Opvallend kleurverschil (parelmoer) bij nieuwe auto (Renault Megane Estate 4)

Ies 7678330

Net ingestapt
Een aantal weken terug kreeg ik mijn nieuwe (lease) auto geleverd. Een Renault Megane Estate 4 fase 2 in de kleur parelmoer. Helaas bij aflevering transport schade op de voor en achterbumper waardoor de auto gelijk weer terug kon naar de schadehersteller, altijd een fijn begin.. Wat me verder gelijk opviel was het enorme kleurverschil van de voor/achterbumper en klep ten opzichte van de rest van de auto, deze zijn veel romiger/geliger dan de andere delen. Ik ben hier al mee bezig geweest, eerste wat ik te horen kreeg is dat het ander materiaal/kunstof is waardoor dit komt; alleen zijn de zijschermen bij de voorwielen ook van kunststof en daar is de kleur wel goed. En daarnaast dat hier vanuit Renault waarschijnlijk weinig aan gedaan gaat worden. Ik ben benieuwd naar jullie mening, persoonlijk vind ik het verschil veel te opvallend (vooral bij de naden/overgang van de delen heel goed te zien) en zeker bij een splinternieuwe auto uit de fabriek zou je dit niet verwachten lijkt me!

Voorbumper:
vR0D4e.jpg

Achterbumper:
HLqM1R.jpg

Zijn de oude beschadigde bumpers nog voorhanden of zijn dit nog de beschadigde bumpers?

Mochten dit al de nieuwe bumpers zijn dan zou ik de oude bumpers gebruiken ter referentie hoe het sluitwerk er uit hoort te zien.

Zadelsnuiver zei:
Zijn de oude beschadigde bumpers nog voorhanden of zijn dit nog de beschadigde bumpers?

Mochten dit al de nieuwe bumpers zijn dan zou ik de oude bumpers gebruiken ter referentie hoe het sluitwerk er uit hoort te zien.

Nee dit zijn de originele (en licht beschadigde) bumpers waarmee de auto nieuw afgeleverd is (hierbij was al gelijk het kleurverschil duidelijk zichtbaar nog voordat de auto naar de schadehersteller is geweest voor de transport schades). De 2 transportschades zijn alleen weggewerkt, hiervoor zijn de bumpers er zover ik begreep er niet afgehaald, niet vervangen en ook niet helemaal opnieuw gespoten.

Erg fraai is het zeker niet, maar je ziet het tegenwoordig veel vaker. Parelmoerwit is ook een lastige kleur. Klep en voorschermen zijn waarschijnlijk aan de auto gespoten in de lakstraat terwijl de bumpers apart gespoten zijn en later geplaatst zijn. Heb het idee dat de achterbumper bij de wielkast ook niet helemaal mooi aansluit. Steekt wat uit.

De auto en bumpers volgen in de (verschillende) fabrieken verschillende spuitstraten en komen dan bij elkaar voor montage aan elkaar. De spatborden worden waarschijnlijk eerst aan het chassis gezet en gaan dan mee de spuitstraat van de auto door. de bumpers worden veelal bij een leverancier al compleet opgebouwd (sensoren, sierdelen, mistlampen etc) en op kleur aangeboden aan de productiehal.

Bij andere witte Megane’s hetzelfde fenomeen hoor. Hier zie je ook wel dat de bumper en achterklep net een andere tint hebben. Mooi is anders natuurlijk.

K668RX_4_1.jpg

caspervc zei:
Is dat niet ook het verschil tussen kunststof bumpers en stalen panelen?

Dat wordt inderdaad gezegd, alleen de panelen bij de voorwielen zijn ook van kunststof en die zijn wel goed/gelijk van kleur, waarschijnlijk gelijk gespoten met de rest van de auto.

Tja zo worden ze helaas nieuw afgeleverd, dat was 30 jaar geleden ook al. Niks nieuws kijk maar eens goed om je heen of loop eens een showroom binnen of google.
https://www.viabovag.nl/auto/renault-megane-estate-tce-160-business-edition-one-nieuwe-auto-rijklaar-en-direct-uit-voorraad-leverbaar-y8bj2bz
Bumpers worden idd los gespoten en met een Pearl Threecoat is dat niet te doen tenzij je schermen gelijktijdig mee spuit.

