Op zoek naar nieuwe elektrische EV rond 100K

H123456

Net ingestapt
We willen onze Ford Mustang Mach-E vervangen door een nieuwe elektrische auto. De Ford is inmiddels 3 jaar oud en we zijn toe aan iets anders.

Onze belangrijkste eisen:
• Sportief en vlot
• Comfortabel en stil interieur
• Uitgebreide hulpsystemen, zoals Innodrive en 360 camera
• Liever een wat hogere zitpositie
• Ruim genoeg voor 2 volwassenen en 2 kleine kinderen
• Voorkeur voor Duitse merken; liever geen Tesla of Chinese auto’s

Het budget is ongeveer €100.000. We rijden gemiddeld zo’n 7.000 km per jaar. We twijfelen tussen de Porsche Macan 4(s), Audi SQ6 en Volvo EX90. Ik vind de Macan persoonlijk het mooist, maar hij heeft geen one-pedal drive. Bovendien zijn de opties behoorlijk prijzig.

Welke auto zouden jullie aanraden? Zijn er nog andere interessante modellen binnen dit budget, of komen er binnenkort nieuwe elektrische SUV’s die het wachten waard zijn?

Moet het persee een nieuwe auto zijn? De afschrijvingen op EVs zijn momenteel gigantisch en je kunt eigenlijk momenteel een top model voor veel minder kopen. Vooral op zo’n laag kilometrage op jaarbasis loont het zich eigenlijk niet om een nieuwe auto te kopen.

Van de 3 die je noemt, zou mijn voorkeur naar de Macan gaan want dat is de sportiefste, de Volvo is het andere uiterste en als ik het goed begrepen heb zijn veel functies nog niet geactiveerd bij levering… De Audi staat nu alweer met kortingen in de showroom, ik zou daar geen ton op stuk slaan.

Mocht je echt dat budget willen uitgeven aan een EV SUV, kijk dan eens naar een EQS SUV. Die heb je ook voor dat budget maar dan van een 6 mnd tot jaartje oud. Dan krijg je eigenlijk veel meer waar voor je geld (mijn mening).

We hoeven dat budget natuurlijk niet uit te geven :) De Macan en SQ6 zijn nog niet veel tweedehands beschikbaar en dan zijn ze vaak net niet in de uitvoeringen zoals we dat willen. Vooral de Macan prijzen gaan tweedehands ver boven de 100k, terwijl je een Macan 4 met onze wensen ruim onder de 100k nieuw kunt kopen.

Ik wist niet dat de EQS ook al voor die prijs beschikbaar is. Die lijkt me vooral erg comfortabel, maar ik denk iets minder dynamisch.

We rijden inderdaad maar 7.000 km per jaar, maar vooral veel korte stads ritjes met veel stoplichten en bochten. Hij wordt elke dag wel meerdere keren gebruikt.

De nieuwe BMWs vind ik er wel erg modern uitzien...

De Macan is nu nog nieuw, dus zal wellicht nog niet “voordelig” zijn, maar kijk maar naar de Taycan. Dat gaat op korte termijn met de Macan ook zo gebeuren. Mede dankzij het zwalkbeleid van de overheden, maar laten we maar niet op de politiek in gaan. Prijzen van EVs gaan hard omlaag! Je schrijft dus ontzettend veel af in de 2-3 jaar na aankoop.

Als je overigens elke dag in de stad met stop-go verkeer rijdt dan heb je niks aan een sportieve wagen en kun je beter voor comfort gaan.

EQS:

Als die te groot is kun je nog altijd voor een EQE SUV gaan, die heb je inmiddels al voor 60-70k afhankelijk van de uitrusting.

