Opel Mokka | facelift 2025 p. 3

Rutger DC

Asfaltkampioen
ne2y5bcbjxz1_800.jpg

zjeybwrbmt86_800.jpg

ri4ywe0bfw86_800.jpg

sjoyb8cb0g5u_800.jpg

92nydwob1489_800.jpg

x8ry8ttbje8p_800.jpg

qh8yhjgbjmoe_800.jpg

[size=medium]Dít is de nieuwe Opel Mokka[/size]
[size=x-small]Lars Krijgsman | 24 juni 2020 om 00:01[/size]

Opel heeft een splinternieuwe cross-over aan zijn modellengamma toegevoegd die voorganger Mokka X moet doen vergeten. We presenteren: de Mokka. Zonder X, maar direct met een elektrische aandrijflijn!

De Mokka is voor Opel een uiterst belangrijk model. Het is de eerste auto van het merk waarmee het een compleet nieuwe designweg inslaat, een route die het in 2018 voor het eerst bewandelde met de GT X Concept. Daarnaast is de Mokka een auto die meer dan zijn voorganger keihard moet kunnen concurreren met zijn rivalen in het uiterst drukke en zeer belangrijke segment van de compacte cross-overs, een hoekje van autoland waarin stevige knaken te verdienen zijn.

De Mokka staat logischerwijs op het van moederconcern Groupe PSA afkomstige CMP-platform, een basis die al door zijn neefjes en nichtjes als de Peugeot 2008 en de DS 3 Crossback, maar ook door de Peugeot 208 en de Corsa uit eigen huis wordt gebruikt. Wie die modellen ook maar enigszins kent, weet dat ze stuk voor stuk ook beschikbaar komen met een elektrische aandrijflijn. Opel kiest ervoor om de nieuwe Mokka direct als EV te presenteren, maar uiteraard komt hij ook beschikbaar met conventionele benzine- en dieselmotoren. De nieuwe Mokka slankt dankzij zijn nieuwe platform én zijn compactere formaat tot 120 kilo af ten opzichte van de uitgaande Mokka X.

Om te beginnen met het uiterlijk: dat is behoorlijk anders dan we van Opel gewend zijn. De nieuwe huisstijl van het merk omvat onder meer de Opel Vizor, een relatief vlak ogend paneel waarin zaken als de koplampen en het merkembleem zijn verwerkt. Reken maar dat je iets vergelijkbaars op alle toekomstige Opels zult terugzien. Een soortgelijke vorm waarbij losse elementen optisch met elkaar worden verbonden, keert terug in het interieur in wat Opel het Pure Panel noemt. Ledverlichting is aan zowel voor- als achterzijde standaard. Een unicum in dit segment: de Mokka is optioneel te krijgen met led-matrixverlichting in de kijkers!

De Mokka is met zijn lengte van 4,15 meter een ruime 12 centimeter korter dan zijn voorganger, die eigenlijk te fors was om te concurreren met auto's als de Renault Captur. De nieuwe Mokka is dus een stukje korter dan de 4,3 meter lange Peugeot 2008, maar is wel enkele centimeters langer dan de DS 3 Crossback. De wielbasis blijft met 2,56 meter nagenoeg onveranderd ten opzichte van die voorganger. De afstand tussen de voor- en achteras is wél identiek aan die van de al genoemde zustermodellen van de nieuwe hoogpotige Opel. Hoewel de Mokka een stuk is gekrompen ten opzichte van de Mokka X is de bagageruimte met een inhoud van 350 liter slechts 6 liter kleiner dan voorheen.

Vanbinnen vinden we een voor Opel ongekend hightech ogend dashboard, waarop het Pure Panel de aandacht opeist. Geen analoge klokken, maar een volledig digitaal instrumentarium, dat bestaat uit twee displays. Afhankelijk van de gekozen versie is het scherm achter het stuur maximaal 12 inch groot. Onder het display dat boven aan de middenconsole is geplaatst, zijn fysieke sneltoetsen geplaatst voor de aansturing van het infotainmentsysteem. Wel zo handig.

