Opel Corsa D stottert in zijn 1

Tjally

Net ingestapt
Dag iedereen,

Mijn naam is Niek en ik heb sinds een jaar een Opel Corsa D (color edition).
Ben erg tevreden met de auto, alleen is er iets dat mijn rijplezier elke dag een beetje beïnvloedt.
De auto rijdt namelijk echt niet lekker in zijn 1. Hij bokt/ hapert een beetje. Alsof je een paar keer op het gaspedaal trapt en weer los laat.
Tijdens het optrekken moet ik flink wat gas geven en heel geduldig de koppeling laten opkomen, anders gaat het mis. Dan kun je zeggen; “je moet gewoon normaal optrekken” , maar helaas is het niet alleen tijdens het laten opkomen van de koppeling.
Als ik de auto in z’n 1 heb staan (dus koppeling al helemaal op) en wil rijden, dan gaat het op zich wel OK als ik blijf accelereren. Laat ik echter het gas los, dan gaat de auto bokkend afremmen in plaats van netjes gelijkmatig. Rijden in een file of uberhaupt met lage snelheid in z’n 1 is dus echt niet prettig.
Misschien een probleem dat hiermee te maken heeft; de auto verbruikt ongeveer 1 op 13 als ik normaal rijd. Alleen maar snelweg haal ik net iets meer dan 1 op 14. Trap ik wat meer door dan zit ik op de 1 op 10. In tientallen tankbeurten heb ik nooit zuiniger gered dan 1 op 14.

Wat heb ik laten doen:
– aantal maanden geleden onderhoudsbeurt gehad.
– Auto laten uitlezen (geen bijzonderheden)
– Meting laten doen van de gassen (geen bijzonderheden of afwijkende waardes)
– Veel op internet gezocht (bougies zijn vervangen, ik heb gecheckt op kapotte slangetjes of lekkages etc)

Heeft iemand een idee? Hier vragen ze bij de garage namelijk 80 euro en dat is alleen voor het vaststellen van de oorzaak. “onderzoekskosten”.

Het zou top zijn als iemand mee wil denken.

Groeten, Niek

Slippende koppeling? Of problemen met de gastoevoer?
Hoeveel kilomter heeft je Astra D gereden?
Bij welk toerental doet dit probleem zich voor?
Heb je een diesel of benzine uitvoering?

De oorzaak van dit probleem is denk ik moeilijk alleen eenduidig te verklaren aan de hand van de symptonen.

Dus die €80 lijkt mij opzich geen verkeerde investering. Onderhoud is dat eigenlijk nooit.

eigenlijk schokt elke auto als je in z'n 1 probeert te rijden. Alleen diesels hebben daar meestal wat minder last van. Komt omdat het toerental te laag is en de computer dat graag boven de 900 wil houden. Geef je gas is er niks aan de hand. laat je het gas los gaat ie stotteren. Zeer normaal verschijnsel.
De 1 is nou eenmaal geen rij-versnelling. Die is slechts bedoeld om van de plek af te komen. Dus ook niet afremmen ermee.

Stottert ie ook met gas geven dan is er wel wat aan de hand. Maar dan is het kijken naar bijvoorbeeld ontsteking of benzinetoevoer. En de vraag of er verschil in warm en koud zit qua motortemperatuur. Eventueel is je koppeling aan het slippen waardoor die niet goed oppakt. Dit zou je dan echter niet alleen in de eerste versnelling moeten merken. Andere motorproblemen zijn vaak ook niet maar aan 1 versnelling gerelateerd.

Geen andere opel rijders met Tips?
Nieksiero kan hulp gebruiken.

Pobresh zei:
eigenlijk schokt elke auto als je in z'n 1 probeert te rijden. Alleen diesels hebben daar meestal wat minder last van. Komt omdat het toerental te laag is en de computer dat graag boven de 900 wil houden. Geef je gas is er niks aan de hand. laat je het gas los gaat ie stotteren. Zeer normaal verschijnsel.
De 1 is nou eenmaal geen rij-versnelling. Die is slechts bedoeld om van de plek af te komen. Dus ook niet afremmen ermee.

Stottert ie ook met gas geven dan is er wel wat aan de hand. Maar dan is het kijken naar bijvoorbeeld ontsteking of benzinetoevoer. En de vraag of er verschil in warm en koud zit qua motortemperatuur. Eventueel is je koppeling aan het slippen waardoor die niet goed oppakt. Dit zou je dan echter niet alleen in de eerste versnelling moeten merken. Andere motorproblemen zijn vaak ook niet maar aan 1 versnelling gerelateerd.

