Opel Cascada: niet gekocht...toch een T-Roc Cabrio :)

MBdoubleyou

Startmotor
Mijn schoonzus overweegt haar Opel Astra TwinTop 1.8 uit 2008 met 150.000 km in te ruilen op een nieuwere cabriolet. Het liefst een T-Roc Cabrio maar ze wil niet zoveel geld uitgeven aan een auto. In Nederland wordt het toch al snel 38.000 euro voor een 1.0 TSI demo van 3 maanden oud. Ik kan er 1 uit Duitsland halen en dan is ze voor 29.000 euro klaar. Maar ook dat vindt ze te duur. Ik schat dat de Astra nog zo'n 4 mille oplevert. Er heeft iemand interesse in haar auto dus eventueel hoeft ze de Astra niet in te ruilen. Ze wil maximaal 12-13 mille bijleggen.

Ik ben gaan kijken naar de alternatieven. Voorwaarde: minimaal 750kg geremd aanhangergewicht, bouwjaar vanaf 2012 en maximaal 100k op de klok.

- Golf Cabrio of A3 Cabrio is goed te vinden voor rond de 16 mille. Grootste issue: er zit een TSI onder de kap. Het risico op dure reparaties is te groot dus geen optie.
- een BMW 1-serie Cabrio. Ze vind de Astra wat laag (daarom het liefst een T-Roc) een 1-serie Cabrio zit nog lager.
- Peugeot 308 CC. en Renault Megane CC. Erg weinig aanbod, best aan de prijs. Grootste minpunt: design.
- Lancia Flavia: erg onzuinig en mag maar 450kg trekken.

Deze opties vallen allemaal af. Blijft er over:

De Opel Cascada! Veel auto voor je geld en best een fraai ontwerp. Ik ben niet bekend met de zwakheden van dit model. Waar moeten we op letten? De 1.6 Turbo 170pk lijkt de beste motor, in combinatie met een handbak. Zijn er specifieke aandachtspunten bij deze motor?
En hoe staat de 1.4 140pk bekend qua betrouwbaarheid? Die motor lijkt me wat te licht voor de relatief zware Cascada.

Cascada 1.6 Turbo 170pk uit 2014 met 78k op de teller. Prijs 16.950 euro. Deze past in het plaatje, op de kleur na. Bij voorkeur geen zwart maar die kleur heeft haar ook niet weerhouden haar huidige zwarte Astra aan te schaffen :).
0-7b9d8a54-452e-4cb0-ad21-02a2791249e6.jpg

Deze lijken me ook prima te passen.

Lichtblauw/zilver

Felblauwe

Vooral die 2e is wel mooi.
Volgens mij is er niet zoveel mis met de 1.4 maar idd aan de zwakke kant voor de nogal zware Cascada. Als dat niet boeit heb je nog veel meer keus voor dit budget.

Die heeft de beruchte M32 versnellingsbak.
Snellere versies hebben de F40 versnellingsbak.
Zoek maar eens op Google op Cascade en M32.

MX6 zei:
Die heeft de beruchte M32 versnellingsbak.
Snellere versies hebben de F40 versnellingsbak.
Zoek maar eens op Google op Cascade en M32.
Alleen de 2 liter diesel heeft een F40 bak, alle benzine versies hebben de M32. Een bepaalde generatie M32 is inderdaad slecht, deze is wel rond 2013 verbeterd.

Het beste ga je voor een latere uitvoering, dan is de kans groter dat je een verbeterde M32 bak hebt. Die gaan wat minder vaak stuk maar zijn nog steeds niet optimaal.

De 1.4 turbo is wat zwak voor zo'n zware auto, en niet geheel probleemloos. De 1.6 turbo lust een aardige slok dus daar dien je ook rekening mee te houden.

M32 bak is een zwak punt inderdaad. Je hoort het door gierende geluiden in de versnellingsbak. Kosten voor revisie zo'n 1100 euro.

Verder zijn het relatief probleemloze auto's, vind het overigens ook een schitterende auto. Kan mijn een test met een Mercedes herinneren en daar deed hij zelfs weinig voor onder

Verder uiteraard gebruikelijke dingen met een cabrio; werkt alles. Zijn altijd wat zwaardere auto's, en dus iets hoger verbruik, etc. Maar dat kent ze dus al een beetje

MIjn buurvrouw rijdt er een, al een jaar of 6, nieuw gekocht en al heel veel kilometers mee gemaakt en weinig problemen mee gehad.
De auto wordt dealer onderhouden en naar ik begreep is de onderdelenvoorziening soms wat lastig.
Distributie vervangen koste een week!
De dealer zou uiteindelijk een zekering voor de stoelversteling via Aliexpress hebben betseld omdat hij hem niet via Opel kom krijgen o_O
Naar ik aanneem zijn de meeste componenten toch uitwisselbaar met een Astra/Insignia?