Natuurlijk maakt de Mokka ook op andere vlakken duidelijke stappen naar een nieuw decennium. Zo is de auto uit te rusten met adaptieve cruisecontrol met stop&go-functie. In de file volgt de Mokka de voorligger zonder dat je daar iets voor hoeft te doen. Active Lane Positioning houdt de Mokka netjes binnen de lijnen van de rijbaan.

Mokka-e

Opel presenteert zijn kersverse paradepaardje in volledig elektrische vorm, al komen er ook versies met benzine- en dieselmotoren beschikbaar. De elektrische Mokka-e krijgt de van overige PSA-modellen bekende aandrijflijn, waarbij een 136 pk en 260 Nm sterke elektromotor de voorwielen aandrijft. De unit put zijn levenslust uit een 50 kWh groot accupakket, goed voor een WLTP-actieradius van 322 km. De topsnelheid van deze stekkerversie is elektronisch begrensd op 150 km/h. Het accupakket kan ook aan een 11 kW driefasenlader worden aangesloten

Naamgeving

Opvallend is de centraal op de bips te lezen modelnaam van de Mokka. Opel plakte tot op heden een 'X' achter de modelnaam van zijn cross-overs en SUV. Denk aan de Crossland X en de Grandland X. De inmiddels van de markt verdwenen Mokka X startte zijn leven in 2012 als Mokka, maar kreeg na de facelift van 2016 ook de X achter zijn modelnaam. Daar lijkt Opel nu dus weer op terug te komen. De nieuwe Mokka gaat in het laatste kwartaal van dit jaar in productie. Opel slaat de orderboeken van de nieuwe Mokka aan het eind van de zomer open. De eerste exemplaren staan begin volgend jaar bij de dealers.

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/dit-is-de-nieuwe-opel-mokka/

Dat is een hele vlotte crossover geworden, vind ik! Zonder twijfel de leukste van de drie PSA B-segment crossovers op CMP-basis. Goede heupen en proporties, herkenbaar Opel, maar toch een herkenbare nieuwe designtaal, die het Opel-gamma goed kon gebruiken. Auto's als de Corsa, Astra, Grandland X en Insignia zien er goed uit, maar missen misschien nog wat sjeu. Na het schrappen van vele modellen, waaronder de vlotte Astra GTC en alle OPC's, kwam het Opel-aanbod toch wel erg kaal en weinig tot de verbeelding sprekend over. De Mokka verandert dat niet in een klap, maar is wel een goed begin. Ik denk dat Opel er vanuit commercieel oogpunt goed aan doet om deze designtaal ook (deels) te gebruiken op vooral de crossovers. De Crossland deed het bij gebrek aan verse concurrenten en ouderdom van de oude Captur en 2008 tot vorig jaar erg goed, maar nu is de vraag toch wel ingestort door de komst van vele nieuwe crossovers (T-Cross, Captur, 2008, Juke, Puma). Een facelift kan dus geen moment te vroeg komen.

Van de Opel-interieurs was ik ook geen fan, de dashboards met die afgeronde vormen vond ik belegen overkomen. Dit nieuwe dashboard oogt gewoon helemaal van deze tijd. In zijn geheel heeft de Mokka veel meer onderscheidend vermogen in zijn segment dan de Corsa, ik verwacht er verkooptechnisch dan ook meer van.

DS3 verhoudingen dus een beetje raar smal en hoog. Maar de rest is origineel en leuk. Goed gedaan Opel! (y)

zjeybwrbmt86_800.jpg

Fotoverslag-Het-Autosalon-Brussel-2019-AutoRAI.nl-Foto-186-1600x1067.jpg

ne2y5bcbjxz1_800.jpg

Fotoverslag-Het-Autosalon-Brussel-2019-AutoRAI.nl-Foto-187-1600x1067.jpg

ri4ywe0bfw86_800.jpg

Fotoverslag-Het-Autosalon-Brussel-2019-AutoRAI.nl-Foto-185-1600x1067.jpg

x8ry8ttbje8p_800.jpg

f5f473e5-opel-gt-x-experimental-1.jpg

Die is nog heel dicht bij de concept gebleven. Het enige wat ze nog wel hadden mogen doen is de chroomstrip laten uitlopen langs de motorkaprand.