Mooi is wel iets anders, het ziet er uit als een schade-auto die slecht gespoten is... zou je eigenlijk niet (mogen) verwachten op een nieuwe auto.
Ik vraag me ook wel af of je hier als koper van een splinternieuwe auto onder de noemer "product eigenschap" maar gewoon mee akkoord moet gaan, van kunststof bumpers in de kleur van de auto mag je volgens mij ook rustig verwachten dat de kleur dan ook werkelijk overeen komt met de rest van de auto zonder enkele tinten kleurverschil.
En als deze afwijking werkelijk een acceptabele product eigenschap is dan lijkt mij dat je hiervoor wel eerst even gewaarschuwd mag worden bij het vaststellen van de kleurkeuze.

Maar ik vermoed dat de leasemaatschappij (die uiteindelijk de eigenaar is) er zich niet zo druk om zal maken.

Ik denk dat de spuiter/schadehersteller zich er (gezien de vergoeding) ook snel van af wilde maken. Denk dat Bofkont er wel wat van vindt....

Per kleur kan er wel verschil in zitten.

Door een iets andere hoek, spuit richting, ander materiaal en parelmoer kan het wit anders lijken. Wit is namelijk geen kleur en weerkaatst alle kleuren terug, dat zien wij dan als wit. Hierdoor zul je kleine verschillen in waarneming zien, dit zie je dan als kleur verschil.

Ik heb ook gekeken bij onze eigen auto's bij de rode (rouge flamme) Renault Clio zie je geen kleur verschil, maar bij de standaard witte Citroën C3 zie je wel kleur verschil tussen bumpers en carosserie.

Bijzonder fraai is het niet, maar in mijn ogen ook niet heel storend. Het kan ook zijn bij andere licht omstandigheden dat het vrijwel niet opvalt.

Bij andere merken met wit parelmoer lak zie je ook vaak kleur verschil tussen bumpers en carosserie, eigenlijk als je er op gaat letten zie je dit bij heel veel automerken, en kleuren.

Mijn zilvergrijze auto heeft hier ook last van. Gek genoeg alleen de achterbumper. Die heeft ook een licht gele gloed t.o.v. de rest wanneer de zon er op staat.

Je ziet het inderdaad heel veel. Denk dat je er weinig aan kunt doen, maar balen is het wel

Renault heeft hier wel vaker last van, bij de Kadjar viel de kleur Rouge Flamme ook heel anders uit op de bumpers tov de carrosserie. Werd ook als excuus aangegeven dat de bumpers van plastic waren en niet in hetzelfde spuitproces meegenomen werden.

KadettRT zei:
niet in hetzelfde spuitproces meegenomen werden.

Dit is vooral de oorzaak.
En parelmoer is net zo'n lak die daar heel erg last van heeft. Zelfde geldt voor een hoop metallic lakken en dus ook het eerder genoemde zilvergrijs.

Parelmoer is een effect dat ontstaat in de spuiterij in principe tijdens het spuiten en drogen, het is een materiaal dat wordt toegevoegd en zich door de (blanke) lak heen moet mengen. Dit mengsel is simpelweg niet homogeen (overal gelijk aan elkaar in dikte/samenstelling)

Dit maakt niet uit als je alles in 1x spuit, dan lopen die verschillen in elkaar over, maar als je afzonderlijk gaat spuiten heb je grote kans op kleurverschillen/verschil in effect.
Net even niet goed gemengd, net even teveel of te weinig geschud tijdens het spuiten, net een halve gram aan parelmoer extra of minder er in en je krijgt al verschillen.
Ook de afstelling van het spuitpistool kan al invloed hebben. En degene (of hetgene) wat het spuit. Robot of mens, geeft verschillen. net zoals de laagdikte.
Daarnaast kan het verschil in batch verf ook nog eens verschil geven.

De bumpers worden afzonderlijk gespoten en krijgen dus op een ander moment, uit een andere lakspuit, door een andere spuiter(of spuitrobot) hun laklaag.
En zie daar. Kleurverschil als de samenstellingen bij elkaar worden gebracht.

Maar de Voorschermen worden waarschijnlijk tussen de roestwerende coating en de uiteindelijke kleurlaag gemonteerd op de auto en hebben daardoor geen last van dit probleem, ookal is het ook kunststof.

@Probesh:

Ik denk dat jij er meer verstand van hebt maar ik herken een paar dingen niet. (Mijn auto is ook parelmoer wit)

"Parelmoer is een effect dat ontstaat in de spuiterij in principe tijdens het spuiten en drogen, het is een materiaal dat wordt toegevoegd en zich door de blanke lak heen moet mengen. Dit mengsel is simpelweg niet homogeen (overal gelijk aan elkaar in dikte/samenstelling)
"

Zit bij mij door de lak, de blanke lak is gewoon helder transparant.