EQE

Porsche Macan en Audi Q6 zijn technisch gezien nagenoeg dezelfde auto's (ook qua storingen).
Ze zijn 1m94 breed, dus passen amper op een Nederlandse parkeerplaats. Je maakt geen vrienden op de parkeerplaats bij de supermarkt of hockeyclub.
De Q4 is ietsjes kleiner (1m86 breed), stuk goedkoper, kun je nog een leuke Mini Cooper Electric voor de vrouw des huizes erbij kopen. Q8 ETron, BMW iX en Volvo EX90 voor als het nog groter moet.
Een KIA EV9 is trouwens ook niet Chinees en ook geen Tesla. En de allergrootste (10 m2)

Pffff. Die km's lenen zich inderdaad prima voor elektrisch, maar de afschrijving per km zou gigantisch zijn. Ik zou eerder voor een exemplaar gaan dat zal <50k kost. Daar kun je nog voldoende leuk spul voor kopen lijkt me, maar dan is je financiële risico wat kleiner.

In deze prijsklasse zal een elektrische auto enorm afschrijven.
Ik zou ook op het formaat letten, de Macan en Q6 zijn enorm groot en breed.

Binnenkort komt de nieuwe Alpine A390 op de markt, ik denk een zeer waardige opvolger van de Ford Mustang.

Porsche Macan en Audi Q6 zijn technisch gezien nagenoeg dezelfde auto's (ook qua storingen).
Ze zijn 1m94 breed, dus passen amper op een Nederlandse parkeerplaats. Je maakt geen vrienden op de parkeerplaats bij de supermarkt of hockeyclub.
De Q4 is ietsjes kleiner (1m86 breed), stuk goedkoper, kun je nog een leuke Mini Cooper Electric voor de vrouw des huizes erbij kopen. Q8 ETron, BMW iX en Volvo EX90 voor als het nog groter moet.
Een KIA EV9 is trouwens ook niet Chinees en ook geen Tesla. En de allergrootste (10 m2)
Overdrijf je niet wat met de grootte? Vrijwel Iedereen die ik ken in nl rijdt x5, cayenne of range Rover en dat past echt wel. Meeste laat je toch bezorgen tegenwoordig,

Overdrijf je niet wat met de grootte? Vrijwel Iedereen die ik ken in nl rijdt x5, cayenne of range Rover en dat past echt wel. Meeste laat je toch bezorgen tegenwoordig,
Ja en nee. Wij hadden hier 2 auto's voor de deur: een grote en een kleine.
De kleine was eerst een Aygo (niet iedereen rijdt een Porsche) daarna de Fiesta. De grote wagen rijdt 3x beter en luxer, maar iedereen in het huis met een rijbewijs pakte 9/10 gevallen de kleine auto: veel praktischer en wendbaarder in de stad, je wurmt hem binnen no time overal in, je waant je geen vrachtwagenchauffeur die met cameras en piepjes ergens doorheen moet loodsen, je bent overal 2x zo snel geparkeerd, uitgestapt en weer weg.
Ik kan je op een briefje geven: zet je een Aygo en een Porsche voor de deur, dan ben je de enige die de Porsche pakt (omdat je die niet voor niks hebt gekocht).

Met de Range Rover Sport heb ik nooit problemen ondervonden om binnenstedelijk te parkeren. Dat zal met deze auto’s ook niet zijn. Is natuurlijk ook een beetje een mindset, als je de auto instapt en dan al angst hebt voor parkeren, dan zul je nooit een parkeerplaats vinden.

Het formaat zie ik ook niet als zo'n probleem. Een Macan / Q6 is inderdaad breder dan ik dacht, maar niet extreem. We wonen in een middelgrote stad, waar alle wegen en parkeerplaatsen vrij ruim zijn opgezet en er rijden (en parkeren) hier ook een hoop auto's die nog een maatje groter zijn. Een Q4 vind ik ook een mooie auto, maar het voelt niet echt als een upgrade.

Een tweede auto hebben we wel, maar die gebruiken we nauwelijks. Daar houden we dus geen rekening mee.

De Macan lijkt de leukste keuze, maar ik mis daar de One-pedal drive, die wel op de Audi Q6 zit.
Ik zal beide volgende week even proefrijden om te kijken welke de voorkeur heeft.

Laat je een auto staan omdat er geen one pedal drive op zit? Kan hoor, maar 5 jaar geleden had nog niemand van one pedal drive gehoord ;).