Jep, die van mij schudt ook wat in 1 als je het gas los laat tijdens de file. Schakel je naar zijn 2 kan ik zelfs op 1100 toeren blijven hangen, dan hapert die wat tijdens het oppakken maar verder heel soepel.
Ik schaar het ook onder normaal en producteigenschap.

Ik rijd in een Corsa D 1.2 en ervaar wel het schokkerige rond het aangrijpingspunt; da's een bekend kwaaltje en schijnt te komen door vocht op de koppelingsplaten. Na een paar keer ontkoppelen is dit vocht verdwenen en heb ik ook geen klachten meer.

Dat schokkerige optrekken herken ik verder niet, 't is een hele trage motor maar trekt altijd wel vloeiend door. Ik rijd gemiddeld 1:18, maar rij dan ook max 110km/h en veel lange stukken. Zou het misschien de bobine kunnen zijn? Zijn er genoeg op marktplaats van te vinden, die van de Corsa C past ook, zelfde motor.

Probeer anders ook even een keer V-Power te tanken of een benzine additief toe te voegen (Wynns, bij Shell en Gamma te koop), heb ik wel goede ervaringen mee.

Ik heb dat schokken, vooral merkbaar bij het wegrijden, ook eens gehad bij een Audi 80 uit 1989. Dat lag toen aan de koppeling. Een koppeling bestaat uit koppelingsplaat, drukgroep en druklager. In de koppelingsplaat en in de drukgroep zitten veren. Als deze niet meer goed zijn, dan kan dat het effect geven waar jij last van hebt.

Dank voor de reacties & de beste wensen voor het nieuwe jaar voor iedereen.

Ik ben vorige week bij de Opel Garage geweest. Het ritje er naar toe was prettig, dit omdat het stotteren of zware schokken weg was. Zul je altijd zien :D Overigens is het probleem wel vaker opeens "weg" en trekt de auto opeens wat soepeler op.
De monteur heeft een stukje gereden, maar het probleem was niet zo heftig als normaal. Dit heb ik hem verteld en hij zei te begrijpen wat ik bedoel, maar dat dit bekend is bij de auto en niets is om me zorgen over te maken. De auto doet het ook echt alleen in de 1 en niet in andere versnellingen. Als ik in de 1 wil rijden (bijv. file) dan is het constant spelen met de koppeling. Rustig vooruit rijden in de 1 of even laten uitvieren en dan weer gas geven resulteert bijna altijd in zware schokken. Het is eigenlijk het best vergelijkbaar met 2 of 3 keer op de rem trappen terwijl je aan het optrekken bent.

Volgens de monteur is het dus normaal en geen reden tot paniek. Ik zelf ben eerlijk gezegd niet helemaal gerust, omdat ik het raar vind dat het "normaal" is dat mijn auto dit doet. Daarnaast zit ik ook een beetje in over het verbruik. Tuurlijk is de fabrieksopgave veel te optimistisch, maar ik haal amper de 1 op 13 (39 liter, ongeveer 500 km) en ben echt niet iemand die hem continu op z'n staart trapt. In logboeken op internet zie ik veel 1 op 16 of 1 op 17 voorbijkomen. Op zich een redelijk verschil... ruim 120 kilometer op een tank. Ook hier is de auto een tijdje terug voor uitgelezen en er zijn metingen gemaakt van de gassen. Geen afwijkende waarden.
Of is het misschien toch de bobine die wat kuren heeft, maar niet genoeg om storingen te geven? Moet ik dan wachten tot er echt iets stuk gaat, of op de gok van alles alten vervangen... zucht.

Als iemand tips heeft of het probleem herkent/ me gerust kan stellen/ een idee heeft wat het kan zijn dan hoor ik het graag :D

Geërgerd rijden is ook niks.:eek:

verbruik is zeer sterk afhankelijk van je rijstijl en de afstanden die je aflegt.
50km binnen de bebouwde kom is anders 50km dan buiten de bebouwde kom
50km op een weg vol met stoplichten en rotondes is anders dan 50km op een redelijk rechte weg zonder veel tussenliggende stopmomenten

Dus verbruik tja, lastig te zeggen.

Wat betreft je "probleem" : nogmaals de 1 is geen rijversnelling alleen optrekversnelling. Dus je geeft gas om van de plek te komen en schakelt gelijk door naar de 2. Rollen in de 1 en afremmen in de 1 resulteert bij vrijwel elke auto in horten en stoten.
Eigenlijk zou je dat bij je rijlessen al geleerd moeten hebben.(maar die rijden vaak met diesel)
Filerijden is contant koppelen. Dat had ik al tijdens mijn 2e rijles zelfs. Leer je wel gelijk goed waar je aangrijppunt zit :)

Als je eerst een diesel had kan het zijn dat je dit verhaal niet kent. Want diesels hebben hier veel minder last van (vaak kun je een diesel laten optrekken in de 1 op de koppeling zonder ook maar iets gas te geven) Het verschil in rijden is echt enorm als je het ander gewend bent.