En de bumpers zijn toch zwart zonder lak, de auto metaalkleur.
Om die reden heb je altijd kleurverschil begreep ik al spuit je de auto in zijn geheel. Ik kan niet aan de foto's oordelen of het onacceptabel veel kleurverschil is maar op mijn Yaris met ook achteraf gespoten bumpers lijkt het minder erg.

Carkiller zei:
Dat komt inderdaad ook voor. Maar dat verschilt echt per kleur., Ik heb blanke even tussen haakjes gezet ;)

Carkiller zei:
En de bumpers zijn toch zwart zonder lak, de auto metaalkleur.
Om die reden heb je altijd kleurverschil begreep ik al spuit je de auto in zijn geheel. Ik kan niet aan de foto's oordelen of het onacceptabel veel kleurverschil is maar op mijn Yaris met ook achteraf gespoten bumpers lijkt het minder erg.

Witte of grijze primer er overheen en je kunt gewoon exact dezelfde kleur op de bumpers krijgen.

Voorbereiding is 90% van je spuitwerk, niet alleen voor t oppervlak maar ook voor je kleur.
Er zijn ook kleuren die een compleet andere kleur als ondergrond moeten hebben dan wit, of grijs om de kleur echt goed tot z'n recht te laten komen.

Als je in een autofabriek rond kijkt zie je vaak dat de kunststof delen (vooral bumpers) in kleur worden aangeleverd.
Dat betekent dus dat die op een andere plaats (kan zelfs ander land zijn) worden gespoten, door een andere robot, door een andere batch verf, in andere klimatologische omstandigheden, op een heel ander tijdstip.
Het is dan ook bijna niet te voorkomen dat er dan geringe kleurverschillen voorkomen.

Pobresh zei:
Carkiller zei:
Dat komt inderdaad ook voor. Maar dat verschilt echt per kleur., Ik heb blanke even tussen haakjes gezet ;)

Kom eens met wat kleurnummers waarbij dat zo is dan :rolleyes:. Ben benieuwd
Ik ben vanaf 1989 maar 1 x een kleur tegen gekomen waarbij een blankelak was aangekleurd . Was overigens geen parelmoer.

Schadebedrijf heeft mij een keer verteld dat ze om de kleur goed te kunnen bepalen verschillende kleurstaaltjes maken met ook de blanke lak erover heen. Die is namelijk nooit 100% transparant maar ietsje geler.

ScaniaV8 zei:
Als je in een autofabriek rond kijkt zie je vaak dat de kunststof delen (vooral bumpers) in kleur worden aangeleverd.
Dat betekent dus dat die op een andere plaats (kan zelfs ander land zijn) worden gespoten, door een andere robot, door een andere batch verf, in andere klimatologische omstandigheden, op een heel ander tijdstip.
Het is dan ook bijna niet te voorkomen dat er dan geringe kleurverschillen voorkomen.

Er is toch een gestandaardiseerd, gecertificeerd, productieproces?

Juist om dit soort, 'operationele excellence' logistieke zaken uit te kunnen voeren? De fabrikant zal er toch zeker het nodige aan moeten doen om spuitwerk uniform te krijgen in alle spuitlijnen.

Ik vind dit toch wel heel erg eerlijk gezegd.
Je ziet wel vaker ietwat kleurverschil tussen de bumpers en de rest van de koets, maar als het zelfs op een foto al zo opvalt, dan is het in real life waarschijnlijk nog veel storender.
Het is een lease auto, maar als je prive zo'n auto hebt, is het niet raar als je de vraag krijgt of hij schade gehad heeft.

Privé zou ik er ook zeker niet blij mee zijn. Schadebedrijf die ik destijds sprak en vaak nieuwe auto’s krijgt om dit soort problemen op te lossen gaf aan dat ze het oplossen door over de schermen uit te spuiten. Geeft me ook geen goed gevoel als je halve auto wordt overgespoten om zo de boel te maskeren.

haarr zei:
Prive zou ik niet accepteren, bij een leaseauto zou het me weinig uitmaken.

Hoezo zou je het niet uitmaken bij een lease auto? Laat me raden je bent bijv. ambtenaar en hebt geen lease auto? Je werkt er gewoon voor hoor. Dus ja, je betaald er dus voor. Dan mag je een goede, nette auto verwachten.

Gullwing zei:
haarr zei:
Prive zou ik niet accepteren, bij een leaseauto zou het me weinig uitmaken.

Hoezo zou je het niet uitmaken bij een lease auto? Laat me raden je bent bijv. ambtenaar en hebt geen lease auto? Je werkt er gewoon voor hoor. Dus ja, je betaald er dus voor. Dan mag je een goede, nette auto verwachten.

