Opel astra 2018 koppeling probleem: bokkerig bij veel gas in 3e, 4e en 5e versnelling

danny 3258034

Startmotor
Hallo, ik heb een opel astra van 2018 1.0 turbo online edition.. ik had de auto gekocht met 90k km en staat nu op 113k

Sinds kort waneer ik "veel" gas geef in 3-4-5e versnellingen voelt het een beetje bokkerig aan en staat er op het schermpje (verminderde prestaties verminder koppeling) ookal heb ik dan geen koppeling in! Maar waneer ik bijv 120 rij en ga naar 140 doet die niks raars.. sommige dagen gebeurd het vaker dan de anderen maar weet iemand misschien wat dit zou kunnen zijn?

Als de wagen begint te bokken onder de genoemde omstandigheden, kijk dan eens op de toerenteller. Als de wijzer daarvan dan evenredig gaat "slaan" naar hogere waardes, dan is vrijwel zeker de koppeling aan het slippen. Als de naald van de toerenteller gewoon evenredig met de snelheidsmeter beweegt, dan is het waarschijnlijk een motorisch probleem. Welk probleem is op afstand niet vast te stellen. Daarvoor is diagnose apparatuur vereist.

Als de wagen begint te bokken onder de genoemde omstandigheden, kijk dan eens op de toerenteller. Als de wijzer daarvan dan evenredig gaat "slaan" naar hogere waardes, dan is vrijwel zeker de koppeling aan het slippen. Als de naald van de toerenteller gewoon evenredig met de snelheidsmeter beweegt, dan is het waarschijnlijk een motorisch probleem. Welk probleem is op afstand niet vast te stellen. Daarvoor is diagnose apparatuur vereist.
Uhm volgens mij gaan de toeren sneller dan het acceleren.. maar weet niet zeker ga ik op letten alsnog bedankt!

Welk scenario moet ik m voorstellen bij dit probleem?
Vol gas geven bij 2000 toeren met een relatief lage snelheid in een te hoge versnelling? Want dat vind geen enkele motor leuk. De ene motor kan daar beter mee overweg dan de ander.

Of normaal optrekken waarbij het lijkt alsof de auto niet meer vooruit komt terwijl je wel meer gas kan geven?

Als de toeren inderdaad sneller stijgen dan "normaal" voor de hoeveelheid gas die je geeft, is er mogelijk sprake van een slippende koppeling. Dit kan simpel afstelling zijn (een koppeling verslijt altijd en de bediening dient daarop bijgesteld te worden) maar ook een versleten koppeling die aan vervanging toe is.

Welk scenario moet ik m voorstellen bij dit probleem?
Vol gas geven bij 2000 toeren met een relatief lage snelheid in een te hoge versnelling? Want dat vind geen enkele motor leuk. De ene motor kan daar beter mee overweg dan de ander.

Of normaal optrekken waarbij het lijkt alsof de auto niet meer vooruit komt terwijl je wel meer gas kan geven?

Als de toeren inderdaad sneller stijgen dan "normaal" voor de hoeveelheid gas die je geeft, is er mogelijk sprake van een slippende koppeling. Dit kan simpel afstelling zijn (een koppeling verslijt altijd en de bediening dient daarop bijgesteld te worden) maar ook een versleten koppeling die aan vervanging toe is.
Sorry voor de late reactie maar het was eerst alleen in 4e 5e versnelling nu begi t het ook met 3e versnelling maar echt alleen als ik VOL gas geef of gewoon ff goed wil invoegen (dus veel snelheid wil hebben)

Sorry voor de late reactie maar het was eerst alleen in 4e 5e versnelling nu begi t het ook met 3e versnelling maar echt alleen als ik VOL gas geef of gewoon ff goed wil invoegen (dus veel snelheid wil hebben)
Dus zou maar zeggen ik rij 50 en ik wil invoegen dus geef ik gas en op gegeven moment gaat het trillen en gaan me toeren omhoog maar snelheid gaat amper omhoog en dan staat er "verminderde presentatie gebruik minder koppeling" ookal heb ik geen koppeling in op dat moment en nog iets info mijn koppelingspedaal zit wel erg hoog

Ik zou je echt even op het k forum melden. Ik hoop voor je dat het geen axiale speling op de krukas is. Komt met name vaak voor bij de 1.2 driepitter maar ook weleens op de 1.0 driepitter.

Ik zou je echt even op het k forum melden. Ik hoop voor je dat het geen axiale speling op de krukas is. Komt met name vaak voor bij de 1.2 driepitter maar ook weleens op de 1.0 driepitter.
Als het koppelingspedaal heel hoog zit, verwacht ik toch eerde dat de koppeling zelf aan zijn einde is.
Ook dat het steeds erger wordt is wel een duidelijke indicatie voor de koppeling. Een axiale speling wordt niet binnen 2 weken zodanig erger normaliter.

Om die speling te controleren moet de bak er toch af ga ik van uit.

Terug
Bovenaan