"Open op afspraak" nieuwe verkooptruc in de autohandel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

martin nelemans

Net ingestapt
Ik ben nu sedert een aantal maanden op zoek naar een "nieuwe' gebruikte auto. Mijn voorkeur gaat daarbij uit naar de Japanse merken vanwege hun betrouwbaarheid en degelijkheid. Maar dat terzijde.
Ik zoek een auto in de wat goedkopere klasse dwz. onder de 10000 euro. Voor mij duur genoeg! Dan kom je dus al snel terecht bij de grotere en kleinere autohandels in dit land. Met een budget van onder de 10000 euro heb je namelijk bij de grotere merkpaleizen tegenwoordig niets meer te zoeken. Daar verkopen ze enkel nog jongere auto's met weinig kilometers.
Ben dus al een tijdje aan het zoeken op sites als Marktplaats en Gaspedaal.
Echter, iedere keer en steeds vaker sta ik voor een dichte deur. Volgens de advertenties werkt 80% van de autohandelaren tegenwoordig alleen nog maar op afspraak. Eventjes vrijblijvend langskomen om inspiratie op te doen of om te kijken er iets van je gading tussen staat is er tegenwoordig niet meer bij.
Nu begrijp ik dit wel. Natuurlijk, als je eerst een telefonische afspraak moet maken (op mail wordt volgens mij met opzet niet gereageerd) dan hebben ze al je nummer en je naam. Het vrijblijvend even komen kijken naar een auto is er dan wel af. Paar keer meegemaakt dat ik op afspraak ben komen kijken. Als de auto je dan niet aanstaat proberen ze je de dagen erna constant te contacten en als je dan opneemt zetten ze je onder druk. Waarom deze wagen niet meneer? Wat mankeert er dan aan? Wat wilt u dat ik doe dat ik deze wagen aan u kan verkopen? En nog veel meer van dit gezeik. Kortom, ze hebben je in hun macht nu ze je gegevens hebben.
Volgens mij is dit komen kijken op afspraak niet meer dan een nieuw (marketing) middeltje om druk uit te oefenen op potentiële klanten. In de corona tijd kon je alleen maar op afspraak langskomen en veel autohandelaren zagen een positief bij-effect. Namelijk dat ze nu meer "grip" hadden op de potentiële klandizie.
Tweede reden waarom men alleen nog maar op afspraak open is, natuurlijk met de gestegen energiekosten bespaart men op deze manier wat geld. De handelaar hoeft niet meer heen en terug naar zijn zaak en dat scheelt lekker in de brandstofkosten. Als de zaak dicht zit hoeft de verwarming, de computer en het licht ook niet meer aan dus ook dat scheelt weer flink in de energiekosten. En autohandel kan ook vanuit huis vanachter de laptop.
Maar de klantvriendelijkheid komt dit bepaalt niet ten goede. En blijkbaar is dit "open op afspraak" een typisch Nederlands fenomeen. Daar ik dicht bij de Duitse grens woon rijd ik regelmatig even over de grens om daar bij wat handelaren auto's te kijken. Vreemd genoeg sta je daar nooit voor een dichte deur en op iedere zaak is gewoon personeel aanwezig en branden de kachel en het licht vrolijk.

Om mijn verhaal wat kracht bij te zetten:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/subaru/m2046405181-subaru-legacy-2-0i
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/subaru/m2043534761-subaru-legacy-2-0r-luxury-apk-trekhaak-uniek
Wij hanteren geen openingstijden, van maandag t/m zaterdag kunt u een bezichtiging plannen op afspraak.
https://www.tomasweynautos.nl/occas...sar-dig-t-115-tekna-apk-camera-navigatie-nap/
Wij zijn dagelijks op afspraak geopend van 09:00 tot 21:00
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s...sis-wagon-2-4-vvti-executive-automaat-leer-na
Bekijk ons aanbod online of kom langs in Schoonebeek. Bel wel even van te voren, we werken namelijk alleen op afspraak. 06-12547837
https://caroutlethoogeveen.nl/actuele-voorraad/
LET OP: WIJ ZIJN GEOPEND VAN MAANDAG TOT VRIJDAG VAN 09:00 T/M 17:00 EN ZATERDAG VAN 09:00 TOT 15:00 UITSLUITEND OP TELEFONISCHE AFSPRAAK.

Gewoon om maar even een paar random voorbeelden te noemen.

En wat is het doel van dit topic?
Doel van het topic is te peilen of er andere mensen zijn met dezelfde ervaringen als ons.
En hoe staan zij hierin? Wat vinden andere consumenten van dit nieuwe verkooptrucje in de autobranche?
Wij vinden het bepaald niet klantvriendelijk om op deze manier privé gegevens te vergaren van potentiële klanten en ze er op deze manier mee onder druk te zetten als de klant besluit niet over te gaan tot koop.

Dat het een trucje is om privégegevens te verzamelen geloof ik niet zo. Mensen telefonisch onder druk zetten om een auto te kopen lijkt me niet een heel werkbaar bedrijfsplan.

