Opel Zafira 2003 1.6i vs 1.8i

A

Anoniem

Guest
Beste mensen, wat is het toerental verschil op de snelweg. Ik heb een opel agila 1.2, bereikt altijd een hoge toerental op de snelweg van 100 en helemaal op de weg van 120.. & verbruikt de 1.8i minder als de toerental lager is op de snelweg?

Het nadeel van een grotere motor is vaak het extra gewicht, dat toch iedere keer weer versneld moet worden bij het optrekken. Voor constant snelheid rijden is voor een vergelijkbare auto (1.6 of 1.8) vergelijkbaar veel kracht nodig en dus zal het verbruik ongeveer gelijk zijn. Maarrrrr Als je veel koppel en vermogen hebt, zal je die meestal ook gaan gebruiken (invoegen, inhalen etc) en dus stijgt het brandstofverbruik Bij 1.000 toeren van de motor en in 5e versnelling heeft een 1.6 een snelheid van 32 km/u en een 1.8 37,2 km/u (Om 120 te rijden heeft een 1.6 3750 toeren nodig en een 1.8 3.200 toeren.)

In theorie zal de 1.6 zuiniger zijn , in praktijk zal het wel mee vallen , met de 1.6 moet je meer gas geven voor een vergelijkbare versnelling, dus zal die dan iets onzuiniger zijn , ga je echter met de 1.8 gas geven dan zal die wat dorstiger zijn , over de versnellingsbak overbrengingen durf ik niks te zeggen.

Over de exacte toerentallen kan ik niet veel zeggen dit weet ik niet meer, ik heb een Astra G 1.8i gehad (Zafira is op de Astra gebaseerd en zelfde motoren) ik zou zeker de 1.8 nemen als het even kan. Zuinig rijden ging best goed ik dacht iets van 1 op 14 als je rustig aan doet maar wilde ook best wel vooruit heb nog een foto met 205 km/h op de teller.
Denk nog wel eens terug aan die auto fijne auto was dat. Als je de Zafira vanaf 2002/2003 neemt als facelift zijn ze nog best compleet uitgevoerd te vinden met cruise control en climate control.

1.6 heeft een CR bak.

1.8 ook, maar heb wel eens gehoord dat ze ook met WR bak zijn geleverd. Die maakt aanzienlijk minder toeren.

Motorisch zijn de 1.6 en 1.8 familie. Iets meer vermogen en verder weinig verschil. 2.2 is wel compleet anders, geen riem maar ketting, uit aluminium vervaardigd, etc.

Wat ik me kan herinneren dat zowel de Zafira 1.6 als 1.8 veel toeren maakten en behoorlijk lawaaiig waren. Mijn toenmalige auto was bijvoorbeeld heel veel stiller.

Het aantal toeren zegt niet echt veel... In het pre-turbo tijdperk draaiden motoren aanmerkelijk meer toeren voor een bepaalde snelheid. Ooit meegereden met een Fiat die 4.000 toeren draaide om 120 km/u te rijden. Hij kon maximaal 6.500 toeren draaien dus hypothetisch ruim 190 km/u rijden (Werkelijke top 165 km/u). Ergens wordt een motor ontwikkeld met een bepaalde karakteristiek, gewenste levensduur en met materialen en bewerkingstechnieken die het allemaal betaalbaar moeten houden. Honda en BMW's rijden anders dan Opels en Volvo's (uit die tijd). Geluidsisolatie weegt veel en kost veel en zie hier waar de "duurdere" merken het verschil gaan maken. Het klinkt eigenlijk alleen maar anders. Een extra rubber stripje van € 2,- per deur geeft totaal andere beleving. Een extra matje "anti dreun" (prijzig) doet wonderen. Meer gewicht, dat wel. (In een BMW 5 (E34) uit 1988 zat iets van 220 kg méér geluidsisolatiemateriaal dan het model (E28) uit 1986, de motoren waren grotendeels gelijk, maar wat een verschil in geluidsbeleving). Afhankelijk van het gebruik van je Zafira is keuze uit motoren handig. Vol afgeladen met aanhanger kan een kleine motor soms beter zijn dan een grote. De versnellingsbak is vaak anders gedimensioneerd en vaak rijdt een kleine motor bij 80 km/u (aanhanger) in een veel gunstiger toerental dan een grote motor (die misschien in z'n 4 moet blijven, Iets wat Ford met de Focus had als caravantrekker, de 5e was "te lang"). Wil je met 180 km/u over de autobahn gaan, dan is een 2.2 misschien een betere oplossing. De meeste automotoren presteren het best als de toerenteller recht omhoog staat.