En het verschil dat het nu minder erg is dan wat je normaal ervaart, kan aan de buitentemperatuur liggen.

Eigenlijk ben ik erg benieuwd hoe jij je auto bediend...

He Niek, hier nog een Corsa D 1.2 rijder. Geef er rijles mee.

Ik herken jouw problemen niet. Toegegeven, de eerste versnelling is niet de prettigste versnelling, rij hier ook zo kort mogelijk in. Je kan al vrij snel door naar de twee. Ernstig schokken doet hij echter niet. File rijden is geen probleem. Brandstofverbruik volgens de bc is 7,1 l op 100 tijdens de rijlessen, als ik er langere tijd prive mee rijdt 6,5 l op 100. Probeer eens over te schakelen bij 2500 toeren. Autootje komt dan vlot genoeg van zijn plaats, een stoplichtsprinter gaat het never nooit worden. Is hij veel te zwaar voor.

Mijn advies: breng hem eens naar een echte garage waar de monteurs nog echt sleutelen, niet naar een onderdelenvervanger waar de meeste monteurs 17 jarige stagiairs zijn.

Succes.

Mijn zus heeft een zelfde Corsa D Color edition 1.2. En ik herken de problemen ook niet.
Misschien eens op het Opel Forum vragen? Daar zijn er meerdere die de auto van binnen en buiten kennen, zou mij niets verbazen als ze zo het probleem kunnen benoemen.

Ik rijd maandelijks in meerdere voertuigen en weet zeker dat ik de auto goed bedien. Ook schakel ik altijd rond de 2500 toeren. De shift indicator gaat branden bij 2000. Ik heb een aantal tank beurten extreem zuinig proberen te rijden, toen haalde ik 1 op 13.4
Als ik er wat minder op Let, zit ik zo op 1 op 11 of 1 op 12.
Heen en weer naar Berlijn, alleen maar 120 tot 130 gereden, was ook 1 op 13.nogwat.

Ben bij de dealer geweest, kwikfit geweest en een beunhaas geweest. Dealer verhaal heb ik beschreven. Kwikfit wil wel kijken voor 80 Euro, dat ga ik laten doen als ik niets wijzer wordt via internet en hulp van anderen.
De beunhaas kan wel van alles gaan vervangen maar hij weet ook niet exact wat het probleem is.

Dat de 1 geen versnelling is om in te rijden snap ik. Maar ik moet heel veel gas geven en met extreem veel gevoel de koppeling laten opkomen, anders gaat hij stoten. Soms is dit dus opeen weg. Ik rijd dan niet anders dan normaal.

Ga nix negatiefs over Beun of Kwikfit zeggen, voor je het weet heb je een advocaat aan je broek. :confused:
Denk dat je het beste af bent om op zoek te gaan naar een goed universeel garage. Eentje waar ze nog echt op zoek gaan naar jouw probleem en niet zonder resultaat klakkeloos van alles vervangen.
Verander je topictitel eens in "universeel garagebedrijf gezocht" en laat eens weten waar je woont, volgens mij heb je dan zo een goede garage bij je in de buurt gevonden.

Ik heb lange tijd in een Corsa D 1.2 gereden, voornamelijk lange afstanden snelweg: 100 km/reis, gemiddelde snelheid 100 km/u. Op LPG (wat meestal 10-20% meer verbruikt) reed ik minimaal 1:12, soms 1:14, op benzine zou dit dus zuiniger moeten kunnen. Schokken in de 1 heb ik nooit problemen mee gehad, ik kon ook gewoon in de 1 rijden.

Even een update;
Heb een andere bobine besteld en mijn oude hiermee vervangen. Stuk gereden, maar helaas geen verschil....

nieksiero zei:
Dag iedereen,

Ben erg tevreden met de auto, alleen is er iets dat mijn rijplezier elke dag een beetje beïnvloedt.
De auto rijdt namelijk echt niet lekker in zijn 1. Hij bokt/ hapert een beetje. Alsof je een paar keer op het gaspedaal trapt en weer los laat.
Tijdens het optrekken moet ik flink wat gas geven en heel geduldig de koppeling laten opkomen, anders gaat het mis. Dan kun je zeggen; “je moet gewoon normaal optrekken” , maar helaas is het niet alleen tijdens het laten opkomen van de koppeling.
Als ik de auto in z’n 1 heb staan (dus koppeling al helemaal op) en wil rijden, dan gaat het op zich wel OK als ik blijf accelereren. Laat ik echter het gas los, dan gaat de auto bokkend afremmen in plaats van netjes gelijkmatig. Rijden in een file of uberhaupt met lage snelheid in z’n 1 is dus echt niet prettig.
Misschien een probleem dat hiermee te maken heeft; de auto verbruikt ongeveer 1 op 13 als ik normaal rijd. Alleen maar snelweg haal ik net iets meer dan 1 op 14. Trap ik wat meer door dan zit ik op de 1 op 10. In tientallen tankbeurten heb ik nooit zuiniger gered dan 1 op 14.