Erg leuke auto geworden! Op de scoopfoto's leek de overhang aan de voorkant verhoudingsgewijs te groot maar dat valt reuze mee. Dat die chroomstrips niet doorlopen stoort me ook niet zo, dat zou de voorkant denk ik wat te druk maken. Hij had ook best Manta X kunnen heten maar na de Eclipse Cross, Puma en Mustang Mach E is die trend mogelijk (en hopelijk) wel over zijn hoogtepunt heen.

Fantastisch model, oogt super modern van binnen en buiten. Ik hoop van harte dat men ook echt deze kleur gaat bestellen.

Mijn gok is dat dit een enorme klapper voor Opel gaat worden. Juiste looks, juiste segment, juiste aandrijflijnen.

Erg gaaf model. Zoals ik in het scoops topic al meldde, vind ik dat ze met een schuin oog gekeken hebben naar de sportieve Manta's: Recht front, lekker kleurtje, zwarte motorkap. Heel leuk!

Nice! Gave, herkenbare neus. Sterk design. Bijna on-opels! Wel mooie verwijzing naar die manta A idd.
En wat een verschil tov de Crossland x. Wat een enorm truttig model is dat!
Ik herken overigens een vleugje captur in de achterlichten. Dat bedoel ik enkel als observatie, niet dat dit afgekeken zou zijn van watdanook, verre van.

Het knoppencluster onder het middelste scherm in t dashboard had er van mij wel iets sexier uit mogen zien.

Anyways, hier een foto zonder zwarte motorkap:

0.00011.jpg

Waarom toch moeten de moderne wagens allemaal van die enorme gleuven, deuken en plooien hebben?
Het oog allemaal hip, maar wat een druk lijnenspel.
Beetje over the top gedesigned wat mij betreft.

Wel leuk dat steeds meer nieuwe modellen gepresenteerd worden in leuke frisse kleurtjes, al vraag ik me af hoe vaak we die gaan zien. Het gros kiest uiteindelijk toch weer voor zwart of grijs.

Erg leuk en geslaagd model by the way deze Mokka!

SVF zei:
Wel leuk dat steeds meer nieuwe modellen gepresenteerd worden in leuke frisse kleurtjes, al vraag ik me af hoe vaak we die gaan zien. Het gros kiest uiteindelijk toch weer voor zwart of grijs.

En waarom komt dat frisgroen van de buitenkant nergens aan de binnenkant ook maar ergens terug???
Al was het bijvoorbeeld maar in de stiksels van de overigens fraaie zetels?

SVF zei:

Klopt helemaal dat is heel erg jammer. Peugeot heeft dat leuk opgelost bij de 208 door de metallic gele kleur als basis kleur te gebruiken. Wil je een grijze saaie kleur? BETALEN!

British Racing Green zei:
SVF zei:

En waarom komt dat frisgroen van de buitenkant nergens aan de binnenkant ook maar ergens terug???
Al was het bijvoorbeeld maar in de stiksels van de overigens fraaie zetels?

Zou zomaar kunnen dat zoiets een optie wordt. Was bij de Adam ( beperkt ) ook mogelijk.

ZE40 zei:
SVF zei:

Klopt helemaal dat is heel erg jammer. Peugeot heeft dat leuk opgelost bij de 208 door de metallic gele kleur als basis kleur te gebruiken. Wil je een grijze saaie kleur? BETALEN!

Opel doet het met de Corsa ook al, daar is oranje de enige gratis/standaard kleur.

Ik vind dit best een gaaf ding eigenlijk. En verrassend onderscheidend t.o.v. andere PSA producten. Ze zijn goed bezig daar (y)

Waarom toch moeten de moderne wagens allemaal van die enorme gleuven, deuken en plooien hebben?

Ik vind dat erg meevallen, sterker nog, juist de flanken zijn opmerkelijk behoudend vormgegeven. De neuspartij met verschillende grilles is wat uitbundiger inderdaad, maar vergeleken bij andere merken ook niet heel storend.

Auto van het Jaar 2021?

Wouter82 zei:

Ik vind dat erg meevallen, sterker nog, juist de flanken zijn opmerkelijk behoudend vormgegeven. De neuspartij met verschillende grilles is wat uitbundiger inderdaad, maar vergeleken bij andere merken ook niet heel storend.

Auto van het Jaar 2021?

Dat laatste verwacht ik eigenlijk niet zo, technisch is hij immers nagenoeg gelijk aan de Auto van het Jaar 2020. Maar wie weet.

929V6 was me voor. Ik zou het niet gek gevonden hebben als Opel deze auto Manta zou noemen.
De naam Mokka doet denken aan het vorige GM-gedrocht. De naam Manta zou de verkopen nog verder kunnen opstuwen.
Heilige huisjes bestaan er toch niet meer in autoland.

Maar wat als Opel de naam Manta achter de hand wil houden voor iets wouldbe sportiefs in plaats van een crossover? Dat dan maar weer Junior noemen?

Assenaar zei:
Maar wat als Opel de naam Manta achter de hand wil houden voor iets wouldbe sportiefs in plaats van een crossover? Dat dan maar weer Junior noemen?

Calibra, Monza, Tigra, GT?

[dromenland]Als Opel nog een coupéversie uitbrengt van de Mokka, zoals de concept, dan kunnen ze die Manta noemen. Mocht Peugeot die elektrische 504 in productie nemen, dan kan Opel op basis daarvan een nieuwe Monza maken :) [/dromenland]

Eigenaardig front, inderdaad beetje Manta/ Ascona B (?) invloeden met zo'n gebogen motorkap.

Alleen: vanuit onderstaand punt gezien.. valt mij die hoek/lip van grille naar bumper wel tegen, is te fors denk ik.

Rutger DC zei:

LaC5XQj.jpg

Ej4tS5o.jpg

eBQOZwk.jpg

xRbnDnw.jpg

1zvhDNn.jpg

3ZIwR49.jpg

1FJ5xU8.jpg

obLcgyl.jpg

Meer pics: https://www.carscoops.com/2020/09/opel-and-vauxhall-reveal-2021-mokkas-ice-lineup-sporty-gs-line-sri-trim/

Opel heeft de eerste prijzen van de gloednieuwe Mokka en elektrische Mokka-e bekendgemaakt. De Mokka wordt leverbaar vanaf €26.299. De Mokka-e is aanzienlijk duurder.

Met de gloednieuwe Opel Mokka breekt er een belangrijk nieuw tijdperk aan voor Opel. Niet alleen vanwege de nieuwe designtaal die debuteert op de cross-over, maar ook omdat het vanaf nu een elektrisch aangedreven hoogpotige in het aanbod heeft. Met de Mokka-e hoopt Opel in één klap in te spelen op de twee grootste trends van deze tijd: elektrisch rijden en cross-overs. Om maar met de deur in huis te vallen: vanaf €35.399 kun je het gaan ervaren, dat is de prijs die Opel vraagt voor de Mokka-e. Een ruime €9.000 meer dan de vanafprijs van de Mokka met verbrandingsmotor. De 136 pk sterke Mokka-e moet volgens de WLTP-cyclus 322 km kunnen afleggen op een volle accu.

De instapper van de nieuwe (niet-elektrische) Mokka is de 1.2 Turbo. Die heeft een 100 pk sterke driecilinder in z'n strakke neus liggen die is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en wordt zoals gezegd leverbaar vanaf €26.299. Daarvoor krijg je de standaard Edition-uitvoering, met onder meer Adaptive Cruise Control, Active Lane Positioning, verkeersbordherkenning en ledverlichting rondom. Een treetje hoger in het aanbod staat de 130 pk sterke versie van diezelfde 1.2 Turbo. Die is behalve met de handbak ook met een achttraps automaat leverbaar. De meerprijs daarvan wordt op een later moment bekend. Ook volgt de prijs van de Mokka met dieselmotor (een 110 pk sterke 1.5) op een later moment. Als al deze prijzen er zijn, opent Opel de orderboeken.

https://www.youtube.com/watch?v=_WMp3FF6OQU​

Bepaald geen koopje, zeg maar gerust duur. De Mokka-e is vergeleken met de Peugeot e-2008 wel een stuk goedkoper.

Prima prijs! Zoek anders even op nieuwe elektrische SUV's voor hetzelfde budget, amper of eigenlijk gewoon geen concurrentie. En je geeft het zelf al aan, bijna 5k goedkoper dan de e-2008. ;)

Ik vind de 100 pk benzine wel duur, vierduizend euro duurder dan de Ford Puma in nieuw instapmodel (95 pk Connected) en zelfs vijfduizend euro duurder dan de (waarschijnlijk praktischere) Captur 100 pk instapper. Maar we zijn gewend van PSA dat ze geen scherpe prijzen rekenen, winst gaat voor volume. De EV lijkt me wel redelijk geprijsd inderdaad.

Normale versie heb ik nog niet echt vergeleken, al lijkt de Mokka zo op het eerste gezicht wel al een hele prima uitrusting en hoogstaande afwerking te krijgen. Even de eerste vergelijkende tests afwachten om te zien waar hij staat, mij bevalt hij wel. Stoer ding en mooi interieur.

Basis
BvSXiCM.jpg

Elegance
nmSboTz.jpg

Ultimate
Wg3eQkv.jpg

Basis
G5h5gG0.jpg

Elegance
L9oFAXg.jpg

Ultimate
D5BeuZW.jpg

Rood dak is optioneel
EUCJqa1.jpg

Wit dak is optioneel
C2uamIQ.jpg

Echt een leuk ding, zelfs in basistrim!

Begin 'm steeds leuker te vinden. Goeie looks en mooi interieur.
Hoop deze veel op onze wegen te zien.

Heel erg leuk ding is het geworden!
Kan alleen nog niet echt wennen aan de uitlaat aan de rechterkant. :eek:

Wouter82 zei:
"Better latte dan never" :D :LOL:

Precies mijn gedachte (better latte = heerlijke koffie!) nadat die slanke blonde mevrouw die zo voortreffelijk test en geweldig vega kookt mij uiteindelijk, ergens aan het eind van een deprimerende aankomst hal op Gatwick, om de hals vloog. Niet zonder gevolgen, I hasten to add. Aircontrol moest inkomende vliegtuigen omleiden. :LOL:;)

• Leuk
Waarderingen: DBAA
Los van gorgeous Nickie en haar verleidelijke husky voice ...... o.m. AutoExpress en CAR Mag. zijn iets meer subdued met hun mening. 3,5 uit 5.
Hier bv CAR mag: https://www.carmagazine.co.uk/car-reviews/vauxhall/mokka-suv/#comment-5253935505

• Leuk
De filmpjes die Rutger geplaatst had gekeken ( het waren er eerst 3 ) en die waren toch wel overwegend positief.
Erg benieuwd naar hoe deze auto het gaat doen, ik vindt hem leuk.

Total Loss zei:
De filmpjes die Rutger geplaatst had gekeken ( het waren er eerst 3 ) en die waren toch wel overwegend positief.

Als die maffe Mokka het volume haalt van de prima Puma zal de lange Lohscheller (2,05m) content zijn, vermoed ik.

Total Loss zei:

Het Autobild-filmpje was niet meer te bekijken, maar kennelijk is opnieuw geüpload en in HD:
https://www.youtube.com/watch?v=Wo-yfpurlhY

Autobild review:

Mokka oogt 'on the move' wat stijfpotig, net als de DS3.
Komt waarschijnlijk mede doordat een relatief korte auto hoger wordt gezet.

Economisch gezien is de Mokka een zeer goede PSA/Stellantis aanvulling.
De DS3 verkoopt namelijk zeer matig.
2 modellen met dezelfde onderhuidse componenten scheelt aan de kosten kant

• Leuk
Ik ben groot fan.

Dus als ik het goed begrijp is de Mokka-e na Duitsland ook al in Engeland uitverkocht?

Terug
Bovenaan