Als je toch de focus op de Porsche en Audi hebt dan kun je beter de Porsche nemen. De Audi blijft toch een beetje de Aldi editie onder het premium. Prima voor wat groente maar voor kwaliteitsvlees ga je naar de slager (in dit geval de Porsche).

Een ander interessant model zou de Lexus RZ kunnen zijn. Schijnt fijn te rijden, met kleinere accu vooral geschikt als je niet al teveel (internationale) kilometers maakt. Is behoorlijk licht en heeft uitstekende garantievoorwaarden!

kz5yrnsbut7d_1200.jpg

Laatst bewerkt:
Een ander interessant model zou de Lexus RZ kunnen zijn. Schijnt fijn te rijden, met kleinere accu vooral geschikt als je niet al teveel (internationale) kilometers maakt. Is behoorlijk licht en heeft uitstekende garantievoorwaarden!

Iemand die luchtkastelen bouwt om met een dikke Audi of Porsche te rijden, ga je echt niet in een Lexus gepraat krijgen... wat zouden de buren wel niet denken?

Bedankt voor alle reacties. Ik heb niets tegen Lexus en dacht eerlijk gezegd ook dat ze in een hoger segment vielen, maar ik vind niet dat dit model echt een stap vooruit is ten opzichte van de Mach-e.

Ik zie Audi niet als een ‘Aldi-editie’, maar ik denk wel dat Porsche iets meer kwaliteit biedt. Aan de andere kant krijg je, als je beide rond de 100k samenstelt, bij Audi een veel completere en krachtigere auto dan bij Porsche.

Ik stond eerst wat terughoudend tegenover nieuwe Chinese merken, maar ik zag daarnet een filmpje over de de Xiaomi YU7 en dat heeft ook mijn interesse gewekt. Ik vraag me af of die komend jaar al in Nederland verschijnt. Wat denken jullie?

Ook de Zeekr 7X Performance vind ik interessant.

Vandaag heb ik even gereden zonder One-pedal drive om te kijken of ik het echt nodig heb, en ik merk dat ik die functie wel erg prettig vind. Misschien biedt een hoge mate van regeneratie een vergelijkbaar gevoel, maar dat wil ik eerst ervaren.

Ik ben in ieder geval van plan om een proefrit te maken in de Macan, SQ6 en de Zeekr 7X.

Ja en nee. Wij hadden hier 2 auto's voor de deur: een grote en een kleine.
De kleine was eerst een Aygo (niet iedereen rijdt een Porsche) daarna de Fiesta. De grote wagen rijdt 3x beter en luxer, maar iedereen in het huis met een rijbewijs pakte 9/10 gevallen de kleine auto: veel praktischer en wendbaarder in de stad, je wurmt hem binnen no time overal in, je waant je geen vrachtwagenchauffeur die met cameras en piepjes ergens doorheen moet loodsen, je bent overal 2x zo snel geparkeerd, uitgestapt en weer weg.
Ik kan je op een briefje geven: zet je een Aygo en een Porsche voor de deur, dan ben je de enige die de Porsche pakt (omdat je die niet voor niks hebt gekocht).
Een Fiesta groot? Serious. Zegt dan meer over de driver skills als je dan liever een Aygo pakt dan de 'grote' Fiesta. Ik heb nog nooit gedoe gehad met parkeren vanwege het formaat van de auto. Ik probeer overigens sowieso als het een beetje kan op een hoek te staan.

Ik denk als je de weddenschap aangaat tussen het pakken van de Aygo of de Porsche dat je jammerlijk gaat verliezen.

Ik denk dat @spoiler alert bedoelde dat ze eerst een Aygo als tweede auto hadden, daarna een Fiesta. Dus niet een Fiesta en een Aygo naast elkaar. Die verschillen niet enorm qua ruimte. En ik zou inderdaad liever een Fiesta rijden dan een Aygo! Maar denk dus dat hij het anders bedoelde.

Terug
Bovenaan