In de Focus nu de simpele textiel beklede stoel met enkel lumbaalverstelling naast de essentiële dingen. Zit ik ook urenlang prima op, en de bekleding is tov de Astra iets zachter, stiekem is dat prettiger.

De AGR-stoel in de nieuwe Astra vond ik trouwens ook weer heel fijn. Niet alleen de stoel zelf maar ook de zeer uitgebreide hoogte- en diepteverstelling.

Voorruitverwarming is inderdaad wel handig, ook als de voorruit beslaat is het al nuttig. Maar als je zoals ik in de kustregio woont heb je zo weinig met vorst te maken dat je het verder bijna nooit nodig hebt.

Frits79 zei:
J207 zei:
Frits79 zei:

Ik heb zelf liever voorruitverwarming en dan maar geen elektrische klep. Heb het een paar jaar gehad op mijn vorige auto en het was heerlijk.

Eens, de elektrische klep is meer een leuke gimmick. Het is wel eens handig als je je handen vol hebt, maar heb ook wel eens tevergeefs met mijn voet staan zwaaien en sta je mooi voor lul... Voorruitverwarming ken ik uit de Focus die ik vóór de Astra had en baalde stiekem dat ik die moest gaan missen. Nu vriest het ook weer niet zo heel vaak, maar in de Astra beslaan de ramen best al snel en duurt het ook nog wel even voordat ze schoon zijn. Ook dan is voorruitverwarming een uitkomst.

DeeTwee zei:
J207 zei:
DeeTwee zei:
J207 zei:

Ach, ik had in mijn Astra de meest uitgebreide bestuurdersstoel, achtvoudig elektrisch verstelbaar (hoogte, diepte, zitverlenger, lendensteun, lumbaal, kantelbare zitting, etc) met geheugen, verwarming, massage en ventilatie. Zat bijna goddelijk, geef ik toe. Maar de simpelere stoel in de V40 die ik daarvoor had zat nog altijd beter.

In de Focus heb je zulke luxe stoelen überhaupt niet als mogelijkheid. Enkel de tienvoudig(?) handmatig verstelbare kom je soms tegen. Maar als je geen rugproblemen hebt en gemiddeld van postuur bent heb je al die ongein niet nodig denk ik. In de Focus nu de simpele textiel beklede stoel met enkel lumbaalverstelling naast de essentiële dingen. Zit ik ook urenlang prima op, en de bekleding is tov de Astra iets zachter, stiekem is dat prettiger.

De AGR-stoel in de nieuwe Astra vond ik trouwens ook weer heel fijn. Niet alleen de stoel zelf maar ook de zeer uitgebreide hoogte- en diepteverstelling.

Ben gemiddeld van lengte en postuur, dus veel stoelen voldoen wel. Maar mijn rug is nog wel eens een zwakke plek, en heb vooral bij lange ritten in de Astra wel eens last gehad. Kan me dat van de vorige Focus die ik had niet zo herinneren. Al met al halen ze het niet bij de stoelen in een Peugeot; die vind ik echt het prettigst. Maar voor mij ook weer niet zo'n dringende reden om voor een Fransoos te gaan.

Om hier een eindje aan te breien: de keuze is gevallen op een Focus Wagon Hybrid ST-line uit 2021, met iets meer dan 20.000 km. Die gaan we de komende tijd fijn verder ontdekken en uitproberen. En misschien ook wel weer een review bijhouden.

Dank voor alle adviezen en feedback!

Terug
Bovenaan