Optimale temperatuur koelvloeistof

Thijs

Net ingestapt
Hallo,
Ik heb vorige week mn thermostaat vervangen in de auto, en nu vroeg ik mij af wat nu eigenlijk de optimale temperatuur van het koelwater is op de punten benzine verbruik en slijtage, een maat van mij zegt (die ook een nieuwe erin heeft gezet) 80 graden omdat hij dat zuiniger loopt, mijn nieuwe thermostaat blijft altijd op 92-93 graden (volgens OBD na een stukje rijden) ik denk dat hij op die temperatuur beter presteert, wat denken jullie?

Auto: Audi a3 8p 2004 1.6 (geen fsi)

Thijs 5808411 zei:
Hallo,
Ik heb vorige week mn thermostaat vervangen in de auto, en nu vroeg ik mij af wat nu eigenlijk de optimale temperatuur van het koelwater is op de punten benzine verbruik en slijtage, een maat van mij zegt (die ook een nieuwe erin heeft gezet) 80 graden omdat hij dat zuiniger loopt, mijn nieuwe thermostaat blijft altijd op 92-93 graden (volgens OBD na een stukje rijden) ik denk dat hij op die temperatuur beter presteert, wat denken jullie?

Auto: Audi a3 8p 2004 1.6 (geen fsi)

De optimale temperatuur zal zo dicht mogelijk bij de fabrieksspecificaties moeten zijn. De temperatuur iets lager instellen is een bekende truc om olieverbruik wat terug te dringen, wat de katalysator en verbrandingsruimte schoner kan houden.

Ik zou, zolang het olieverbruik niet te hoog is, de originele temperatuur aaanhouden 92 ~ 93 graden.

Oké, mijn originele temperatuur was altijd 90, heeft de temperatuur van de koelvloeistof nog betrekking op verbruik en slijtage? Ik kan er eventueel zo weer een nieuwe thermostaat in zetten, mijn auto verbruikt weinig olie

Bij nieuwe auto's zijn thermostaten vaak elektrisch geregeld en op diverse sensoren en soms op de navigatie aangesloten. Bij rustig stadsverkeer laten ze een hogere temperatuur toe (100 graden) om betere kwaliteit uitlaatgassen te krijgen. Zodra er meer vermogen wordt gevraagd (= meer warmteontwikkeling) gaat de thermostaat gelijk al meer open staan om zo de koelvloeistof naar een lagere temperatuur te brengen, zodat de extra warmte ontwikkeling van de motor makkelijker kan worden opgenomen.

Voor oudere auto's zie je vaak dat er wel een "range" aan mechanische thermostaten leverbaar is, zodat je een keuze kan maken adhv de buitentemperatuur, het rijgebied (bergen), rijstijl etc.

RKE geeft het keurig aan. Belangrijk is dat de auto zo snel mogelijk op temperatuur komt, zodat de katalysator snel kan werken en het brandstofverbruik daalt.

In Australie is een slimme man aan het expirimenteren met systemen waarbij je bij een koude motor de koelvloeistof uit het blok haalt (hoef je het ook niet op te warmen voor niets) en pas gaat toevoegen als het nodig is. Het schijnt dé methode te zijn om oude type motoren een veel betere koudstartemissie te geven!

Heter is zuiniger. Olie wordt lekker dun. Minder condensatie van benzinedamp. Alles zet uit en past beter en een elektrische waterpomp hoeft minder te werken.
Zoals pietzoveel zegt: moderne auto's passen dit continu aan. Volgas is omlaag, 100km/u tuffen is omhoog.. tot flink boven de 100 graden.

Terug
Bovenaan