Opel Astra H te warm na vervangen thermostaat.

Joris 6842852

Net ingestapt
Hallo allemaal!

Nieuw op dit forum: sinds enkele maanden in het bezit van een Opel Astra H wagon 1.6 16v uit 2004 met 199056km op de teller.

Laatst viel me op dat mijn temperatuur erg laag bleef tijdens rijden. 68 69 graden. Hierop mijn thermostaat laten vervangen; oude thermostaat idd kapot.

Alleen sinds deze reparatie word de motor temperatuur gemiddeld 105 a 106 graden. Vin slaat pas aan bij 115 graden!? Je ruikt de motor na stilstand, geen verband rubber maar wel een hete motor geur. ANWB zegt dat het hoort; proces werkt wel. Motor stelt de temperatuur steeds bij naar 105 graden als hij oploopt. In de file enkele keer 115 geworden toen sloeg de vin aan.

Moet je vin niet eerder aanslaan? Of is 105 graden de bedrijfstemperatuur van dit type Astra. Aangezien de thermostaat ook pas op 105 graden opend. Meeste die te koop zijn voor dit type openen pas rond deze graden.

Voel me er alleen niet echt fijn bij...

Als de thermostaat gemaakt is om pas bij 105 graden open te gaan lijkt me dit zoals het hoort. Zolang de thermostaat dicht is gaat er geen koelvloeistof naar de radiator en is er dus geen koeling. Oplopen tot 115 kan prima zolang hij daarna maar weer terug loopt.
Mocht je dit nu echt niet prettig vinden zou je kunnen kijken of een thermostaat voor zuidelijke landen misschien eerder open gaat.
Mijn diesel wordt ook gewoon 100 graden bij normaal rijden.

De thermostaat regelt enkel het snel op bedrijfstemperatuur komen van de motor, en daarna staat de thermostaat gewoon open... dat is meestal ergens rond de 85-90 graden, grofweg gezegd de minimale bedrijfstemperatuur.
De koelvin wordt aangestuurd door een thermoschakelaar in het koelsysteem, deze schakelaar bepaalt uiteindelijk de maximale temperatuur die het koelsysteem mag bereiken waarop de koelvin ingeschakeld wordt om de radiator wat extra af te koelen.
Verder zit er ook nog een temperatuursensor in het koelsysteem die de metertjes aanstuurt, die regelt hetgeen wat je op het dashboard afleest. (deze sensor is soms ook gecombineerd met de thermoschakelaar)
Op zich is net boven de 100 graden een vrij normale weergegeven temperatuur voor het koelsysteem, zo heel accuraat zijn die metertjes niet... wil je de werkelijke temperatuur meten dan moet je even een hiervoor geschikte thermometer gaan gebruiken.

Maar gezien wat je in de openingspost aangeeft zie ik totaal geen reden om ergens ongerust over te gaan worden.

het kan zijn dat er een te "warme" thermostaat gemonteerd is die bedoeld is voor koud klimaat. Deze openen pas bij een hogere temperatuur.
Op zich niet heel erg, maar we leven hier niet in een koud klimaat dus eigenlijk is het niet nodig.

Je zou terug kunnen gaan en vragen welke thermostaat er in is gezet.

Fan hoort overigens ook eerder aan te slaan, maar als de thermostaat pas laat opent, krijgt de radiateur natuurlijk ook pas laat door dat het water wel warm is.

Ik heb een Astra H GTC uit 2006 met dezelfde motor. Geen idee hoe warm mijne wordt ivm het wegbezuinigen van een temperatuurmeter op de H (of gebruik je dat truukje via de BC?), maar ik krijg het idee dat mijn koelvin al heel snel aanslaat.
Na 10 min rijden bijvoorbeeld en ik zet m stationair lijkt ie aan te slaan. Echter hoor ik dat alleen als ik buiten de auto sta dus misschien hoor ik ook wel spoken..

Zal de temperatuur eens in de gaten houden met die BC truc

Haze zei:
Ik heb een Astra H GTC uit 2006 met dezelfde motor. Geen idee hoe warm mijne wordt ivm het wegbezuinigen van een temperatuurmeter op de H (of gebruik je dat truukje via de BC?), maar ik krijg het idee dat mijn koelvin al heel snel aanslaat.
Na 10 min rijden bijvoorbeeld en ik zet m stationair lijkt ie aan te slaan. Echter hoor ik dat alleen als ik buiten de auto sta dus misschien hoor ik ook wel spoken..

Zal de temperatuur eens in de gaten houden met die BC truc

Ik check de temp met de bc truc. 105 staat die eigenlijk al heel snel.

Logisch, dan gaat pas de thermostaat werken en openen.... blijkbaar dient de koelvloeistof 105 graden te zijn.

EVV zei:
Zo te zien is er maar één type dus zou de juiste moeten zijn. Zo lang er geen lampje gaat branden zou je er van uit mogen gaan dat het geen probleem is.

Ik heb even op diverse onderdelensites gekeken, want bouwvorm zegt niet zoveel.
Er bestaan minstens 2 versies: 92 graden en 105 graden openingstemperatuur. Verreweg de meesten zijn 105 graden.

Waarschijnlijk is 105 dus de meest gangbare en dan komt het overeen met je bevindingen.
Het is aan jezelf of je voor een 92 graden thermostaat wilt gaan ipv de huidige. Of je laat het zo.

De mijne slaat aan bij 102-103 graden

Edit: Heb het bij een langere rit nog even in de gaten gehouden, maar mijne staat tijdens het rijden op 105-106 graden. De koelvin heb ik niet gehoord. Denk dat wat ik eerder hoorde de airco compressor was.

Haze zei:
De mijne slaat aan bij 102-103 graden

Edit: Heb het bij een langere rit nog even in de gaten gehouden, maar mijne staat tijdens het rijden op 105-106 graden. De koelvin heb ik niet gehoord. Denk dat wat ik eerder hoorde de airco compressor was.
Koelvin slaat ook aan voor de airco. Als er maar 1 ventilator is slaat ie voor beide aan, zowel te hoge temperatuur als een warme airco condensor. Maar als er 2 zijn zal je het verschil ook niet horen.

Niets aan de hand.

Je kan er op afstuderen, koeling van de motor. Bij BMW vanaf ongeveer 2005 regelt de elektrische waterpomp doorgaan af op 105-110 graden, dat is zuiniger. Ga je langdurig heel veel vermogen vragen dan schakelt hij terug naar lagere temperaturen.

Temperatuurmeterjes worden softwarematig op 90 of 'het midden' gehouden om bestuurders niet ongerust te maken.

Vorq zei:
Niets aan de hand.

Je kan er op afstuderen, koeling van de motor. Bij BMW vanaf ongeveer 2005 regelt de elektrische waterpomp doorgaan af op 105-110 graden, dat is zuiniger. Ga je langdurig heel veel vermogen vragen dan schakelt hij terug naar lagere temperaturen.

Temperatuurmeterjes worden softwarematig op 90 of 'het midden' gehouden om bestuurders niet ongerust te maken.
Dat klopt, in mijn auto is tussen 80 en 105 graden volgens een ODB dongle, 90 graden op de meter. De olietemperatuurmeter fluctueert wel.

Terug
Bovenaan