Tip: probeer gewoon de wat grotere bedrijven, daar is altijd wel iemand aanwezig.

Ik heb er weinig ervaring mee. Wel eens bij zo'n handelaar wezen kijken voor een Nissan Pixo (die tegenviel). Afspraak is wel handig dat ze weten wanneer je komt. Uiteindelijk destijds een Pixo gekocht bij een particulier, dan heb je dat gedoe ook niet. mijn broer heeft wel laatst een Fiesta ST gekocht bij een kleine handelaar. Een jongeman die als poetsen is begonnen en zo is gaan uitbeiden bij zijn ouders achter op het terrein. Zo'n iemand is niet de hele dag in het werkplaatsje of überhaupt thuis vanwege mogelijk andere baan ernaast oid. malafide bedrijven moet je sowieso overslaan en altijd recensies lezen.

Bij Peterman staan nog wat karretjes duidelijk onder de 10kEuro.
Duidelijke openingstijden, en je moet er toch heen vanwege je *****@#@€^&@€& Corolla.
Nog een goed gesprek gehad met de zonen van de man over wie je een scheldkanonnade afstak, en je te buiten ging aan niet onderbouwde aantijgingen, waarvan normale mensen denken, “smaad”, niet aan beginnen?

En over je vraag: Het lijkt mij dat het de autohandelaar vrijstaat om te bepalen hoe de verkoopstrategie eruit ziet. Bij de verkoper van een huis kun je toch ook niet op ieder moment binnenlopen? Er zijn altijd alternatieven, ik noemde er zojuist een, de aankoopstrategie is aan de koper. Succes bij het zoeken naar een adres alwaar men 24/7 open is voor de bezichtigen en eventueel verkoop van auto’s.

Laatst bewerkt:
Ik begrijp je wel. Deel dezelfde ervaring en ergernis.

Zeker door de coronaperiode is dit werken op afspraak schering en inslag geworden bij de verkoopbedrijven. (bedrijven met een werkplaats naast de showroom zijn veelal wel gewoon open). Daarnaast zijn er tegenwoordig ook nog maar heel weinig bedrijven tot laat op de zaterdagmiddag open. Voor mensen die gewoon doordeweeks fulltime moeten werken toch wel lastiger als er op de zaterdag ook nog andere huishoudelijke zaken dienen te gebeuren.

Zeker als je bepaalde kenmerken van een auto als noodzaak hebt is het lastig om, zeg met een leeftijd van 15 tot zo'n 20 jaar nog een beetje fris aanbod op één plek te hebben.

Een zaak als Jet-Cars wordt veelal beschimpt en belachelijk gemaakt.. máár je kan er wel ongestoord in een auto kruipen en de zitpositie beoordelen. (let niet op de schimmel soms. ;)).

Verders denken die handelaren dat ze goud in handen hebben en vinden het nodig je te laten weten, nadat je netjes na een proefrit laat weten er nog even over te denken of vanaf te zien, dat de volgende koper al op de drempel van de deur staat of dat die al het koopcontract getekend had. (jajaja.. bij een auto die je al vier maanden op de dam hebt staan.. zál het toch wel heel toevallig zijn als er twee potentiële kopers tegelijkertijd voor zijn gekomen).. Doorzichtige trucjes. bah.

Toevallig ben ik zo'n "handelaartje" die een standaard-tekst onderaan al zijn advertenties heeft geschreven dat het prettig is om even te laten weten dat je langs wil komen op een bepaalde dag en tijdstip.

Omdat;
Ik een eenmanszaak heb, en dus ook letterlijk alles alleen doe, van inkoop/verkoop tot transport en al het andere wat er omheen gebeurt, waardoor ik echt niet van 7.30 's ochtends tot 19.00 's avonds aan de zaak ben om af te wachten of er misschien iemand in de voororiënterende voorfase met een door hemzelf akelig te hoog ingeschatte inruiler langs kan komen die graag in elke auto wil proefzitten en proefrijden.

Als je bij mij een afspraak hebt gemaakt dan plan ik de uren eromheen niets in zodat we tijd voor elkaar hebben, jij kan gerust een uur of langer proefrijden als je dat wil, geen enkel probleem. Als je onaangekondigd aan komt waaien dan bestaat de kans inderdaad dat ik elders wat anders aan het doen ben, en je dus inderdaad voor een dichte deur komt te staan.

Ik snap dat de gemiddelde occasion-koper wantrouwend is , en er van uit gaat dat elke occasion bij voorbaat al defect is, maar er zijn nog steeds fatsoenlijke ondernemers die een auto niet alvast warm laten draaien. Altijd zelf controleren , handje even op het spruitstuk/turbo en je weet voldoende. Ook zeker google-reviews lezen kan je een hoop ellende besparen.

Verkooptrucjes als " er zijn veel meer " gegadigden werken averechts, ik laat iedereen er over nadenken als hij dat wenst, wel met de mededeling dat ik geen auto's vasthoud voor nadenkende mensen.