Idd geen leaseauto maar om het kleurverschil rijdt de auto niet minder en waardevermindering is niet van toepassing.
En de berijder betaald er niet voomaar de werkgever en die zal er niet wakker van liggen.
De berijder betaald de belastingdienst voor het genoten voordeel, hij betaald de leasemij niets.

^^^ juist.

Maar ja, dan krijg je weer een discussie over 'geen leaseauto, dán een hoger bruto loon, of mobiliteitsbudget... en ja, bij een privé bijdrage aan de werkgever betaald werknemer er ook voor (maar hoeft dan weer minder belasting te betalen..)..

Maar goed, ik kan mij wel voorstellen dat bij bepaalde klantengroepen / werkzaamheden het komen voorrijden in een voertuig met 2 verschillende tinten (duidelijk waarneembaar) op de bips misschien niet zo representatief is..

Alsof men met een verrekijker gaat kijken hoe de vertegenwoordiger (noemt zich dan Senior Sales Manager) aan komt rijden? "Ooohhhh zie je dat? kleurverschil!!!!!". Representatief.... wat is dat? Zitten er deuken en butsen in? Nee? Of staat je auto ergens in een parkeergarage of 4 straten verderop?

Pietzoveel zei:
Alsof men met een verrekijker gaat kijken hoe de vertegenwoordiger (noemt zich dan Senior Sales Manager) aan komt rijden? "Ooohhhh zie je dat? kleurverschil!!!!!". Representatief.... wat is dat? Zitten er deuken en butsen in? Nee? Of staat je auto ergens in een parkeergarage of 4 straten verderop?

Helaas komt het nog te vaak voor dat er echt naar de auto wordt gekeken, wordt er ook vaak moe van.
Nu net een nieuwe leaser en al verschillende keren gehad met de vraag onder een lichte ondertoon "zaken gaan goed of niet"
In het verleden nog nooit gehad met mijn andere auto's maar met de huidige al diverse keren gehad.

haarr zei:
Idd geen leaseauto maar om het kleurverschil rijdt de auto niet minder en waardevermindering is niet van toepassing.
En de berijder betaalt er niet voor maar de werkgever en die zal er niet wakker van liggen.
De berijder betaalt de belastingdienst voor het genoten voordeel, hij betaalt de leasemij niets.

Ik ben gewend een leasebudget te krijgen van mijn werkgever -is ook alternatief aan te wenden-, daarvan kies ik zelf iets uit naar eigen wens. Budget overschrijden is bijbetalen, onder budget blijven is geld overhouden. Kortom, als berijder betaal ik het wel degelijk gewoon zelf. En ik durf te beweren dat zo'n constructie voor het gros van de hedendaagse leaserijders geldt.

En als de berijder dan zelf iets uit heeft mogen kiezen, en er dus ook voor betaalt, dan is het niet meer dan logisch dat zoiets als een kleurverschil wel degelijk een probleem is. Waarom zou de berijder daar níet van wakker liggen?

Natuurlijk, als het om een auto gaat die aan de berijder is "opgedrongen", bijvoorbeeld een poolauto die nog niet aan z'n kilometers zat, dan zal de geschetste onverschilligheid er mogelijk wel zijn.

Maar meer on-topic: Afwijkende kleur op de bumpers is typisch iets wat ik veel zie bij parelmoerwitte auto's. Bij mij voor de deur een 208, zelfde probleem.

Ja en men roept ook vaak dat betrouwbaarheid leaserijders niet uitmaakt. Alsof zij het prima vinden om naast de kant van de weg te staan of weer hun auto moeten laten ophalen (of zelf naar garage moeten brengen. Geen idee hoe dat werkt). Je betaalt toch maandelijks voor je huurauto dus je stopt er hoe dan ook geld in.

Toch hoor ik regelmatig dat leaseauto’s minder netjes worden gerepareerd bij schade. Bijv. 1 deur spuiten i.p.v. de complete zijkant uitnevelen.. Zelf in 2009 een nieuwe Civic particulier aangeschaft en ook zo’n ervaring meegemaakt. Bij een velgschade was er behoorlijk kleurverschil waarneembaar met de andere velgen. Reactie van dealer was ‘is toch een leaseauto’. Nee, zelf aangeschaft. Is toen alsnog netjes verholpen. Als ik de gerepareerde schade op leaseauto’s van collega’s soms zie, dan is dat ook allemaal niet heel netjes gedaan. Zal vast niet overal en altijd zo zijn, maar vind het wel opvallend.

Mijn Lexus is ook parelmoer wit en de achterbumper verschilt ook qua kleur. Deze moet wel opnieuw gespoten zijn want de verfresten zaten nog op de zwarte kappen rondom de reflector.

Terug
Bovenaan