Opel Agila 1.2 16v motor tikt

Kevin9512

Startmotor
Mijn moeder heeft sinds 1 maand een Opel Agila 1.2 16v Twinport van augustus 2005.
Hebben er nu 1500 km mee gereden. Staat nu op 146000 km, gekocht met 144300 km
De olie 5w30 Castrol Edge en filter is sinds 500 km vervangen want die was sinds 38000 km (106000 km 03-2016) niet meer vervangen
Vorige eigenaar had er in 6 maanden 12000 km mee gereden waardoor ie' over de interval heen ging.
Tot 2016 bij Opel Dealer bijgehouden, waterpomp en bougies in 2015 bij 90000 km vervangen.

De auto tikt bij koude start redelijk en na 5 minuten is dit over. Soms een rammel in de motor.
Las ergens dat sinds 2004 een modificatie kettingspanner en ketting er in zit.
Bij warme motor tikt hij niet maar wel een raar geluid, hoorbaar in de video (beter hoorbaar met koptelefoon)
Weet iemand wat dit geluid is en wat er dan evt. aan gedaan kan worden.

Opel Agila 1.2 motor tikt

Vanaf 0.18 sec. klinkt het vooral even niet goed. Bij 0.32 sec hoor ik ook het ook weer. Ik heb mijn Astra G 2.2 toen naar de dealer gebracht voor een nieuwe ketting toen ik dit hoorde jaren terug.

Ik weet niet of dit type motor kwetsbaar was voor een foutieve distributieketting, maar zo even vanaf de video klinkt het niet goed, en zou ik dit toch wel snel laten nakijken.

Ik vind hem alleen bij de 21 seconde wat raar klinken.
Voor de rest lijkt het gewoon als een normale 1,2 motor te lopen.

*EDIT*ik heb het even opnieuw geluisterd met oordopjes.
Zitten de bougies wel goed vast??
Dit soort geluid is vaak ook hoorbaar als er bij een diesel de ringen onder de verstuivers lekken.

Kom ik toch weer bij een eerdere reactie van mij.
Diagnoses of luisteren via een video is bijna onmogelijk, omdat de microfoon de boel erg kan verdraaien.

Nog 1 tip bij deze motor.
Trek even de stekker van de olie druk sensor los.
En kijk of er olie uitkomt. Die gaan nog wel eens lekken. (deed ze vaak preventief vervangen)
Met als gevolg dat je hele kabelboom vol met olie komt.
Een Nieuwe sensor is 10 euro. Een nieuwe kabel boom en in het ergste geval een ecu loopt aardig snel in de papieren.

Waar zit deze olie druk sensor. Ik zal morgen als de auto koud is nog eens de koude start filmen omdat hij dan wat heftiger tikt. Bougies weet ik niet. Zitten er nu 50k in dus moeten binnenkort vervangen. Verders is de motor kurkdroog geen olie lekkages.

Ik zag niks geks bij de sensor. Net even een video gemaakt van een koude start. Auto heeft sinds gisteren middag niet meer gelopen en werd om 8 uur gestart dus 14 uur niet gelopen. Bij een koude start tikt hij wat harder wat na 2 minuten verdwijnt.

Agila 1.2 Koude start

DodgeLover zei:
Ik zag niks geks bij de sensor. Net even een video gemaakt van een koude start. Auto heeft sinds gisteren middag niet meer gelopen en werd om 8 uur gestart dus 14 uur niet gelopen. Bij een koude start tikt hij wat harder wat na 2 minuten verdwijnt.

Agila 1.2 Koude start

Dit klinkt meer naar klepstoters dan naar de ketting.
Ik zou mij er niet echt veel zorgen om maken.
Tenzij het enorm gaat tikken. Dan zouden de stoters vervangen moeten worden.

Alleen dat geluid van het eerste filmpje blijf ik raar vinden.

Oke, ja de ketting was ik bang voor. Maar dat zal het wel niet zijn vanwege geen rammel bij warme motor. Binnenkort (over 3000 km) motor flush en weer nieuwe olie. Dan is het 500 km sinds laatste olie wissel. Zullen zien.

Terug
Bovenaan