Wat heb ik laten doen:
– Veel op internet gezocht (bougies zijn vervangen, ik heb gecheckt op kapotte slangetjes of lekkages etc)

Heeft iemand een idee? Hier vragen ze bij de garage namelijk 80 euro en dat is alleen voor het vaststellen van de oorzaak. “onderzoekskosten”.

Groeten, Niek

Hoi Niek,

Ik heb een Opel Corsa 1.2 16V 5D uit 2008. Ik heb exact hetzelfde probleem met versnelling 1. Andere versnellingen verder prima en geen gestotter. Een belangrijk detail is dat het probleem bij mij pas voordoet wanneer de motor warm gereden is. Ik heb het gestotter nooit in het begin. De auto rijdt na het opstarten soepel zonder gestotter. Het probleem doet zich zeer sporadisch voor. De auto begint in zijn eerste versnelling behoorlijk te stotteren en nadat je snel naar de tweede schakelt is het probleem direct verdwenen.

Ik ben verder ook geen "agressieve" rijder die snel optrekt of de motor constant forceert. Wel heb ik een paar keer gemerkt dat als ik de toerental opschroef (4000+) en de motor onder druk zet dat het gestotter sneller voordoet. Ik weet niet of dit hier iets mee te maken heeft. Misschien dat andere forumleden hier iets over kunnen zeggen.

- Mijn Opel is nog geen ton gereden;
- Altijd goed onderhouden door vorige eigenaar;
- De auto zal binnenkort bij mij voor het eerst een APK ondergaan. Ik ga het probleem bij de garage omschrijven.

Heb jij al ondertussen een update?

Dit topic staat er al op vanaf december zie ik, maar ik zie het nu voor het eerst. Het " bokken" zou wel eens versterkt kunnen worden door een kapotte motorsteun. Een beetje bokken is niet abnormaal maar is niet echt hinderlijk, maar als een motorsteun rubber gescheurd is wordt het effect versterkt.

Het brandstofverbruik staat er, denk ik, los van. Als de motor goed loopt ligt het niet aan de afstelling of onderhoud. De mengverhouding luistert wel zo nauw dat je dat zou merken aan vermogensverlies.
Dan zijn er drie mogelijkheden :
De auto loopt zwaar; je hebt extra vermogen nodig en dus extra brandstof. Remmen en banden liggen voor de hand om te controleren.
Je verliest brandstof door een lek. Alles nalopen van tank naar motor en terug.
Er is een meetfout. Vergezocht misschien, maar ik heb het toch eens meegemaakt dat de km. teller te weinig telde.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Groet,

Cor

maximus1983 zei:
nieksiero zei:
Dag iedereen,

Wat heb ik laten doen:

Groeten, Niek

Hoi Niek,

Ik heb een Opel Corsa 1.2 16V 5D uit 2008. Ik heb exact hetzelfde probleem met versnelling 1. Andere versnellingen verder prima en geen gestotter. Een belangrijk detail is dat het probleem bij mij pas voordoet wanneer de motor warm gereden is. Ik heb het gestotter nooit in het begin. De auto rijdt na het opstarten soepel zonder gestotter. Het probleem doet zich zeer sporadisch voor. De auto begint in zijn eerste versnelling behoorlijk te stotteren en nadat je snel naar de tweede schakelt is het probleem direct verdwenen.

Ik ben verder ook geen "agressieve" rijder die snel optrekt of de motor constant forceert. Wel heb ik een paar keer gemerkt dat als ik de toerental opschroef (4000+) en de motor onder druk zet dat het gestotter sneller voordoet. Ik weet niet of dit hier iets mee te maken heeft. Misschien dat andere forumleden hier iets over kunnen zeggen.

- Mijn Opel is nog geen ton gereden;
- Altijd goed onderhouden door vorige eigenaar;
- De auto zal binnenkort bij mij voor het eerst een APK ondergaan. Ik ga het probleem bij de garage omschrijven.

Heb jij al ondertussen een update?

Hoi Niek, en maximus1983,

Ik herken jullie probleem. Ik heb een Opel Corsa automaat en ervaar hetzelfde. Iemand al een oplossing gevonden?

Terug
Bovenaan