Dit heeft vaak juist niet te maken met verkoopstrategie.
Veel bedrijven (niet alleen autobedrijven) kampen met grote personeelstekorten.
Met name autobedrijven zonder werkplaats en dus alleen een verkoopafdeling hanteren vaak de verkoop of afspraak manier. Dit heeft een aantal redenen.

Door weinig personeel moeten ze zelf auto's inkopen, ophalen, wassen, poetsen fotograferen etc. Dit allemaal voor jij de auto op marktplaats of gaspedaal kan bekijken. Zeker bij een eenmansbedrijf is het niet mogelijk om tegelijk op de zaak te zijn en ook een auto op te halen. Dan werkt het juist klantvriendelijker om open te zijn op afspraak dan dat een potentiele koper boos wegloopt omdat hij voor een dichte deur staat. Op deze manier kan de verkoper ervoor zorgen dat hij alle tijd heeft voor zijn klant.

Het druk zetten omdat ze dan je gegevens hebben is ook complete onzin. Als jij bij een auto bent wezen kijken en je krijgt een belletje om na te vragen hoe je staat in je beslissingsproces, is dat veelal voor de verkoper ook om helderheid te krijgen. Hij is druk met je geweest, heeft tijd in je geinvesteerd en wil dus graag weten of die tijd de moeite waard is. Dat de verkoper jou na moet bellen betekend dus ook dat jij als klant niets van je laat horen.. Hoe moeilijk is het om een belletje te doen waarin je de verkoper belt om hem te bedanken voor zijn tijd maar dat je niet met hem of de auto verder gaat? Het "En nog veel meer van dit gezeik. Kortom, ze hebben je in hun macht nu ze je gegevens hebben." Is dus totale onzin.

Druk zetten werkt het best als de klant fysiek bij de verkoper is. Dan is de verkoper op "zijn" terrein en kan hij de klant in de ogen aankijken, kunnen eventuele bezwaren makkelijker weggenomen worden etc. Op moment dat jij een verkoper telefonisch aan de lijn krijgt is het veel makkelijker om nee te zeggen dan wanneer er iemand tegenover je zit.

Alle autobedrijven waar jij links van doorstuurt zijn 1 mans bedrijven. Daar zal dus het eerste punt het meest in meewegen.

Zelf werk ik bij een autobedrijf met gelukkig meer personeel, dus de mogelijkheid is er om gewoon vrijblijvend rond te kijken. Maar ook wij moedigen het aan om een afspraak te maken. Dan kan de verkoper ervoor zorgen dat de auto er ook netjes bij staat, accu vol, banden op spanning, genoeg benzine in de tank etc. alles zodat de klant zo goed mogelijk geholpen kan worden.

Als je niet wilt dat je wordt teruggebeld bel je toch gewoon met onderdrukt nummer. Kun je gewoon per gesprek instellen.

Dat opgebeld worden is iets van alle tijden, en ook iets waar ik persoonlijk een hekel aan heb. De ene verkoper doet het en boekt er succes mee, de andere verkoper doet het niet. Zolang ze hun verkoopsdoelen halen gaan deze verkopers hun werkwijze dan ook niet aanpassen.

Sommige mensen worden ook graag opgebeld om het idee van "opvolging" te hebben.

Nu als ik zelf een specifieke auto wil, dan maak ik ook eerst een afspraak indien mogelijk om te voorkomen dat iemand anders er voor mij neus weg mee is. Dat heb ik in het verleden al meegemaakt. Wil ik gewoon wat rondkijken? Dan ga ik gewoon langs.

Een nieuwe auto kopen bij de dealer? Dan wandel ik ook gewoon binnen. Bij een klein bedrijf met weinig personeel wil ik gerust een afspraak maken, is het echter een grote garage met een heleboel verkopers in dienst? Dan wil ik ook geholpen worden wanneer ik langs kom.

Dat de service achteruit aan het gaan is, is gemiddeld gezien wel een feit, vooral bij die grote bedrijven merk ik vaak een gebrek aan kennis van de verkopers over hun aanbod.

Ik denk dat het eerder is om niet constant verkopers nodig te hebben als de showroom leeg is. Bovendien weet je dan zeker dat iemand tijd voor je heeft. Rondneuzen is leuk, maar doelloos in de showroom wachten omdat iedereen bezig is met andere klanten is vervelend. En bellen ipv mailen is ook wel logisch. Het is veel makkelijker om een tijdstip af te spreken in een telefoongesprek.

Wat een rare vraag. Afgelopen zaterdag beweerde je nog dat je maandag naar VW Hengelo zou gaan om je Toyota in te ruilen die je pas sinds dit jaar zou hebben. En nu zogenaamd al een paar maanden op zoek naar een goedkope auto op marktplaats. Ik geloof er niets van. Volgens mij ben jij Bofkont.

En als de auto verkocht is aan een andere klant boos worden dat je niet gebeld bent:LOL:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan