Opel corsa electric / Peugeot e-2008 on board charger problemen

Julius 2995965

Wegverkenner
Ik praatte een tijdje terug met een buurman verderop in de straat die een Opel Corsa electric heeft en ik vroeg hoe hij beviel, omdat ik wel interesse heb in elektrisch rijden.

Hij zei dat de auto al weken bij de dealer stond wegens defect van de on board charger. Er moest een nieuwe geproduceerd en gecodeerd worden specifiek voor zijn auto zei hij, dat duurde al meer dan 7 weken. Zo lang had hij al een leenauto.

Nu lees ik op fora dat dit best vaak voorkomt, sommigen hadden dit al 2x gehad in 2 jaar tijd.
Reparatie is buiten garantie gauw zo'n 3k.

Alle Stellantis elektrische auto's zoals de Opel Corsa electric, Peugeot e-2008, Citroën e-c4, ds4 electric, etc. hebben voor zover ik weet dezelfde basis en zouden dan dezelfde problemen hebben neem ik aan?

Weet iemand of dit bij de nieuwe Stellantis producten met de nieuwe aandrijflijn ook nog een zwak punt is?

Die nieuwe aandrijflijn staat net in de showroom en de eerste kilometers staan er amper op bij die exemplaren met nieuwe aandrijflijn. Dus je gaat daar niet snel iets over vinden. Vergeet ook bovendien niet dat ook tijdens productie indien er een component herhaaldelijk problemen geeft men verbeteringen doorvoert Dus kan ook best zomaar alleen voorkomen bij exemplaren van het eerste bouwjaar.

Maar als je naar problemen gaat zoeken vind je altijd wel wat. Mijn collega was zijn Tesla ook enkele weken kwijt omdat er iets stuk was en niet leverbaar. En als je op een ID3 zoekt vind je ook schokkende dingen qua problemen. Het is altijd moeilijk om zoiets in verhouding te zien qua verkoopaantallen. Ik heb een collega en mijn schoonzus die beiden een e-2008 rijden, waarvan mijn schoonzus echt wel veel kilometers er inmiddels mee heeft gereden. Maar ze is er heel tevreden mee zonder ook maar 1 mankement. En zo zijn er vele, maar die lees je wat minder uiteraard.

Het is inderdaad wat Ascona GT zegt. Voor de nieuwe serie kun je niks anders zeggen dan, hij heeft de testen gehaald. Maar dat was met de vorige generatie natuurlijk net zo goed het geval.

Dat dit soort onderdelen tegenwoordig gecodeerd zijn heeft ook een reden. Auto's moeten tegenwoordig voldoen aan enorm veel regels op het gebied van cybersecurity. Een lader is onderdeel van je HV architectuur en zal dus in die hoedanigheid niet benaderbaar mogen zijn van buitenaf. Zeker gezien het feit dat die dat al ten dele is. Hij staat immers in verbinding met een laadpaal en zal data uitwisselen tussen de paal en de auto.

Als de lader dan gemanipuleerd is bied dat een mogelijke ingang om meer data of een andere hack toe te passen die ander gevaar kan bieden. Vandaar dat de lader uniek is voor de auto zelf. Dat heeft dan wel nadelen voor de aftersales, maar goed....anders kwam de auto in het begin al niet op kenteken.

Bij mijn e-208 lijkt hij ook stuk. AC laden gaat niet meer. DC laden lukt nog wel. Net met de garage gebeld over een maand kan ik daar terecht. Ze gaan hem dan niet repareren. Ze gaan dan kijken wat het probleem is en pas als ze vastgesteld hebben wat het probleem is gaan ze een nieuwe bestellen. Dan zijn we met gemak weer twee maanden verder. De garage zag het probleem niet echt... "je kunt toch gewoon bij Fastned laden." Tja... Ik was best tevreden over mijn e208 maar de service van Peugeot valt echt tegen.

Nadeel van Stellantis is dat ze op basis van enkele platforms echt tig modellen hebben. En als er iets mee is, geldt dat ook voor de vele technisch gelijke andere modellen.

Bij mijn e-208 lijkt hij ook stuk. AC laden gaat niet meer. DC laden lukt nog wel. Net met de garage gebeld over een maand kan ik daar terecht. Ze gaan hem dan niet repareren. Ze gaan dan kijken wat het probleem is en pas als ze vastgesteld hebben wat het probleem is gaan ze een nieuwe bestellen. Dan zijn we met gemak weer twee maanden verder. De garage zag het probleem niet echt... "je kunt toch gewoon bij Fastned laden." Tja... Ik was best tevreden over mijn e208 maar de service van Peugeot valt echt tegen.
Dat is echt weer kortzichtig ja....

Wat zei je, ik koop toch geen elektrische auto om naar het tankstation te rijden man! Kom het is een laptop ik wil hem gewoon inprikken.

Ik begrijp er echter wel uit dat er een bussines case in zit? Mag ik jouw e-208 eens een paar dagen lenen?? :D Als ik hem fix is het gratis.

Dat is echt weer kortzichtig ja....

Wat zei je, ik koop toch geen elektrische auto om naar het tankstation te rijden man! Kom het is een laptop ik wil hem gewoon inprikken.

Ik begrijp er echter wel uit dat er een bussines case in zit? Mag ik jouw e-208 eens een paar dagen lenen?? :D Als ik hem fix is het gratis.
Ik denk dat het vooral komt doordat het extreem druk is in garageland.. Wachttijden van 2 - 4 weken en soms zelfs 6 - 8 weken zijn geen uitzondering meer helaas.
Begin zelf een garage en je hebt gegarandeerd inkomen zolang je je werk goed doet.

Ik zou ze daarna een factuur sturen voor het verschil in laadkosten :)

Ik heb een elektrische Toyota proace als bedrijfsauto, en ook hier was de charger kapot.
Ben nog met 20km range op de zaak gekomen en daar gelijkheid probleem aangegeven op het kantoor.
Die hebben gebeld met de dealer en zijn de bus die dag nog komen halen.
Volgende dag te horen gekregen wat het probleem was en ongeveer 1,5 week later was de bus terug met nieuwe onboard charger.

Dus dat het allemaal zolang duurt heeft waarschijnlijk ook met de garage te maken, al hebben wij wel duidelijk gemaakt dat wij een werkbus met complete inrichting niet te lang kunnen missen.

Succes verder.

Terug
Bovenaan