In de Zafira A tot 2005 draaien de 1.6 (115 pk) en 1.8 (125 pk) het zelfde toerental (zo'n 3750) met dezelfde CR versnellingsbak
Pas in de Zafira B draait de 1.8 met 140pk een duidelijk lager toerental zo'n 3350 met de WR bak

Met de easytronic automaat draait de Zafira 1.8 (140 pk) zo'n 2800 t/m bij 120 km/u (idem als in de Vectra C)
Met die 1.8 motor van 140 pk is de easytronic trouwens aanzienlijk comfortabeler te rijden, dan in een Corsa met 1.2 of Astra met 1.4 (90 pk)

Elke benzine motor draait met automaat (vanaf 4AT met AW) trouwens een lager toerental t.o.v. de handbak versie

Voor mijn gevoel maakt de 1.6 of 1.8 ook weinig uit.

Mijn ouders hadden jaren lang een 1.6. dat hielt echt niet over en je moet hem dan flink op toeren houden als je wat meer vraagt. Ding heeft het tot 220.000 km perfect gedaan. Toen de remleidingen er aan kwamen (bekende kwaal) en de stuurpomp er mee op hielt en groot onderhoud aan zat te komen (riem) hebben ze hem ingeruild.

Had ook met de 1.8 gereden, maar toch maar weinig verschil. De 2.2 is dan echt heel andere koek net als de 2.0T.

Denk dat het belangrijkste is gewoon een net exemplaar vinden. Controleer remleidingen goed (daar waar aircowater op valt, lastig beoordelen), of alle remmen gangbaar zijn, olielekkage en wanneer de riem voor het laatst is vervangen (en waterpomp). Denk dat je daar de meeste kosten mee bespaard door een net exemplaar te vinden. En niet het toerental van de 1.6 of 1.8 op de snelweg.

Opels zei:
Beste mensen, wat is het toerental verschil op de snelweg. Ik heb een opel agila 1.2, bereikt altijd een hoge toerental op de snelweg van 100 en helemaal op de weg van 120.. (..)

Ik weet niet met welk type Agila en 1.2 motor je rijdt, maar die waarmee ik mij verplaats is de 75 pk versie (A) en draait met 100 km/h iets meer als 3500 tpm (uit mijn hoofd) en bij 120 rond de 4000.

Tja, wat is hoog? Je kan makkelijk doortrekken tot 5500 tpm.. :T

Verbruik bij 100 / 100 km/h op de teller: 1 op 15 en een beetje (scheelt winter/zomer niet super veel eigenlijk) op 4 seizoenen banden.

Verbruik bij 120 km/h en meer: kan tot de 1 op 13,5 zakken ja..

Met een Zafira zal het niet zuiniger worden, lijkt mij, 16 of 18 honderd maakt dan weinig uit.
Ik zou voor de 1800 gaan, nét iets meer kracht waardoor het blok in het algeheel wat minder hoeft te werken, zeker als je veel regionaal of stadsverkeer rijdt met veel versnellen en vertragen... is iets minder gas geven voor dezelfde acceleratie gunstig voor het verbruik.

Edit: toerentallen even gecontroleerd vanavond:

100 km/h op de teller is 3200 tpm.
120 km/h op de teller is 3900 tpm.
130 km/h op de teller is 4200 tpm
160 km/h op de teller is 5100 tpm.

allen in de 5e versnelling.

Terug
Bovenaan