Audi A6 zei:
MIjn buurvrouw rijdt er een, al een jaar of 6, nieuw gekocht en al heel veel kilometers mee gemaakt en weinig problemen mee gehad.
De auto wordt dealer onderhouden en naar ik begreep is de onderdelenvoorziening soms wat lastig.
Distributie vervangen koste een week!
De dealer zou uiteindelijk een zekering voor de stoelversteling via Aliexpress hebben betseld omdat hij hem niet via Opel kom krijgen o_O
Naar ik aanneem zijn de meeste componenten toch uitwisselbaar met een Astra/Insignia?
Distributie is bij de benzine versies een ketting, heeft ze daar problemen mee dat die vervangen wordt? De diesels hebben een riem, dat is bij een Insignia met dezelfde motor in uren uit te drukken.

@EVV
Alle details weet ik natuurlijk niet, maar dat is wel wat ze mij vertelde.
Het is een 1.4T maar hij gaat wel richting de 300.000km denk ik, moet dan die ketting niet preventief ook eens vervangen worden?

Audi A6 zei:
@EVV
Alle details weet ik natuurlijk niet, maar dat is wel wat ze mij vertelde.
Het is een 1.4T maar hij gaat wel richting de 300.000km denk ik, moet dan die ketting niet preventief ook eens vervangen worden?
Officieel zeggen ze dat zo'n ketting levenslang mee gaat. 300.000 km valt dan nog mee, er zijn merken die het slechter doen.
Helaas worden motoren wel soms zo ontworpen alsof ze inderdaad niet vervangen hoeven te worden, en dan kan het vervangen inderdaad best een klus zijn.
Voor mij een reden om geen Opel met de 1.6 diesel te kopen maar een 2 liter met riem.

Opels hebben relatief weinig kettingproblemen vergeleken met andere merken.
De enige motor die ik zo gauw kan bedenken die niet in orde was was de 2.2 liter benzine die oa in de Astra G lag.

Bij de huidige turbomotoren gaan de kettingen behoorlijk lang mee.

Bobslee zei:
De enige motor die ik zo gauw kan bedenken die niet in orde was was de 2.2 liter benzine die oa in de Astra G lag.

Benzine heb je wellicht gelijk in. Maar de distributieketting / spanners in de 1.6 diesel (o.a. in de Astra K) is ook niet bepaald vrij van kwaaltjes...

Ik denk dat het met de TSI's qua problemen wel meevalt. Mocht er een zwak punt zijn dan heeft zich dat al wel geopenbaard na al die tijd en is het gefixed. Terug te vinden in de onderhoudshistorie. Sowieso, altijd kijken of de historie bekend is.

Korreltje Zout zei:
Bobslee zei:

Benzine heb je wellicht gelijk in. Maar de distributieketting / spanners in de 1.6 diesel (o.a. in de Astra K) is ook niet bepaald vrij van kwaaltjes...
Dit in combinatie met dit soort filmpjes heeft mij doen besluiten geen 1.6 CDTI te willen. Ik ben van plan veel te rijden (300.000), dan zit ik niet op dit soort "onderhoud" te wachten.

De Astra is in principe verkocht! Nu willen de dames toch voor een T-Roc Cabrio 1.0 TSi van een paar maanden oud gaan nadat ze nog eens goed naar de spaarrekening hebben gekeken. Eerst maar eens proefrijden. Ik hoor morgen van Pon welke dealer een demo heeft staan. De optie om er 1 uit Duitsland te halen vinden ze ook niet verkeerd. Dat scheelt namelijk echt behoorlijk (7.000 euro!)!

En toen werd het toch geen Duitse auto :). De dames hebben net in Friesland de 4 maanden oude Smoke Grey T-Roc 1.0 TSI Cabrio opgehaald waar we in hebben proefgereden. Bijna was er een zilveren met levering half februari in Duitsland gekocht toen er onverwacht een heel stuk extra onderhandelingsruimte op die donkergrijze in Nederland bleek te zitten. Er kon nog bijna 2 mille af waardoor het prijsverschil opeens te overbruggen was. En er bovendien ook aantal voordelen waren: levering binnen een week, inruil van hun andere auto (Fabia Greenline Combi uit 2010), een Nederlandse dealer, nog maar 1.200 km op de teller en ze vonden de kleur veel mooier.

Terug
Bovenaan